Tetrode als triode analoog als penthode als triode?

EgbertG

Golden Member

Kan ik een tetrode als triode schakelen door g2 te verbinden met de anode?
Bij een penthode wordt dat wel gedaan, meen ik te weten.

en ... indien t bij een tetrode ook kan ... dan gaat t natuurlijk mis
als het een dubbele tetrode is met een enkele g2 voor de twee helften alleen al om t feit dat je meer dan 1 anode hebt .....

Ja dat kan, ben je meteen van je secundaire emissie af .

voor de dubbeluitvoering.. knoop de anodes en de stuurroosters ook aan elkaar, wordt het één tetrode, zonder oppositie :-)

EgbertG

Golden Member

Ok ok ... ik zal het niet gaan proberen.....

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je zag het wel vaker. Onderstaande interessante site toont talloze versterkerschema's, waaronder ook met triodegeschakelde tetrodes.
Hoewel, dat zijn vaak KT66's en dergelijke, die beam tetrodes zijn en in normaal bedrijf dus als pentode werken.

Wat dan het verschil wordt tussen echte tetrodes en beam tetrodes bij 'triode strapping' weet ik niet. Een snelle google legde meer verwarring bloot dan antwoorden. :)

http://lilienthalengineering.com/100-amplifiers-chapter-1/100-amplifie…

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
EgbertG

Golden Member

Wat een leuke link laat je hier zien! Thx

Ik geloof wel in de triode als eindbuis, en liefst met een hoge
mu waarde.

Daarom zou ook een meer-rooster geval als triode geschakeld
meer versterking leveren dan de standaard triode? Gokje

Daarom zou ook een meer-rooster geval als triode geschakeld
meer versterking leveren dan de standaard triode? Gokje

Mis gegokt. De versterking van een tetrode of penthode hangt af van de relatie tussen schermrooster en stuurrooster. Het aantal elektrodes op zich speelt hierbij geen rol. Zie het voorbeeld van de KT88. Voor veel tetrodes en penthodes wordt de ug2g1 waarde gegeven. Die bepaald de versterking als triode. En die versterking is echt niet hoger dan van standaard power triodes.

Piet

De versterking van een meerroosterbuis als een tetrode of penthode is altijd hoger als die van een triode.
Daarom heeft een doorverbinding met de roosters naar de anode eigenlijk weinig nut.
Bovendien wordt de maximale anodespanning begrenst door de maximale schermrooster spanning.

In welke toepassing wil je dit gaan gebruiken?
Voor een HF versterker kun je alle roosters naar massa leggen en insturen op de kathode, dit zie ik soms.
De versterker is dan een geaarde rooster schakeling, net zoals je dat bij een triode hebt.

Telefunken Sender Systeme Berlin
EgbertG

Golden Member

Ik heb een audio amp gemaakt met QQE 06/40 buizen en dat schermrooster ligt met 150k
naar de 600v voedingsspanning.

Onderling verschillen de buizen nogal en is die hoogohmige schermroostertoestand
niet optimaal. Bij de een is t op t rooster zelf gemeten 200v. en bij de ander 350v.

Moet dus of een stevigere 250v maken of iets anders met dat rooster doen.

Juist ja, het punt is dat het schermrooster geen stroom opneemt wanneer er niets ingestuurd wordt.
De buis staat immers in klasse A/B waar er geen stroom door de roosters loopt.
Dat zal ook de reden zijn waarom de weerstand naar het schermrooster zo "hoogohmig"is, omdat de stroom nagenoeg nul is.
Wanneer de QQE06/40 vol uitgestuurd wordt loopt er een geringe schermroosterstroom, echter doordat de weerstand zo hoog is zakt de spanning in elkaar.

Daarom dien je het schermrooster op een aparte voeding aan te sluiten, met een lage inwendige weerstand

Datzelfde is ook van toepassing op de negatieve roosterspanning.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Je zou een weerstand van bijvoorbeeld 20 tot 25k kunnen nemen vanaf de 600V. Die moet minsten 10W zijn. En een paar dikke zeners, om de spanning op 250V te begrenzen. Alleen bij het volle vermogen van de eindtrap zal de schermroosterspanning dan wat kunnen inzakken.

Piet

EgbertG

Golden Member

Ja, ben ook overtuigd dat het effect van instorten bij hoger volume ook komt omdat
inderdaad dat schermrooster instort ...

Even nadenken of ik t inderdaad doe met laagohmige weerstandsdeler al dan niet met een zenerdiode of met een PWM op een hoogspanningsfetje.

Wat gaat er gebeuren als ik t leg aan 600v? Gaat dan dat schermrooster als anode
dienen en is de buis binnen een uur defect?

Als je een fet wilt gebruiken, zou je een hoogohmige deler kunnen maken, en een fet-source volger (drain aan 600V, gate aan deler en source aan schermrooster - tussen gate en source een 15V zener voor beveiliging). Alleen bij vol vermogen gaat de fet dan 5 tot 10 Watt dissiperen.

Het schermrooster aan de anode, dat gaat bij deze buis niet lukken. Er is 1 schermrooster aansluiting, en er zijn 2 anodes... Bovendien mag het schermrooster niet op zo'n hoge spanning.

