Badkamer overschakelen gaskachel naar IR paneel

Beste forum leden IK heb het plan om van mijn gaskacheltje in de badkamer over te schakelen naar een IR paneel Om denk ik dat dit goedkoper is ?. Ik heb totaal geen ervaring met IR Ik ben nu aan het uitvogelen wat mijn kachel nu gebruikt aan 1 de waakvlam 2 half vermogen 3 geheel volgas De kachel is niet temperatuur geregeld dus aan is aan . Het gaat om een grondoppervlak van 4.34 M2 en een inhoud van 11 M3 En is deels geisoleerd Waar schijnlijk zijn er wel techneuten die daar iets van kennen in dit forum daarom vraag ik dit hier En ook van mensen die al zon IR paneel hebben
Graag informatie over mijn plan of dat haalbaar is
e de waele

mvdk

Golden Member

Ik hoop dat dat gaskacheltje een gesloten systeem is, dwz aanvoer en afvoer beide van en naar buiten.
Anders is het om die reden alleen al een goed idee om op een andere manier te verwarmen. :)

Edit:
Goedkoper zal het niet zijn, wel aangenamer..

[Bericht gewijzigd door mvdk op zaterdag 25 september 2021 12:30:33 (13%)

maartenbakker

Golden Member

Eventuele kostenbesparing zal hem in de betere regelbaarheid zitten, en omdat infrarood beter te richten is kun je de regeling mogelijk ook nog een stukje extra terugdraaien (je hoeft niet de hele ruimte warm te stoken voor comfort). Verder is de veiligheid ook wat waard. Vergelijk je puur per kilowatt en ga je ervan uit dat het verbruik niet omlaag zal gaan, dan is aardgas op dit moment nog goedkoper dan elektriciteit (flessegas zou anders uit kunnen vallen).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat is de gasprijs? En hoe kom je aan warm tapwater?

Het lijkt me vooral veiliger, met waakvlam klinkt als oud en gevaarlijk. Onderhoud valt ook weg.

rbeckers

Overleden

Een IR paneel werkt goed voor een badkamer.
Kan, afhankelijk van model, behalve op temperatuur ook op tijd ingesteld worden.

Het is een gesloten systeem dat is geen probleem.
Het warmwater komt van de badgeiser die ook in deze ruimte in geplaatst.
De gas prijs weet ik nog niet juist dat ga ik uitzoeken Ik weet nu al wat de kachel gebruikt alleen met de waakvlam is het al in 24 uur gebruik =0.268 M3
Staat de kachel op stand 1/2 en dan 24 uur dan gebruikt hij 0.644 M3
nu ga ik nog uitzoeken wat hij bij voluit gebruikt dus zo zuinig is dat toch niet Als ik nog gegevens heb ga ik deze hier melden Ik heb gas van DELTA en de prijs staat vast tot 2022
e de waele

Ik heb ook zo'n paneel in m'n badkamer (3m2) geplaatst. Het 300W paneel moet toch wel een half uur aan staan voordat je er iets van gaat merken. Is wel jammer want je vergeet natuurlijk om het ding een uurtje voor het douchen aan te zetten.

met waakvlam, dus antiek geval. lucht van buiten benodigd, dus moet je meer stoken om het warm te krijgen. met een terras heater of badkamer kachel heb je direct warmte van boven, dus heb je het eerder warm zonder eerst al 45min te moeten stoken. de waakvlam is idd een zuiperd, dat was vroeger al 90€ per jaar, en nu de gasprijzen richting de 1€ per m3 zijn gestegen word dat alleen maar meer. elektra gaat ook omhoog, maar dat komt grotendeels ook door de hoge gasprijzen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De TS slaat de stap van CV zeker over. Gelijk van gaskachels naar elektrisch verwarmen :-) Goed bezig.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Mijn contrakt loopt tot 30 juni 2023 Als ik kijk naar mijn vebruik van vorig jaar dan had ik een verbruik van 209 M3 en dat koste mij €320
dat komt neer op € 1.531 /M3 ?? mijn situatie is als volgt beneden heb ik in de kamer en keuken een airco verwarmen en koelen dus geen gas verbruik.
Boven dito ook geen gas verbruik Beneden staat de douche en wc dus overdag wil ik het daar wel iets warm hebben omdat de wc dagelijks in gebruik is
In deze douche ruimte is ook de gasgeiser gemonteerd voor te douchen
Ik wil eigenlijk een constante warmte in de douche regelbaar dus met een IR paneel (kun je alleen maar aan /uit zetten ) dat is mijn bedoeling Maar of dat een goed idee is ??

e de waele

je hebt dus alleen nog een geiser op gas over straks? dan kun je net zo goed een boiler hangen voor tapwater, dan kan het gas er geheel uit en ben je dat vastrecht ook weer kwijt. hoop dat je wel meer als 1x25A voeding hebt, want alles elektrisch is echt te veel voor 1x25A..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik had in een hotel wel eens zo'n 150W E27 IR lamp in het plafond. Ideaal. Volgens mij veel fijner, in ieder geval sneller dan zo'n IR paneel.

"Een constante temperatuur" terwijl je aanwezig bent of heel de dag? Dat laatste is natuurlijk ook het duurste.

in een verbouw die nog niet af is komen in elke woning ir panelen in de plafonds, gas gaat er gelijk uit daar. overal 3x25A binnen en panelen op dak ter compensatie. ir panelen zijn idd niet echt snel, wat een lamp wel is. een terras straler heeft dat ook. nadeel is rood licht en doorgaans kortere levensduur als een ir straler welke een element heeft. die warmen wel traag op, maar blijven ook een stuk langer nog warm..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja dat klopt allemaal wat betreft de 3X25Amp ik hoef alleen de leverancier te bellen en mij aan te melden voor de ombouw Alles is al geinstalleerd in de meterkast alleen de aansluitingen voor de hoofdschakelaar moeten nog worden aangesloten Maar mijn eerste plan is mijn badkamer te verwarmen zodat ik van de winter warm zit. Ik zou graag een bijna constante temperatuur willen hebben in deze ruimte En gaat dat met IR lukken ( kan alleen in en aan zetten ) En welke tijd gaat dat gaan Moet het paneel dan weer terug op warmen voor hij warmte kan uitstralen en de boel weer op de ingstelde temp komt ??

rbeckers

Overleden

Met aan-uit schakelen is een temperatuur goed te regelen. Een IR paneel geeft redelijk snel warmte af.

Kijk dat is voormij heel voornaam ik ga nu kijken wat de mogenlijkheden zijn
Ik heb wel al gezien dat er veel verschil zit tussen het aantal watt en de inhoud van de ruimte M3 Mischien heeft dat met de isolatie te maken Het dak is niet geisoleerd Ik denk dat ze daar rekening met hebben gehouden
Ik heb wel al eens gekeken naar de afstand tussen dak en plafond daar zit een ruimte tussen van 18 cm jammer dat ze dat niet hebben opgevuld met isolatie dat zal wel een slok op een borrel schelen
e de waele

Hensz

Golden Member

Op 25 september 2021 17:59:49 schreef ericc:
Als ik kijk naar mijn vebruik van vorig jaar dan had ik een verbruik van 209 M3 en dat koste mij €320 dat komt neer op € 1.531 /M3 ??

Je hebt wel een héél laag verbruik, dan leunen het vastrecht e.d nogal zwaar per kuub gas.
Normaliter kost een kuub gas iets van 60-65 cent. 1 kuub is 9 kWh die kosten samen 2 euro.
Je zou dan idd mss beter het gas de deur uitdoen.

Don't Panic!

Ja dat is waar maar ik heb nu nog een gasgeiser om te douchen dat is wat anders he. Als ik naar een electrische doorstroomer wil gaan moet ik naar 3x25Amp gaan en moet ik een kabel trekken van mijn meterkast naar de douche aanbouw Dat is allemaal geen probleem Dat gaat er later wel eens van komen denk ik (of er moet een goede zuinige gasgeiser nieuw komen ) Maar het is wel zo hoe minder gas ik gebruik hoe duurder de M3 prijs door het vastrecht en meterhuur En als je je gasmeter weg wil laten halen kun je ook nog eens dokken Ik heb hier ook nog gemeld dat er tussen het plafond en het platte dak een ruimte zit van 18 cm hoog Dat deel is niet geisoleerd dus ??????
e de waele

Anoniem

Op 26 september 2021 09:58:39 schreef testman:
in een verbouw die nog niet af is komen in elke woning ir panelen in de plafonds, gas gaat er gelijk uit daar.

Dat zijn leuke projecten maar dan moet de energieleverancier wel bereid zijn om de aansluiting te verzwaren. Het is wel per wijk verschillend wat er mogelijk is. Het wordt tijd dat gemeenten duidelijkheid scheppen wat de plannen per wijk zijn. Stadsverwarming en waterstof zijn ook belangrijke bronnen om de energietransitie mogelijk te maken.

