Elektronica boekje, schakelingen op karton

Hallo, vroeger leende ik vaak een elektronica boekje uit de bibliotheek, nu ben ik op zoek naar dit boekje. Het is een boekje waarin allemaal schakelingen staan die je kon opbouwen door componenten door een vel karton te steken en dan aan elkaar te solderen. Hier stonden diverse leuke schakelingen in waaronder een Kojak sirene.
Nu ik ouder ben en zelf kinderen heb leek het mij leuk ze ook enthousiast te maken aan de hand van dit boekje.
Wie kan mij aan dit boekje helpen of mij de titel en uitgever misschien doorgeven? Mocht iemand iets soortgelijks hebben dan hoor ik dat ook graag!
Ik heb al geruime tijd op google gezocht maar kan het tot nu toe niet vinden.

Met vriendelijke groet,

Willem-Jan

De titel van het boekje was volgens mij 'Elektronica a la Carte'.

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
PE9SMS

Special Member

Zo te zien kun je hier (klik) het originele Duitstalige boekje van auteur Strasshofer vinden. "Elektronica a la carte" is de Nederlandse vertaling van Elektuur/Elektor, zo valt te lezen op deze site. De Kojak sirene staat er inderdaad in. :)

This signature is intentionally left blank.

Wat een geweldige hulp van jullie gekregen, het boek is inderdaad Elektronica à la carte! Nu nog een exemplaar daarvan op de kop tikken. Ik heb het geprobeerd via die link maar dat zag er allemaal wat vaag uit, ze hadden meteen je creditcard gegevens nodig.
Bedankt voor jullie snelle hulp!

Hensz

Golden Member

m.b.v. de link van PE9SMS kan ik ze gewoon downloaden zonder gedoe, poespas of credit cards. :D

Don't Panic!
Lambiek

Special Member

Op 21 september 2021 16:16:19 schreef W-J Hamstra:
Het is een boekje waarin allemaal schakelingen staan die je kon opbouwen door componenten door een vel karton te steken en dan aan elkaar te solderen.

Heb je daar een boekje voor, dat wist ik niet.

Vroeger maakte ik schakelingen op een speelkaart, dat deed ik als ik op de camping stond met het gezin. En dan vooral schakelingen voor vliegers. Was altijd een leuke bezigheid. De buurman maakte de vliegers en ik deed de verlichting. Met 1X een NE555, 2 of 3X een 4017 en 2 of 3X een ULN2008 kon je een leuke schakeling maken.

Tegenwoordig gebruik ik een controller, maak af en toe nog wel eens een verlichte vlieger. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat verklaart zomaar 82% van de UFO-meldingen...!

@Hensz: dat Duitse boekje is het probleem niet, maar de link naar de Nederlandse versie.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat boekje komt mij ook ergens heel bekend voor...
Zo ook begonnen, tesamen met een theorieboekje wat ik volgens mij ook nog ergens heb liggen

( https://www.bol.com/nl/nl/p/elektronica-voor-beginners/100100400508781… )

Ik heb een jaar of 5 gedaan over dat boekje.. Maar toen zat ik nog op de basisschool. De eerste dingen lukten al wel in de laatste jaren, maar de rest kwam pas later toen mijn rekenkunsten op nivo kwamen die nodig was :)

Lambiek

Special Member

Op 22 september 2021 13:20:53 schreef Frederick E. Terman:
Dat verklaart zomaar 82% van de UFO-meldingen...!

Ja, wie zal het zeggen. :)

Ben ik nu schuldig?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Op 22 september 2021 14:17:21 schreef Lambiek:
[...]
Ja, wie zal het zeggen. :)

Ben ik nu schuldig?

Tuurlijk...Per definitie :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

* High met Henk denkt: voor mij maakt het niet uit: ik zie ze per defintie vliegen ;)

EDIT: voor hieronder: https://nl.wikipedia.org/wiki/Pegasus_(mythologie)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 22 september 2021 15:51:05 (34%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 22 september 2021 14:55:32 schreef High met Henk:
* High met Henk denkt: voor mij maakt het niet uit: ik zie ze per defintie vliegen ;)

Paarden ook? :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Leuk om weer te vinden, daar heb ik ook best wat uit gebouwd, hoewel niet alles op karton.
De eindversterker ontving ook goed radio Rusland! :)

Alhoewel ik moet toegeven dat ik mijn "Carriere" in electronica ben begonnen op karton.
(Zie de toegevoegde link) https://medium.com/@rxseger/electronic-project-kits-hands-on-with-a-vi…
Het was een Radio shack doos van de Tandy toendertijd (in het midden van de jaren 70), niet precies deze maar hij leek er veel op.

Dit soort boekjes is natuurlijk prachtspul voor de beginnende hobby electronicus.
Zeker voor kinderen en mensen die nooit iets met electronica gedaan hebben, gooi ze in de berekeningen, dan kan het maar zo over zijn.
Laat ze een schakelingetje bouwen op een kartonnen kaartje, dat ook nog echt werkt, dan kan het dat beruchte eerste stapje zijn.

P.s. Op zich geloof ik zonder enige problemen dat Lambiek verantwoordelijk is voor vele UFO meldingen :+ , dat er even helemaal buiten.
Ook bokkenrijders zie ik hem helemaal toe in staat.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Lambiek

Special Member

Op 22 september 2021 21:16:07 schreef walkura:
P.s. Op zich geloof ik zonder enige problemen dat Lambiek verantwoordelijk is voor vele UFO meldingen :+ , dat er even helemaal buiten.
Ook bokkenrijders zie ik hem helemaal toe in staat.

Maar natuurlijk. :)

Ik ben ooit met de Philips dozen begonnen. Is eigenlijk net zoiets als dat van Tandy. Was leuk spul, nog steeds trouwens. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik ben met de kosmos 1000, 1500, 2000 dat is 1 of 2 generaties later :) alles werd duidelijk uitgelegd en het was voor deze sloper een mooie stap naaar moeilijkere dingen als elex en elektuur en a la carte.
Die leende je bij de bieb en al je zakgeld ging op aan copy's maken (de simpele allinone bestond toen nog niet) en onderdelen.