Aardpen voetpad [BE]

Hallo,

Een collega van me had een afgekeurde huisinstallatie vanwege te hoge Ohmse weerstand op de aarde. Gezien de leeftijd van de (rij)woning is dat niet zo vreemd.

De bestaande aardpen zit onder of in de keldervloerplaat, dit is waterdicht gebleken. Nu zou er dus een nieuwe aardpen moeten geslagen worden, maar de vloerplaat openbreken lijkt me nu niet echt het meest verstandige, dat krijg je nooit meer echt waterdicht.
Gezien ze net verbouwd hebben en dat de kelder slechts deels onder de woning aanwezig is, zijn de mogelijkheden natuurlijk beperkt.

De makkelijkste oplossing lijkt me om het voetpad open te breken en 60cm uitgraven en de aardpen daar slaan. Ik weet alleen niet of dit zomaar mag.

Ik hoor graag de meningen :)

Groet,
Jeroen

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik vrees heel erg dat het niet gaat mogen. Je kan eens navragen bij de gemeente maar ik vrees er voor. Is er achteraan geen tuin?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Gewoon doen, eerst even goed kijken of er geen andere leidingen liggen en zo dicht mogelijk tegen de fundering slaan. De grond goed aanstampen en de tegels er weer mooi vlak inleggen. Hier in NL nooit problemen mee gehad.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ook geen vloerluik ergens naar de kruipruimte ?

Een tijdje terug zijn hier buiten aardpennen geslagen voor de bliksemafleider, ik heb toen op de plaatsen waar andere kabels lopen een kunststof buis in de grond gestoken, gedraaid, gespoeld tot onder het nivo van de leidingen.

de aardpin gewoon met de hand de grond induwen de eerste meter, pas daarna gaan rammelen. soms haal je 1,5 meter voor de grond harder word. hier in NL worden aardpinnen ook wel vanuit de meterput geslagen, zeker bij oude huizen waar de aarde voorheen via de waterleiding zat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In NL zijn er geen voorschriften etc die je verplichten waar de pin geslagen moet.
Maar de pin moet wel op hetzelfde perceel zijn als de hoofdaansluiting.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 21 september 2021 17:55:08 schreef buckfast_beekeeper:
Is er achteraan geen tuin?

Ja, maar de kelder zit enkel onder de eerste paar m van de woning. En aangezien er net gerenoveerd is, is naar de tuin lopen niet echt een mogelijkheid |:(

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

Het is niet duidelijk over wat voor voetpad het gaat. Is dat openbare weg of eigen terrein? De aardpen moet in ieder geval op eigen terrein geslagen worden.
En waarom kun je niet naar de tuin lopen?

Op 22 september 2021 09:28:23 schreef KlaasZ:
En waarom kun je niet naar de tuin lopen?

De enige manier om naar de tuin te lopen is 10m vloer opbreken (die er nog maar net ligt).

Het voetpad is publiek domein veronderstel ik, aangezien een rijhuis in de stad meestal op de rooilijn staat. Vandaar dat ik mijn twijfels heb of dit mag, ik kon er niks over terugvinden..

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
mel

Golden Member

Ik heb het regelmatig gezien dat er een aardpen gewoon buiten werd geslagen,
Gewoon een stoeptegel tegen het pand aan, ter hoogte van de meterkast, en daar de aarde geslagen.Er hoefde alleen een gat voor de aarddraad te worden geboord door de muur, en dat was alles. En natuurlijk de stoeptegel terug leggen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 22 september 2021 09:32:51 schreef jdjere:
De enige manier om naar de tuin te lopen is 10m vloer opbreken (die er nog maar net ligt).

Nog steeds een cryptische verklaring. Het huis is dus zodanig verbouwd dat ze nooit meer in de tuin kunnen komen?

wat hij bedoelt is dat het "leggen/trekken" van een KABEL naar de tuin geen optie is omdat ze bij het vloeren vergeten zijn een kabelgoot onder de chape te steken, en men 10 meter moet overbruggen alvorens men terug aan de kelder uitkomt.

Zelf wandelen naar de tuin zal geen probleem zijn, en een emmertje aarde binnendragen ook niet, maar aarding is geen aarde he ;-)

evelo

Golden Member

Moeilijk geval.

