JostyKit-HF65, goed ontwerp? Of niet?

Op 15 september 2021 20:48:07 schreef saturnus:
Wat wil je nou eigenlijk Rob met elke keer die ouwe koeien uit de sloot te trekken?

onder een ouwe koe verstaan we hier wat anders. dit topic is nog maar 4 dagen oud :-).

Gaat uiteraard wel over een historisch en achterhaald ontwerp, maar als dat al niet meer mag dan gaat er van het forum niet te veel overschieten..

maartenbakker

Golden Member

Saturnus bedoelt waarschijnlijk dat rob heel graag oude (en doorgaans belabberd slechte) zenderontwerpjes opzoekt, bespreekt en nabouwt. Altijd leuk toch? Zolang er maar geen vliegtuigen uit de lucht vallen :9

En Jostykit? Hoort gezien de naam thuis in de Johannes Stichting zou je zeggen of onder een vrachwagen, maar wat al eerder geschreven werd, ze maakten ook best goede kitjes.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob007

Yarr, Matey!

JAaa en dat weet ik ook allemaal wel, en saturnus heeft met zijn iets wat scherpe reactie wel gelijk natuurlijk! O-)
Over de reacties van de mensen op het forum daar denk ik het volgende over: Een forum is niet het echte leven,
Iedereen kan achter zijn toetsenboord wat schrijven maar je ziet het persoon achter dat toetsenboord niet en dus
mag je al dat schrijven ook niet altijd even serieus nemen.
.
Maar ja ik ga nog graag terug in de tijd, Kzou graag de tijd van toen vast houden.
De 3 meter en ook de Korte Golf tijd, de kg uitdaging: https://www.circuitsonline.net/forum/view/23507
Zie er ook naar uit als de KG condities weer terug kommen.
De 3.5mTr is wat dat betreft niet echt het zelfde als toen (helaas)
Ik kan verdwalen in de oude/slechte schema’s heerlijk vind ik dat, bouw ze soms ook nog. (sorry)
Kzeg het ik zal jullie nog lang blijven pesten. ;)
( Lees/reageer niet als je er aan irriteert zou ik zeggen! :X )

Kga strakjes een rondje Nederland maken, zijn jullie even van mij verlost.
Even richting Arnhem daarna Leeuwarden en als laatste Texel.
(neem natuurlijk ontvangertje mee!)

Gezonde en Vriendelijke Groeten van hier!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Het maakt niet uit of het een oud ontwerp is.Het gaat juist om het maken,(vind ik)en testen van ontwerpen. Daar staat ook de E van VERON voor. :) Wordt anders lid van de BQC.Daar hebben ze veel meer mogelijke en onmogelijke schakelingen. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Daar staat ook de E van VERON voor.

De E staat voor experimenteren met nieuwe technieken en modulatie technieken enz.
Anders kunnen we net zo goed een vonkenzender maken uit het jaat 1905, is dat niets voor je Rob?
Dan stoor je de hele buurt bij elkaar.

Die 1k weerstand waar je naar vroeg dient als tegenkoppeling.
Maar serieus denk je dat dit gaat werken, een BC548 op 100MHz?
Ik zou er niet aan beginnen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

Goed plan, vonkenzender...Er is toch niemand meer met een antenne..Dus storen doet het niet >:) O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 september 2021 12:27:55 schreef Martin V:

Maar serieus denk je dat dit gaat werken, een BC548 op 100MHz?
Ik zou er niet aan beginnen.

Ja hoor! KLIK

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Frederick E. Terman

Honourable Member

Inderdaad! <g>
Los daarvan, in het schema in de link wordt een BF494 gebruikt.

Die potmeter regelt tegelijk zwaai en zendfrequentie, dat is wel grappig.
De weerstand naar de emitter vind ik ook wel interessant. Ik dacht nog aan een soort compensatie (via de spanningsafhankelijke capaciteiten in de tor) voor mooiere modulatie. Maar zelfs als dat zou kunnen, zou dat toch per exemplaar uitgeprobeerd moeten worden. En dan... voor een gitaar? Onbelangrijk.
Dus toch wat anders? Misschien dat de oorspronkelijke auteur er wat over gezegd heeft.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb de (klik) van @Pertinax even nagelezen, daarin staat dat de BC547 tot 30MHz (of juist net niet) was te gebruiken.
Waarom zo moeilijk doen een fatsoenlijke UHF transistor zoals de BFR91 koop je overal voor een paar dubbeltjes.
En oké zoals F.E.T zei wordt er een BF494 in het ontwerp gebruikt, dat is een prima kortegolf transistor met een transito (Ft) frequentie van 100MHz (weet ik uit mijn hoofd)
Dat wil zeggen; dat de transistor op 100MHz nog maar een versterking heeft van éénmaal.
Weliswaar theoretisch gezien is dat voldoende, omdat een oscillator slechts éénmaal hoeft te versterken.

Juist met de BFR91 kun je leuke oscillators maken, met inplaats van een spoel een lecher of koperbuis te gebruiken.
Ik heb ook eens een oscillator gezien met een stukje coaxkabel als resonantiekring.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Is absoluut niet lelijk bedoeld maar ik verbaas me over het aantal topics wat Rob aanmaakt en altijd worden dezelfde vragen gesteld en vergeleken met schemas van tig jaar terug.
Hij houdt het forum en zijn gebruikers wel lekker bezig,dat wel.

Misschien is het de kracht van de herhaling :)

Anoniem

Op 15 september 2021 20:48:07 schreef saturnus:
Wat wil je nou eigenlijk Rob met elke keer die ouwe koeien uit de sloot te trekken?
Bouw of koop een fatsoenlijke zender en grijp niet elke keer terug op die ouwe achterhaalde troep.

Niet zo streng, zn plaat blijft gewoon wat haperen, tik, haperen, tik, haperen, tik, haperen... ;-)
Rob doet me denken aan die bruine beer in dat dierenpark.
Die had iets bedacht om de toeristen wat lekkers af te troggelen.
Hij ging op zn rug liggen, pakte met zn voorpoten zen tenen vast en schommelde heen en weer.
Toen ik 10 jaar later daar eens terug ging herkende ik direct hem aan hetzelfde trucje dat hij voor de 3650e keer herhaalde. :-)

Wat mij opvalt in discussies over zenders is dat iedereen het altijd enkel heeft over harmonischen.

Die fmband muziekzendertjes gaven ook vaak ongewenste emissie op niet harmonische frequenties in de nabij gelegen luchtvaartband.
Niet zo prettig als het ILS van een vliegveld verstoord wordt.
Eén bijlmerramp is genoeg dacht ik.
Die josti kitjes waren natuurlijk vrij onschuldig, maar met de vaak krachtige vrije radio's zijn wel wat spectaculaire voorvalletjes en paniek geweest.
Er is gelukkig nooit een ernstig ongeval gebeurd, wat zeker deels te danken was aan de vrij strenge handhaving die volgens sommige nitwits overbodige pesterij van een onschuldig volksvermaak was..

En toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat de overheid ook bezorgd was dat de bevolking een medium ter beschikking had waar ze in tegenstelling tot de krant en de openbare omroepen geen vat op hadden.

Op 16 september 2021 19:43:38 schreef Martin V:
Ik heb de (klik) van @Pertinax even nagelezen, daarin staat dat de BC547 tot 30MHz (of juist net niet) was te gebruiken.

dan heb je niet goed gelezen. We raakten toen vlot over de 500Mhz. Is al van 2007..

Dit soort zenders wordt hier altijd nogal snel tot op de grond toe afgebrand maar met dit ontwerp moet ik inderdaad met de rest hier meegaan, Nee dit is inderdaad geen goed ontwerp.
Zodra je de audio ingang zoals hier zonder varicap diode gaat insturen wordt het geheel totaal instabiel.
Bovendien op rechtstreeks op de oscillator spoel zonder daar iets voor te zetten is geen succes.

Vrijloop zenders hoeven echt niet perse instabiel te zijn. maar dit ontwerp ga je inderdaad nooit stabiel krijgen.

Zoek eens naar een vrijloop zender met minimaal 1 varicap diode.

Het 2de schema wat je post heeft een 1n4148 dat werkt ook niet. Heb dat in het verleden ook eens geprobeerd omdat die beter verkrijgbaar waren als de varicap diodes. Zodra je audio instuurde verloopt heel de zooi.

De derde zender zal een stuk beter werken verwacht ik.
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…

Al heb ik deze nooit gebouwd.

[Bericht gewijzigd door Paloma op vrijdag 17 september 2021 05:27:10 (26%)

Sine

Moderator

Op 16 september 2021 23:29:46 schreef grotedikken:
[...]

Die josti kitjes waren natuurlijk vrij onschuldig, maar met de vaak krachtige vrije radio's zijn wel wat spectaculaire voorvalletjes en paniek geweest.

Het grote euvel van die dingen was dat een hele groep ether vervuilers er de rottige gewoonte op nahield om achter die tosti-printjes allerlei versterkende trapjes te hangen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 september 2021 19:43:38 schreef Martin V:
En oké zoals F.E.T zei wordt er een BF494 in het ontwerp gebruikt, dat is een prima kortegolf transistor met een transito (Ft) frequentie van 100MHz (weet ik uit mijn hoofd)

Daar zeg je wat. Ik was er door die 'F' in 'BF494' eigenlijk automatisch van uitgegaan dat dit wel een HF-transistor zou zijn, maar dat is dus niet zo.. het is een video-tor, om beeldbuizen aan te sturen.
Ik vraag me af of ook dít weer een gevalletje verkeerd overschrijven is geweest, zoals in veel van dit soort schemaatjes. :)

Op 16 september 2021 23:29:46 schreef grotedikken:
Wat mij opvalt in discussies over zenders is dat iedereen het altijd enkel heeft over harmonischen. Die fmband muziekzendertjes gaven ook vaak ongewenste emissie op niet harmonische frequenties in de nabij gelegen luchtvaartband.

Zeker; en zelfs al was de bedoelde frequentie op zich redelijk stabiel, toch kon je tegelijk nog andere frequenties verwachten.
Vaak was dat een eindtrapje dat op een paar honderd kHz of een paar MHz stond te oscilleren. De smoorspoeltjes in basis en collectorleiding, samen met de eigen capaciteit daarvan, vormden dan de afgestemde kringen. En doordat op die lage frequenties de versterking van een tor veel groter is dan op werkfrequentie, was oscillatie bijna gegarandeerd.
De zendfrequentie werd zo AM-gemoduleerd met die oscillatiefrequentie (en al zijn harmonischen), waardoor al die extra draaggolfjes onder en boven de bedoelde frequentie ontstonden.

Een kleine verandering in het schema, en vooral: het gebruik van verschillende spoeltjes in collector en basis, en niet dezelfde, zou dit voorkomen hebben. Ieder boek en iedere cursus over dit onderwerp noemt deze zaak.

e: ik schrijf verleden tijd, maar nog steeds komt dit weleens voor. De enige troost is dat bij dít verschijnsel de spurious na een poosje wel weer naar een volgend kanaal is verlopen. :)
Bij rommel uit de PLL van het zendertje, wat ook voorkomt, staan de spurious-signalen wél stabiel op frequentie.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Bert jan

Special Member

Harmonischen en frequentie controleren, dat deed ik met een analoge tv.. Kanaal 9 en UHF. Het verschil tussen twee kanalen x 8 mhz.. dan wist je zeker wat je frequentie was.
Die Philips draaide je in een paar tellen over de uhf band..
Als dat zwarte beeld geen rare zigzag had, en niet te sterk was , dan was het o.k..

Én een transistorvoetje in die HF65.. kon je van alles proberen, vaak heel verrassend 2N1613 Enz..
Heb nog een doosje 2N964's. Die kon je al bij de dump kopen (uit oude computers ??)

Ook leuk: boven 100 mhz had je in jaren 70 alleen Aken op 102,5 mhz en 2x SHAPE vanuit België.

Maar.. het mooiste waren de 'goude bergen' , 10 km.., 5 watt.. die Josty beloofde..

Hubie

Special Member

Op 16 september 2021 14:12:54 schreef mel:
Goed plan, vonkenzender...Er is toch niemand meer met een antenne..Dus storen doet het niet >:) O-)

Er staat toch al een schema van een vonk(en)zender hier op CO? ;-)

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/121/lichteffecten/onregelm…

Vroeger als jochie eens een TL-starter aan de kerstboomverlichting geknoopt want dat knipperde zo leuk..Geknetter uit de radio en TV tot 5 huizen verder.
;-)

Op 16 september 2021 14:12:54 schreef mel:
Goed plan, vonkenzender...Er is toch niemand meer met een antenne..Dus storen doet het niet >:) O-)

Ze zijn er, gelicenseerde zendamateurs die een vonkzender hebben gebruikt, ver na de afschaffing van de vonkzender.

Tot nu toe heb ik géén klachten over die mensen gehoord. Ze zullen die zenders ook zelden gebruiken neem ik aan. Wordt het zo populair als de jostykitjes, tsja - dan is het snel over met de lol, voor iedereen.

Een opname van DQ0KBM:
https://www.youtube.com/watch?v=VvCHbVuRUk8

Ik meen dat die TK05 blusvonkzenders zo'n 50khz breed waren, mits gekoppeld aan een 'te korte' antenne met zeer hoge Q en matige afstraling. Zoals een T-antenne van 30m hoog, op 600m golflengte.

Aan een typische amateurdipool wordt het spectrum honderden kilohertz breed.

Er is er nog een, die ook daadwerkelijk een paar qso's gemaakt heeft met een 75w (gemiddeld) zender. Maar zijn aanpak was fout (g5rv antenne aangesloten), en hij zag ook zijn spectrum terug op de webSDR als bijna 500khz breed...

Deze man doet het met een loopantenne op de MG: https://www.youtube.com/watch?v=RxQRxqunDio

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik lees al een tijdje over ROB007 zijn zender projectjes en heb even gezocht naar een oud ontwerpje van mij dat ik bouwde eind jaren 80.
Het is een super stabiele osc met een BFW10 welke wij op zijn kop in de print soldeerde ivm stabiliteit/warmte en vervingen de trimmer na het bepalen van de freq voor een vaste C op deze manier kreeg je een zeer stabiele zender welke het hele weekend aan stond zonder te verlopen.
Ook het schema van de volgtrapjes zit erbij en met dit schema kan je een goed werkend zendertje maken van 1-5W
Wij bouwde dit ontwerpje gewoon zwevend op een stukje printplaat en de osc geheel afgeschermd in een printplaat bakje op het zelfde stuk printplaat.
De spanningen voer je naar buiten met een doorvoer ctje maar mocht je dat niet hebben kan je evt een stukje mantel gebruiken van een stukje 1,5mm2 draad.
De inkoppel condensator voor de freq regeling van kring naar varicap staat geen waarde bij en deze kan je zo klein kiezen als mogelijk b.v 4,7PF is het regelbereik dan te klein kan je deze iets vergroten.

[Bericht gewijzigd door rfhead op zondag 19 september 2021 11:13:16 (11%)

mel

Golden Member

Er zit zowaar een filter na de eindtrap.. ;) goedzo.

Er zal wel weer kommentaar op komen van die ouwe koeienboer.. :9

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 19 september 2021 12:57:14 (40%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 19 september 2021 10:56:03 schreef rfhead:
...Het is een super stabiele osc met een BFW10...

Het grote verschil met die Josty is dat je hier de oscillator losgekoppeld hebt van z'n omgeving. Die kan daardoor netjes op z'n bedoelde freq. blijven lopen.

Ik vind dat vervangen door een vaste C wel een vage actie. Met een vaste C kom je toch nooit op exact de goede freq uit en lijkt me minder stabiel dan een folietrimmer oid. Zal met temperatuur ook best verlopen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Mooi schema en ook getest begrijp ik.
Rob zal er wel aan twijfelen of het echt goed is...
Kom er maar in Rob

Klopt van dit ontwerpje zijn er tientallen gebouwd.
Op de spectrum analyser geeft dit zendetje een zeer schoon en smal signaal.
Ook gebeuren er geen rare dingen met het draaien aan de trimmers.
Dit zender ontwerpje meestal met een 40-150W eindtrap komt uit de tijd dat er veel piraten waren in de regio Amsterdam
Toen was het ook al belangrijk om met een schone zender te zitten zeker in een druk bewoonde binnenstad.
om veldsterkte problemen zoveel mogelijk kwijt te zijn gebruiken we hoge antennemasten.

Dat trimmer verhaal in de osc was een bewuste keuze.
Een lucht trimmer is gevoeliger voor omgevings-temperatuur dan een vaste keramische condensator en de fijn afstemming kan je perfect doen met de potmeter.
Dus b.v met een vast ctje in de buurt van je freq proberen te komen en de potmeter in het midden en dan met een counter de potmeter afregelen tot de gewenste freq.

Anoniem

Netelig vraagje. Straks staat er een strafexpeditie voor mn deur ;-)

Voor bijna alle radioapparatuur is zelfbouw voor hobbydoeleinden verboden.
Uitzondering daarop zijn de zendamateurs.
Maar hebben deze ook toestemming om zendapparatuur te maken voor frequenties die buiten de hun vergunde banden vallen?

Als ik hier het enthousiasme lees en uitlatingen als 'De e van Veron betekent experimenteren', terwijl het hier vooral over 3m zenders gaat zou je haast denken van wel.

In andere topics had men het over zelfbouw van LoRa apparatuur omdat men het bereik te klein vindt.
Dit houdt een risico in dat het netwerk dat voor openbare doeleinden wordt gebruikt op den duur onwerkbaar wordt. Of garagepoortopeners en zo .

Het zou me erg tegenvallen als sommigen hun vergunning als alibi misbruiken om ongestraft illegale bouwsels te produceren of zelfs enkel voor die reden een amateurvergunning hebben..