hoe V/F curve instellen?

Voor een oude kolomboor wil ik op een frequentie regelaar de V/F curve instellen om meer koppel bij lage toeren te behalen.
Ik begrijp alleen niet helemaal waar ik op moet letten bij het instellen, om niet de motor te laten roken.

Motor plaatje:
https://i.postimg.cc/tTFzhPtT/afbeelding.png
Kolomboor is een Ferm fl16 uit '89, al een oudje.

Frequentie regelaar model: Mcu T13-750W-12-H
Max output 1100W.
Uit de (vertaalde) handleiding van de frequentie regelaar.
https://i.postimg.cc/pLYkS3mZ/afbeelding.png
https://i.postimg.cc/ncf4t0bw/afbeelding.png
En de volledige pdf hier mocht het nodig zijn.

Ik heb alles nu nog factory default ingesteld staan behalve de maximumfrequentie(1.7) die ingesteld op 99Hz.

Als ik het goed begrijp gaat het om optie 0.3 t/m 0.6. Alleen hoe bepaal ik wat ik moet instellen?

Beter zorg je voor goede koeling bij een langzaam draaiende motor en vollegkoppel vragen. Vooral als je onder de 20% toerental gaat zitten is dan vaak een geforceerde koeler nodig aangezien de ingebouwde motorfan bijna niets meer doet.

benleentje

Golden Member

De motor oproken doet de regelaar niet dat doe je zelf ;). Daarmee bedoel ik dat het best nog lang duurt voordat de motor in rook opgaat zolang deze gewoon ronddraait. Als je langdurig onder de ca 20Hz moet werken dan moet je de snaren of vertanding aanpassen, want dan is je motor gewoon te snel voor wat je aan het doen bent.

De omschrijving in de manual is onbegrijpelijk. Voor meer koppel kan je parameter 05 hoger instellen en voor de parameters 3 en 4 moet je zelf even uitproberen wat ze doen. Als dat niet het gewenste resultaat geeft of de motor te snel opwarmt dan moet je het echt mechanisch gaan oplossen want er zit niet heel veel rek in.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dank voor jullie reacties.

Op dit moment is hitte nog geen enkel probleem. Mocht dit wel een ding worden kan ik kijken naar een losse fan.

Het gaat ook om hobbymatig gebruik. De snaren staan al op de langzaamste stand, gebruik hem voor metaal en rvs.

Ik heb er ook al veel profijt van! Op 40 hertz merk ik bijvoorbeeld weinig van krachtverlies.

Maar goed, de curve, ik begrijp dat ik nu de groene lijn uit mijn afbeelding heb, en de gele lijn meer koppel geeft. Het enigste wat dan speelt is meer warmte ontwikkeling? (Waarvoor eventueel aparte koeling. )

Snelheden onder 20hz verwacht ik eigenlijk niet veel.

benleentje

Golden Member

Zeker als je boven de 30HZ blijft zou je toch een uur of meer non-stop achter elkaar moeten boren om de motor te warm te krijgen. Maar ga je op 30Hz de motor zwaar belasten dat de slip toeneemt en de motor dus effectief iets langzamer draait dan kan je denk ik nog steeds 30 minuten boren voordat er echt iets te warm gaat worden. Zelfs op 20Hz valt het ook nog wel mee tenzij je dan uren achter elkaar aan het werk bent maar dan heb je gewoon de verkeerde machine.

Maar ik zie nu pas det de motor zelf maar 370W is daar zit al niet veel koppel in en niet echt geschikt voor RVS houd bij 5 a 6 mm wel op. Bij ons op het werk een kolomboor van 750W en 2,2kW en zelfs die van 750W ging ook maar tot ca 8mm in RVS en dat los met een frequentieregelaar echt niet op. Die grote van 2,2kW had nergens problemen en daarmee kon ik 13mm zonder voorboren direct door 10mm RVS

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

deleted

[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op donderdag 23 september 2021 21:24:01 (96%)

Jacques van Montfort
GJ_

Moderator

Een verhoogde spanning help wel wat maar verwacht er geen wonderen van.
Je kunt ook kijken of die drive doet aan koppelcompensatie en die juist instellen.

EDIT
ow, koppelcompensatie zit er niet op. Dit is wel een heel erg basic dingetje.
Nog geen 30 euro :-)

En ik zie nu dat als het er op zat deze niet echt 100% goed instelbaar zou zijn omdat het motorplaatje ook niet klopt. Het is allemaal een beetje low budget.

Klopt @gj_ goedkoop basic dingetje. De boor zelf was nog goedkoper, namelijk de 0 euro (of 10 jaar vrijwilligers werk).

Motorplaatje is uit '88, daar kan ik niks aan doen. Misschien als er een keer een betere motor voorbij komt dat ik die erin gooi. Maar ach het is een hobby boor. (Voor groot of serie werk andere werkplaatsen beschikbaar.)