aluminium smelten met inductie

Uiteraard, maar de ripple current rating van die caps is meestal ongeveer proportioneel met de capaciteit, bij gelijke spanningsrating en constructie.

Die caps zijn speciaal gemaakt voor deze toepassingen; denk je nou echt dat de fabrikant caps zou maken met een hoge ripple current rating, en dan niet nadenkt over de dikte van de pootjes?

Maar goed, als je het beter weet, dan koop je dat board toch niet, en ontwerp je het zelf?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik was niet van plan om dit bordje te kopen simpelweg omdat ik het niet vertrouw. Dit is de video die ik eerder beschreef.
Als ik ruim binnen de specificaties van de fabrikant kan blijven, dan ben ik tevreden. Van chinezen weten we dat zij graag de grenzen opzoeken om anderhalve cent te besparen. Om die reden wil ik zelf wat in elkaar zetten.
Ik weet het zeker niet beter, daarom vraag ik hier om advies.
Welke condensatoren zou ik het beste kunnen gebruiken?
Is een X7R smd type geschikt voor deze toepassing en voor hoge frequentie?

reading can seriously damage your ignorance
Arco

Special Member

Ik heb de kleine Chinese versie (met maar 2 condensatoren) gehad, werkte goed.
Is uiteindelijk door te hoge stroom overleden (je moet er ook eigenlijk een voeding met stroombegrenzing op zetten)
Bij te zware belasting (veel metaal) slaat de oscillator soms af en dan is het einde oefening voor de fets (als je geen stroombegrenzing hebt).

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat china printje heb ik ook nog ergens liggen, uiteindelijk nooit veel mee gedaan omdat 1KW toch wel wat veel vermogen is. En een goede voeding die dat kan leveren is niet goedkoop. Dat printje heeft verder 0 begrenzingen, er is bijvoorbeeld niets wat voorkomt dat de stroom te groot wordt.

De testjes die ik ermee heb gedaan waren wel positief, dat wil zeggen het werkt goed. De spoel had ik gemaakt van een dun koperpijpje zoon 6mm denk ik. Daar kan je dan water door laten stromen voor de koeling. Maar met deze testjes kan ik je nu al zeggen dat het vermogen niet voldoende is. Een koffiemok vol aluminium gaat al veel vermogen kosten. Hou daar dus even rekening mee. Veel meer dan een paar schroevendraaiers verpesten heb ik er ook niet mee gedaan.

PE2BAS

@Arco: precies, het afslaan van de oscillator is het grote gevaar van dat ontwerp; één van de MOSFETs kan dan permanent in geleiding staan, waardoor er een enorme stroom gaat lopen; als de voeding dan in constant current mode gaat, zal de spanning zakken, totdat de MOSFET nog maar half in geleiding staat, maar daarmee wel een groot vermogen aan het opstoken is.

Met wat extra elektronica zou je het hele ding kunnen uitschakelen als dat gebeurd, maar een simpeler alternatief zou kunnen zijn om de gate aansturing apart te voeden, zodat de grote voeding kan inzakken zonder dat de MOSFETs half staan te geleiden. De voeding moet dan wel beveiligd zijn tegen die grote stromen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik vind die chinese ZVS ook wel intrigerend, maar heb ze zelf niet gebruikt.
De schakeling is zeer simpel. Het is echt het minimum wat nog enigszinds werkt en dat uit zich in lage kwalitieit en magische rook die strak staat in de chips en er graag uit wil. En als de magische rook is ontsnapt dan werkt het niet meer.

ElectroBOOM heeft een mooi filmpje gemaakt over de werking van die dingen.

Voor een robustere variant moet je aparte MOSfet drivers gebruiken, en spanning, stromen en schakel momenten goed in de gaten houden.

Zonder dat is een relatief dure voeding met instelbare uitgangspanning en stroombegrenzing ongeveer een noodzaak om het een beetje betrouwbaar te krijgen.

De condensatoren zijn duidelijk een slag beter dan de goedkopere varianten, maar ik durf er niet vanuit te gaan dat ze ook daadwerkelijk ontworpen zijn voor de hoge rimpelstromen die in dit soort schakelingen optreden.

Anoniem

Op 16 augustus 2021 17:53:20 schreef maartenbakker:
Hier zal het wel aardig lukken om het aluminium op zijn plaats te houden, maar stel even dat je aluminiumoxide wilt smelten, hoe doe je dat? Het kan door inductie of door er rechtstreeks stroom door te jagen (kan ook met aluminium trouwens, misschien efficienter dan met inductie) maar het loop zo door het gesmolten vat heen.

Aluminiumoxide smelten met inductie?
Dat materiaal geleidt geen electriciteit en dat kan dus niet.
Bovendien is het smeltpunt 2054°C. Dat biervaatje zal eerder wegsmelten.

