DSLR PANASONIC camera zonder extern microfoon input. Hoe kan ik het oplossen

Wil graag een extern microfoon aansluiten voor een betere geluids kwaliteit.

Camera heeft een mini hdmi + micro usb ( charging)

Mijn vraag is kan ik eventueel op de boven genoemde aansluitingen wat mee?

En 2de kan ik eventueel oplossen met een Audio interface. Maar zou niet weten waar die aangesloten moet worden op de camera
Iemand suggesties

( panasonic lumix dc-fz82 Bridgecam)

Alvast bedankt

pa3gws

Golden Member

Daar zijn nogal wat verschillende smaken ik welk model is het?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

typenummer zou makkelijk zijn in deze

maar klinkt dat dat alle 2 uitgangen zijn, dus daar kun je niks mee

geluid opnemen en toevoegen in post processing is een optie, maar een vervelende hoeveelheid werk

Klopt .. veel werk

Type camera : bridgecam panasonic lumix dc-fz82

Bepaalde type merken camera's wel mogelijk om een mic aan te sluiten via de micro usb

Weet niet of dat ook voor de panasonic geldt

pa3gws

Golden Member

Gaat niet lukken vrees ik de mini HDMI is alleen bruikbaar voor digitaal audio uit.
Stuur deze club een mail reageren snel en zijn reuze behulpzaam.
https://www.kamera-express.nl/

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zondag 26 september 2021 19:26:10 (37%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Die camera is geen DSLR, maar een bridge camera.

Meeste DSLR's hebben wel een externe ingang maar de goedkopere bridge modellen vaak niet.

Zoiezo is de kwaliteit van dergelijke dingen kwa audio vrij beroerd, ook met een externe microfoon. Wil je goede audio dan is een externe opname zoiezo de voorkeur.

Je gebruikt dan de interne microfoon en een externe recorder, bv een Zoom ofzo en synced die later.

Op 26 september 2021 18:52:03 schreef Sportfan:
Wil graag een extern microfoon aansluiten voor een betere geluids kwaliteit.

Tja, ik maak ook wel eens een korte video (5-6 seconden) met m'n GH5, maar het is en blijft een fotocamera. Praktisch elke videocamera biedt aansluiting voor een externe microfoon.

Op 26 september 2021 18:52:03 schreef Sportfan:
En 2de kan ik eventueel oplossen met een Audio interface. Maar zou niet weten waar die aangesloten moet worden op de camera[...]
( panasonic lumix dc-fz82 Bridgecam)

Panasonic biedt voor de GH5 een audio-interface die op de flitsschoen geplaatst wordt en digitaal communiceert met de camerabody en zo twee XLR-aansluitingen mét fantoomspanning biedt. Maar die werkt niet op deze camera, want hij staat niet in de accesoirelijst.

Ook daarvoor gaat (voor mij) op: koop dan gewoon een videocamera. De GH5 is een rotding om lang vast te houden en dat wordt met al die accesoires alleen maar erger. Over de accu, die voor fotogebruik bedoeld is en dus zo leeg is bij videogebruik, heb ik het dan nog niet gehad.

Inderdaad, wat DJSmiley zegt: video opnemen, losse microfoon op een recorder aansluiten, in beeld nadrukkelijk 1 keer in je handen klappen en dat later synchroon leggen.
Wat betreft beeldkwaliteit zal deze camera het echt niet beter doen dan een gemiddelde videocamera.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

ENG camera,s(Electronic News Gathering) hebben het wel ,daar hangt een reporter aan een lang microfoonsnoer aan de cameraman.
Maar zodra het iets serieuzer wordt, gebruiken ze echt aparte audio.
Mijn faforiet is nog steeds de UHER Report 4000. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ja, maar dan praat je over een categorie camera's waar de TS echt niet aan gaat en wil beginnen (en terecht, gezien het prijskaartje). Het is tegenwoordig overigens 9 van de 10 keer een zenderverbinding tussen camera en ondervrager ;)

Menig consumentenvideocamera heeft gewoon een minijack-aansluiting om een Rode VideoMic Pro of zo op aan te sluiten. Steeds meer fotocamera's ook, maar dat blijft naar mijn mening behelpen en in dit geval is het gewoon onmogelijk op deze camera aan te sluiten.

De enige opties zijn:
- Een videocamera aanschaffen
- Een fotocamera aanschaffen mét microfoon-ingang
- Een embedder aanschaffen: een kastje dat een externe audiobron kan mixen met een al bestaande HDMI-aansluiting.
Dan is er ook nog een recorder nodig, want zomaar een microfoon op zo'n embedder aansluiten gaat vaak niet.

Linksom of rechtsom: hier is geen goedkope oplossing voor.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Budgetoplossing is gewoon audio met de ingebouwde microfoon opnemen en fatsoenlijke audio met een externe opnameapparaat.

Dan in post het spul syncen.