Ventilator lamp werkt met een duw

Hoi Klaaz,

Ik kan die wikkelingen niet echt zien,

waar zou ik die moeten doormeten?

Hemant

Je weet toch waar de uiteinden van de wikkelingen zitten? Ik heb eerder een link gegeven naar een wiki-pagina met het principeschema.
Je hebt alleen maar de uitwendige aansluitpunten nodig, je hoeft niet de wikkelingen helemaal uit te graven.

Ja, het is normaal dat ie met een "te grote" condensator warmer wordt dan normaal. En uiteindelijk gaat ie stuk als je het maar lang genoeg doet.

Hetzelfde geldt voor het zoemen en niet vanzelf gaan draaien.

In theorie is iedere condensator waarde kleiner dan de gebruikte waarde voldoende om zo'n motor op gang te helpen. In de praktijk zit er een ondergrens aan door wrijving in de motor.

Het kan dus zijn dat je slijpmachine door heel weinig wrijving ook op een sterk verslechterde ventilator-condensator wil gaan draaien. Als ie eenmaal draait maakt zo'n condensator niet veel verschil meer. Sommige motoren koppelen hem dan ook af opdat een goedkopere condensator gebruikt kan worden (maar dan hebben ze wel weer dus een centrifugaalschakelaar nodig... het is dus een afweging wat meer kost).

Je laatste "meting" hint er naar dat het toch de condensator is. Koop een 1.5uF exemplaar bij bijvoorbeeld "allekabels". Voor rond een tientje ben je waarschijnlijk geholpen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

klopt maar er zitten zoveel draden bijelkaar.

bruin/blauw/zwart/aarde snap ik dan heb ik nog een aantal grijs/oranje/wit.

rood een kant gaat naar condensator

blauw en wit samen met rood ook naar condensator.

hemant

als ik de consensator eruit haal en tussen de draden van de motor de weerstand meet dan blijft ie op 1 staan.

mijn meter gaat maar tot 2000k.

hemant

ik meet overigens met de stekker eruit.

hemant

Ja, de stekker er uit is heel verstandig. :)
Als de meter een 1 aangeeft betekent dat oneindig. Er zit dus ergens een onderbreking in de wikkelingen.
Ik weet niet precies wat de weerstand van zo'n wikkeling is maar zal hoogstens 100 ohm zijn.
Overigens is het me niet duidelijk waartussen je meet.
Kun je een tekening laten zien hoe het een en ander aan elkaar zit, met de draadkleuren erbij?

Anoniem

Ik zou toch willen waarschuwen voor het experimenteren met condensatoren waarvan de capaciteit beduidend groter is dan de originele waarde.

In de hulpwikkeling bekom je de vereiste faseveschuiving van 90°
door een condensator waarvan de capacitantie (wisselstroomweerstand van de condensator) zodanig is dat ie groter is dan de inductantie van de spoel.

Beide waardes trekken zich van elkaar af. De resterende serieschakeling van de overblijvende capacitantie en de ohmse weerstand van de hulpwikkeling moet zodanig zijn dat de vereiste aanloopstroom verkregen wordt.

Wanneer de capaciteit zo groot is dat de capacitantie kleiner wordt dan de inductantie vindt de 90° faseverschuiving helemaal niet plaats.

Komen ze in elkaars buurt (resonantie), dan verdwijnt de imaginaire component grotendeels en speelt enkel nog de ohmse weerstand een rol.

Dit heeft als gevolg dat de stroom door de spoel een stuk groter wordt dan normaal en gezien de warmteontwikkeling stijgt met het kwadraat van de stroom....dubbele stroom is 4x zoveel warmte.
4x stroom = 16x warmte enz...

Een tweede effect is, dat gezien de spanning over de spoel én de condensator evenredig is met de stroom, dat zowel de spanning over de condensator als over de spoel zullen groter zijn dan bedoeld. In bepaalde gevallen zelfs beduidend groter dan de aangelegde spanning.
Dit kan uiteraard zowel overslag in de spoel als in de condensator veroorzaken met schade..

In hoeverre dit gebeurt hangt volledig samen met de eigenschappen van de hulpwikkeling. Ohmse weerstand, zelfinductie, isolatie tussen de windingen.

