Goede automatische BGA station gezocht

Hallo,

Sinds kort heb ik een hele hoop hashboards liggen die ik graag zou willen herstellen. Al bij al lukt alles zeer goed en vlotjes, maar door fysieke beperking (veel te hard trillende handen) blokkeer ik bij eenzelfde proces... Het plaatsen van de microchips zelf. Door de nood aan hoge precisie is een 0.05mm speling al te veel. Ik ben al weken aan het proberen en allerhande technieken aan het testen om toch maar die trillende handen stil te krijgen, maar voor de eerste keer in mijn leven lijdt dit werkelijk tot een beperking. Niks aan te doen...

Nu heb ik online al heel wat BGA toestellen gezien, maar heb deze nog nooit in het echt bezig gezien. Heeft er iemand meer ervaring hier in?

De bedoeling is om een chip (die vooraf gereballed is) vast te pakken, en dmv een camera en besturing, een robot arm deze perfect op zijn plaats te solderen met een heatgun. Belangrijk is wel met een heatgun. Heb ook al modellen gezien die het met een soldeerbout en automatische tin toevoer doen.

Kan iemand mij wat tips geven om de goede machine te kiezen aangezien ze al redelijk wat kosten, wil ik niet een miskoop gaan doen.

BGA's solderen met een soldeerbout en tin toevoegen???

Bij Aliexpress staan allerlei kleine frees machinentjes.
De goedkope hebben allemaal ronde assen (meestal 16mm) die alleen aan de uiteinden worden ondersteund. Voor het plaatsen van IC's is dit misschien nog net acceptabel, maar voor het "freeswerk" waarvoor ze eigenlijk bedoeld zijn is het erg marginaal.

Iets van fatsoenlijke kwaliteit gaat al snel richting EUUR2500. Je kunt ze herkennen aan de prijs, en aan de rechthoekige railsen voor de geleidingen, met ong. elke 6cm een bout er in.

Ook zijn er blijkbaar kleine freesmachienjes die specifiek bedoeld zijn om IC'd van telefoons af te frezen. Deze zijn relatief goedkoop omdat ze zo klein zijn, en kwaliteit zou redelijk kunnen zijn.

Als je wilt knutselen, dan een Open Source project zoals LitePlacer interesant zijn.

Ook geloof ik dat je je vergist in de afmetingen van een millimeter. Veel BGA's hebben een pitch van 0.8mm tot 0.5mm en ik vermoed dat een (echte!) nauwkeurigheid van 0.1mm voldoende is. Het laatste beetje wordt rechtgetrokken door het soldeer zelf tijdens het solderen. Bij echt feine pitch (Ik geloof dat het tot 0.3mm gaat tegenwoordig) worden de eisen aan de machine's wel steeds hoger.

Wat ook belangrijk is om je te realiseren:
Als je er zelf me werkt (b.v. met handbediening, "pulsgenerator") dan is de echte nauwkeurigheid niet zo belangrijk, als je maar genoeg resolutie hebt, en terugkoppeling met b.v. een camera met een macro lens er op. Vol-automatische machine's die "blind" moeten werken hebben een veel grotere absolute nauwkeurigheid nodig.

Arco

Special Member

Nu heb ik online al heel wat BGA toestellen gezien, maar heb deze nog nooit in het echt bezig gezien.
...
Heb ook al modellen gezien die het met een soldeerbout en automatische tin toevoer doen.

Met BGA wordt eronder solderen met een soldeerbout een heel erg lastig... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 september 2021 18:59:23 schreef Kortsluiting_Online:
BGA's solderen met een soldeerbout en tin toevoegen???

Bij Aliexpress staan allerlei kleine frees machinentjes.
De goedkope hebben allemaal ronde assen (meestal 16mm) die alleen aan de uiteinden worden ondersteund. Voor het plaatsen van IC's is dit misschien nog net acceptabel, maar voor het "freeswerk" waarvoor ze eigenlijk bedoeld zijn is het erg marginaal.

Iets van fatsoenlijke kwaliteit gaat al snel richting EUUR2500. Je kunt ze herkennen aan de prijs, en aan de rechthoekige railsen voor de geleidingen, met ong. elke 6cm een bout er in.

Ook zijn er blijkbaar kleine freesmachienjes die specifiek bedoeld zijn om IC'd van telefoons af te frezen. Deze zijn relatief goedkoop omdat ze zo klein zijn, en kwaliteit zou redelijk kunnen zijn.

Als je wilt knutselen, dan een Open Source project zoals LitePlacer interesant zijn.

Ook geloof ik dat je je vergist in de afmetingen van een millimeter. Veel BGA's hebben een pitch van 0.8mm tot 0.5mm en ik vermoed dat een (echte!) nauwkeurigheid van 0.1mm voldoende is. Het laatste beetje wordt rechtgetrokken door het soldeer zelf tijdens het solderen. Bij echt feine pitch (Ik geloof dat het tot 0.3mm gaat tegenwoordig) worden de eisen aan de machine's wel steeds hoger.

Wat ook belangrijk is om je te realiseren:
Als je er zelf me werkt (b.v. met handbediening, "pulsgenerator") dan is de echte nauwkeurigheid niet zo belangrijk, als je maar genoeg resolutie hebt, en terugkoppeling met b.v. een camera met een macro lens er op. Vol-automatische machine's die "blind" moeten werken hebben een veel grotere absolute nauwkeurigheid nodig.

Ik heb er inderdaad al enkele gezien op alibaba. De prijzen die ik op het oog had waren rond de 4000-5000€. Ik denk dat deze het deftig doen.

https://nl.aliexpress.com/item/1005002364903862.html?spm=a2g0o.product…

Idd ik heb bij Hakko toestellen gezien met een soldeerbout en tin. Die moet ik dus voor de duidelijkheid NIET hebben. Om asic chips te plaatsen moet het wel degelijk met een heatgun en reballing zijn.

De chips zelf zijn zo een 7-8mm groot. Maar idd de pitch moet echt wel enorm nauwkeurig zijn. En dat is wat ik beetje vrees voor die machines van alibaba. De chinese verkopers heb ik nogal wat ervaren als niet de meest eerlijke verkopers kwestie technische specificaties. Het zou enorm jammer zijn om zo 5000€ te betalen om zo een machine hier te krijgen en dat het eigenlijk nutteloos zou zijn voor mijn werk. Want die Chinezen zijn ook niet happig om iets terug te nemen zoals we in Europa wel gewoon zijn.

Op 25 september 2021 20:42:22 schreef Arco:
[...]
Met BGA wordt eronder solderen met een soldeerbout een heel erg lastig... :)

Yep! Daarmee dat ik zei dat het balangrijk is dat het een model met heatgun is, want er zijn er ook met soldeerbout en tin (bv. Hakko). En die moet ik dus niet hebben... ;)

Arco

Special Member

want er zijn er ook met soldeerbout en tin (bv. Hakko)

Dat lijkt me heeel sterk, want BGA met soldeerbout is onmogelijk... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 september 2021 15:45:52 schreef Arco:
[...]
Dat lijkt me heeel sterk, want BGA met soldeerbout is onmogelijk... ;)

Ja op die chinese sites staat er idd gewoon BGA rework station bij terwijl het eigenlijk gewoon auto soldering stations zijn.