Gedrag Bosch/ Siemens drogers bij een losgekoppeld onderdeel

Goededag,

ik hoop dat hier iemand is met veel verstand van Bosch/ Siemens warmtepomdrogers. Ik ben in het bezit van de IQ800. Op een gegeven moment knalt de zekering er uit wanneer ik deze alleen al aanzet. Ik heb storing gezocht en ben er achter gekomen dat de magneet aan de kant van het wateropvangreservoir defect is. Zodra ik deze aansloot, de stekker in de wcd doos stopte knalde de zekering er meteen weer uit. Nu zit er op dit onderdeel een levering van 2 maanden :-(.

Mijn gedachtengang was om deze magneet los te koppelen (ik vermoed dat dit voor een vlotter is) en de boel weer in elkaar te zetten. In de hoop dat hij dan weer zou draaien en waarbij ik na elke droogbeurt het reservoir zou legen, zodat deze niet over kan lopen. Helaas werkt dit niet en constateert de droger dat de magneet/ circuit niet is aangesloten (vermoed ik).

Het gedrag dat de droger nu laat zien: ik zet de droger aan (zekering klapt er niet meer uit), ik start het programma, maar vervolgens maakt de trommel een kleine slag en stopt (tot 3x toe). Daarna stopt de droger helemaal en moet ik hem uitzetten. Kan iemand mij vertellen dat dit komt omdat de magneet niet is aangesloten en dat de droger daarom niet zijn programma start? Of zou het zo kunnen zijn dat er meer defect is dan alleen de magneet?

Als de spoel defect is, is meestal relais of tryac ook defect op stuurprint.. Kan je een foto van spoel hier zetten? Hoe meet die Ohms?? Is die wel 230V?

Ik heb een foto van het typeplaatje en de magneet toegevoegd. Ik heb nog niet gemeten. Wel is het zeker dat dit de boosdoener is. Met aangesloten magneet knalt de zekering er meteen uit. Zonder de magneet aan te sluiten gebeurt dit niet. Maar start hij niet met zijn programma en maakt de trommel een paar stappen en stopt dan (ik schat in dat dit de beveiliging is).

Mss een foto van je typeplaatje parkeren. Dan weten we over welk toestel het gaat. IQ800 is een ganse reeks.

Is het de differentieel of de overstroombeveiliging die uit gaat? Groot verschil.

Idd dit soort ongelukken komt zelden alleen. Een defect op de print hierdoor is zeker niet uitgesloten.

Je kan op de plaats van de spoel een gewone gloeilamp aansluiten met ongeveer de zelfde wattage. Zo weet het toestel niet of er een spoel ontbreekt.

De reactie die je nu krijgt lijkt eerder op een groter probleem door de kortsluiting dan door een ontbreken vd spoel. Deze heeft enkel als functie om het toestel een douche te geven tijdens het reinigingsproces. Op korte termijn niet zo belangrijk.

Edit: ik zie dat je al iets gepost hebt terwijl ik dit schreef. Ik overlees even.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Tevens heb ik de grote printkaart bekeken waar de voeding binnen komt. Hier heb ik geen verbrande componenten op teruggevonden

Op 24 september 2021 21:38:54 schreef EricN:
Mss een foto van je typeplaatje parkeren. Dan weten we over welk toestel het gaat. IQ800 is een ganse reeks.

Is het de differentieel of de overstroombeveiliging die uit gaat? Groot verschil.

Idd dit soort ongelukken komt zelden alleen. Een defect op de print hierdoor is zeker niet uitgesloten.

Je kan op de plaats van de spoel een gewone gloeilamp aansluiten met ongeveer de zelfde wattage. Zo weet het toestel niet of er een spoel ontbreekt.

De reactie die je nu krijgt lijkt eerder op een groter probleem door de kortsluiting dan door een ontbreken vd spoel. Deze heeft enkel als functie om het toestel een douche te geven tijdens het reinigingsproces. Op korte termijn niet zo belangrijk.

Edit: ik zie dat je al iets gepost hebt terwijl ik dit schreef. Ik overlees even.

Op het plaatje van de magneet staat 218W. Lijkt mij eerlijk gezegd erg sterk als je zie hoe dun de draadjes zijn die daar naartoe gaan. Maar als het echt 218W is dan ga ik dat niet redden met een gloeilamp.

Krijg je een foutcode?
Mss een testprogramma opstarten om foutcodes uit te lezen en componenten te testen.
Ik zie dat je je mail niet ingevuld hebt in je persoonlijke gegevens.
Dit is handig om service docs uit te wisselen.

Is het een verliesstroom of overstroom?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 24 september 2021 21:59:43 schreef EricN:
Krijg je een foutcode?
Mss een testprogramma opstarten om foutcodes uit te lezen en componenten te testen.
Ik zie dat je je mail niet ingevuld hebt in je persoonlijke gegevens.
Dit is handig om service docs uit te wisselen.

Is het een verliesstroom of overstroom?

