rpm limiter/ferquency cut off

hallo
de zoon is is aan het crossen geslagen , hij heeft een buggy/offroadkart met een B&S motor (briggs and stratton)
Ik heb de gaskabel rechtstreeks aan de gasklep gemaakt
MAW de "governer" ertussen uitgehaald
Het gevaar bestaat nu dat hij de motor kan opblazen door overtoeren
Ik wou hem een rpm begrenzing ertussen zetten die al dan niet instelbaar is
Welke soort schakeling kan ik hier best voor nemen ?
Dus vanaf een bepaalde frequentie moet de bobijn aan de massa gelegd worden (tor of ssr)
Zijn voertuig heeft nog geen eigen DC , is ook wel iets wat we erop wouden bijbouwen zodat hij wat led stralers kan monteren
google geeft me enkel kant en klare modules , volgens mij is t gewoon n simpel schema , helaas krijg ik ze niet gevonden

heeft iemand van jullie al ooit zo iets gebouwd of weet er mss iemand een degelijke uitleg/schema op t internet staan waar ik mee aan de slag kan ?

Wat je zoekt lijkt me in de basis een missing pulse detector; dat wil zeggen, een schakeling die bij elke inkomende puls een teller start (kan een analoog circuit zijn), en bij de volgende inkomende puls bekijkt of die teller al afgelopen is of niet.

Je kunt dit discreet opbouwen, maar dat zijn nog best veel onderdelen. Je zou het ook vrij eenvoudig in een microcontroller kunnen doen, maar moet dan moet wel een klein circuit omheen voor de voeding, en om de in- en uitgangen te beschermen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als je het simpel wilt doen moet je een bobine uit bijv een piagio zip nemen of een euro begrenzer die je bij scooterzaakjes kunt kopen.

Deze worden begrenst in de bobine vonk onderbreking.

Makkelijk monteren en blijft het blokje toch langer heel.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

@sparky
ik zat eerder te denken aan een schakeling die boven een bepaalde frequentie de puls aan de massa legt
@daan ik weet niet als je de opbouw van een b&s motor kent maar de bobine vervang je niet zomaar even door eender welke aangezien de puls van een magneet op het vliegwiel komt
toch al bedankt voor de input !

Je had natuurlijk zelf even kunnen Googlen; dat heb ik zojuist gedaan, en toch iets leuks gevonden: http://www.next.gr/circuits/Rev-Limiter-Circuit-l24037.html Dit IC is specifiek bedoeld voor toerentellers e.d., en is daardoor ook triviaal te gebruiken voor een limiter. Het enige wat je zelf moet doen is zorgen dat je ergens een bruikbaar ingangssignaal vandaan haalt; is de bestaande toerenteller mechanisch of elektrisch aangestuurd?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 24 september 2021 08:54:35 (23%)]

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 24 september 2021 02:58:39 schreef Fractalic:
@sparky
ik zat eerder te denken aan een schakeling die boven een bepaalde frequentie de puls aan de massa legt
@daan ik weet niet als je de opbouw van een b&s motor kent maar de bobine vervang je niet zomaar even door eender welke aangezien de puls van een magneet op het vliegwiel komt
toch al bedankt voor de input !

Dat is gunstig want de meeste scooters maken ook gebruik van een contactloze ontsteking.

Met het magneetje kun je een hall sensor aansturen je het magneetje moet wel op de juiste plek zitten. X aantal graden voor het bdp.

Anoniem

Ik herinner me het B&S systeem nog van de grasmaaiers.
Enige mogelijk om hem stil te leggen is de bougie kortsluiten
Een spoeltje rond de bougiekabel als opnemer zou wel kunnen.
Of een magneetje op het vliegwiel met een hall sensor.
Of de hallsensor inbouwen zodat hij de magneet in het vliegwiel ziet.

volgens mij is t gewoon n simpel schema , helaas krijg ik ze niet gevonden

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/61/meten-en-testen/analoge…
Misschien bruikbaar mits aanpassingen voor de sensor ingang en toevoeging comparator/relais aan de uitgang
Leuk project...

Edit: Of een ontwerp met de LM2917 (2,28€ bij Reichelt)

r3m

Golden Member

Dit is geen elektronische ontsteking, tenminste als dit zo'n grasmaaier motor is met een hoefijzer vorm bobine.
Gas mechanisch ergens beperken geen optie?

Remko

Dit is zo'n zelfde ontsteking als wat de goedkope chinese bladblazers hebben inderdaad zoals wat r3m ook zegt .

Magneet op vliegwiel en een Uvorm weekijzeren kern bij de bobine.

Maar dit bied je toch de mogelijkheid om een hallsensoer te gebruiken.

Hall sensor of rm sensor ?
Met n rm krijg je n hogere spanning en hoef ik geen darlington te gebruiken

https://tech.alpsalpine.com/e/products/faq/sensor_magnetic/magnetic_sw…

https://www.dansworkshop.com/2008/03/homebuilt-solid-state-ignition-mo…

Dus dan heb ik mijn signaal digitaal en kan ik het ook “begrenzen” op gewenste frequentie
Dmv een kant en klare oplossing of een zelfbouw schakeling , en om t helemaal leuk te maken zelfs een of ander ontstekingstijdstip regeling om toch iets meer rendement uit de b&s te krijgen

Wat daartegenover staat dat ik dus ook een stroomspoel op t motortje zou moeten zetten ,
wat helaas dus verlies aan vermogen is , n alternator heeft ook vermogen nodig om spanning te leveren
Zonder het mechanisch ,thermisch en elektrische verlies mee te rekenen
Met een accu zou ook gaan , alleen lullig als die dan net te plat zou zijn terwijl de jongen nog mag rijden
Een andere motor die dat al allemaal heeft wordt dan al bijna de logische keuze, de ombouw van dit motortje vind ik zelf een leerzaam project en krijgt de jongen
N andere motor moet ie zelf kopen

GJ_

Moderator

Op 24 september 2021 20:36:30 schreef daandc:
[...]

Dat is gunstig want de meeste scooters maken ook gebruik van een contactloze ontsteking.

Een magneetonsteking is niet een contactloze ontsteking.

Op 25 september 2021 21:18:12 schreef daandc:
Dit is zo'n zelfde ontsteking als wat de goedkope chinese bladblazers hebben inderdaad zoals wat r3m ook zegt .

..en oudere BMW motorfietsen.

Op 4 oktober 2021 07:54:21 schreef GJ_:
[...]Een magneetonsteking is niet een contactloze ontsteking. [...]..en oudere BMW motorfietsen.

De bobine's van borg zijn zeker weten contactloos.

Deze hebben namelijk geen contactpunt maar een magneet en deze magneet zorgt voor zowel energie als het onstekingstijdstip.

https://www.uploadarchief.net/files/download/bobine%20.jpg

Er zit maar een draad op en dat is om de onsteking te kortsluiten om de motor te doen afslaan.

Hierboven is een gelijkend voorbeeld..