3d-print: clip voor din-rail

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Heeft iemand een openscad-tekening van een clip om dingen op een din-rail te bevestigen? stl's vind ik volop, maar ik zoek een tekening die ik zelf nog wat kan tweaken, en openscad is mijn gewone tekengerei.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

code:


linear_extrude(height = 20) 
polygon(points=[[0,0],[0,41],[17.5,41],[17.5, 34], [13.5,37.5] ,[12.5,37.5], [12.5,3],[2,3],[2,2],[14,2],[14,5],[18,1], [18,-4],[12,-4],[12,-2],[15,-2],[15,0]]);

https://www.thingiverse.com/thing:2818795

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Prachtig! Zo'n snel antwoord en precies wat ik zocht!
Uit welk materiaal zou men dit kunnen maken? Ik heb nu PETG in de printer, zou evt. ook PLA kunnen steken. Of zou ABS beter geschikt zijn?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik stem PETG. Dat buigt in dit soort toepassingen beter dan PLA.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik print zelf van oudsher enkel in PLA. Extra moeite voor een net wat andere thermoplast heeft mij voor mijn ontwerpen nog niet overtuigd.

rudig76

Golden Member

Briljant, dank voor deze les in Openscad ;-) weer wat geleerd.

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl

Vandaag op de openscad mailinglist: "Pathbuilder 0.8 has been uploaded.".

Daarmee kan je dit nog makkelijker maken.
(het maakt de lijst met coordinaten op een manier dat ie wat makkelijker te lezen is.) .

@aart: PETG heeft het "makkelijk printen" van PLA, en de sterkte van ABS. Ik wil niet anders meer... :-)

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 26 september 2021 14:47:58 (20%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Intussen heb ik me wat vermeid met enkele toevoegingen, naar oude gewoonte heb ik enkele afmetingen tot variabelen gemaakt, dat is wel zo handig om eens een variantje te maken. Eveneens oudergewoonte ben ik er niet konsekwent mee geweest tot het einde, sommige blijven in de code zoals origineel. De "renderer" van openscad heeft het lastig met de doorboringen, vooral dat grote rechthoekige gat in het midden, maar ik heb alle vertrouwen dat wel correct zal worden uitgevoerd. Strax eens eentje proberen.

code:


// source: https://www.circuitsonline.net/forum/view/155816
/* eigen toevoegingen:
    extra plaat erbovenop voor gemakkelijker montage
    montagegaten in deze plaat
    een groot vierkant gat in het midden, om materiaal te sparen
*/
$fn=120;
B=20; // breedte
D_mod=41;   // diepte van de module, cfr DIN
D_plaat=61; // plaat steekt 10 mm over aan beide kanten
d_plaat=4;  // dikte montageplaat
D_gat=20;   // diepte van het rechthoekige gat
W_gat=3;    // wand (verticaal) van dat gat

difference(){
 union(){
  linear_extrude(height = B) 
   polygon(points=[[0,0],[0,D_mod],[17.5,D_mod],[17.5, D_mod-7], [13.5,D_mod-3.5] ,[12.5,D_mod-3.5], [12.5,3],[2,3],[2,2],[14,2],[14,5],[18,1], [18,-4],[12,-4],[12,-2],[15,-2],[15,0]]);
  // toevoeging: montageplaat
  difference(){
   translate([-d_plaat,(D_mod-D_plaat)/2,0]) cube(size=[d_plaat,D_plaat,B]);                  // de plaat zelve
   translate([-d_plaat-1,      (D_mod-D_plaat)/4,B/2]) rotate([0,90,0]) cylinder(d=3.2,h=10); // het ene boorgat
   translate([-d_plaat-1,D_mod-(D_mod-D_plaat)/4,B/2]) rotate([0,90,0]) cylinder(d=3.2,h=10); // het andere boorgat
  }
 }
 translate([-d_plaat-1,D_mod/2-D_gat/2,W_gat]) cube(size=[d_plaat+12+2,20,B-W_gat-W_gat]);
}
hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Pas op;

Als ik dit render kan men de klem niet meer recht van boven openwippen met een schroevendraaier.

GJ_

Moderator

Nee, dan zou de onderste lip ook langer moeten worden.

