kookgroep nieuwe norm

Hallo,

In een woonhuis zit een eenfasige meterkast waarbij de kookgroep (2 maal 230V) is uitgevoerd middels een EXTRA mini kastje langs de bestaande meterkast.
Dit kastje bevat 2 PASCO zekeringhouders a 16 ampere per stuk.

Ik wil de meterkast een grote update geven ivm het plaatsen van zonnepanelen.

Vraag:
Mag ik de 2 stuks smeltpatronen in de pasco-houders laten zitten, en deze dan weer wel aansluiten op een AS, of moet ik verplicht overstappen op een automaat en de zekeringen verwijderen?

Er ist wieder da...
benleentje

Golden Member

Er is geen verplichting naar automaten, maar het neemt wel veel minder ruimte in beslag. Zoals het nu zit met 2 losse zekeringen met elk een eigen schakelaar mag eigenlijk niet of er moet een aparte groepsschakelaar voor zitten die beide zekeringen tegelijk spanningsloos maakt. En als er dan toch een groepsschakelaar extra voor moet dan kan je net zo goed gelijk naar 1 dubbele automaat.
https://elektradirect.nl/images/detailed/2/kook.gif

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Je schrijft meterkast maar je bedoelt groepenkast. ;)
Als je toch de zaak gaat aanpassen zou ik alles vervangen door een nieuwe groepenkast waar alles bij elkaar zit.

tja, zekeringen mogen gewoon, maar idd vreten 4 modulen ipv 2 modulen ruimte en je kunt dan miss alles in 1 nieuwe kast steken. groepenschakelaars horen gekoppeld te zijn, en dat is vaak niet, ik gok op een plz houder van haf/abb?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De groepenkast bestaat uit een bakkelieten kast met 8 smeltpatronen, elk met zijn eigen groeos-schakelaar, en daarlangs een Hager kast met daarin diverse type elementen.

De bakkelieten kast laat ik zitten, want de buizen die erop uitkomen zijn erg kost, en tevens mooi gebogen. Ga ik niet aan rommelen.

Verder:
Een foto zetten is wat lastig hier (snel), maar de pasco-houders zijn die zwarte met de witte schuiver eronder (2-pol schakelaar), geintegreerd in-een.

De zekering-groepschakelaars zij bij de kookgroep mechanisch doorverbonden.
Ik las dat wel mocht volgens de nieuwe norm.

Mooi. Dan blijft dat zitten. Teveel gedoe.

Er ist wieder da...
Shiptronic

Overleden

Op 22 september 2021 21:29:44 schreef hobby-ist:

Verder:
Een foto zetten is wat lastig hier (snel),

upload foto klikken, foto uit zoeken en selecteren, druk plaats in bericht, vroeger met het upload archie was het omslachtig, tegenwoordig de foto posten was minder tik werk dan de tekst ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Lang geleden dat ik een foto heb ingevoegd.

Er ist wieder da...

als de kast coupes heeft met een zijwaartse groepenschakelaar direct tegen de kop aan de onderzijde heb je een holec kast uit medio 80's. die ouwe coupes kun je er ook uitvegen en automaten erin zetten, dan past er 2x zoveel in. 1 automaat is de helft van een oude coupe..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat mag je laten zitten zoals het nu zit.
Formeel is het zo:
Een elektrische installatie moet voldoen aan de voorschriften die van toepassing waren op het moment van aanleg, mits niet ouder dan van voor 1975.
Als het voldoet aan de voorschriften van toen, dan mag het allemaal blijven zitten.

Of het slim/verstandig is laat ik aan jou.
Misschien een optie om het kastje te laten zitten, maar de beveiliging etc te laten vervallen en dat op te nemen in je nieuwe kast. Gebruik je de oude kast als soort van lasdoos.

^ Wat ik niet uit je verhaal op kan maken, onder de pasco’s zitten de groepsschakelaars (witte schuifje) Die 2 van je kookgroep MOETEN gekoppeld zijn, zodat je nooit de ene uit kunt zetten, zonder de andere uit te zetten. Dat was toen ook al verplicht.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 23 september 2021 07:45:23 schreef Toeternietoe:
Dat mag je laten zitten zoals het nu zit.
Formeel is het zo:
Een elektrische installatie moet voldoen aan de voorschriften die van toepassing waren op het moment van aanleg, mits niet ouder dan van voor 1975.
Als het voldoet aan de voorschriften van toen, dan mag het allemaal blijven zitten.

^ Wat ik niet uit je verhaal op kan maken, onder de pasco’s zitten de groepsschakelaars (witte schuifje) Die 2 van je kookgroep MOETEN gekoppeld zijn, zodat je nooit de ene uit kunt zetten, zonder de andere uit te zetten. Dat was toen ook al verplicht.

De 2 kookgroepen hebben elk een witte schuif-schakelaar, welke BEIDE met een clip zijn verbonden. Schakel je de eerste groep uit, dan schakelt ook de tweede groep mee uit.

Verder mbt regelgeving:
Bij een grote ingreep in een verdeelinrichting moet de complete verdeelinrichting naar de op dat moment geldende norm worden gebracht.....
Je mag dan niet meer terugvallen op wat er in 1980 mocht, om maar een jaar te noemen.

In mijn geval moest ik aardlekschakelaars bijplaatsen, en een 40A aardlekschakelaar zelfs voorzekeren met C40 automaat.

Er ist wieder da...

Het is daarom dat ik eerder voorstelde om het hele spulletje te vervangen door een nieuwe groepenkast. Maar blijkbaar vind je dat te veel werk.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Verder mbt regelgeving:
Bij een grote ingreep in een verdeelinrichting moet de complete verdeelinrichting naar de op dat moment geldende norm worden gebracht.....
Je mag dan niet meer terugvallen op wat er in 1980 mocht, om maar een jaar te noemen.

In mijn geval moest ik aardlekschakelaars bijplaatsen, en een 40A aardlekschakelaar zelfs voorzekeren met C40 automaat.

Alleen bij een renovatie van het pand moet je voldoen aan de huidige regelgeving. Een renovatie van je verdeelinrichting is geen renovatie van de installatie.

Uitbreidingen moeten voldoen aan de norm die geldig was bij de uitbreiding.

Zo is het qua norm.
Of het verstandig is laat ik aan jou over.

In mijn geval moest ik aardlekschakelaars bijplaatsen, en een 40A aardlekschakelaar zelfs voorzekeren met C40 automaat.

Heb je zo’n zware aansluiting van je netbeheerder?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

In mijn geval moest ik aardlekschakelaars bijplaatsen, en een 40A aardlekschakelaar zelfs voorzekeren met C40 automaat.

Dat is heel normaal een aardlekschakelaar schakelt enkel en alleen als er een lek naar aarde is, een aardlekautomaat doet dat ook plus dat het ook een zekering is. Dus voor een (aardlek)schakelaar moet altijd eerst een beveiliging kleiner of gelijk aan de maximum stroom door de schakelaar.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 23 september 2021 13:48:12 schreef hobby-ist:
[...]

In mijn geval moest ik aardlekschakelaars bijplaatsen, en een 40A aardlekschakelaar zelfs voorzekeren met C40 automaat.

Leg dat eens uit? Dat komt in een gewoon woonhuis bijna nooit voor.
Als de waarde van je hoofdzekering onder de 40A blijft is er niks aan de hand. Let er op dat met die 40A de stroom per fase wordt bedoeld, en niet de 3 fases opgeteld. (je hebt bij een 3x25A aansluiting dus geen 75A aardlek nodig).
Mocht je inderdaad een grote aansluiting hebben, kun je wellicht ook kijken naar aardlekschakelaars van 63A, dat scheelt mogelijk weer ruimte.

Spanning staat en stroom gaat!

Mijn enige vraag die ik had was over wat wel en niet mocht mbt een kookgroep.
Deze vraag is beantwoord.
ik ga dus niet de gehele kast (3 kasten!) vervangen, maar doe dat wat nodig is om de kast naar de nieuwe veiligheidsnorm te zetten. Meer ga ik niet doen.
Belangrijkste: bij een keuring moet alles goedgekeurd worden anno september 2021.

Het betreft 35A 1 fase hoofdzekering, en invoeden van 15 ampere solar, en in de toekomst nog eens 10 ampere EXTRA.
Het behoeft dan geen verdere uitleg dat er hier en daar ingegrepen moet worden in de meterkast-verdeling (hoop ik toch).

Hint: er zit een stuks aardlekschakelaar in de woning van 40A 30mA.

Er ist wieder da...

Op 24 september 2021 14:54:06 schreef hobby-ist:
ik ga dus niet de gehele kast (3 kasten!) vervangen, maar doe dat wat nodig is om de kast naar de nieuwe veiligheidsnorm te zetten. Meer ga ik niet doen.

Ik denk dat dat op hetzelfde neerkomt.