Bij een krachtige motor met dikke windingen zal de ohmse weerstand lager zijn en zullen die verschijnselen sterker spelen.
Zonder de precieze eigenschappen van de motor te kennen valt daar niet zoveel over te zeggen, maar het is en blijft een risico om te gaan experimenteren met onaangepaste condensatorwaardes.

Hoi,

Bedankt dat wilde ik net vragen of het kwaad kan om er een grote Uf in te zetten blijkbaar wel en moet ik de juiste een 1.2uF hebben.

Bijlage foto van de bekabeling.

En een tekening van hoe de Condensator zat.

Ik heb gemeten tussen Rood- Wit en Blauw-rood en tussen rood-wit.

Het kopen van de condensator is ook geen probleem echter wil ik eerst zeker weten dat die stuk ik aangezien de bezorgkosten tegenwoordig hoger zijn dan het product zelf. Helaas heb ik geen winkel in de regio waar ze dit verkopen. (Den Haag).

Hemant

Hoi,

Bedankt dat wilde ik net vragen of het kwaad kan om er een grote Uf in te zetten blijkbaar wel en moet ik de juiste een 1.2uF hebben.

Bijlage foto van de bekabeling.

En een tekening van hoe de Condensator zat.

Ik heb gemeten tussen Rood- Wit en Blauw-rood en tussen rood-wit.

Het kopen van de condensator is ook geen probleem echter wil ik eerst zeker weten dat die stuk ik aangezien de bezorgkosten tegenwoordig hoger zijn dan het product zelf. Helaas heb ik geen winkel in de regio waar ze dit verkopen. (Den Haag).

Hemant

Je hebt gemeten tussen elk van die kleuren.

welk was de weerstand?

welke weerstand meet je (zonder condensator) tussen rood & wit,
welke weerstand meet je tussen wit & blauw
welke weerstand meet je tussen blauw & rood

en: belangrijk: staat je ventilator op dat moment op de "aan" stand?

Hoi,

Ventilator staat inderdaad in de aan stand, heb draaiend de spanning eraf gehaald.

tussen
rood-wit = oneindig
baluw- rood = oneindig
wit - blauw = oneindig

heb de multimeter op 2000k staan maar ook wat stappen lager gezet maar zie niks gebeuren.

Hemant

Ik heb ook een paars en oranje die de motor ingaan.

als ik tussen rood en oranje meet heb ik 260 ohm
als ik tussen paars en rod meet heb ik 130 ohm

Hemant

Op 21 september 2021 10:28:45 schreef hemant_5400z:
Helaas heb ik geen winkel in de regio waar ze dit verkopen. (Den Haag).

In Den Haag geen winkel waar ze dit verkopen? Lijkt me sterk. Zoek eens naar onderdelenwinkel of onderdelenhuis.

Op 21 september 2021 10:28:45 schreef hemant_5400z:
Helaas heb ik geen winkel in de regio waar ze dit verkopen. (Den Haag).

Wasmachinehuis Delft bestaat nog steeds (volgens google). Wat mij betreft nog "regio den haag", maar misschien voor jou niet. Misschien is er een vergelijkbare winkel in Den Haag.

Dat gezegd zijnde. De 1.5uF condensator kost 3 euro. Verzenden kost 4 euro. Dan moet je denken: Heb ik er 7 euro voor over om dat ding gewoon morgen in huis te hebben? En je moet dus niet denken: De verzendkosten zijn duurder dan het ding zelf, da's zonde.

De verzendkosten maken voor jou deel uit van de kosten. Gewoon doen alsof ze 7 euro met gratis verzenden aanbieden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Aanschaf is geen probleem, echter weet ik nu nogsteeds niet waar het probleem hem in zit.

Als ik de condensator er tussen uit haal meet ik geen weerstand, ik zou echter wel weerstand moeten hebben toch?

Delft is niet ver rijd ik zo heen als het moet en dit het onderdeel is dat ik moet vervangen om de lamp weer werkend te krijgen.

Hemant

Je had "meer teken van leven" met de "te grote" condensator. Voor mij is dat de hint dat toch de condensator een probleem heeft.

