Uitkleurunit

Hallo,

Er bestaan kastjes met een rode, gele en blauwe led, deze gaan branden wanneer er een frequentie wordt gemeten van 1000, 2000 of 4000 herz.

Dit is de zogenaamde fase uitkleurunit, is dit een makkelijk na te bouwen schakeling?

Groeten Arjan

Ik ken wel een fase draaiveldrichting meter, zoals hier https://www.circuitsonline.net/forum/view/26886

Een frequentie meter met ledjes kan natuurlijk ook, een lichtorgel doet dit ook. Dan is de 2e vraag hoe nauwkeurig moet het zijn +- 1 Hz ?

mel

Golden Member

Je wil weten op welke fase je meet?Dat zal niet eenvoudig zijn. Wat is je referentie?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Zo een apparaat? https://vandentempel.nl/nl/producten/kabelmeetapparatuur/selectie-iden…

De ontvanger lijkt mij geen wereldwonder, het kan bijvoorbeeld met NE567's, 4046s of een microcontroller.

Maar welk energiebedrijf gaat zoiets zelf ontwikkelen? Overigens zou ik niet verwachten dat men frequenties gebruikt die harmonische van elkaar zijn.

Sine

Moderator

Inderdaad, veelvouden van 1kHz zal het inderdaad wel niet zijn.
En die signalen moet je dan met enig vermogen in een clamp on trafo zetten.

De ontvanger moet ook redelijk gevoelig zijn en daar zul je ook iets van filtering / versterking aan de ingang nodig hebben.

Je zou wellicht iets kunnen doen met een DTMF generator en ontvanger. Dat zijn nog makkelijk te verkrijgen onderdelen.

Is zoiets zelf te bouwen? Vast wel, is dat verstandig? Mwah.

-edit-

De fabrikant geeft aan 1, 2 en 4kHz te gebruiken ... wat een tikje vreemd is, zeker omdat ze bij aardingsgarnituur over hetzelfde aardtouwtje moeten.

O ik snap nu wat je graag wil maken, ik ken dit soort apparatuur wel. Word voornamelijk gebruikt door midden hoogspannings afdeling aangezien deze vaak 1 kleur draad in de grond gooien. In mijn vakgebied heb ik dit nooit gebruikt, zijn ook veel makkelijker methoden voor die niets (nagenoeg) kosten.

mel

Golden Member

Als het een midden-hoogspanningsmeting is, neem ik aan dat je daar ook in werkt.
Zelfbouwapparatuur is op zn minst gezegd, twijfelachtig...(In de hoogspanning hebben ze heeeel mooie meetapparatuur, en is niet voor niks zo duur....)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Kan inderdaad met 3x de LM/NE/XR567.
Afhankelijk van de signaalsterkte heb je misschien nog een voorversterker opamp nodig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En dan nog een stevige beveiliging tegen onbedoeld 230 of 400V ?

Sine

Moderator

Die dingen zijn bedoeld voor middenspanning, dus als je met je probe op een live ader weet te prikken doe je toch al wat erg fout (en met een beetje pech voor de laaste keer)

Bij werken aan middenspanning moet je altijd eerst vaststellen dat de betreffende kabel/ader uitgeschakeld en geaard is.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Hartsikke leuk om zo’n apparaat zelf te bouwen.
Nabouwen? dan zul je zo’n apparaat moeten hebben en dan demonteren en helmaal napluizen hoe alles zit.
Zelfbouwen gaat afhankelijk van je eigen kennis en ervaring met electronica.
Het mooiste is dat je ergens een schema op de kop tikt, en dan pribeer het te bouwen.
Helemaal van de grond af zelf bouwen? Ook dan hoeveel ervaring heb je, en wat kun je.

Je hebt het hierboven al wel gelezen.
Bouw je het zelf, dan NOOIT gebruiken voor serieuze zaken zoals middenspanning.

Nog een pjntje van aandacht is (ook dat had je kunnen lezen) is de frekwenties. Nooit eeh heel veelvoud gebruiken. Dus bij een 1000 Hz signaal nooit het volgende op 2000.
Als je niet snapt waarom, begin dan niet aan de bouw van dit apparaat.