Waarom D_mod is toegevoegd snap ik niet goed: op 15mm gaat het toch niet passen en andere rails dan 35 en 15 zie je eigenlijk nooit. (er is ooit nog een brede bedacht die niemand gebruikt).

edit:
verlengde clip:

code:

/ source: https://www.circuitsonline.net/forum/view/155816
/* eigen toevoegingen:
    extra plaat erbovenop voor gemakkelijker montage
    montagegaten in deze plaat
    een groot vierkant gat in het midden, om materiaal te sparen
*/
$fn=120;
B=20; // breedte
D_mod=41;   // diepte van de module, cfr DIN
D_plaat=41; // plaat steekt 10 mm over aan beide kanten
d_plaat=4;  // dikte montageplaat
D_gat=20;   // diepte van het rechthoekige gat
W_gat=3;    // wand (verticaal) van dat gat

difference(){
 union(){
  linear_extrude(height = B) 
   polygon(points=[[0,0],[0,D_mod],[17.5,D_mod],[17.5, D_mod-7], [13.5,D_mod-3.5] ,[12.5,D_mod-3.5], [12.5,3],[2,3],[2,2],[14,2],[14,5],[18,1], [18,(-D_plaat/2+D_mod/2)-4],[12,(-D_plaat/2+D_mod/2)-4],[12,(-D_plaat/2+D_mod/2)-2],[15,(-D_plaat/2+D_mod/2)-2],[15,0]]);
  // toevoeging: montageplaat
  difference(){
   translate([-d_plaat,(D_mod-D_plaat)/2,0]) cube(size=[d_plaat,D_plaat,B]);                  // de plaat zelve
   translate([-d_plaat-1,      (D_mod-D_plaat)/4,B/2]) rotate([0,90,0]) cylinder(d=3.2,h=10); // het ene boorgat
   translate([-d_plaat-1,D_mod-(D_mod-D_plaat)/4,B/2]) rotate([0,90,0]) cylinder(d=3.2,h=10); // het andere boorgat
  }
 }
 translate([-d_plaat-1,D_mod/2-D_gat/2,W_gat]) cube(size=[d_plaat+12+2,20,B-W_gat-W_gat]);
}

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 27 september 2021 08:22:59 (73%)

bprosman

Golden Member

Op 26 september 2021 14:47:03 schreef rew:
Vandaag op de openscad mailinglist: "Pathbuilder 0.8 has been uploaded.".

Daarmee kan je dit nog makkelijker maken.
(het maakt de lijst met coordinaten op een manier dat ie wat makkelijker te lezen is.) .

@aart: PETG heeft het "makkelijk printen" van PLA, en de sterkte van ABS. Ik wil niet anders meer... :-)

Ik vond Petg toch nog wel "Bros" bij beugeltjes en zo maar misschien deed ik iets niet goed qua temperatuur en laagdikte.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als ik dit render kan men de klem niet meer recht van boven openwippen met een schroevendraaier.

Die snap ik niet: aan de bestaande tekening is niets veranderd - buiten wat materiaal verwijderd, hier en daar - ik heb enkel een plaatje toegevoegd, met negatieve x, daar waar de oorspronkelijke tekening volledig met positieve x gebeurt.

Het is me overigens niet duidelijk wie er wat bedoelt met "van boven" - gaat dat uit van een gemonteerde kast-met-rail of ligt de boel op de werkbank?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Er zit een lipje aan om de clip weer van de rail te kunnen wippen.
De plaat die jij hebt toegevoegd blokkeert de toegang tot dat lipje.
Zie het verschil met de kleine aanpassing die ik op jouw versie gemaakt heb.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, ik denk dat ik het nu snap, dankje. Het moge duidelijk zijn dat kasten en din-rails niet mijn gewone habitat zijn :)

Ik zit dus te broeden op een manier om (voor domoticatoestanden, natuurlijk) iets ter grootte van een eurokaart op din-rail te monteren. Maar daarvoor was die nooit bedoeld, begin ik in te zien.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 27 september 2021 19:02:14 (45%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Ik vind die clip anders een leuk ding.
Alleen niet voor een print, dat vind ik persoonlijk prulwerk.
Er zijn wel lege behuizingen te koop voor din rail, ook met connectoren aan de voorzijde, eventueel busaansluitingen aan de achterkant enz enz.
Ook zijn er printkaarthouders te koop voor DIN rail, in alle soorten en maten.
Vooral Phoenix Contact heeft een uitgebreid gamma aan mogelijkheden.

https://www.phoenixcontact.com/online/portal/nl?1dmy&urile=wcm%3ap…

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Namaak van de oude Phoenix printhouders, maar wel goedkoper.