HDMI problemen led tv's oplossen

Ik repareer als hobby vaak tv';s maar de HDMI problemen kan ik nooit echt goed (niet dus) repareren. Zo meet ik altijd vaak de protectie weerstanden ter beveiliging naar de HDMI verdeel chip en de baantjes naar deze chip toe. Maar vaak is er niets echt defect en lijkt het probleem software matig of van de centrale BGA proccesor die kapot is gegaan ? Terwijl de tv verder goed werkt op alle ingangen dus wel PC DVI RGB maar net niet dus de HDMI poorten. Vaak allemaal ook dan niet meer werkend. Ik heb dit met een philips QFU.2e PDL8xxx 55 inch, waar ook vaak de melding dat de kabels te lang zijn gegeven wordt, terwijl dat niet zo is. Deze melding heb ikj alleen maar op ditmodel. Ik heb nog een QFU 42inch met t zelfde probleem. Maar dan melding geen signaal. Er is dus vaak dan ook nog wel herkenning van het signaal, de input wordt nl ook herkend van de bron maar het beeld blijft zwart. Maar ook bij een LG 32lg3000 met XD engine BGA erop en nog een Phiips 42pfl QFU model. VAn twee toestellen zeiden de eigenaren dat er bliksem schade zou zijn geweest tvg dus deze poorten defect. Kan het ook firmware kwestie zijn of is het toch de BGA vaak ?

*hier heb ik geen app voor nodig

HDMI problemen kunnen meestal teruggeleid worden naar de HDMI source selector/ processor. Dit is een aparte chip die meestal defect is..

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Algemeen bekend, "static" eerst HDMI cable aansluiten, en op het laatst, de neststekers aansluiten! Meestal worden eerst de net stekers in de wandcontact doos gedaan, en dan heb je vaak een aardig potentiaal tussen de apparaten staan.

Op 24 september 2021 21:18:23 schreef Krelis Vonketrekker:
Algemeen bekend, "static" eerst HDMI cable aansluiten, en op het laatst, de neststekers aansluiten! Meestal worden eerst de net stekers in de wandcontact doos gedaan, en dan heb je vaak een aardig potentiaal tussen de apparaten staan.

Ja, klopt.
Maar helaas is er bijna niemand die het weet.....

Ik heb hier ook een C tuner staan met defecte HDMI, was zelfs al een keer gerepareerd!

bprosman

Golden Member

Op 24 september 2021 21:18:23 schreef Krelis Vonketrekker:
Algemeen bekend, "static" eerst HDMI cable aansluiten, en op het laatst, de neststekers aansluiten! Meestal worden eerst de net stekers in de wandcontact doos gedaan, en dan heb je vaak een aardig potentiaal tussen de apparaten staan.

Volgens mij is HDMI van origine toch gespec'ed als "Hot pluggable".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Komt er nog bij dat bij inpluggen eerst de massa contact maakt met elkaar. Dat zou dus geen enkel probleem mogen opleveren.

Onze oude Samsung Led TV van bijna tien jaar oud doet het nog steeds goed. Ontelbare keren HDMI ingeplugd, nooit problemen gehad met diverse apparaten. Ook bij andere TV hier nog nooit problemen gehad, ook niet bij familie.

Dat dit dus snel zou stuk gaan op die manier aansluiten, sorry ik deel die mening niet...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 25 september 2021 01:08:20 (57%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
bprosman

Golden Member

Op 25 september 2021 01:04:39 schreef CrossFireX:
Komt er nog bij dat bij inpluggen eerst de massa contact maakt met elkaar. Dat zou dus geen enkel probleem mogen opleveren.

Doet hij ook, sommige pinnen van de connector zijn langer maar heb ook al TV's zien sneuvelen hierdoor (Panasonic)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
KGE

Golden Member

Op 25 september 2021 09:01:14 schreef bprosman:
[...] Doet hij ook, sommige pinnen van de connector zijn langer maar heb ook al TV's zien sneuvelen hierdoor (Panasonic)

De huls (shell) van de HDMI stekker maakt als eerste contact en dus zou elk potentiaal al vereffend moeten zijn bij het insteken.

Wat wel kan is dat, bij een niet geaarde HDMI bron, statische lading van de gebruiker doorgegeven wordt voordat de huls contact maakt met de HDMI ingang. Bij een TV waar ook nog eens geen coax meer gebruikt wordt is het toestel ook zwevend. Meeste TV's hebben geen randaarde. (oude plasma's hadden dat nog wel)

In het donker een HDMI inpluggen zag ik wel eens mini vonkjes aan de massa, bij aanraken chassis TV. Maar wij hebben nog nooit toestellen stuk gehad hierdoor.

De meeste van die audio/video toestellen hebben zelf ook geen randaarde op de WCD-stekker.
Je kan dat probleem waarschijnlijk wel oplossen door een van de toestellen met randaarde te verbinden.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 25 september 2021 14:01:14 (17%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
mel

Golden Member

Je kan de stekkers er ook gewoon 1 maal insteken, en nooit meer uithalen, wel zo makkelijk ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Ronald45

Golden Member

Vooral met een laptop ;-)

Ik hotswap al 10 jaar met verschillende merken tv's en laptops. Nooit problemen gehad.