Kom je er verder mee, dan zou je natuurlijk dit apparaat kunnen uitbouwen naar nog meer aders/frekwenties om kabels mee uit te mete.

Kan een leuke en leerzaam hobbyprojectje worden.

Word het wat? Laat jje voortgang hier zien, en waar je tegenaan loopt. Er is hier veel deskundigheid die je wellicht de goede kant op kunnen sturen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dit is inderdaad wat in de middenspanning wordt gebruikt, wanneer een kabel wordt geknipt waar bijvoorbeeld een kapotte mof zat, dan moeten de fases opnieuw worden uitgekleurd omdat de rode ader niet altijd als L1 gebruikt wordt etc. Voordat de kabel wordt geknipt wordt deze eerst aan beide kanten aan aarde gelegd, geselecteerd en geknipt. Dan is de kabel veilig om aan te werken, vervolgens worden de clamps op het aardingsset aangebracht welke het signaal de kabel injecteerd.
Dit gebeurd voor L1 met 1khz, L2 met 2khz en L3 met 4khz, dit zijn de zogenaamde MUCO’s. Vervolgens kun je aan de geknipte kant meten met een ontvanger(een kastje van 10 bij 15 cm op batterijen) tussen de mantel(aarde) en de ader en gat desbetreffende led lampje rood, geel of blauw branden.

Nu kost zo’n ontvanger 1000 euro maar leuk het mij de uitdaging om dit voor een paar euro’s voor elkaar te krijgen

Sine

Moderator

Omdat het kan? Of om te gebruiken?

In het laatste geval is dat geen geweldig idee.

mel

Golden Member

Je zit ook nog met je kabeldemping..Bij het begin zet je er een signaal op., en aan het eind blijft niks over.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 21 september 2021 07:59:27 schreef mel:
Je zit ook nog met je kabeldemping..Bij het begin zet je er een signaal op., en aan het eind blijft niks over.

Dat kom nog wel eens meevallen.
Je zet met een STROOMspoel een STROOM op de ader, geen spanning.

Het signaal is een frekwentie, die verandert onderweg niet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Je induceert een spanning in een ader, dat dempt wel degelijk uit.

Het is me niet helemaal duidelijk of de detector werkt als spanningsmeter of als stroommeter. Dat bepaalt hoe het ingangscircuit eruit moet zien.

De rest moet een soort van heel simpele spectrum analyzer zijn.

Dit kan volledig analoog in basisband, wat nog best een knutsel wordt: 3 redelijk steile bandpass filters op 1, 2 en 4 kHz, 3 rms detectors, een circuit dat het LEDje laat oplichten met de hoogste rms waarde.

Het kan ook met demodulatie: bv. een 4 kHz klok afdelen naar 2 en 1 kHz, en met analoge switches het ingangssignaal demoduleren (=met +1 en -1 vermenigvuldigen). Low pass filters, en weer een circuit om het LEDje van het luidste kanaal op te laten lichten.

En om even bij de tijd te blijven: door de lage frequenties kan het ook wel met een Arduino, met bv de FFT library. Of schrijf het demodulatie-idee digitaal uit, dat is minder reken intensief. Dat is kwa zelf te bouwen hardware veruit het simpelst, maarja dan moet je wel flink wat software kennis hebben.

Je kan ook het signaal hoorbaar maken met een spoel op een ijzerkern, en een versterkertje met microfoon ingang. Een smartphone met een audio spectrum analyzer app kan dan bepalen of het 1, 2 of 4 kHz is.

Op die laatste optie na moet je best van wanten weten, ik heb zo geen schema voor je.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 22 september 2021 10:21:58 schreef kojazz:
Het is me niet helemaal duidelijk of de detector werkt als spanningsmeter of als stroommeter.

In het filmpje worden aan de 'ontvangkant' de aders een voor een aangeraakt met een testpen (de andere testpen gaat naar het scherm).
De spanning wordt daar dus gebruikt.

e: Ok, ik bedenk me net dat het apparaat ook laagohmig kan zijn, en dan kun je weer van stroommeting spreken. Dat lijkt zelfs beter.
In elk geval wordt er aan de ontvangkant geen stroomtrafo gebruikt. Hoe dan ook.. zie plaatje. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org