Ompoolbeveiliging op 12V DC

Op 26 september 2021 13:52:08 schreef Sine:
[...]

Om kort te sluiten ja, om door te laten nee.

Voor zover ik kan zien gebruiken ze een NC. Eer die open getrokken is heeft gevoelige elektronica al licht gegeven intern.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 25 september 2021 23:19:34 schreef EricN:
Relais is veels te traag.

Iemand de koevoet al vermeld? Flinke diode in sper bij de ingang met een zekering erbij.

Dat slaat natuurlijk nergens op.
Als je het met een relais beveiligd apparaat correct aansluit, gaat het apparaat gewoon aan. Verwissel je plus en min, dan komt het relais in het geheel niet op. Hoezo te traag?

https://www.analog.com/en/products/ltc4364.html

Leuk chippie. Ompoolbeveiliging, surge-beveiliging, en (als je een goede stevige FET gebruikt) load dump beveiliging.

Dat is als je de accu losmaakt met draaiende motor, dus met doordraaiende dynamo. Bij voorkeur in een ouderwetse, mechnische geinjectieerde diesel op vol toerental. Zodat de motor gewoon doorloopt.

ISO 16750-2 heeft wat specs voor die test. Defensie eist hem, wellicht dat accuklemmen wel eens losgaan als je met 60km/h over een zandpad kachelt....

Op 26 september 2021 15:48:21 schreef buzzy:
[...]Dat slaat natuurlijk nergens op.
Als je het met een relais beveiligd apparaat correct aansluit, gaat het apparaat gewoon aan. Verwissel je plus en min, dan komt het relais in het geheel niet op. Hoezo te traag?

Zoals ik reeds schreef: volgens mij gebruiken ze een NC contact.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 26 september 2021 14:44:48 schreef rew:
[...]De "standaard" oplossing kost geen stroom maar is traag: Bij FOUT aansluiten VERBREEKT het relais de verbinding. Tegen die tijd heeft je schakeling al ongeveer 10ms omgepoolde spanning gehad. Te traag: ja.

Het alternatief wat jij voorstelt is om het NO contact te gebruiken en te accepteren dat het relais tijdens normaal bedrijf stroom verbruikt.

Bij fout aansluiten, maakt het relais geen kontakt!. Een open relais kan geen stroom door laten.

Op 26 september 2021 16:23:27 schreef EricN:
[...]

Zoals ik reeds schreef: volgens mij gebruiken ze een NC contact.

Natuurlijk niet. Er wordt normaal het NO (normaal open) contact gebruikt. Het relais komt pas in, als het apparaat met relais correct is aangesloten.
Van waar uit stamt de gedachte dat je het NC contact gebruikt?

Voor de goede orde
NO, normally open, het relais is niet bekrachtigd en er is geen verbinding.

NC normally closed, het relais is niet bekrachtigd en er is dus een verbinding.

Voor de beveiliging dien je dus een relais met een NO contact te gebruiken (dat zijn meteen de meest gangbare om iet in te schakelen.)

[Bericht gewijzigd door buzzy op zondag 26 september 2021 17:35:06 (29%)

Op 26 september 2021 17:30:43 schreef buzzy:
[...]Natuurlijk niet. Er wordt normaal het NO (normaal open) contact gebruikt. Het relais komt pas in, als het apparaat met relais correct is aangesloten.
Van waar uit stamt de gedachte dat je het NC contact gebruikt?

Nu kom je aanzetten met voorstellen tot verandering van TS zijn schema waar ik op reageer die na mijn opmerking kwamen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@BFM crowbar is iets ruimer dan een thyristor overvoltage protection.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 26 september 2021 17:34:50 schreef EricN:
[...]

Nu kom je aanzetten met voorstellen tot verandering van TS zijn schema waar ik op reageer die na mijn opmerking kwamen?

