Elex korte golf ontvanger

Hallo allemaal,

Ik was op zoek naar een leuk en leerzaam projectje in een gebied waar ik nog geen verstand van heb. Radio.
Van mijn vrouw heb ik ooit de Elex DVD gekregen, en vond een interessant project van een korte golf ontvanger verdeeld over 3 afleveringen.

Aflevering 1 begint in Elex 1985-11 (november).

Van dat nummer missen echter pagina 22 en 23 in de scan.

Heeft iemand die Elex misschien liggen, en is bereid foto's van die pagina's te plaatsen?

Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons
joopv

Golden Member

Veel mensen zullen denken: "Elex? oh daar is ook al een DVD van. Naar de oud papier bak er mee!".

Hopelijk is er iemand die nog een orgineel papieren exemplaar heeft, dan zijn de mensen die als nevenhobby hebben het scannen en publiceren / archiveren van oude elektronica tijdschriften ook erg blij met een completering van die 2 ontbrekende pagina's.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/153659

Heb je nog gezocht of er misschien iets over in latere nummers stond?

bprosman

Golden Member

Hier staan ze allemaal.
Wel even registreren aub om er bij te kunnen :
https://magazines.retrocomputing.nl/

Of bedoel je dat op de DVD de pagina's er ook al niet in zaten ?
//Edit , dat laatste dus.
Is het wel zeker dat het onderdeel van het verhaal was (pag. 22/23) en niet een advertentie oid ?
Pag 21 ziet er namelijk wel "Afgesloten" uit.

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 16 september 2021 11:52:30 (33%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dan hoop ik voor je dat de gebruikte ic's nog zijn te krijgen.
Uit zo oud ontwerp uit de jaren '80 of 80 worden vaak Plessey ic's gebruikt voor de mengtrap, detector en de MF versterker.
Dit soort ic's zijn moeilijk te krijgen, ook al wordt er een redelijke standaard mengtrap gebruikt in ic vorm.
Ook de gebruikte spoelen en MF transformatoren zijn tegenwoordig heel moeilijk leverbaar.
De kans is groot dat je daar een alternatief voor zult moeten verzinnen.
Voor de ic's kun je een uitzondering maken als dat deze is opgebouwd uit geheel discrete componenten, zoals "losse transistoren".
Maar die kans schat ik niet in, bij dit soort ontwerpen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hubie

Special Member

De TS mist de 2 bladzijden waar de oscillator beschreven staat.Die staan namelijk wel in het boek Hoogfrequent Schakelingen van Elektuur maar niet in de gescande Elex.
@Martin V:losse torretjes,ker.murata filtertjes en een zn414z in de I.F.

@Hubie toevallig heb ik dat boek ik zal dat ontwerp proberen op te zoeken.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op bladzijde 41 staat "Kortegolf SSB ontvanger voor 20 en 80m "is dit wat je bedoelt?
In dit ontwerp worden geen ic's gebruikt maar losse transistoren.
Voor de pré selectie en de MF versterker wordt de BF982 gebruikt, daarvoor kun je ook de BF961 gebruiken die wel leverbaar is.
Ook in de VFO zit de BF982 en een BF451 (dat is een PNP HF transistor).
De meeste, zo niet alle spoelen en MF transformatoren zijn met de hand gewikkeld op een ringkerntje.

De VFO staat op dezelfde bladzijde als de rest van de ontvanger.
Ik kan daar een kopie van maken en naar je opsturen, als dit is wat je bedoelt.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hewlett

Honourable Member

Tekst is wel een beetje anders dan in het boek heb ik de indruk. Oscillator staat op pagina 89-91 beschreven. Zie scan:

Hoogfrequent_Schakelingen_pag88-89.pdf

Hoogfrequent_Schakelingen_pag90-91.pdf

edit: ik zie nu dat er al een scan geplaatst is :-)

[Bericht gewijzigd door Hewlett op donderdag 16 september 2021 13:43:51 (15%)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Op bladzijde 88 heb ik nog een kortegolf ontvanger gevonden, gelijk aan het ontwerp hierboven.
Blijkbaar had ik in eerste instantie, het verkeerde ontwerp.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hubie

Special Member

Klopt Hewlett,in het boek is veel weggeknipt maar het is toch het complete plaatje.
Edit\Er is toch ook iemand hier (CO)die elex printjes maakt?Mss is de @TS daar ook mee geholpen.

mel

Golden Member

@Martin,waar is de bf961 te verkrijgen? Reichelt heeft m zeker niet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
PE9SMS

Special Member

Ok, met 7 seconden voorsprong wint bprosman. :)

This signature is intentionally left blank.
mel

Golden Member

Dat Elex artikel is best wel leuk, maar waar vind je tegenwoordig nog zo,n eiersnijder, zeker met een vertraging.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Oei, ik zal eerst de verkrijgbaarheid van de onderdelen eens controleren van de volledige reeks afleveringen.
Anders zoek ik een ander leuk radio project voor beginners, of met goede uitleg (daar was Elex erg goed in).

@mel
Bedoel je de condensator as met eiersnijder?
Dat wordt dan een leuke knutsel uitdaging. Jammer dat Rosmalen weer niet doorgaat.

Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons
Hubie

Special Member

Als je ook SSB wilt ontvangen kun je beter iets anders bouwen want daar is deze ontvanger niet stabiel genoeg voor.
Maar voor omroepstations is het een prima ontvanger.

mel

Golden Member

Op 16 september 2021 18:25:40 schreef jwb:
Oei, ik zal eerst de verkrijgbaarheid van de onderdelen eens controleren van de volledige reeks afleveringen.
Anders zoek ik een ander leuk radio project voor beginners, of met goede uitleg (daar was Elex erg goed in).

@mel
Bedoel je de condensator as met eiersnijder?
Dat wordt dan een leuke knutsel uitdaging. Jammer dat Rosmalen weer niet doorgaat.

Ja die bedoel ik.
De meeste onderdelen zullen er wel zijn, maar , die varco en dat ic zou ik zeker navragen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hubie

Special Member

Zijn gewoon Amidon ringkerntjes toch?Overal verkrijgbaar..

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 16 september 2021 20:49:24 (22%)

Op iedere radio/zendamateurbeurs vind je nog wel ferrietstaven of complete spoelen.

Anders kan je ze ook prima op aliexpress krijgen, van het kleine platte '6 transistor' staafje (incl spoel) tot bundels van 16cm lange staven.

EDIT: iets te snel gereageerd, het gaat om een ringkern. Daar kan ik niet bij helpen... Maar een luchtspoel is prima mogelijk op KG frequenties. Wel even zorgen voor wat afscherming tegen handeffecten.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 16 september 2021 20:47:01 (31%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Reichelt heeft Amidon ringkerns

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 16 september 2021 20:53:13 (48%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

TDA7000 ?
Die is ook nog wel te krijgen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
pax

Golden Member

Een andere mogelijkheid is wel het oorsponkelijke schema aanhouden maar i.p.v. de VFO met eiersnijder/ vertraging te gaan voor VFO met een Arduino en Si5351 o.i.d. Is gelijk stabiel genoeg voor SSB ontvangst. En je leert en beetje over programmeren..

Ervaring genoeg hier om je op weg te helpen