Ballonvossenjacht

Hubie

Special Member

Ik krijg net dit binnen.

https://www.ballonvossenjacht.nl/

Voorlopig afgelast.Dus wie weet...gaat het later wel door.

mel

Golden Member

Wel jammer, weer een amateurgebeuren wat niet doorgaat....
Het lijkt wel een heksenjacht op de zendamateurs..(nu de beurzen ook niet echt doorgaan).

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik vraag me af wat het verschil is met het verzekeren van weerballonnen.

Of vliegen die ook gewoon onverzekerd, en is dit een wel heel strikte voorzorgsmaatregel voor de amateurclub?

Ik geef ze geen ongelijk - als je heel (HEEL) veel pech hebt, en je ballon raakt het sportvliegtuigje van een advocaat die toch al een slechte dag had, tsja - dan wil je daar niet voor 'on the hook' zijn. Maar toch, die kans is enorm klein.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Een mooi voorbeeld uit een statistiekboek: de kans is heel klein, maar de mogelijke schade heel groot. Kun je zo'n schade zelf niet vergoeden, dan zul je dus verzekerd moeten zijn.
Daarbij zal vliegen zonder verzekering op zich ook wel verboden zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Zou jij toch moeten weten.. :P Maar idd voor sportvliegen heb je wa nodig

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 15 september 2021 09:15:07 schreef Ledlover:
Ik vraag me af wat het verschil is met het verzekeren van weerballonnen.

1. Weerballonnen worden door professionals opgelaten, dat schept toch wat meer vertrouwen dan een club hobbyisten.
2. De "payload" van weerballonnen is kleiner/lichter dan wat er onder de vos-ballon hangt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Op 15 september 2021 19:11:02 schreef flipflop:
[...]
1. Weerballonnen worden door professionals opgelaten, dat schept toch wat meer vertrouwen dan een club hobbyisten.
2. De "payload" van weerballonnen is kleiner/lichter dan wat er onder de vos-ballon hangt.

Deze ballon wordt door KNMI opgelaten.
En weerballonnen kunnen ook best veel zooi hebben.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Onder een weerballon, die wegens COVID weer tweemaal daags worden opgelaten las ik (dat was al jaren slechts éénmaal), hangt een piepschuimen 'luchtrommel' met daarin een RS41 van Vaisala. Zelfs als je dat schuimblok recht op je hoofd krijgt voel je er weinig van: hij is licht en traag.
De ballon zelf is misschien wel hinderlijker. Die zijn voor weer- en vossenjachtdoeleinden hetzelfde.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 15 september 2021 19:54:45 schreef mel:
Deze ballon wordt door KNMI opgelaten.

De laatste jaren niet meer.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

Op 15 september 2021 08:00:16 schreef mel:
Wel jammer, weer een amateurgebeuren wat niet doorgaat....
Het lijkt wel een heksenjacht op de zendamateurs..(nu de beurzen ook niet echt doorgaan).

Ehh dat beslissen de zendamateurs toch zelf ? Bladel werkte prima, op die manier zou Lichtmis ook prima door kunnen gaan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 september 2021 19:54:45 schreef mel:
[...]Deze ballon wordt door KNMI opgelaten.

Op 15 september 2021 21:44:38 schreef flipflop:
De laatste jaren niet meer.

Daar had ik nog niet van gehoord. Wel dat het verminderd was, van vier (eigenlijk meestal drie) naar twee per dag, en toen naar één.
En nu dus weer twee, vanwege COVID.
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/knmi-laat-meer-weerballonnen-…

e: Heeft misschien een andere club het een tijdlang gedaan, dat je weet?
e2: Eigenlijk had men dat dan even moeten melden. We gebruiken al jaren dezelfde tekst... :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Ik weet ook niet beter of KNMI of de meteo van div. vliegvelden laten dat ding op.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 15 september 2021 22:51:29 schreef Frederick E. Terman:
...Daar had ik nog niet van gehoord. Wel dat het verminderd was...

Hebben we het nu over hetzelfde? :-) Ik bedoelde het oplaten van de ballon-vos en niet de weerballonnen van het KNMI zelf. Dat laatste doen ze vast nog wel zelf, maar de vos niet meer (wat ik begrepen heb). Ik kan dat laatste zo snel niet terugvinden op de website, dus het komt uit m'n geheugen (oh, oh!). Vroeger werd de ballon opgelaten vanuit De Bilt, maar tegenwoordig vanaf een "geheime locatie". Ik denk dat dat er mee te maken heeft.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Als de geheime oplaat-locatie werkelijk (een) spelbreker is, kan de ballon ook aan een boom ergens op de Veluwe of zo worden vastgebonden. Dan wordt het vast nog een leuke jacht die gewoon kan doorgaan.

pa3gws

Golden Member

Dan is het geen ballon vossenjacht meer maar gewoon een vossenjacht. :-)
Het leuke van de ballon is dat je hem moet zien te volgen en te traceren.
En dat is natuurlijk geheel afhankelijk van de wind.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ja, maar hij wappert ook wel wat in de wind hoor. Meestal liggen die zendertjes toch in het struikgewas en zo? Zaak is vooral dat de ballon niet van veraf te zien is. Dus liever geen rode dit jaar..

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 september 2021 18:33:54 schreef flipflop:
Ik bedoelde het oplaten van de ballon-vos en niet de weerballonnen van het KNMI zelf.

Oh wat suf van me. Dat klinkt inderdaad een stuk logischer... mijn verbijstering was gelukkig nodeloos.
Op ballonvossenjacht.nl staan leuke verslagen. Misschien is daarin te zien wie er oplaat. Zelf nu weg, maar later ga ik ook nog eens zoeken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 17 september 2021 19:30:52 schreef tin.soldier:
...kan de ballon ook aan een boom ergens op de Veluwe of zo worden vastgebonden.

En hoe wil je dat ding dan peilen vanuit, laten we zeggen, Nijmegen? Sonde moet wel in een heel hoge boom hangen om 'm dan al te "zien".

Wb KNMI, hier een verslag van de 2020 jacht:
https://www.youtube.com/watch?v=SZcz910hUto
Bij 4:40 wordt de ballon gevuld. Ik ken de mannen niet, maar het lijkt me niet zo'n professionele aanpak :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Sonde moet wel in een heel hoge boom hangen om 'm dan al te "zien".

Ja, daarom verdient een rode ballon niet de voorkeur hè.
Goed nieuws is dat over een alternatieve ballonvossenjacht wordt nagedacht. Die zal dan plaatsvinden in Oostenrijk, in de omgeving waar al jaren de alternatieve Elfstedentocht wordt verreden. De precieze oplaat-locatie blijft geheim.

pa3gws

Golden Member

Op 18 september 2021 19:47:45 schreef tin.soldier:
[...]
Goed nieuws is dat over een alternatieve ballonvossenjacht wordt nagedacht. Die zal dan plaatsvinden in Oostenrijk,

Ik denk niet dat de vossen jagende amateurs in grote getale naar Oostenrijk afrijzen om een ballon te traceren. >:)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

@tin: Zit je nu al aan de sterke drank?

[edit] 3gws, je sprong er net tussen, was voor tin dus. :-)

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 18 september 2021 21:17:58 (45%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
pa3gws

Golden Member

Nee het is koffie tijd en daarna een lekkere trippel. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..