ELP262-A

PIRON

Golden Member

Beste techneuten, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een Miele wasmachine van het type W 4144 WPS dat helemaal niets meer doet, de oorzaak zit in de elektronica.

Als je op de foto's ziet dan zie je daar een IC (met 14 pootjes) dat defect is. Ik wil daar een nieuwe op solderen maar het nummer van dat ic is niet meer helemaal leesbaar. De diode die daarlangs zit is ook onderbroken (U1J)

Is er iemand die weet wat het juiste nummer is van die ontplofte IC ?

En hoe komt zoiets ?

Alle tips zijn welkom.

Bedankt alvast

PIRON

Golden Member

Bedankt jan,

Het gaat dus over de TEA1522T

Een diode of die 2 smd dingetjes links vd chip durven ook wel eens mee sneuvelen. Vooral de transistor. Goed nameten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

En meet ook de primaire kant van trafootje ook door, willen vaak door zo'n klap Ohms oneindig worden

PIRON

Golden Member

TEA... vervangen en heeft ondertussen al zes wasjes gedraaid
Dacht eerst dat de diode stuk was maar was meting door defecte chip denk ik.
De transistortjes en de primaire wikkeling waren nog in orde.

Waarschijnlijk is het defect er gekomen door defecte schokdempers, die waren totaal versleten.

Bedankt allemaal

vergeten

Golden Member

Dat is nieuw! :)
Door defecte schokbrekers ontploft een IC? :? Lijkt mij juist hoogst ONwaarschijnlijk.
Zit er een trillingssensor in het IC die dan detoneerd?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
PIRON

Golden Member

nee, van de 7 pootjes zitten er twee niet vast gesoldeerd (tweede en derde pinnetje zitten niet vast, enkel het uiterst linkse) en vermoed dat dit wel wat invloed gehad heeft (was ook een krater uitgebrand van die vlamboog denk ik). misschien heeft het in die hoek van de IC wat meer trillingen te verduren gehad.

[Bericht gewijzigd door PIRON op zondag 19 september 2021 21:17:06 (15%)

vergeten

Golden Member

De massa van het IC (zit vaak gelijmd) is dermate laag, dat er dan wel andere onderdelen met meer massa van de print getrild moeten zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Het blijft schijnbaar erg moeilijk voor witgoedboeren om een primaire switcher te maken/gebruiken die zichzelf niet opblaast.

Sja, gek , ik kom ook TNY of LNK in professionelere apparaten tegen en die gaan niet stuk?? Vermoed een slecht ontwerp rondom schakeling..

maartenbakker

Golden Member

Ik zou gokken dat als er verband is met de schokdempers, er ergens een draad doorgeschuurd is of iets anders contact heeft gemaakt dat geen contact moest maken. Simpelweg lostrillen van slechte solderingen kan, maar ik zou wel dubbelchecken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."