Piet

Wat gaat er gebeuren als ik t leg aan 600v? Gaat dan dat schermrooster als anode
dienen en is de buis binnen een uur defect?

Dat zou ik maar niet doen, het schermrooster is niet geschikt voor 600V en de buis gaat dan kapot.
Zonde van die mooie QQE06/40.

Je kan het inderdaad met een Mosfet heel goed doen.
Het voordeel van een Mosfet tegenover een hoogspanning transistor uit een televisie (BU508 enz.), is dat er geen basisstroom door de spanningsdeler loopt.
Een geschikte Mosfet is bijvoorbeeld de IRF840, echter de maximale spanning voor deze transistor is dacht ik 500 Volt, daar zit je iets hoger in dit schema.
Er loopt slechts een heel geringe stroom door de schakeling, dus erg veel dissipatie heeft de transistor niet.
De transistor moet wel gekoeld worden.
Je zou een extra weerstand tussen de drain van de Mosfet en de +600V kunnen zetten, zodat de drainspanning onder de 500 Volt komt.
Deze weerstand zorgt er ook voor dat de dissipatie van de Mosfet lager wordt.
Deze weerstand heb ik niet in het schema staan.
Ik heb even een schema getekend:

Een simpele spanningsdeler zorgt voor de 300 Volt, daardoor loopt slechts 5mA.
De extra weerstand van de source naar de massa dient ervoor te zorgen dat er altijd een stroompje loopt, die de schakeling stabiel houdt.

Telefunken Sender Systeme Berlin
EgbertG

Golden Member

Hoi Martin, dank voor het schema.

Ik zit er naar te staren .... moet het geen N-fet zijn?
Of begrijp ik de werking toch niet helemaal ....

Hallo EgbertG, foutje van mij ik had inderdaad een P-Mosfet in het schema staan en intussen heb ik dat veranderd in een N-Mosfet.
Goed opgemerkt!

Telefunken Sender Systeme Berlin

In het schema mis ik de zener. Die zou ik wel aanbrengen. Ik heb nog wel wat 800V fets in een bakje liggen. Dus als je het met een fet op wil lossen, dan wil er wel eentje opsturen.

Piet

EgbertG

Golden Member

Goedemorgen Piet, voor mij is de nauwkeurigheid van de spanningsdeler op de
gate voldoende in deze toepassing. Zijn er trouwens zeners in die grootte
orde? Mijn bakjes gaan niet veel verder dan 24 volt of zo ;-)

Ik ga zo op zoek in die bakken naar een geschikte FET. Verwacht dat t lukt,
maar wel dank voor je aanbod!

[Bericht gewijzigd door EgbertG op zaterdag 18 september 2021 10:31:38 (21%)

Mijn bakjes gaan tot rond de 200V, en rond de 1 watt, denk ik. Ik gebruik ze vaker in buizenversterkers.

Piet

EgbertG

Golden Member

Baas boven baas ;-) ... maar goed te weten dat t doorloopt tot dat soort spanningen!

Voor de goede orde, Egbert, de zener die ik bedoel is voor de beveiliging van de gate. Die zit ook wel in jou bakje.

Piet

EgbertG

Golden Member

Ah ok, ik dacht aan een 250v zener, maar op deze manier zie ik zeners niet vaak
geplaatst worden op de GS.

Kun je uitleggen in welke situaties deze zener in actie komt?

De gate-source kan maar een relatief kleine spanning verdragen (<=20V). Om in transiënte situaties doorslag te voorkomen, pas ik dit altijd toe. Zeker bij hoge spanningen zoals in deze schakeling. Veel fets zijn tegenwoordig al uitgerust met een ingebouwde zener. Vandaar dit advies.

Frederick E. Terman

Honourable Member

in transiënte situaties

Bij het inschakelen bijvoorbeeld. Het elcootje is dan nog leeg, zodat er zonder zener 300 V tussen gate en source zou komen te staan.
(En zelfs zonder elco zou dit, hoewel veel korter, gebeuren.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De toepassing van de zener over de gate en source, daar heb ik zelf ook al aan gedacht.
Maar ik vond die niet echt nodig, daarom heb ik deze weggelaten.
Echter voor een investering van een paar cent, met een zener, is de schakeling wel beter beveiligd.

Wanneer een elco opgeladen wordt, bij het inschakelen, loopt de gate/source spanning inderdaad hoog op, boven het maximale wat er op de gate/source aan spanning mag staan.
Een weerstandje in serie met de source kan de stroom bij inschakelen begrenzen.
Die weerstand kan bijvoorbeeld zijn 2200 ohm.
Bij inschakelen valt er dan 20 Volt over de weerstand bij 10 milli Amperé.

Telefunken Sender Systeme Berlin
EgbertG

Golden Member

Leerzaam allemaal. Ik weet dat de spanning over GS nooit hoger hoeft te zijn dan zo'n 10volt en dat het maximum niet heel veel hoger dan dat ligt.

Ok, ik begrijp het nut van de zener. Leuk te weten dat dit ook wel eens al
standaard in een FET ingebakken zit.