Ik krijg geen foutmelding. Of moet ik daarvoor een bepaalde toetscombinatie indrukken?

Mijn mail is nu zichtbaar. Als je service docs hebt voor deze droger dan houdt ik mij aanbevolen. Met googlen kom ik niet verder dan een handleiding.

Verliesstroom of overstroom????? Geen idee. Hoe kan ik dat dan vaststellen?

Bij een verliesstroom springt de differentieel af. Bij een overstroom de automaat. Mss dat er in Nederland gecombineerde dingen gebruikt worden?

Dat soort verliesstroom moet je eenvoudig kunnen meten met een ohmmeter. Zet die op Mega ohm stand en meet tss een aansluitpennetje van het stekkertje vd spoel en de aarding(metalen klomp die er rond zit met het geel/groen draadje aan)

Hopelijk kun je let datasheets en schema's overweg anders wordt het wel heel arbeidsintensief hier.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 24 september 2021 22:18:34 schreef EricN:
Bij een verliesstroom springt de differentieel af. Bij een overstroom de automaat. Mss dat er in Nederland gecombineerde dingen gebruikt worden?

In nederland heeft de diff een 'aardlekschakelaar', dat is het enige verschil.

Oftewel voor de TS: de automaat waar er veel van in zitten of de 'automaat' met het knopje ernaast.

Mss een foto van het ding dat uit gaat? In het HV topic zie ik altijd Nederlandse benamingen passeren waar mijn haar van recht komt, hahaha.
Groepenkast. Groep. Perilex....

PS nogmaals, volgens mijn is er geen spoelaanwezigheidcheck maar moest die er wel zijn is die makkelijk te omzeilen met een soortgelijke belasting. Een nieuw spoel met een 4 maand wachttijd is dus niet vereist om te diagnostiseren.
Edit: ik zie nu je 218w post. Dit kan wel kloppen gezien hij veel kracht nodig heeft en maar heel even open gaat. Een 60w gloeilamp moet zeker volstaan om hem te vervangen.

[Bericht gewijzigd door EricN op vrijdag 24 september 2021 23:00:40 (18%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 24 september 2021 22:49:16 schreef EricN:
Mss een foto van het ding dat uit gaat? In het HV topic zie ik altijd Nederlandse benamingen passeren waar mijn haar van recht komt, hahaha.
Groepenkast. Groep. Perilex....

PS nogmaals, volgens mijn is er geen spoelaanwezigheidcheck maar moest die er wel zijn is die makkelijk te omzeilen met een soortgelijke belasting.

Het betreft de zekering van de groep waar de droger op aangesloten zit. Het is niet de aardlek.

Ik heb hierboven weer wat bij gekrabbeld.

Een automaat dus. Dat moeten wel zeer grote stromen zijn dan. Het relais eens nakijken dat dit stuurt dat het contactpunt niet vastgebrand is waardoor deze gesloten blijft staan.

De spoel is eenvoudig testbaar door er rechtstreeks 230vac op te lanceren. Kortstondig natuurlijk.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Anoniem

ik zet de droger aan (zekering klapt er niet meer uit)

Dus als je de machine aanzet hoort deze spoel aan te trekken en "iets" te vergrendelen? herzetten? ...?
Misschien wordt zonder spoel nu niet gedetecteerd of "iets" is vergrendeld, herzet, ...
En dus niet kan of mag starten, blijkbaar zonder foutmelding te geven.
Misschien ontstaat de sluiting net doordat de spoel "iets" vergrendeld, herzet, ... en is de spoel niet de boosdoener

Mijn gedachtengang was om deze magneet los te koppelen (ik vermoed dat dit voor een vlotter is)

Toch wel belangrijk dat je met zekerheden werkt ipv vermoedens

is zo'n pompje wat ook in koffiezetters zit zo te zien, daar zit een diode mee in serie meen ik, als die stuk is dan heb je ook sluiting. met een externe diode kan het miss weer werken, als de ingebouwde in sluiting ligt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Een eventuele seriediode defect geeft geen sluiting, een pompje werkt dan gewoon niet meer, plunjer staat dan nog wat te trillen omdat het de 50Hz AC niet kan volgen

Levertijd 2 dagen, plus verzending max 2 weken?
https://www.onderdelenhuis.be/winkel/bosch-elektromagneet-00631076/

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 25 september 2021 00:19:33 (15%)

Op 25 september 2021 00:13:38 schreef elektrofix:
Een eventuele seriediode defect geeft geen sluiting, een pompje werkt dan gewoon niet meer, plunjer staat dan nog wat te trillen omdat het de 50Hz AC niet kan volgen

Levertijd 2 dagen, plus verzending max 2 weken?
https://www.onderdelenhuis.be/winkel/bosch-elektromagneet-00631076/

Had hem daar al besteld. Maar kreeg uiteindelijk een bericht dat ze hem niet konden leveren. Heel europa zit zonder. Ook via de bosch- siemens shops in diverse landen niet te bestellen. En bovendien verzenden ze dan alsnog alleen binnen hun eigen land.