Hennep,ik denk dat je fantasie op hol geslagen is.
Heb je enig idee hoeveel vermogen je wel nodig zou hebben om autovelgen te smelten? Wat het zou kosten om iets bruikbaars te maken, en de moelijkheidsgraad?

Met het hier gesuggereerde 1kW oventje ga je er bij lange niet komen.
Dat is nauwelijks genoeg voor een kipje aan het spit of wat bierblikjes.

maartenbakker

Golden Member

Goed punt, je moet het eerst verhitten om te laten geleiden schiet me nu te binnen dus inductie heeft waarschijnlijk geen toegevoegde waarde. En ja, dan smelt dat biervaatje, vandaar mijn vraag die bij nader inzien off-topic is ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@GD: volgens mij had hij het voorbeeld van de velgen voor de legering, hij zegt niet dat hij hele velgen tegelijk wilt smelten, ik ging er vanuit dat hij kleine stukjes wilde smelten, om kleinere objecten mee te gieten.

Daarbij kun je dat met een willekeurig klein vermogen doen, als de isolatie goed genoeg is, en je genoeg geduld hebt.

Juist jouw voorgestelde kipje aan het spit lijkt me een heel slecht idee; je zou alleen het spit verwarmen, en dat lijkt me niet de beste manier om een kipje te braden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Als dat vaatje van RVS is, zal het niet snel te heet worden (voor niet-magnetiseerbare metalen is heel veel meer energie nodig om 't te laten smelten met inductie.)
Een smeltkom van magnetiseerbaar metaal lijkt me het efficientst (het aluminium wordt dan indirect verwarmd.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome

Golden Member

Zelfde mening toegedaan. Metalen of gietijzeren kom op een kolenvuur met wat aanjager zoals een smidsvuur werkt. Voor datzelfde vermogen elektrisch moet je 20kW verstoken. Er staan online genoeg filmpjes hoe men in laag ontwikkelde landende blikjes recupereert en er blokken van giet. Elektrisch kan handiger zijn als je dat bv op het balkon van je flat wil gaan doen :-).
Bbq mss?

fatbeard

Honourable Member

Euhhh...
Ontstaat inductiewarmte dan niet door de opgewekte wervelstromen?
En ontstaan die niet in alle geleiders onder invloed van een wisselend magnetisch veld?
Para- of diamagnetische eigenschappen van het te smelten materiaal hebben hier volgens mij helemaal niets mee te maken. Alhoewel eventuele magnetische verliezen wel een handje zullen helpen in de opwarming (maar niet verder dan het Curiepunt).

Dat RVS niet zo snel heet wordt heeft alles te maken met de geleidbaarheid: die is van RVS vele malen slechter dan die van bijvoorbeeld aluminium of koper. Die dan ook prompt eerder heet worden...
Één van de redenen dat (ongecoat) RVS weinig wordt gebruikt voor EMC-afscherming...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

De magnetische verliezen helpen inderdaad mee tot de Curie temperatuur bij ferromagnetische materialen, maar die bijdrage is wel heel erg groot, en daarom zijn ferromagnetische materialen dus gemakkelijker te verwarmen, maar het helpt niet om te smelten, aangezien het smeltpunt altijd veel hoger ligt dan de Curie temperatuur.

De weerstand van de geleider heeft ook veel invloed; er is een optimum, want koper heeft een dusdanig lage weerstand dat een grote stroom nog steeds relatief weinig verliezen geeft. Als de weerstand van de geleider hoog is, gaat er weinig stroom lopen. Een effect dat ons een beetje helpt is dat de weerstand van vrijwel alle geleiders stijgt naarmate de temperatuur stijgt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Beneden het Curiepunt zijn het vooral de magnetische verliezen die het metaal opwarmen.
Daarboven valt deze 'hulp' weg, waardoor verder opwarmen veel lastiger is.

In geval van smelten van aluminium in een ijzeren smeltkroes werkt die eigenlijk als thermostaat: bij ~770 graden blijft de temperatuur min of meer constant.
(aangenomen dat de inductieheater beperkt is in zijn vermogen, anders geldt het natuurlijk niet)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 26 september 2021 12:11:28 (44%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 26 september 2021 01:47:27 schreef SparkyGSX:
@GD: volgens mij had hij het voorbeeld van de velgen voor de legering, hij zegt niet dat hij hele velgen tegelijk wilt smelten, ik ging er vanuit dat hij kleine stukjes wilde smelten, om kleinere objecten mee te gieten.

Het uitgangspunt was het herbenutten van een flink RVS biervat. Dat lijkt me niet bepaald voor 'kleine stukjes'

Juist jouw voorgestelde kipje aan het spit lijkt me een heel slecht idee; je zou alleen het spit verwarmen, en dat lijkt me niet de beste manier om een kipje te braden.

