Type B aardlekschakelaars in serie?

Goedemorgen,

Ik heb een vraag over het toepassen van type B aardleks.
Er wordt in een bedrijfspand een PV installatie aangelegd, ik heb de volgende informatie:
- Nederland
- Hoofdaansluiting: TT stelsel, 3x63A
- PV max. 3x50A teruglevering.
- Omvormer heeft geen <6ma verklaring

Voor subsidieregelingen en duurzaamheidslabel levert de pv installateur een tussenkast aan. Deze komt tussen het afgaande veld in de HVK en de omvormer.
In deze tussenkast is al een aardlekschakelaar voorzien, Type b 63A.
Echter moet ik nog een kabel aanbrengen vanaf de HVK naar deze kast.

Hierbij heb ik de volgende vragen:
- Klopt het dat ik aardlekbeveiliging toe moet passen? (Uitschakeltijd voor distributie in TT stelsels is maximaal 1s) De aarding is niet toereikend om dit via een installatieautomaat te voorzien.
- Bij het toepassen van aardlekbeveiliging, is het noodzakelijk dat ik ook een type b toepas of volstaat een (goedkopere) type A? Ik heb gelezen dat, indien er dc lekstromen gaan lopen de aardlekschakelaar 'geblindeerd' raakt en niet meer goed werkt.
- Verder mag een type AC aardlek bij woningen niet meer gebruikt worden, echter is deze, volgens mijn informatie wel beter geschikt om te gebruiken voor de distributiegroep.

Dus kort samengevat:
Is de aardlek nodig, zoja, welk type?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

mel

Golden Member

Distributievoedingen , naar onderverdelers toe, worden normaal niet voorzien van Aardleks.
Het is wel zaak om de veiligheidsaarde op peil te brengen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 17 september 2021 10:41:39 schreef timmie940:
is het noodzakelijk dat ik ook een type b toepas of volstaat een (goedkopere) type A? Ik heb gelezen dat, indien er dc lekstromen gaan lopen de aardlekschakelaar 'geblindeerd' raakt en niet meer goed werkt.

Los van jouw installatie, ik ben niet op de hoogte van de Nederlandse gebruiken geef ik toch wat technische info mee:

In België zijn het in serie plaatsen van differentieels (aardlek) dagelijkse kost. En inderdaad, de differentieel opwaarts een type B moet ook van het type B zijn als er geen 6mA DC beveiliging is. Die kan inderdaad blind worden als er DC stromen gaan lopen boven de 6mA, aangezien er geen 6mA beveiliging is zal je deze ook moeten aanpassen.

In onderstaande documentje een interessante uitleg in het hoe en waarom een differentieel blind wordt van DC stromen groter dan 6mA.

20161205-Diff_type_A_of_B-WS-v3.pdf

in het gelinkte artikel:

De diff. reageert wanneer door een isolatiefout een stroom door de PE vloeit en

Dit is dan NIET juist. De verschilstroom hoeft NIET door de PE te lopen voordat de diff aanspreekt. Dit is een bekend misverstand en ik vind het kwalijk dat iemand die het verder goed begrepen heeft het verkeerd formuleert.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 september 2021 10:44:50 schreef mel:
Distributievoedingen , naar onderverdelers toe, worden normaal niet voorzien van Aardleks.
Het is wel zaak om de veiligheidsaarde op peil te brengen.

De hoofdzekering is C63, deze wordt ook gebruikt voor de voeding naar de tussenkast. Uit de NEN1010 rolt, bij een TT stelsel, distributiegroep een afschakeling van 1s.
Dit is toch nooit te halen zonder aanvullende beveiliging? (Lees aardlekbeveiliging)

Op 17 september 2021 12:10:48 schreef Robbe de Smet:
[...]

Los van jouw installatie, ik ben niet op de hoogte van de Nederlandse gebruiken geef ik toch wat technische info mee:

In België zijn het in serie plaatsen van differentieels (aardlek) dagelijkse kost. En inderdaad, de differentieel opwaarts een type B moet ook van het type B zijn als er geen 6mA DC beveiliging is. Die kan inderdaad blind worden als er DC stromen gaan lopen boven de 6mA, aangezien er geen 6mA beveiliging is zal je deze ook moeten aanpassen.

In onderstaande documentje een interessante uitleg in het hoe en waarom een differentieel blind wordt van DC stromen groter dan 6mA.

[bijlage]

Ik ben dan wel benieuwd hoe er gedacht wordt over apparatuur welke wél een <6ma verklaring hebben. Maar er meerdere apparaten achter dezelfde aardlek aangesloten worden. Zijn hier richtlijnen / normen voor?

mel

Golden Member

Op 17 september 2021 14:33:50 schreef timmie940:
[...]

De hoofdzekering is C63, deze wordt ook gebruikt voor de voeding naar de tussenkast. Uit de NEN1010 rolt, bij een TT stelsel, distributiegroep een afschakeling van 1s.
Dit is toch nooit te halen zonder aanvullende beveiliging? (Lees aardlekbeveiliging)

Een aardlek reageert op stromen die ongelijk zijn, d,w.z de heen en teruggaande stroom dient gelijk te zijn.Voor overbelasting zijn de zekeringen.
Als de 63 A word gebruikt voor de hoofdkast EN de tussenkast, is dit in mijn ogen niet goed.
Een onderverdeling is altijd lichter beveiligd dan de hoofdkast, anders zou er geen selectiviteit zijn.De groep die naar de onderverdeler gaat, hoeft geen aardlek te bevatten..De Als zit in de onderverdeler, voor de eindgroepen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Dit is toch nooit te halen zonder aanvullende beveiliging? (Lees aardlekbeveiliging)

Eindelijk eens iemand die het ziet. Ik loop hier geregeld tegen een muur van onbegrip als ik het erover heb dat aardlekbeveiliging al in de hoofdverdeler moet zitten.
Er bestaan selectieve aardlekbeveiligingschakelaars, zelfs voor aansluitingen van 3x500. Zijn wel dure dingen, maar ze bestaan. Met instelbare verschilstroomwaarde en afschakeltijd.

De groep die naar de onderverdeler gaat, hoeft geen aardlek te bevatten.

En daar kan niks mee gebeuren? Wat zorgt er dan voor dat er afgeschakeld word bij brand? Mb op een kabel betekent dan wel moeilijk brandbaar, maar het brand echt wel.

Edit: sorry voor het toontje... O-)

mel

Golden Member

@mvdk: Een distributiegroep gaat meestal naar een onderverdeler. Ze zijn natuurlijk wel beveiligd met zekeringen, maar ze gaan niet naar eindgebruikers.
En bij brand, smelt de kabel, en dan gaan de zekeringen er wel uit. Aardleks zijn bedoeld dat ,door mensen aanraakbare, onder spanning staande delen,zo snel reageren, dat er geen gevaar voor de persoon ontstaat.Als er brand is, zal het de ALS echt een zorg zijn, oftewel, er gebeurt niks met dat ding omdat er geen stroom weglekt.
Sorry, maar ik ben geen stroomboer :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

En bij brand, smelt de kabel, en dan gaan de zekeringen er wel uit.

Dat is maar de vraag. De boel kan ook onder spanning komen staan.
Een 50A patroon die een sluiting naar aarde moet afschakelen, dat kan wel even duren. Hij zal wel gaan, als er volle sluiting ontstaat.
Maar je weet het maar nooit.
Eigenlijk zijn in NL die 50 tot 80A aansluitingen ondingen. In B heb je dan nog de verplichte 300mA.

En bij brand, smelt de kabel, en dan gaan de zekeringen er wel uit.

Als je Ra niet voloende laag is gaat bij een sluiting in je kabel fase-aarde de zekering helemaal niet uit. Als de RA rond de 20 Ohm zit word de boel lekker warm gestookt.
Neem gewoon een Aardlek automaat 50A/300mA in de voeding naar de onderverdeler.
Als je hem kun vinden dan kun je nog een trage uitvoering hier van nemen.

Is het niet mogelijk de aardlek type B in de tussenkast te verhuizen naar de HVK. Dan zit deze aan het begin van de kabel en heb je mijn inziens maar 1 aardlek nodig.

mel

Golden Member

Beveiligingen horen altijd aan het begin van een kabel...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik kan helaas de 'tussenkast' niet aanpassen, vanwege garantie....
Het betekent dus een type B aardlek in de HVK.

Iemand die mij nog kan vertellen of een type AC ook verzadigd? en dus wel of niet toegepast zou mogen worden?

Shiptronic

Overleden

Op 17 september 2021 17:30:58 schreef mel:
Beveiligingen horen altijd aan het begin van een kabel...

Bij een PV installatie, wat zie je dan als begin, de kant van het NET, of de kant waar de zonnepaneel spanning vandaan komt?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een 63 Amp installatie en dan een TT stelsel?
Meestal krijg je dan een TN stelsel.
Ik hoop voor je dat de hoofdverdeler in kunststof uitgevoerd is, of anderszins dubbel geisoleerd is.

Een aardlekschakelaar in een bedrijfspand is niet verplicht, maar dan moet je wel een veiligheidsdaarding hebben.

De waarde van je veiligheidsaarding wordt bepaald door de groep met de hoogste beveiliging.
Dat kan je hoofdaansluiting zijn als je HVK niet dubbel geisoleerd is, anders wordt het bepaald door de waarde van de hoogste afgaande groep (die aarde nodig heeft).

Ik neem aan dat er van je HVK naar je tussenkastje naar de PV verdeler een beveiliging zit?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

pff, 63A hoofdaansluiting, dan is een PV veld niet zo heel spannend, kan er geen alamatje op die lijn gezet worden? of haal de B aardlek uit die tussenkast en zet die in de verdeler op de PV groep. dan heb je de hele lijn beveiligd en kost het niet nog meer, en hoef je geen aardlekken op rare plaatsen te gaan zoeken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 september 2021 19:48:16 schreef Toeternietoe:
Een 63 Amp installatie en dan een TT stelsel?
Meestal krijg je dan een TN stelsel.
Ik hoop voor je dat de hoofdverdeler in kunststof uitgevoerd is, of anderszins dubbel geisoleerd is.

Een aardlekschakelaar in een bedrijfspand is niet verplicht, maar dan moet je wel een veiligheidsdaarding hebben.

De waarde van je veiligheidsaarding wordt bepaald door de groep met de hoogste beveiliging.
Dat kan je hoofdaansluiting zijn als je HVK niet dubbel geisoleerd is, anders wordt het bepaald door de waarde van de hoogste afgaande groep (die aarde nodig heeft).

Ik neem aan dat er van je HVK naar je tussenkastje naar de PV verdeler een beveiliging zit?

Zeker een TT stelsel, hier wordt tot 3x80a (kleinverbruikaansluiting) een TT stelsel voorzien, daarboven een TN.
De HVK is uiteraard in klasse 2, anders zou de verdeler al niet voldoen.

@testman, het maakt niet uit of een pv veld nu klein of groot is. Het gaat om de juiste manier van ontwerpen. De afgaande groep naar de pv zal voorzien worden van aardlekbeveiliging inderdaad.
Aardlek uit de kast halen heb ik reeds voorgesteld, maar dat was, voor nu geen optie, ivm garantie. Vraag me niet hoe of waarom.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een aardlek in een bedrijfspand is niet verplicht indien de aarding voldoende laag is, een zg veiligheidsaarding.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 17 september 2021 20:43:07 schreef Toeternietoe:
Een aardlek in een bedrijfspand is niet verplicht indien de aarding voldoende laag is, een zg veiligheidsaarding.

Daar heb je een punt, maar met een afgaand veld van 63a, b karakteristiek, heeft een kortsluitstroom nodig van minimaal 315A. Een impedantie van 0.73 ohm krijg ik hier niet voor elkaar.

mvdk

Golden Member

Zeker een TT stelsel, hier wordt tot 3x80a (kleinverbruikaansluiting) een TT stelsel voorzien, daarboven een TN.

Is dat vastgesteld, of een aanname?
Als je het gaat opvragen bij de netbeheerder zullen ze zeggen dat je een TT stelsel hebt, maar dat weten ze niet. Dat kunnen ze niet weten.
Hier in Delft is 2/3 van de kleinverbruikaansluitingen (dat is, tot 3x80) TN aangelegd. Gewoon, bij de aanleg van de aansluiting is er een draad van de nulklem in de HAK naar het aardrailtje in de groepenkast gemaakt.
Bij de ombouw van 220 naar 380 is ongeveer de helft TN aangelegd. Het verschil zit em in welke opzichter er op die klus liep...
De netcode is bepalend. Daar staat in dat de netbeheerder bij aansluitingen groter dan 3x80 een aardvoorziening móet meeleveren. Daaronder is van alles mogelijk.
En voor de liefhebbers: in de tijd van de ombouw was er nog geen sprake van 230 en 400

eens meten of je nul hard aan aarde hangt

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 17 september 2021 20:55:20 schreef timmie940:
[...]

Daar heb je een punt, maar met een afgaand veld van 63a, b karakteristiek, heeft een kortsluitstroom nodig van minimaal 315A. Een impedantie van 0.73 ohm krijg ik hier niet voor elkaar.

Hoofdaansluiting 63A en afgaand veld ook 63A
Wat is de waarde van je veiligheidsaarding.
Je mag bv ook aardlekschakelaars van 1Amp (of nog hoger) toepassen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 17 september 2021 14:35:31 schreef timmie940:
[...]

Ik ben dan wel benieuwd hoe er gedacht wordt over apparatuur welke wél een <6ma verklaring hebben. Maar er meerdere apparaten achter dezelfde aardlek aangesloten worden. Zijn hier richtlijnen / normen voor?

Meerdere apparaten met een <6mA verklaring achter dezelfde aardlek bedoel je? Zolang de som van de dc-verliesstromen niet groter wordt dan 6mA is er geen probleem. Is dit groter dan moet je naar een type B gaan.

In onderstaand willekeurig voorbeeld een verklaring waarbij de fabrikant zegt dat het dc-verlies <1mA is. Dus in dit geval kan je al een inschatting maken.

Infosheet_-_Growatt_-_Verklaring_Type_Aardlekschakelaar.pdf

Of je al dan niet aardlekschakelaars nodig hebt in je bedrijfspand daar spreek ik mij niet over uit, deze discussie laat ik aan anderen over.