Sense aansluiting diameter labvoeding

Hi,

Ik heb een TTI DC labvoeding. Deze heeft aansluitingen voor de sense draden.

Nu heb ik discussie met mijn collega over de diameter van de sense draden.

ik zeg: diameter maakt niet zoveel uit want er loopt geen stroom door deze draden.

Hij zegt: diameter moet hetzelfde zijn als de spanningsdraden zodat de voeding ook dit weerstandverlies kan compenseren?

Extra vraag: zijn er nog extra dingen waar ik rekening mee moet houden met sense draden? vb twisted pair, ...

Bedankt

Leren kan je alleen maar door te Doen

Je collega snapt niet hoe externe sense werkt; de stroom door de draden is inderdaad verwaarloosbaar klein, en sowieso niet hetzelfde als door de voedingsdraden, dus het is complete onzin om te stellen dat ze "even dik" moeten zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Precies, draad diameter moet je afstemmen op de stroom die er door loopt.

Lab voedingen zijn geen precisie instrumenten. Ik zie geen (of erg weinig) voordeel in twisten van draden. Misschien als erg sterke stoorvelden dichtbij zijn. Draden twisten houd ze wel bij elkaar, waardoor je buro er wat opgeruimder uit ziet. Als je er rekening mee houd om de draden zelf niet te torderen (of juist de andere kant op te torderen) dan heeft de twist niet de nijgin om er uit te gaan en blijven de getwiste draden beter bij elkaar,

Als je een 2400 SMU als voeding wilt gaan gebruiken dan is het wat anders. Daar wil ik wel een setje van als labvoeding :)

https://duckduckgo.com/?q=keithley+smu+2400&t=hx&va=g&iax=…

In de beschrijving staat dat het wel degelijk helpt om de draden te twisten

This requires the sense terminals to be connected to the output at the load instead of at the
source; insert wires into the spring-loaded SENSE terminals and connect directly to the load.
Switch the LOCAL/REMOTE switch to REMOTE. To avoid instability and transient response
problems, care must be taken to ensure good coupling between each output and sense lead.
This can be done either by twisting the leads together or by using coaxially screened cable
(sense through the inner)

Gr.F_S

blackdog

Golden Member

Hi falaigai,

Door de sense draden loopt bijna nooit meer dan 10mA.
Hierdoor kan je redelijk dunne draden gebruiken en toch een stabiele spanning op je meetpunt krijgen.

Let wel op!!!
Voor DC zal de fout door de bedrading bij gebruik van sense draden veel kleiner zijn dan een systeem zonder sense draden.
Maar als de belasting sterk varieert, dan zal je ook aandacht moeten schenken aan de ontkoppeling op het punt van de belasting van de voeding.

Er zijn voedingen waar je een groot deel van de ontkoppeling op de aansluitklemmen kan los nemen en je zal dan voldoende ontkoppeling bij je belasting aanbrengen, lees de datasheet van de voeding hiervoor!

Nog een tip, twist de bedrading tussen de voeding en de belasting, vanaf een 2-Ampere heb je daar al voordeel bij.
De stroomdraden zijn een getwist paar en de twee sens draden apart twisten, niet met de stroomdraden samen!
Als je je aan deze tips houd, dat krijg je ook bij dynamische belastingen van je voeding een zo laag mogelijke impedantie.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.