Miele wasmachine: centrifugeert slecht - check detergent

Betreft: Miele wasmachine, model W5801, 1600 toeren centrifugering; 9 jaar oud, gebruik 4x/week.

Probleem: bijna bij elke wasbeurt toont het display 'check detergent'; centrifugering op 1600 toeren werkt niet, ofwel gereduceerd. Na de wasbeurt wat kleren eruit halen en apart centrifugeren op 1600 toeren werkt wel. De hoeveelheid kleding is echt beperkt, geen overbelasting. Vroeger werkte het wel

Al geprobeerd: filter onderaan meermaals gereinigd, maar is niet echt vuil; meermaals reiniging van wasmachine om eventuele zeepresten te verwijderen (90graden programma zonder lading, met reinigingsmiddel en azijn); Miele technicus langs geweest die diagnose-computer aansloot en constateerde dat we teveel of verkeerd detergent gebruiken (chk detergent, dat wisten we) en verder niets kon diagnostiseren. We gebruiken echt weinig detergent, ook verschillende soorten geprobeerd.

Ook hier en andere fora bekeken, maar helpt niet echt. Sommigen op internet beweren dat een ontluchtingsslangetje kan dichtzitten. Anderen beweren koolstofjes, maar voor het overige werkt de machine zoal het hoort, en apart centrifugeren op 1600 toeren na het wasprogramma werkt wel.

Voordat ik verder iets doe wil ik meer info inwinnen. Terug een Miele technicus roepen doe ik niet zonder te weten wat er aan de hand is (de voorrijkosten lopen op, een paar keer + reparatie komt in de beurt van een nieuwe machine).

Alvast bedankt voor concrete ideeën of liefst gelijkaardige ervaring met mogelijke oplossing.

Altijd ontluchtingsdarm. Links zijpaneel eraf na front eraf gehaald is. Dan zeepbakbalg en darmpje (pompfilter-zeepbakbalg) uitspuiten. Ook Y-stukje.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zou ook alle slangen vanaf pompontluchting TM deze foto zoals EricN zegt uitvoeren.. Vaak is dat echt de ellende..

Met dank aan vorige drie snelle reacties. _/-\o_

Ik ben in beperkte mate een klusser, niets bijzonders maar vaak voldoende om eenvoudige reparaties uit te voeren. Maar heb nog nooit aan een wasmachine gewerkt.

Ik ga ervan uit dat dit probleem technisch relatief eenvoudig is, maar wat tijd vergt en zoals steeds helpt het een voorbeeld te kunnen zien (zoals weten welke schroeven los moeten, waar er haken zitten en hoe je die lospeutert etc.).

Ik kan zelf wat googlen, maar als iemand een goede video kent van hoe je best zo'n Miele wasmachine openmaakt dan hoor ik dit graag. Ik begrijp dat het bovenpaneel en linkerpaneel moeten verwijderd worden, en dat geeft toegang tot de nodige slangen die moeten schoongemaakt worden. Geen nieuwe delen nodig.
Met dank.

Van op een Duits forum team hack.de, Janko Hack

https://forum.teamhack.de/filebase/download/61/

https://forum.teamhack.de/filebase/download/52/

Welke regio ben je?

[Bericht gewijzigd door fabrice op vrijdag 17 september 2021 21:37:26 (15%)

Ik haal de zeepbak altijd iets opzij.

Wateraanvoerslang eraf inclusief het pijpje wat in de zwarte rubber dop gedrukt is, heen en weer draaien en trekken (achterzijde machine schroefjes of geklikt), stekkertje los, waterslang even ergens anders leggen.

Zeeplade eruit: Schroef bovenop in de linker zijwand eruit waar de zeepbak mee vast zit, hij hangt behalve aan de schroef nog aan een soort haakje, iets naast de schroef.

Zeepbak kan nu zo'n 10cm naar rechts, trek niet te hard want dan trek je de slang tussen zeepbak en kuip los.
Het Y stukje kun je nu zien, dit zit in bovengenoemde slang gedrukt. Trek dit eruit, en trek hem van de slang af die vooraan vandaan komt.