Er zijn wat risico’s:
- opletten voor buizen/leidingen in de straat.
- wat als het voetpad opnieuw aangelegd wordt en ze raken de aardverbinding?

Zijn er andere plekken in de woning waar er nog gerenoveerd wordt waar je mogelijk de aarding kan plaatsen?

Anders toch in de keldervloer. Als je zo’n kelderraampje/verluchting hebt dan kan je eventueel de piket in de verhoging steken.

Ik heb ook wel al eens een horizontale piket gezien in een keldermuur

Tidak Ada

Golden Member

Waterleidingput? Vaak zit daar geen vloer in.

Gat boren in de vloer met en holle boor van een cm of 5 en daardoor de aardpen in de grond rammen, betonhechter langs de hele binnenwand van het gat en op de kabel en dan volstorten met waterdichte spcie.
Of: Het gat volproppen met siliconekit type bouw. Hier voorstrijk (hechter) voor silicone gebruiken, zowel op het beton als op de kabel.

@Bijenhouder, hieronder:
Die raket speelde ook door mijn hoofd (figuurlijk ;)), maar kan je die zo nauwkeurig richten over zo'n afstand.
Gat in de fundering middels een betonboring moet kunnen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 22 september 2021 12:41:50 (20%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
buckfast_beekeeper

Golden Member

Waterleidingput zal niet aanwezig zijn als de meter tegen de keldermuur is gemonteerd zoals meestal het geval is. Onze watermaatschappij verplicht ook een betonnen vloer in een put.

@ts: wat gaan ze doen als ze binnen x-tijd zin krijgen om (sfeer)verlichting te voorzien in de tuin? 1 of 2 wachtbuizen onder de vloer was zeker niet verkeerd geweest.

Een mogelijkheid is een grondraket gebruiken en een buis onder het huis doorschieten. Ik zie dan 1 probleempunt en dat zijn eventuele funderingen van het huis.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Anoniem

De enige manier om naar de tuin te lopen is 10m vloer opbreken (die er nog maar net ligt).

Of een pvc buisje van 16mm, of een kabelgootje van 15mmx15mm, ...

mvdk

Golden Member

Op 21 september 2021 18:26:33 schreef Kees frees:
Ook geen vloerluik ergens naar de kruipruimte ?

Een tijdje terug zijn hier buiten aardpennen geslagen voor de bliksemafleider, ik heb toen op de plaatsen waar andere kabels lopen een kunststof buis in de grond gestoken, gedraaid, gespoeld tot onder het nivo van de leidingen.

Dát is de manier. Als het opneembare verharding is voor de deur, zou ik daar niet van wakker liggen.
Er moet toch ergens in die kelder of op een andere plaats een aardonderbreker zitten? Dat is in B absoluut voorschrift. Daar met een diamantboor een gaatje naar buiten maken, en daar de aardpen slaan.
Tidak Ada geeft aanwijzingen hoe de doorvoer waterdicht te krijgen.

Raketpersing is geen optie in dit geval, dat lukt nooit. Word trouwens een groot diep gat voor deur, meer dan één tegel in ieder geval.

Hensz

Golden Member

Als waterdicht zijn een eis is (waarom eigenlijk?), dan vraag ik me af hoe andere doorvoeren tot stand gekomen zijn. Het zijn er nogal wat tegenwoordig: Gas , stroom, water, kabel-TV, telefoon, glasvezel, etc.

Don't Panic!
mvdk

Golden Member

Die worden allemaal (op uitzonderingen na) met een gebogen mantelbuis naar de meterkast geleid.
Moeten ook gasdicht worden afgesloten, aandachtspuntje.
Ik heb ooit ergens een kabeldoorvoer laten maken, om geen gedoe met afdichting te krijgen: schuin naar beneden van binnenuit boren.
Aarddraad naar de meterkast leiden, en van daaruit naar de aardonderbreker.

Edit: Ik weet, het is weer een ander verhaal. Maar er zijn gewoon meerdere opties. En je kan geen taart bakken zonder eieren te breken.

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 22 september 2021 14:15:39 (16%)

Hensz

Golden Member

Dat zou betekenen dat die mantelbuis ook op terrein van de gemeente boven de grond komt, nét voordat hij die bocht maakt, toch?

Op 22 september 2021 14:13:40 schreef mvdk:
En je kan geen taart bakken zonder eieren te breken.