Ik had het over het vermogen. Als ik 1-2 kW nodig heb voor een braadkip zie ik je met dat vermogen niet zo gauw een biervat vol aluminiumbrokken smelten.
De dooddoener dat het wél lukt als je mr genoeg isoleert is onzin.
Waarom heb ik dan geen 100W keukenoventje met een dikkere wand? Omdat de isolatie onpraktisch dik zou worden, de benodigde tijd enorm lang en het gebruik uiterst onpraktisch zou zijn.

Hetzelfde geldt voor die smeltoven. Je moet het metaal ook nog op een handige en veilige manier kunnen uitgieten. Je kunt het geheel altijd in een grote betonmolen gaan inbouwen natuurlijk,.

Als het om een echt doordacht project gaat, lijkt het me nog haalbaar, al is het geen one-weekend projectje, maar als het gaat om 'ik heb nog een biervat liggen, waarvoor zou ik het kunnen gebruiken?' lijkt het sop me de kool niet waard.

Bovendien is er een enorme kloof tussen een principe en een praktisch bruikbaar ding bouwen. Hennep lijkt me gezien de vragen die hij stelt helemaal niet vertrouwd met dat soort zaken. Dat vormt een extra hindernis. En het is ook niet zonder gevaar. Een spat gesmolten metaal kan lelijke brandwonden veroorzaken.

Gezien de weinig hoopgevende ervaringen van anderen met metaal smelten met elektriciteit lijkt me dit wat te hoog gegrepen.

Op 26 september 2021 12:08:10 schreef Arco:
Beneden het Curiepunt zijn het vooral de magnetische verliezen die het metaal opwarmen.
Daarboven valt deze 'hulp' weg, waardoor verder opwarmen veel lastiger is.

Klopt natuurlijk. Waarom zou men voor inductiekoken anders een nieuw stel dure pannen met speciale bodem moeten aankopen?

In geval van smelten van aluminium in een ijzeren smeltkroes werkt die eigenlijk als thermostaat: bij ~770 graden blijft de temperatuur min of meer constant.

Dat klopt ook en is meestal zo. Als je ijs smelt blijftt de temperatuur tijdens het smelten precies 0°C. Idem met koken, 100°C.

Op 26 september 2021 17:45:09 schreef grotedikken:
[...] Het uitgangspunt was het herbenutten van een flink RVS biervat. Dat lijkt me niet bepaald voor 'kleine stukjes'[...]

Waarom heb ik dan geen 100W keukenoventje met een dikkere wand? Omdat de isolatie onpraktisch dik zou worden

Heb je nou echt niet in de gaten dat je jezelf tegenspreekt, of ben je weer aan het trollen?

Eerste zeg je: de TS heeft een groot vat, dus het kan niet anders dan dat hij grote hoeveelheden metaal wil smelten.
Een paar zinnen verder: Je hebt veel vermogen nodig, anders moet je heel veel isolatie toevoegen, en dan zou je een groot vat nodig hebben!

Misschien, raar idee, dat weet ik, is het eisenpakket van de TS iets anders dan het eisenpakket van een oven voor in de keuken van een gemiddelde consument.

Misschien heeft de TS er juist wel iets harder over nagedacht dan jij, en is het plan om de isolatie juist dik te maken, om te warmteverlies zo klein mogelijk te maken. Voor kleine hoeveelheden, om objecten van het formaat muntjes of ringen te gieten, lijkt dit me prima haalbaar. Voor een object van het formaat van een autovelg niet, maar dat heeft de TS ook niet gezegd.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Op 26 september 2021 21:53:59 schreef SparkyGSX:
[...]

[...]

Eerste zeg je: de TS heeft een groot vat, dus het kan niet anders dan dat hij grote hoeveelheden metaal wil smelten.

Niet iedereen is een keukenprins, maar als ik 1 ei wil koken gebruik ik geen soeppan van 10 liter.

Niks terzake doende opmerkingen verwijderd.

Op 26 september 2021 22:37:13 schreef grotedikken:
Je stopt die isolatie toch niet IN dat vat?

Natuurlijk wel! De isolatie komt IN het vat, en DAARIN komt de smeltkroes! Stel je voor dat de TS dat zou hebben opgeschreven, in de openingspost bijvoorbeeld:

Nu vraag ik me af of dat rvs vat in de weg zit wanneer dat om de inductiespoel heen zit. Zou ik in die laag rvs energie verliezen of is dat verwaarloosbaar als er een ijzeren kroes in staat gevuld met aluminium?

Een groot vat geeft lekker veel ruimte voor isolatie, en zegt helemaal niets over het formaat van de smeltkroes of de hoeveelheid materiaal daarin.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Ah op die manier, ik had het helemaal verkeerd voor.