Hubie

Special Member

Een keer of 12 per week prik ik de HDMI van mijn chromecast in de monitor boven (om tv te kijken) en beneden, voor het bureaublad PC op het TV scherm.Gaat al 2 jaar goed,no problem.Ik neem aan dat zo'n HDMI poort gebufferd is?
Gewoon "heet"erin prikken.Niets aan de hand. ;-)

Had toch graag wat meer specifieke dan algemene info gehad over mijn klachten met HDMI en die Philips QFU processor of firmware, want de HDMI selector chip heb ik ook altijd vervangen bij deze Philips en LG dus ook, maar altijd zonder succes. Dan vermoed ik dus de BGA processor en ik denk dat daar dus dan toch de defect gedeeltelijk zit. Maar ik verdenk ook toch misschien een Software firmware issue en/of dus eprom flash probleem nl omdat de signaal bron toch nog wel herkend wordt als CEC aanstaat geloof ik dat communicatie protocol tussen HDMI apparaten, waardoor bijv tv automatisch op de HDMI ingang springt van de bron. Maar t blijft zwart dus dan daarna. Vervelend want vaak werkt zo'n moederbord verder wel goed nog.

*hier heb ik geen app voor nodig

Ik heb meestal wel goed resultaat met vervangen van processor/ source selector.. Maar IDD Sommige hebben het IN de hoofd processor zitten, en ja dan einde... Meet ook de zekeringetjes naar de source selector to, ook vaak dorgebrand..

Software beschadigd kan ook een oorzaak zijn, als niet het juiste protocol geladen kan worden dan komt er ook geen beeld. Bij LG kwam dat zelfs vaker voor dan je zou vermoeden.

Bij de Philips heb ik nu een fabriekreset gedaan (vanuit menu dus opnieuw instellen en instellingen reset) en dan blijft toch het scherm zwart de eerste keer dat hij een HDMI apparaat verbindt. Dus dan ook geen signaal melding maar ook geen beeld. Als ik dan tv aan en uitzet dan wel weer de geen signaalmelding . Lijkt toch firmware error maar eerder eentje die ingebakken blijft na een fabrieksreset. Misschien een flash nand eens verwisselen?

*hier heb ik geen app voor nodig

Een fabrieksreset zet alleen de instellingen terug zoals het toestel uit de fabriek kwam en staat los van de HDMI instellingen. De HDMI keys kun je daarmee niet veranderen.

Wat bedoel je precies met de HDMI keys > werken die alleen met een gekoppelde serie nr ofzo van BGA processor of moeten die met de option codes overgezet worden?

*hier heb ik geen app voor nodig

Om de weergave van protected content mogelijk te maken zitten er in een TV ook HDMI keys. HDCP heet dat mechanisme.

Groeten, Ron.

Op 24 september 2021 23:34:22 schreef bprosman:
[...]
Volgens mij is HDMI van origine toch gespec'ed als "Hot pluggable".

voor het signaal, Ja. voor een potentiaalverschil tuusen de stekker en de plug.. niet echt.

Op 25 september 2021 01:04:39 schreef CrossFireX:
Komt er nog bij dat bij inpluggen eerst de massa contact maakt met elkaar. Dat zou dus geen enkel probleem mogen opleveren.

Dat dit dus snel zou stuk gaan op die manier aansluiten, sorry ik deel die mening niet...

alles hangt af van het spanningsverschil tussen stekker/plug (en welke stroom het kan leveren). dat de massa eerst contact maakt is niet altijd voldoende (of het komt toch iets te laat).

Heb al honderden gesneuvelde HDMI inputs/interfaces meegemaakt...

Als je zoekt naar ESD, lijkt me ook stug gezien eerst contact gemaakt word met de afscherming.

Wat veel mensen niet kennen is CDE oftewel Cable Discharge Event. Hier hebben de interne draden in de kabel (meestal de langere modellen) lading opgebouwd tov elkaar, als een condensator. De signaaldraden zijn de "platen" van de condensator, en de isolatie het "diëlectricum". De spanningen zijn lager (ordes van 300Vdc) maar de ontlaadstromen zijn vele malen hoger dan bij ESD.
Dit fenomeen is uitgebreid bij ons op werk onderzocht gezien we dit veel zagen bij 30m lange netwerkkabels, welke HDMI adapters naar de filestijnen hielpen, vooral bij droge lucht, en wanneer je de kabel langs andere kabels trekt, of wrijft.
Ik zeg niet dat dit de oorzaak is, maar ik zou het zeker niet over het hoofd zien.

De hamvraag: was het een langer type HDMI kabel waarmee dit veroorzaakt werd?

For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...

@ WIebo: Dat zou goed wel eens het geval kunnen zijn geweest. Ik heb al vaker met aansluiten problemen gehad van HDMI op een Ilyama monitor ook, van een PS3 daarop. Als ik de kabels dan omdraai ging het vaal wel opeens weer werken. Heel vreemd. OF alles helemaal uitzetten ook en opnieuw aanzetten. Maar bij de QFU tv's van philips en LG is er echt meer aan de hand. Processor gerelateerd denk ik toch of een key die fout is geraakt door software of verkeerd of te lange kabel bij aansluiten.

*hier heb ik geen app voor nodig