Ground probleem liniaire voeding

Sine

Moderator

Op 18 september 2021 18:32:50 schreef simplesoul:
[...]

Ik wil het wel verwoorden, zit toch nog steeds met dat ding te kten. Zoals ik het zie is lading iets wat graag op de zelfde plek blijft mits er een potentiaal verschil is.

Aaaaand

I'm out.

benleentje

Golden Member

Nou heb ik toevallig een DAC met een eigen voeding. Als ik een USB kabeltje verkeerd doe begint het geleik te piepen op mijn opnames,

Dan zet je er toch een USB-bus isolator tussen.

https://nl.aliexpress.com/item/33036897462.html

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mel

Golden Member

Even een tip voor TS: lees eens een paar goede elektronika boeken.. Ik zit al een tijdje mee te lezen, en eerlijk gezegd, snap ik niks van wat je verteld...Dit zal ook te maken hebben met die "turbotaal"denk ik.Elektronika is een vak, (sommigen vinden het een roeping :) <),En gebruik aub de juiste termen..
En zorg ervoor dat ALLE ic,s ontkoppeld zijn over de voeding. (c naar aarde).Dat scheelt ook het rf instralen, dat je een kabeltje verkeert legt maakt dan minder uit..

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 19 september 2021 07:46:21 (22%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 19 september 2021 01:18:59 schreef benleentje:
[...]Dan zet je er toch een USB-bus isolator tussen.

https://nl.aliexpress.com/item/33036897462.html

Dat is juist goed. Als ik mijn line level omhoog zet en ik hoor niks op mijn opnames, tenzij je er USB op aanzet. Dat ga je niet redden zonder discrete voeding. Maar dat was niet dit project.

Verder verhaal dat ik geen liniaire voeding op een FPGA kan gebruiken, want dan haal je je stroom niet. Zeker geen scherpe transients "current spikes" zoals een FPGA ze wil hebben.

Op 19 september 2021 07:38:07 schreef mel:
Even een tip voor TS: lees eens een paar goede elektronika boeken.. Ik zit al een tijdje mee te lezen, en eerlijk gezegd, snap ik niks van wat je verteld...Dit zal ook te maken hebben met die "turbotaal"denk ik.Elektronika is een vak, (sommigen vinden het een roeping :) <),En gebruik aub de juiste termen..
En zorg ervoor dat ALLE ic,s ontkoppeld zijn over de voeding. (c naar aarde).Dat scheelt ook het rf instralen, dat je een kabeltje verkeert legt maakt dan minder uit..

Wat ik ga doen is dit.

Wat ik provisorisch deed is dit. "EMI fraude"

Maar ik geloof dit :D Voor een beter wereld.

Ik denk dat ik behoorlijk uit moet gaan kijken met het DAC bordje om toch wel stiekem een aarde te fixen die niet naar 0V refereert.
Nog even de data sheets induiken iigv.

U lijkt enige middelbare school natuurkunde te missen.

Dat is voor iemand die helemaal aan de software kant zit allesbehalve een schande :) , maar het maakt het onaantrekkelijk hierop in te gaan.
Het herhaalde advies op enige manier even terug naar de basis van elektriciteit te gaan is oprecht.

Als ik als hardware man de software vraag stel "waarom de pointer van mijn semafoor niet met een goto wil werken" dat kan ook niemand mij daarbij helpen.

Arco

Special Member

Kan iemand het nog volgen?... ;) (ik niet)

SPI is nu plotseling in I2C veranderd. USB voeding moet prima werken met de juiste ontkoppeling.
En de optocouplerschakeling werkt zo ook niet. De serie en pull-up weerstanden ontbreken (zo ploft de boel), en het signaal is geinverteerd.

Je moet ook speciale snelle optocouplers gebruiken (een standaard opto is sowieso veel te traag)
Dus toch maar eens in wat relevante literatuur duiken eerst?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 september 2021 11:58:23 schreef Aart:

Als ik als hardware man de software vraag stel "waarom de pointer van mijn semafoor niet met een goto wil werken" dat kan ook niemand mij daarbij helpen.

Omdat je daarbij je semafoor moet motion capturen, en waarom zou je dan uberhaupt nog basic gebruiken? Maar liever iets moderners als C++ of Python?

Op 19 september 2021 12:04:25 schreef Arco:
Kan iemand het nog volgen?... ;) (ik niet)

SPI is nu plotseling in I2C veranderd. USB voeding moet prima werken met de juiste ontkoppeling.
En de optocouplerschakeling werkt zo ook niet. De serie en pull-up weerstanden ontbreken (zo ploft de boel), en het signaal is geinverteerd. Sowiezo een misdaad om te klokken met logic..

Je moet ook speciale snelle optocouplers gebruiken (een standaard opto is sowieso veel te traag)
Dus toch maar eens in wat relevante literatuur duiken eerst?

Sorrie Arco, het is pull down en SPI. Je hebt gelijk. Ik ben een beetje aan het slapen op de vertaalslag. Ik zat naar iets als dit te kijken https://www.nve.com/Downloads/il71x.pdf. Ongeveer drie keer zo snel als dat ik nodig heb. Zit ook een beetje te wikken en wegen m'n klok zal er wel onder lijden iigv.

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat er ook ergens een probleem in de vertaalslag van techniek naar taal zit. Of logisch denkproces naar taal. Of logisch denkproces. Trouwens niet vervelend bedoeld, alleen om aan te geven dat meedenken via een forum en dan die gedachten overbrengen nog best een vermoeiende klus kan zijn en niet persé tot 100% resultaat gaat leiden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 19 september 2021 13:30:17 (61%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Het blijft symptoombestrijding: zonder galvanische scheiding moet 't ook prima kunnen werken...
Beter het probleem zelf aanpakken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 september 2021 14:02:41 schreef Arco:
Het blijft symptoombestrijding: zonder galvanische scheiding moet 't ook prima kunnen werken...
Beter het probleem zelf aanpakken...

Dat is wel de afweging, m'n timing zal er onder lijden in ieder geval. Ik zou niet durven zeggen dat het nou zo ontzettend strak getimed is om mee te beginnen. Mja we zullen het gaan zien. Kan het zo proefopstellen.