Een condensator tekent men als twee platen tegenover mekaar zonder elektrische verbinding. Dat is ook wat het is. Dus je hoort "oneindig" te meten.

Een grote condensator kan je tijdelijk wat minder meten. Een weerstands-meter zet iets van "max 3V, max 1mA" op je te meten ding. Met een 1uF condensator betekent dat je in 1ms 1V aan extra spanning krijgt. Dus na 3ms zit je op/boven de 3V en geeft de meter "oneindig" aan.

Op de motor meet je ook op veel te veel plekken "oneindig", ik denk dat je verkeerd meet. Pas na enig aandringen had je "niet-oneindig" metingen gevonden: De hint dat je het op z'n minst de 1e keer niet goed gedaan had. Bel wasmachinehuis even of ze 1.5uF hebben en wat ie kost.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Rew, zoals ik al gepost heb, (ik heb het nooit geprobeerd voor duidelijke redenen) heeft men het enkel over warmteproblemen.
De motor Zal volgens mij niet aanlopen met een veel te grote condensator. De condensator dient niet in de eerste plaats om de stroom te beperken, maar om de stroom te laten 90°-voorijlen.

Als het een voorwaarde is dat de stroom voorijlt, dan heb je maar twee mogelijkheden.
Is de capacitantie groter dan de inductantie, is er aan die voorwaarde voldaan, is de capacitantie lager dan de inductantie, dan ijlt de stroom na en is er niet aan de voorwaarde voldaan.
Bij een condensator en een spoel in serie is de reactantie 180° gedraaid en dus trekken ze gewoon van elkaar af.

Zijn beiden gelijk, dan speelt enkel de ohmse weerstand een rol en zal de motor niet aanlopen en zel er een veel te grote stroom vloeien terwijl de spanning zowel op condensator als over de spoel veel groter dan de aangelegde spanning wordt.
Een simpele weerstandsgrafiek lijkt dat te bevestigen.

Hoi,

Vandaag even tijd gehad om te bellen met het voorgetslede bedrijf in delft helaas had die niet de juiste maat.

Vervolgens naar twnete geweest in den haag die onderdelen verkoop maar die had zo een hele grote witte en verder niks anders.

Onderdelenwinkel geweest die had hem ook niet.
Electrogrothandel had hem ook niet.

Dus tja?

Overigens zei een winkel dat de condensator nog goed leek, normaal als ie stuk is zou hij bol moeten staan of er zit een barts in, kan iemand dat bevesigen?

De ruimte in de ventilator is beperkt dus een grotere maat wordt als gauw proppen met de kans dat het niet past.

Hemant

Op 22 september 2021 16:32:27 schreef hemant_5400z:

Overigens zei een winkel dat de condensator nog goed leek, normaal als ie stuk is zou hij bol moeten staan of er zit een barts in, kan iemand dat bevesigen?

Volkomen onzin. Er zijn diverse manieren waarop een condensator onzichtbaar defect kan raken.
Verlies van capaciteit komt heel veel voor, maar is onzichtbaar.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Wat is het merk en type?
Heeft een 4 standen trekschakelaar 1-2-3-uit.
Heeft een licht trekschakelaar?
Heeft een trekschakelaar rechts en linksom- (zomer en winterstand)?
Werkt op de lichtschakelaar, of heeft ook een vaste spanningsdraad?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Even zeer diagonaal doorgenomen. Ik zie een foto van een hoop draden met daarin een 2.5uF condensator en dan zie ik vermeldingen van een 1.5uF condensator. Mis ik iets of is er een vergissing?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 22 september 2021 16:32:27 schreef hemant_5400z:
Vervolgens naar twnete geweest in den haag die onderdelen verkoop maar die had zo een hele grote witte en verder niks anders.

Ja, dat had ik verwacht: Dat je een grote witte zou krijgen? Wat dacht jij dan te krijgen? heb je de plaatjes bij allekabels gezien? Hoe vergelijkt zich dat met wat je aangeboden kreeg?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

En die zit er niet in, maar zo'n grijs blokje. zie foto's.

Gaan er 5 of 6 draden de motor in? en is de aarde er ook bij?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?