Op 24 september 2021 23:04:28 schreef EricN:
Ik heb hierboven weer wat bij gekrabbeld.

Een automaat dus. Dat moeten wel zeer grote stromen zijn dan. Het relais eens nakijken dat dit stuurt dat het contactpunt niet vastgebrand is waardoor deze gesloten blijft staan.

De spoel is eenvoudig testbaar door er rechtstreeks 230vac op te lanceren. Kortstondig natuurlijk.

Ik zal eens kijken of ik nog ergens een oude gloeilamp of bouwlamp heb om een beetje vermogen te trekken. Toch is het wel vreemd. De kabeltjes naar de magneet zijn echt hele dunne kabeltjes. Dat daar zoveel vermogen doorheen kan zonder te smelten.....

Als het het relais zou zijn, dan zou deze zonder magneet ertussen ook moeten blijven hangen? Zou de zekering dan niet weer moeten trippen?

230v kortstondig zou ik ook nog kunnen doen. Als de zekering er uitknalt weet ik genoeg.

Op 24 september 2021 23:49:20 schreef elektrofix:
[...]
Dus als je de machine aanzet hoort deze spoel aan te trekken en "iets" te vergrendelen? herzetten? ...?
Misschien wordt zonder spoel nu niet gedetecteerd of "iets" is vergrendeld, herzet, ...
En dus niet kan of mag starten, blijkbaar zonder foutmelding te geven.
Misschien ontstaat de sluiting net doordat de spoel "iets" vergrendeld, herzet, ... en is de spoel niet de boosdoener
[...]
Toch wel belangrijk dat je met zekerheden werkt ipv vermoedens

Ik kan de magneet in de geactiveerde stand vastzetten om te kijken of er dan iets wordt geactiveerd. Voor zover ik het nu kan zien is dat slechts een klein pinnetje dat door het waterreservoir steekt. Hier zit ook geen kabels oid die een stuursignaal af zou moeten geven dat er iets wordt gedetecteerd.

BTW dank voor jullie hulp en het kunnen sparren. Zo kan ik toch weer wat dingen proberen om hopelijk tot de juiste diagnose te komen. _/-\o_

Anoniem

Heel europa zit zonder.

De onderdelen saga speelt hier ook al.
Maar een spoel van 218W bij een machine van 1000W gaat niet permanent bediend zijn.
Ik krijg dan ook een donkerbruin vermoeden dat de sluiting nog steeds in je kast zit.
Maar doordat de spoel nu is verwijderd komt de sturing in zijn startcyclus er niet toe om het onderdeel met de sluiting in te schakelen.

Zo word je dan op het verkeerde been gezet....
Dus spoel zeker testen voordat je bestelt/vervangt.
Ook zeker een reden om eens verder in de machine te kijken en je niet op die spoel te fixeren

IDD ik zou een gloeilamp op de contacten van de spoel zetten en als er CLN op display komt, moet lamp branden.. IDD test spoel eens gewoon op 230V en ja, 218W klopt want moet een best zware klep openen.. Evt heb ik nog wel een spoel voor je..

Op 26 september 2021 18:15:00 schreef smd:
IDD ik zou een gloeilamp op de contacten van de spoel zetten en als er CLN op display komt, moet lamp branden.. IDD test spoel eens gewoon op 230V en ja, 218W klopt want moet een best zware klep openen.. Evt heb ik nog wel een spoel voor je..

Ok ik zal jullie adviezen opvolgen. Wordt wss niet vd week, erg druk, maar wordt vervolg.

vergeten

Golden Member

Op 25 september 2021 07:46:26 schreef LP77:
[...]

Ik zal eens kijken of ik nog ergens een oude gloeilamp of bouwlamp heb om een beetje vermogen te trekken. Toch is het wel vreemd. De kabeltjes naar de magneet zijn echt hele dunne kabeltjes. Dat daar zoveel vermogen doorheen kan zonder te smelten.....

218 watt is niet echt veel vermogen hoor, het is maar 950mA (bij 230v)
dat kan best door "dunne" draadjes :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ok, ik ben weer eens aan de bak gegaan. Wat heb ik gedaan:
1. 60W lamp aangesloten op de bekabeling die de magneet stuurt. Resultaat: de lamp begint te branden zodra ik de stekker in de wandcontactdoos doe. Ik hoef de droger dus nog niet eens aan te zetten.
Als ik vervolgens de droger start blijft de lamp branden en gaat de trommel een aantal keer (stuk of 8) een slag van een paar graden maken en stopt dan vervolgens. Het lijkt er op dat de droger dan merkt dat aan een aantal voorwaarden niet wordt voldaan om het volledige programma te gaan draaien.
2. 220v op de magneet aangesloten. Resultaat: dikke flits
3. Printkaart verwijderd om te kijken of ik zwarte sporen kon vinden. Resultaat: geen brandplekken te vinden.