Precies! :D

Don't Panic!
Shock6805

Golden Member

Op 22 september 2021 12:34:48 schreef buckfast_beekeeper:
Waterleidingput zal niet aanwezig zijn als de meter tegen de keldermuur is gemonteerd zoals meestal het geval is. Onze watermaatschappij verplicht ook een betonnen vloer in een put.

@ts: wat gaan ze doen als ze binnen x-tijd zin krijgen om (sfeer)verlichting te voorzien in de tuin? 1 of 2 wachtbuizen onder de vloer was zeker niet verkeerd geweest.

Een mogelijkheid is een grondraket gebruiken en een buis onder het huis doorschieten. Ik zie dan 1 probleempunt en dat zijn eventuele funderingen van het huis.

en ook Tidak Ada er boven. Aangezien TS het hier over een oud huis heeft, dat maar gedeeltelijk onderkelderd is, is de kans groot dat het hier om een fundering op staal gaat. In een gunstig geval (qua stabiliteit dan toch) eventueel nog met vorstrand. Dat wilt zeggen dat als je het gat dieper dan 1m onder het maaiveld boort, je normaalgezien geen fundering gaat tegenkomen.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Buiten op straat de tegels openbreken is sowieso niet toegestaan. De gemeente zal hier ook geen toestemming voor geven. Als je geen lastige buren hebt kan je het er natuurlijk op wagen.
Mijn idee zou zijn om in de keldermuur naar de tuin toe, onder je huis dus, een gat schuin naar beneden te boren. Door dit gat kan je dan de pin slagen. de pin zal uiteindelijk onder je eigen woning zitten en schuin naar beneden lopen.
Mogelijk zal je enkele pinnen extra nodig hebben omdat je niet zo snel diepte haalt op deze manier.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 22 september 2021 12:53:08 schreef mvdk:
[...]

Raketpersing is geen optie in dit geval, dat lukt nooit. Word trouwens een groot diep gat voor deur, meer dan één tegel in ieder geval.

Vertrekken in de kelder naar de tuin toe. Waarvoor is dat gat dan nodig in de stoep?

Het voordeel is dat er in 1 beweging een wachtbuis kan gestoken worden waardoor je altijd naar de tuin kan.

Om een muur terug dicht te maken zijn er vandaag wel wat oplossingen.

Op 22 september 2021 12:23:04 schreef Tidak Ada:

@Bijenhouder, hieronder:
Die raket speelde ook door mijn hoofd (figuurlijk ;)), maar kan je die zo nauwkeurig richten over zo'n afstand.
Gat in de fundering middels een betonboring moet kunnen.

Ze schieten er mee onder de straat met 2 fietspaden door. Spreken we toch ook snel van 10m. Volgens boels kan het tot 40m. De ondergrond kan wel voor problemen zorgen. Bijvoorbeeld ijzerzandsteen (regio Aarschot-Rotselaar) kan een hinderpaal zijn.

Op 22 september 2021 15:51:56 schreef Shock6805:
[...]

en ook Tidak Ada er boven. Aangezien TS het hier over een oud huis heeft, dat maar gedeeltelijk onderkelderd is, is de kans groot dat het hier om een fundering op staal gaat. In een gunstig geval (qua stabiliteit dan toch) eventueel nog met vorstrand. Dat wilt zeggen dat als je het gat dieper dan 1m onder het maaiveld boort, je normaalgezien geen fundering gaat tegenkomen.

Wij wonen in een huis van >100jaar oud. Wel verbouwd 40 jaar geleden. De funderingen zijn 1,5steen zowat 2m diep. Het huis staat compleet op de Boomse kleilaag die hier bijna aan de oppervlakte zit. In de buurt stonden vele kleine steenbakkerijen, met vele visputten als resultaat.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Tidak Ada

Golden Member

@Solfur_:
Ook niet op aanwijzing van de energiemaatschappij? Lijkt me sterk....

@Buckfast:
Ik weet dat je ver kunt gaan met zo'n grondraket, maar hoe verder je gaat hoe groter de afwijking zal zijn. Om over 10-12m prijs te schieten op en doel van zo'n 60mmØ is echt onmogelijk. Je moet immers zover ik het begrijp, 2 funderingen door. en dan mag er onderweg nog geen kiezelsteentje in de weg liggen!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †