hulp gevraagd aansluiting dimmer

Goeiedag,

Ik heb mijn 2 bestaande dimmers vervangen door Zigbee druk/draaidimmers van het merk Idinio. De linkerdimmer werkt prima, deze stuurt 2 ledspots aan. Ik heb de fasedraad op L en de zwarte op de schakelaansluiting. De nuldraad op P.

De rechterdimmer geeft problemen.
- Zonder blauwe nuldraad werkt deze maar dan blijven de 8 ledlampjes (van een kroonluchter) ook in de uitstand branden op de meest gedimde stand.
- Met blauwe nuldraad blijven de lampen constant branden op de meest gedimde stand en kan ik er verder niets mee.

Sluit ik het wel goed aan? Wat zou ik kunnen doen om het wel werkend te krijgen?

In bijgevoegd schema heb ik geprobeerd de bedrading weer te geven. Ik heb drie punten, de meest linker gaat naar een stopcontact in het plafond, de middelste is mijn linkerdimmer en de meest rechtse de rechterdimmer.

Graag jullie reacties waarvoor alvast dank,

Thijs

Hoi,

In de manual staat een duidelijk schema, denk dat je er wel uit gaat komen zo.

http://www.123led.nl/pdf/LDR01435.pdf

mel

Golden Member

De meeste dimmers hebben een MINIMUM aan vermogen nodig om goed te werken.
Wat is het totale vermogen van die leds in de kroonluchter?
En de P moet je niet aansluiten..

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 25 september 2021 14:09:22 (11%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het lijkt me stug dat de blauwe Nul op de P moet, dan had er wel een N gestaan. Normaal komt de bruine op L en de zwarte Lampe draad op het golfje met pijl! Is het een enkelpolige of een wisselschakeling? Staat er geen schema op de verpakking?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mel

Golden Member

Volgens het schema is de P voor een momentdrukker..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Op 25 september 2021 14:11:25 schreef mel:
Volgens het schema is de P voor een momentdrukker..

Precies. Daar zou ik dus niet de nul op zetten !

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt voor jullie reacties. Het vreemde is dat ook zonder de nuldraad de lampen blijven branden op de meest dimbare stand als hij uit staat.

Ik heb 8 e14 kaarsled-lampen van denk ik 3watt. (op de lampen staat het niet en ik heb de doosjes niet meer)

Als ik er 1 halogeenlampje van 2.7watt in stop is dit de enige die brandt in de uitstand, bij het aanzetten gaan ze alle 8 branden. Kan ik hieruit concluderen dat het te maken heeft met het minimale wattage?

[Bericht gewijzigd door sr1888 op zaterdag 25 september 2021 15:26:07 (29%)

Is de "min" instelling goed ingesteld?

Ja, de min afstelling staat op de laagste stand.

Lambiek

Special Member

Wat gebruik je, dimbare ledlampen of ledlampen met een driver?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

op welk systeem dimmen ze?

er zijn er ook die als volgt werken: 1e keer aan is voluit, 2e keer aan is half 3e keer aan is klein beetje licht

heb je geen dimmer nodig. Aan-uit moet wel binnen bepaalde tijd dan...

er zijn er ook die op andere technieken werken weet ik: de term dimbaar is multi-interpretabel!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ze dimmen alleen met behulp van de draaiknop

Shiptronic

Overleden

zit er een klik in de draai knop om ze helemaal uit te zetten, dus draaien van max naar min en dan even kracht zetten en "klik" uit ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Je zou nog kunnen proberen de dimmers een keer te verwisselen. Dan kun je uitsluiten dat het aan de dimmer ligt.

wat voor merk zijn die lampen? als het B meuk is knikker maar in de bak, als het al goed dimt dan kan het steeds knipperen als een kerstboom op elke stofzuiger die in de provincie aangezet word..

veel lampen kun je met een dimmer zonder nul ook niet goed dimmen, beter een dimactor nemen van oa eltako die je gewoon in de centraaldoos erbij zet ( daar heb je nul, schakeldraad en fase ) en bedient met een pulsdrukker.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 25 september 2021 19:12:06 (37%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Aan de dimmer licht het niet, die heb ik gewisseld. Ik heb er net een 10 watt reguliere gloeilamp ingedraaid in plaats van 1 van de ledlampen. Nu doet hij het. Helaas is dat een heel ander licht.

Zou ik hetzelfde resultaat bereiken door 8 ledlampen van een wat hogere wattage? (Of ga ik op zoek naar een reguliere lamp die hetzelfde licht geeft als de 7 ledlampen?)

als je 1 gloeilamp erin zet en de rest led laat werkt het dan wel goed?

waar rook was, werkt nu iets niet meer