Haal hem nu bovenin links achterin los van de grijze plastic 'dop'.

Het Y stuk met kort stuk slang kun je onder de kraan reinigen, de slang die nu nog van voor/boven uit de machine komt, zuig ik altijd leeg met een injectiespuit/doseerspuit. Als je deze om de slang klemt kun je zuigen en komt er zwart water mee, blaas het weer terug en doe dit een aantal maal.

Alles weer terugbouwen en draaien maar.
Ik doe bovenstaande in 25min

Waardoor komt de storing 'Check detergent', in NL: controleer dosering?
Bij het pompen zal de pomp vooral lucht happen, hij klinkt lang als een gorgelend of suizend geluid. De machine ziet weinig verlaging van waterniveau en denkt dat dit zeep is. Bij centrifugeren pompt het slecht weg, wederom denkt hij zeep te zien. Tadaa! controleer dosering.

Optie 2 is:
Bovenblad eraf, links en rechts de kapjes eruit wippen, de schroeven een aantal slagen los draaien, hoeven er niet uit.

Voorkant demonteren:
-Kunststof rand onderaan los, tussen rand en front iets plats zetten en omlaag drukken.

-2 schroeven van het deurslot los.

-Manchet los (onderaan manchet vind je een een veer met ogen eraan, met een punttang het linker oog pakken en naar links trekken, spanring komt los. Manchet lostrekken rondom.

-Achter de kunststof kap onderaan zitten 2 schroeven in het witte front, de buitenste 2 losdraaien.

-Nu een voet of iets anders onder het front zetten zodat deze klem zit, en de grote torx schroef in het midden onder de trommelingang losmaken, het front kan nu onderaan naar voren en dan in geheel omlaag.

Let er bij het terugmonteren op dat het gele trekkoordje van het slot wel weer terug in het pompklepje komt.

Als de voorkant eraf is kun je voor, boven, en achter de schroeven losmaken en de zijkant demonteren.

Damn, zo zouden meer merk-technici moeten zijn!

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Bedankt voor alle antwoorden.
Inderdaad, deze ervaringen lijken te kloppen met wat mijn wasmachine doet. Ik ben van plan de voorgestelde reiniging van de slangen uit te voeren.

Omdat de wasmachine onder een aanrecht op een sokkel staat, is het uittrekken van de machine wat lastig. Als zodanig werkt de machine, doch zoals gemeld faalt de centrifugering en is er voortdurend de doseringswaarschuwing.

Ik zal laten weten hoe het verder afloopt.

Verwijderd

[Bericht gewijzigd door Appel op maandag 27 september 2021 19:44:53 (96%)

Eindelijk de reparatie uitgevoerd.
Zoals reeds vermoed: de ontluchtingsslangen zaten dichtgepropt met oude zeepsmurrie. Reparatie was zoals beschreven: bovenkant, voorkant en linkerzijde verwijderen, slangen loskoppelen en schoonmaken.
Ik had een Miele technicus op bezoek voor een garantiegeval van een inductiekookplaat. Hij stelde voor onmiddellijk de wasmachine te maken voor 30 minuten werktijd (te betalen, geen andere kosten). Hij kende het probleem zeer goed. Nu draait de machine en de eerste wasbeurt ging goed.

Hoe een loodzware wasmachine uit een niche halen: De reden dat dit aansleepte was dat de machine in een niche staat. Die Miele man toonde me hoe alleen de machine eruit te halen: arm in de trommel steken, iets naar boven heffen (een millimeter is genoeg afhankelijk van de effenheid v.d. ondergrond) en licht zigzaggend trekken. Hij zei dat die trommels dat aan kunnen.