Als je met "ZE" "TS" bedoelt, kun je dat beter meteen zeggen 8)7

Op 26 september 2021 17:30:43 schreef buzzy:
[...]Natuurlijk niet. Er wordt normaal het NO (normaal open) contact gebruikt. Het relais komt pas in, als het apparaat met relais correct is aangesloten.
Van waar uit stamt de gedachte dat je het NC contact gebruikt?

Voor de goede orde
NO, normally open, het relais is niet bekrachtigd en er is geen verbinding.

NC normally closed, het relais is niet bekrachtigd en er is dus een verbinding.

Voor de beveiliging dien je dus een relais met een NO contact te gebruiken (dat zijn meteen de meest gangbare om iet in te schakelen.)

TS zijn schema in "the opening speach"

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 26 september 2021 17:38:39 schreef buzzy:
[...] Als je met "ZE" "TS" bedoelt, kun je dat beter meteen zeggen 8)7

Met "ze" bedoel ik degene die een schema voorstellen in de link van TS. Veel verwarring vandaag blijkbaar ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 26 september 2021 17:36:39 schreef EricN:
@BFM crowbar is iets ruimer dan een thyristor overvoltage protection.

Eric, sorry hoor, maar het eerste het beste citaat van de eerste de beste webpagina zegt mij niet zoveel, laat staan me te overtuigen. Men vindt net zo vlot webreferenties die beweren dat Stalin en Hitler weldoeners waren, of dat het hele Covid19-gedoe een grote hoax is, of dat pijpekruid een gegarandeerde remedie is tegen reumatisme in de linkerschouder.

Sta me toe te citeren van de toch wel enigszins gezaghebbende en.wikipedia.org:

A crowbar circuit is an electrical circuit used for preventing an overvoltage or surge condition of a power supply unit from damaging the circuits attached to the power supply.

Nix te maken met ompoling.

Dat het niet absoluut per sé met een thyristor moet gebeuren is dan wel waar, maar het is wel de meest courante manier, dat heeft er vooral mee te maken dat (sommige) thyristors behoorlijk snel schakelen, en dat is hier kritisch.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@BFM Ach, zo zie je maar dat ook wili feilbaar is, hahaha. Het goede nieuws is dat iedereen het mag editen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

:+ hihihi :+

Ik weet toch wel wie ik liever geloof.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Stel ik edit wiki. Geloof je het dan? :-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Guys, hou nou toch eens op om over stomme definitie kwesties te discussieren. Accepteer dat anderen soms andere definities voor bepaalde woorden hebben.

Ik vind een "crowbar circuit" er een die zorgt voor een (bijna) kortsluiting als er iets mis is. Dus wat mij betreft valt de diode-normaliter-in-sper wel onder "crowbar".

Als je vind dat een term verkeerd gebruikt wordt, formuleer het dan iets als: "Goh, volgens mijn definitie valt dit circuit net niet onder "crowbar" want de definitie die ik geleerd heb is: ... "

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

"Zet u daar maar op die tafel".
...
"O sorry hoor, noemt u dat echt een stoel?"

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Mooi dat er zoveel wordt gediscussieerd over dit onderwerp. Het blijkt dus maar weer dat er verschillende wegen naar Rome leiden. De één die belegd is met losse stenen en de andere ruw (vroegere Oostblok) geasfalteerd.

In dit geval (zoals ik ook al aangaf in topic start) gaat er max (12V) 10A door de printplaat heen.

Ik ga op zoek naar een geschikte diode maar ik denk als deze al te verkrijgen een groot ding gaat worden.

In de aanvoerdraden van de accu naar de printplaat zat een ATO zekering van 10A. Deze knapte meteen maar blijkbaar te traag. De IC’s hadden de opdonder al gehad.

Ik had dus graag iets gezien wat snel reageert bij in dit geval hoge stromen.

I love it when a plan comes together !
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hm, niet zo slecht om terug te komen op het onderwerp :)

In dit geval (zoals ik ook al aangaf in topic start) gaat er max (12V) 10A door de printplaat heen.

Dat is niet echt relevant, het geldt voor normale omstandigheden, maar we hebben het hier over een beveiliging tegen niet-normale omstandigheden.