Op 28 september 2021 10:51:05 schreef ericc:
Ja dat is waar maar ik heb nu nog een gasgeiser om te douchen dat is wat anders he. Als ik naar een electrische doorstroomer wil gaan moet ik naar 3x25Amp gaan en moet ik een kabel trekken van mijn meterkast naar de douche aanbouw

Je kunt ook eens kijken naar een warmtepompboiler. Ik heb zelf de Auer edel air 200. Deze trekt ~600 W tijdens draaien van de compressor. Geeft helaas wel wat geluid.

Anoniem

Je kunt ook een elektrische boiler installeren als vervanging van de geiser. Dat heeft als voordeel dat je de elektrische aansluiting niet hoeft te verzwaren.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

IR verwarming geeft stralingswarmte.
Groot voordeel, korte tijd na inschakelen geeft deze al flink warmte af.
Uitermate geschikt voor een badruimte, even aan bij badderen, en daarna weer uit.

Om eer ruimte er mee te verwarmen is het een slechte keuze.
Elektrische verwarming is nu eenmaal duurder dan gas. (nog wel...)

Ga maar eens naar een terras buiten bij een cafe. Daar heeft men vaak ook IR straler.
Onder zo’n ding is het voor je gevoel gelijk warm, maar het terras is toch echt koud.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dat kan wel waar zijn maar dat gaskacheltje brand ook constand hoor daar zit ook geen themostaat op En hij gebruikt ook best veel gas als hij op 1/2 staat gebruikt hij op 24 uur 1.879 M3 stel dat hij 100 dagen brand op 1/2 is dat 187 M3 maal mijn gas prijs omdat ik zo weinig gebruik is dat 187x1.50= €267 ?? zouik dat ook aan stroom kwijt zijn denkt u ?
e de waele

Aardgas heeft een energieinhoud van grofweg 10kWh per m3.

Als we even een rendement van 75% aannemen voor je kacheltje, dan heb je 7,5kWh per m3.

Voor jouw €267 heb je dus ongeveer 1400kWh aan gaswarmte.

Het zal van jouw elektriciteitsprijs afhangen, hoeveel kWh aan warmte jij krijgt voor 267 euro aan elektriciteit. Als dat 24 cent is (ik weet niet wat jij betaalt), dan krijg je met elektrisch stoken ongeveer 1100kWh aan warmte. Kortom, in dat geval is je gaskachel goedkoper.

Stook je met een moderne condenserende CV ketel, dan zit je rendement tegen de 100% aan en is gas aanzienlijk voordeliger.
Is je kachel slechts 50% efficiënt, dan kom je wel erg dicht bij de prijs van elektriciteit in de buurt.

Persoonlijk vind ik stralingswarmte in de badkamer 100% waardeloos. Een kant van je lichaam wordt warm, terwijl de koude lucht je andere kant sterk afkoelt. De lucht wordt immers niet echt effectief verwarmd door stralingspanelen (uiteindelijk wel natuurlijk, maar meestal zijn die panelen van een lager vermogen dan van een convector, en zal het dus een tijd duren).
Een IR straler in je badkamer is beter dan niets (mijn oma had een huisje zonder CV, waar alleen maar in de woonkamer een gaskachel was en in de douche een 'grill-element') maar dat was tegelijkertijd warm en koud...
In moderne, goed geïsoleerde woningen is het waarschijnlijk niet zo'n probleem doordat de luchttemperatuur in het hele huis wel een beetje op normaal niveau blijft, maar als het over losse gaskacheltjes gaat, dan zal het ongetwijfeld een slecht geisoleerd oud huisje zijn waar het 's winters in de badkamer zomaar 10 graden kan zijn.

Elektrische convectie vind ik een beter plan. De ruimte wordt dan daadwerkelijk warm, en niet alleen het stuk huid dat naar de IR straler gekeerd is.
Maar het hangt dus helemaal van je elektriciteitsprijs en van het rendement van je kachel af, of elektrisch stoken goedkoper is. Soms kan de fabrikant van je kachel je vertellen wat het rendement is.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 28 september 2021 10:51:05 schreef ericc:
......

Ik heb hier ook nog gemeld dat er tussen het plafond en het platte dak een ruimte zit van 18 cm hoog Dat deel is niet geisoleerd dus ??????
e de waele

Tsja, je zou natuurlijk kunnen bedenken om daar eerst maar eens wat aan te doen. Misschien bespaar je daarmee wel meer geld dan de keuze gas/electrisch verwarmen. Of zit de isolatie in het platte dak?