Dat biervat was in eerste instantie bedoeld om als een stevige buitenkant te dienen voor een dikke isolatielaag van gips met chamottekorrels. Chamotte zet niet uit als je het verhit, ik heb het eerder toegepast bij het maken van keramiek. Als je dat mengt met een minimale hoeveelheid gips zodat je veel luchtinsluitingen krijgt dan is dat een heel goede isolatie voor verwarmen met een gasvlam. Ik had al eerder geschreven dat het overkill is om zo'n vat te gebruiken voor een inductiespoel en dat ik daar vanaf zag. Ik heb nu gezien hoe plaatselijk je met inductie metaal kunt verhitten. Dat vat komt nog wel eens van pas, ik kan het eventueel nog vullen met bier!

Toen ik dit topic startte wist ik niet wat ik moest met dat curiepunt. Dankzij Arco weet ik nu dat ik in een ijzeren kroes tot 770 graden kan verhitten met "laag" vermogen inductie. Ik had al wel gezien in video's dat het ijzer ging gloeien maar had mij nooit gerealiseerd dat het smeltpunt niet gehaald wordt. In iedere video stoppen ze met filmen als diezelfde rode kleur wordt bereikt. Een getraind oog kan aan de kleur de temperatuur aflezen, tja ik ben geen smid :-)

Sparky, ik vond jouw idee om de gates met een aparte bron te voeden wel een slim plan. Ik ben nu aan het kijken naar een voeding met meer vermogen want als die mosfets of igbt's zijn beveiligd om niet buiten de soa te komen dan durf ik wel iets verder te gaan. Ik krijg het in een simulatie overigens niet voor elkaar om een fetdriver te gebruiken. Die ZVS aansturing is wel een heel apart systeem.
Wat betreft die maximum stroom door een mosfet, is het dan niet de bedoeling om de pennen zover door de print te schuiven dat de verdikking in de pin de pads raakt? Dan is er bij TO220 geen sprake meer van 0.6x1.0mm maar ongeveer het dubbele.

Het grootste probleem blijft toch nog steeds die condensatoren. Ik heb al in een aantal datasheets gekeken maar de piekstroom blijft toch nog steeds een factor om rekening mee te houden. Ook als ik veel condensatoren gebruik van een lagere waarde dan heeft de fabrikant bedacht dat de piekstroom iets minder kan zijn voor die lagere waarde. :-(

reading can seriously damage your ignorance

vanwege het grote benodigde vermogen, heb ik van inductie afgezien.
Met gas gestookte pot.
Wel een filmpje gemaakt. https://www.youtube.com/watch?v=hlGf-E_13D0

alles wat ik maak, kan beter.

Propaanfles kan je ook in een vijver of sloot leggen. Als er maar voldoende water bij de fles kan komen. Of lucht langs de fles blazen mbv een ventilator.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 27 september 2021 23:52:33 (19%)

Een sloot of vijver is wel heel veel water. Als je dat bij de hand hebt dan bevriest de fles niet maar ieder vat of kuip waar die gasfles in past is waarschijnlijk ook geschikt. De tuinslang er in leggen en de kraan een klein stukje open is voldoende. Water kan veel meer energie vasthouden dan vloeibaar propaan. Propaan bevriest bij -42 C, dat zal niet zo snel gebeuren. Is het werkelijk puur propaan of zit er butaan doorheen? Dat laatste bevriest bij -0.5 en als dat gebeurt dan klopt de mengverhouding van je brander niet meer.

Ik vraag me af hoe goed die isolatielaag van chamottecement werkt, die is niet zo heel dik. Kun jij je hand tegen de buitenkant houden zonder je vingers te branden? Ik verwacht dat je daar veel energie verliest.
Ik heb ooit potten gebakken tijdens een cursus waarbij tot boven de 1000 C werd gestookt in een Weck-ketel met daarin aluminiumsilicaatdeken als isolatie. Dat spul is 2 cm dik en dat kun je bij die temperatuur aan de buitenkant vasthouden.

Zoals je zelf al opmerkte, je hebt veel luchttoevoer nodig voor die brander. Als er sprake is van onvolledige verbranding door te weinig lucht dan zal dat de temperatuur ook sterk omlaag trekken.
Het zou ideaal zijn als je een regelbare luchttoevoer had. En uiteraard een thermometer voor dat bereik om het effect te meten.

Om even de vergelijking te kunnen maken in energieverbruik, heeft iemand een idee met hoeveel kW zo'n brander vergelijkbaar is?

reading can seriously damage your ignorance

Dat zou je redelijk kunnen schatten als je weet hoeveel propaan je verbruikt; de onderste verbrandingswaarde geeft je een maximale energie, daarvan gaat nog een aanzienlijk deel verloren aan het opwarmen van de lucht die je gebruikt bij de verbranding.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sine

Moderator

Heul veul.

Als je dat elektrisch wilt doen ga je dat niet uit een enkel groepje trekken ;)