Ik ga op zoek naar een geschikte diode maar ik denk als deze al te verkrijgen een groot ding gaat worden.

Welnee, de gezochte diode moet vooral snel zijn, en als het dan toch een keer mis gaat dan zal ze vermoedelijk toch ook wel de geest geven, kort voor het overlijden van de zekering. Overweeg eens de Schottky-gelijkrichter uit een defecte pc-voeding, zoiets heeft toch iedereen wel rondslingeren? Monteer ze wel zodanig dat ze vlot vervangen kan worden, als het al wel eens vaker zou kunnen verkeerd gaan.

In de aanvoerdraden van de accu naar de printplaat zat een ATO zekering van 10A. Deze knapte meteen maar blijkbaar te traag. De IC’s hadden de opdonder al gehad.

Ja, alleen maar een zekering dat is te traag, zo werd ook reeds eerder gesteld. Halfgeleiders zijn gaar in microseconden, glaszekeringen in milliseconden, dat scheelt nogal wat.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Is TO220 te groot? Of gaat dat nog?
Er zijn er dubbele. Deze van 2x30A bv kan je parallel zetten. Kan een piek van 300-600A aan. Dan moet die 10A zekering al lang weg zijn vermoed ik.
https://eu.mouser.com/ProductDetail/Littelfuse/DSTF60100C?qs=%252BC9Bk…

Volgens mij moet een huis keuken en tuin U1560 of drg al voldoen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik snap niet waarom er keer-op-keer nadat er prima oplossingen aangedragen zijn, er voor een inferieure oplossing gekozen wordt door de TS.

Koop een mosfet voor "100A" (dan kan ie "makkelijk" 10A aan). Slechts 1 pootje meer aan te sluiten dan bij de diode. Maar wel een stuk of 10W minder warmte om af te voeren. Geef mij maar de 10W zuinigere oplossing. Of moet de gezochte diode als crowbar dienst doen? Dan is er idd geen verlies tijdens normaal bedrijf.

Overweeg dan een SMCJ15 o.i.d. Die heeft itt normale diodes ook gespect dat ie iets 1500W kan hebben, voor de noodgevallen dat ie moet aanspreken. Dat is 100A bij een overspanningspuls en 1000A bij verkeerdom aansluiten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 september 2021 18:52:09 schreef big_fat_mama:

Welnee, de gezochte diode moet vooral snel zijn, en als het dan toch een keer mis gaat dan zal ze vermoedelijk toch ook wel de geest geven, kort voor het overlijden van de zekering.

dat komt niet goed dan. als de diode eerst sneuvelt, dan komt de volle inverse spanning weer over de schakeling voor de zekering sneuveld.

de diode moet zeker snel genoeg en voldoende stroom kunnen verwerken zodat de schakeling max 0,6V invers te zien krijgt. een 100A piek diode is hier niet mis, zeker als de voeding 12V 10A is.
een snelle zekering erbij van 20A ofzo. (want met 10A Traag ben je ook maar weinig). dan maar hopen dat de schakeling niet teveel korte piekstrpomen trekt (zeker als er relais in zitten)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als de diode open sneuvelt, heb je inderdaad alsnog niets. Nu falen ze in zo'n geval vaak in kortgesloten toestand, maar daar zou ik toch ook niet op durven vertrouwen.

Het board van de TS heeft relais die grotere stromen moeten kunnen schakelen, maar het circuit op het board zelf trekt waarschijnlijk bijna niets. Hij zegt ook dat er een diode in serie stond met de 5V voeding, dus dan is de vraag waarom die IC's alsnog stuk zijn. Mogelijk komt dat door andere externe signalen waarvan de ingangscircuit niet goed beschermd zijn geweest.

Als je een board hebt met één of meer halve bruggen (motordrives e.d.) krijg je de diodes-in-sperrichting gratis, die zitten in de MOSFETs, maar het zijn er dan wel 2 in serie.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken