Bosch vaatwasser SGS5942/13

Goedemorgen Allen,

Het begon met het starten van een wasprogramma terwijl de kraan dichtgedraaid was. Kraan was net nieuw gemonteerd en lekte uit het beluchtingsventiel. Om dit te stoppen had ik de kraan dichtgedraaid en ben vergeten deze open te draaien..

Geen water opname uiteraard en machine stond stil. Of hij op dat moment al bromde kan ik me niet herinneren.

Kraan open gedraaid, maar machine nam geen water.

Stroom van de machine gehaald en een programma reset uitgevoerd. Middelste programma gekozen (50 graden), deur gesloten en na 5 minuten, opengedaan en de 'reset' knoppen minimaal 3 seconden ingedrukt gehouden.

Nog steeds start de machine niet, ongeacht het gekozen programma.

Aquastop schoongemaakt, helaas geen verandering.

Vervolgens *zucht, heb ik het linker zijpaneel geopend en heb via de schakelaar aan het rode vlotterstaafje de machine wat water weg laten pompen. Vlotterkamer en bodem machine waren beide gewoon droog overigens.

Wat gerommel later... Een brommend apparaat, waarbij alle ledjes continu branden (m.u.v. het 50 graden programma) en waarbij de knoppen niet meer reageren.

Inmiddels branden er geen lampjes meer en reageert de machine alleen nog op het sluiten van de deur door te gaan brommen.

Display boven op de deur blijft zwart. Wel heb ik op het display aan de voorzijde 2 horizontale streepjes. Zie eventueel: https://youtu.be/lecyi4RM_pc

Hopelijk kan een van jullie helpen, zo niet, dan laat ik een monteur komen en post hier, wat de juiste oplossing bleek. De foutmelding "horizontale lijntjes" ben ik verder nog niet tegengekomen.

In ieder geval bedankt voor jullie tijd en mogelijk wijze woorden _/-\o_

Foto's

Handleiding

Handleiding Bosch NL.pdf

wat is de leeftijd van deze machine? maar pakt geen water, kan dus inlaatventiel zijn, of kraan laat niks door. ventiel op het laby wat blijft hangen kan ook. filter in de kraan niet dicht? pomp die bromt kan kapotte circulatiepomp zijn, lopen doet deze niet zonder water in de machine.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 16 september 2021 08:51:14 (73%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heey Testman, leeftijd zie je toch ook? Juni 2001.. ;) Maar controleer waterslot eens, vermoedelijk is deze Ohms doorgebrand en heeft Tryac op print ook laten doorbranden en de processor meegenomen.. Maar bij deze vaatwassers is het vaak de 3 weg klep die de tryacs doen uitbranden en ook de Zeepbak actuator... OPEN electronica in voorfront en maak een foto van de achterzijde print...

de 2000-2004 generatie was een beruchte met die smeulende printen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Het ontwerp blijft slecht. Kreeg print "Diehl Controls 753544" ter nazicht.
Er was een lek ontstaan en het vocht kon de aansluitstekkers van het bord bereiken, wat eigenlijk niet zou mogen. 3 triacs met een hoek af, en deze verwijderd. Bij meten ervan zijn bij 2 van de 3 verwijderde triacs de gates via de processor aan de +voeding gelast (2 Ohm). Conclusie, machine van 6 jaar voor de schrootboer. Een ULNXXX oid. van 7 of 8 poorten kan toch niet die meerkost op een toestel betekenen, of wordt het nu opzettelijk zo ontworpen dat bij het kleinste defect er een nieuw bord moet aangeschaft worden?

mee eens, en zelfs een heel goedkoop zener dioodetje had processor beschermd..