Nefit Economy HR foutcode 4F

Voor en familielid wilde ik uitzoeken waarom de verwarmingsketel Nefit Economy HR foutcode 4F geeft. In het installatieboek staan een aantal mogelijke oorzaken. Overigens was het de eerste keer, dat de fout optrad en mogelijk na een lichtnetstoring, waarbij de ALS er uit ging.
Na het indrukken van de Reset toets werkt de ketel weer gewoon tot....
In de installatiemanual staat een safety sensor ook als mogelijke oorzaak. Die geeft de melding als temperatuur hoger is geweest als 101 graden. Je kunt hem schoonmaken, doormeten etc.
Doormeten zegt niet alles. Volgens de manual krijg je een andere foutmelding als hij sluiting maakt of onderbroken is (4L of 4P)
In de ketel zitten in totaal drie NTC's. Om de safetysensor te vinden heb ik de onderdelenlijst er bij gehaald en daar vind ik drie sensors terug, maar nergens wordt de safetysensor genoemd.
In het elektrisch schema staan :
AVS, aanvoersensor
TUS, tap-uit sensor
SFS, dat zou de safetysensor moeten zijn, maar in het verklarende lijstje komt SFS niet voor, wel SFT safetysensor.

In het onderdelenboek met de exploded views worden de NTC's weer anders genoemd.
Weet iemand welke sensor waar zit.
De sensors voor alle zekerheid vervangen wordt een dure grap. De safetysensor bijv. staat op het www voor ca 70 euro!
Het is waarschijnlijk wel wat een verwarmingsmonteur doet, ze zijn immers al een paar jaar oud......

Anoniem

Ik zou het even aankijken. Als de storing terug komt zal de ketel nagekeken moeten worden. De sensor hoeft niet stuk te zijn, de ketel kan ook te heet worden. De safety sensor is een combinatie van 2 of 3 sensoren. Een servicemonteur zal ze alle 3 vervangen omdat een vervolgstoring veel duurder is.

Op 15 september 2021 12:33:35 schreef HenkR:
Ik zou het even aankijken. Als de storing terug komt zal de ketel nagekeken moeten worden. De sensor hoeft niet stuk te zijn, de ketel kan ook te heet worden. De safety sensor is een combinatie van 2 of 3 sensoren. Een servicemonteur zal ze alle 3 vervangen omdat een vervolgstoring veel duurder is.

Alle drie sensors die ik in de documentatie kan vinden zijn NTC's en hebben maar twee aansluitdraden.
De foutcode geeft een tamelijk uitgebreide diagnose, in welk geval welke code wordt weergegeven. Als je dan alle drie sensors vervangt geldt dat voor mij dat je niet weet hoe de ketel werkt.

Een monteur zal niet zoeken naar de fout en alle drie vervangen en als het dat niet is worden er weer andere dingen vervangen. Ik heb het voorbij zien komen bij iemand in mijn kennissenkring. Daar was uiteindelijk ook een NTC stuk, die pas bij navraag bij Nefit vervangen werd. (Zij gaven meteen de juiste remedie). De rekening voor het vervangen van niet defecte onderdelen liep in de honderden euro's.

[Bericht gewijzigd door buzzy op woensdag 15 september 2021 12:46:16 (12%)

Op 15 september 2021 12:43:14 schreef buzzy:
Ik heb het voorbij zien komen bij iemand in mijn kennissenkring. Daar was uiteindelijk ook een NTC stuk, die pas bij navraag bij Nefit vervangen werd. (Zij gaven meteen de juiste remedie). De rekening voor het vervangen van niet defecte onderdelen liep in de honderden euro's.

Komt me bekend voor, oh ja, hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2291127#2291127 ;-)

Op 15 september 2021 12:33:35 schreef HenkR:
Ik zou het even aankijken. Als de storing terug komt zal de ketel nagekeken moeten worden. De sensor hoeft niet stuk te zijn, de ketel kan ook te heet worden. De safety sensor is een combinatie van 2 of 3 sensoren. Een servicemonteur zal ze alle 3 vervangen omdat een vervolgstoring veel duurder is.

Safety sensor is GEEN combinatie van meerdere sensoren, maar de sensor die links op de warmtewisselaar zit (ong in het midden). Dit is een langere sensor die helemaal in een buis zit. 4F storing kan ook optreden als er onvoldoende circulatie is. Maar het kan ook zijn dat de sensor (of een andere sensor) verlopen is en dan kloppen de verhoudingen van de temperaturen van de sensoren niet meer. Als ik het me goed herinner moet de safetysensor in temperatuur waarde liggen tussen de retour en aanvoer temperatuur.
Als het vaker voorkomt zul je sensoren moeten vervangen waarbij de safetysensor duidelijk de duurste is, of kijken of er een andere oorzaak kan zijn (circulatie).

Anoniem

Je hebt gelijk, Nefit heeft een langere safetysensor. Dan is die het.

Kijk anders eens op klusidee.nl en dan bij het forum, daar zit een sectie verwarming en ook monteurs die misschien wel kunnen helpen.

Bij mij was het een slecht kontakt in de circulatiepomp (toerental schakelaar op de pomp). Deze viel soms heel even uit. Luisteren en met de stekkers bewegen deed me de oorzaak vinden. De pomp stopte als ik aan de pompstekker kwam. De schakelaar die altijs in de middenstand stond gewoin zo vastgesoldeerd inwendig. Niet meer selecteerbaar in toerental maar dat hoeft ook niet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?