is de TSA5511 ook zonder I2C sturing in te stellen.

Ik vraag mij af of de TSA5511 PLL synthesizer ic met de ingangen P0 tot en met P7 ook handmatig is in te stellen.
De ingangen SDA en SCL gebruik ik dan niet, die zijn niet aangesloten.
Als dat kan, hoe is de deelfactor dan met de ingangen P0 t/m P7?

Telefunken Sender Systeme Berlin
bprosman

Golden Member

Kan niet want je hebt de I2C bus nodig om de data van P0-P7 over te nemen "In te latchen" (in goed Engels :+).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bedankt voor uw reactie @bprosman.
Ik zie iets wat ik niet begrijp als P0 t/m P7 de deelfactor is, dat zijn 8 bits, is de deelfactor maximaal 512.
Maar in het ic zit een 16 bits latch en die kan ik niet instellen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

P0 t/m P7 zijn General Purpose IO pinnen, die met I2C in te stellen zijn. De datasheet geeft een voorbeeld dat die pinnen gebruikt worden om de bandinstelling van een analoge tuner te schakelen.

Hoe dan ook kun je ze niet gebruiken om de chip zelf in te stellen.

bprosman

Golden Member

Op 20 september 2021 01:08:16 schreef Martin V:
Maar in het ic zit een 16 bits latch en die kan ik niet instellen.

Via I2C wel.
256 Max met 8 bytes.
Als je het IC programmeert moet je 4 bytes sturen, 2 daarvan, en daar weer 15 Bits van zijn de deelfactor, dan kom je op 32768.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De P0...P7 pins zijn zo goed als OUTPUTs. drie van de 8 kan je ook teruglezen via I2C. Er is geen pad van de Px pins naar de deelfactor.

Hoe je komt aan 512 mogelijke waardes: Dat snap ik niet. bprosman heeft een typefoutje waar hij "15 bytes" schrijft: Hij bedoelt "15 bits". En dat klopt.

gebruik het datasheet https://datasheetspdf.com/pdf/420238/Philips/TSA5511/1

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

bprosman heeft een typefoutje waar hij "15 bytes" schrijft: Hij bedoelt "15 bits". En dat klopt.

Waar ? :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik vraag mij af of de TSA5511 PLL synthesizer ic met de ingangen P0 tot en met P7 ook handmatig is in te stellen.

Nee dat gaat niet. Dat zijn deels input en output poorten. Ik gebruik ze om de eindtrap van van mijn zender aan en uit te zetten. En ik heb er ook wel eens R2R netwerk aangehangen om het uit gangsvermogen van een zender in 4 stappen te sturen. Als ingang kun je sommige van die poorten ook gebruiken. Ik heb wel eens gezien dat hiermee een swr meting werd ingelezen. Als die boven een bepaalde waarde kwam: bitje hoog en zender uit. Dit IC is alleen in te stellen via de I2C bus.

Alles staat overigens prima leesbaar in de datasheet:

TSA5511.pdf

Er staat overigens een heel vervelende fout in de datasheet op pagina 9 in tabel 4.

Op de derde regel staat 0,4 to 0,6 Vcc en dat klopt niet. Die 0,6V spanning moet hoger zijn. De waarde op regel 4 klopt ook niet. Als je de spanning instelt op deze nivo's zal het I2C adres steeds verspringen. En dat is erg lastig als je drie van die dingen parallel op de I2C bus aansluit.

Iedereen bedankt voor de reacties.
Dat het ic alleen via de I2C is in te stellen is geen enkel probleem.
Overal op het internet zijn programma's te vinden hoe een pic geprogrammeerd moet worden om de TSA5511 in te stellen.
En nu weet ik ook gelijk waar de aansluitingen P0 t/m P7 voor zijn.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ik ben nu bezig met een Arduino Uno en ik vraag me af of deze ook de TSA5511 kan aansturen via de I2C.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Zou wel moeten kunnen, de Uno kan gewoon I2C.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Als je niet met I2C wil programmeren, kan je toch een andere nemen?bv. motorola.145142

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als je niet met I2C wil programmeren, kan je toch een andere nemen?bv. motorola.145142

Moet je die wel ergens kunnen kopen of nog hebben.

Ik ben nu bezig met een Arduino Uno en ik vraag me af of deze ook de TSA5511 kan aansturen via de I2C.

Met alles waar je I2C (Of two wire zoals sommige fabrikanten het noemen. De I2C naam is exclusief Philips.) kunt praten kun je met periferie chips zoals de 5511 kletsen.

Arduino heeft er ook gewoon bibliotheken voor. Al doen die niet helemaal altijd wat de bedoeling is. Maar 1 zo'n chippie aansturen is geen enkel probleem. Met de RPI gaat het trouwens ook prima.

En zoals ik al zei: Ik stuur er drie op dezelfde I2C bus tegelijk aan met een Arduino. En ik had het eerst overigens in phyton op de rpi gemaakt. En ook dat werkte.

Ps: Je bedoelt zeker de MC145151. De 145142 is een ander ding. De 5511 gaat overigens ook hoger in frequentie. Display heeft de MC145151 in elk geval wel. En ali ook. Hmm, bijzonder. De laatst keer kon ik ze niet krijgen. Maar dat was jaren terug. Ik had er toen een nodig voor ik meen een zelfbouw 70cm portofoon. Die is nooit afgekomen omdat ik dat IC niet kon krijgen. Ik bestel er meteen maar een stel denk ik. Kan ik die porto afmaken. :?

mel

Golden Member

ja die bedoel ik.. 8)7
En ik bestel altijd eerst de moeilijke onderdelen voor ik begin met bouwen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

En ik bestel altijd eerst de moeilijke onderdelen voor ik begin met bouwen.

Pakketje had ik half af gekregen. Waarschijnlijk ooit wel compleet geweest. Maar verdwenen bij de vorige eigenaar.