Over de inductiekookplaat: de rechterhelft viel regelmatig uit. Een vorige Miele technicus had de stuureenheid vervangen (garantie), niet geholpen. Deze persoon heeft eerst een klein half uur de plaat doormeten en concludeerde dat ofwel een inductiespoel, ofwel de rechter bedieningsmodule fout was. Deze laatste had hij bij, vervangen, en bingo. Spoelen gaan volgens hem 'nooit' stuk. Bedieningsmodules gaan wel stuk, meestal de centrale (er is een linkse, midden en rechtse op een 4-zone kookplaat).

Ik hoop dat anderen hier ook iets aan hebben, en dank aan allen.

Mooi dat het opgelost werd voor je, de inductie kookplaten zijn niet de beste.

Netjes opgelost!! was de slangen werk zoals beschreven.. Als je Miele speciaal had laten komen was het niet zo afgelopen.. half uurtje is echt redelijk..

Het slangenwerk was precies zoals beschreven in bovenstaande links van Fabrice met foto's en de andere beschrijvingen.
Kostprijs was 50 euro + BTW. Je kan dat makkelijk zelf, maar deze Miele-man deed dat vliegensvlug, had dat al veel gedaan.
Ik had geluk dat ik hem op bezoek had voor een garantiegeval, anders wordt het veel duurder, en dan verdien je veel door het zelf te doen.

Dit probleem komt veel voor bij moderne machines (lage temperaturen, en laag waterverbruik). Je kan het min of meer voorkomen of vertragen door af toe op 90 graden met een reinigingsproduct de machine leeg te laten draaien.

Ik tref er vanalles in aan. Hondenharen bij hondenbezitters, tandenstokers en plastic lepeltjes bij een restaurant.
Of gewoon blubber als er vaak teveel wasmiddel in zit.

sja en soms kom je ook brandschone exemplaren tegen..

@maus0611: u schreef dat u dit werk uitvoert in 25 minuten. De 30 minuten die Miele rekende kloppen goed: machine moest uit de niche en er is een hoogteverschil van 10 cm dat we nivelleerden met houten balkjes (resten die ik toevallig liggen had). Dus 5 minuutjes extra, dat lijkt goed te kloppen.

De smurrie die eruit kwam was zo op het zicht enkel oude zeep, geen andere ... artefacten als ik het zo mag noemen. Ziet er vies uit, maar gaf bijna geen geur af, lijkt erger dan het is. Het vormt wel een luchtdichte prop.

@smd: brandschone exemplaren. Enig idee wat de reden is, zeepophoping in de ene en niet in de andere machine? Wassen zonder zeep lijkt me moeilijk. Zeeppods gebruiken die je direct in de trommel gooit?

Van Mensen die "ouderwets" wassen met poeder, niet te veel en zo heet mogelijk.. Sja, dan begeven wel eens de trafo's van de EL150 of de voeding van de ELP152... Maar petje af, echt brandschoon!! Zelfs nagenoeg geen aangroei op kruis!!! Slangen brandschoon en niet stinkend.. Laatst een W362 gesloopt vanwege te veel reparaties (23 jaar oud) en kruis verwijderd.. als nieuw!

Zorgzame mensen die de juiste methode van moeder op dochter overgenomen hebben. Zijn er niet veel meer ondertussen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zeeppods? Gebruik die rommel NIET
Vloeibaar wasmiddel tot 30-40°c en waspoeder bij hogere temperaturen.
Zuinig doseren, zeep wast, schuim niet.

Op 21 oktober 2021 10:15:19 schreef Dirko:
Zeeppods gebruiken die je direct in de trommel gooit?

Ik zal het dan ook maar zeggen, het kan niet duidelijk genoeg zijn. Gebruik ze niet! Geef ze aan die vervelende tante, prop ze bij iemand door de brievenbus. Maar niet in je eigen wasmachine.

Ja en ook NIET bij vaatwassers!! Heb nu explosieve groei van "lekkende" vaatwassers maar blijken allemaal PODS te gebruiken en machine schuimt dan te veel en loopt over op de deurrand.. Na droogmaken alles gecontroleerd en geen schade of lekkages gevonden.. Bij verschillende merken machines...