Functie van controle leds op een bekabelde ethernetpoort

pamwikkeling

Special Member

Op een Cisco Switch CBS110-8PP-D staan naast iedere ethernet poort twee kleine ledjes (groen en amber kleurig)

Volgens de handleiding “flashed” de amberkleurige led als er een loop gedetecteerd wordt.

Wat wordt hier met een loop bedoeld ?

Ik gok erop dat de data stroom aan informatie van vanuit het vertrekpunt via minimaal twee paden tot bij de bestemming kan geraken.
Is dit correct ?
Wat is het probleem met dit soort “sluipwegen” ?

bprosman

Golden Member

Het ligt iets genuanceerder :

via minimaal twee paden tot bij de bestemming kan geraken.

Via minimaal 2 de ZELFDE paden.

What Is a Switching Loop? A switching loop occurs in a computer network when there is more than one layer 2 path between two endpoint devices (i.e., there multiple connections between 2 network switches or two ports on the same switch connected together)

Wat is het probleem :
(uit de zelfde Wikipedia) The loop creates broadcast storms as broadcasts and multicasts are forwarded by switches out every port, the switch or switches will repeatedly rebroadcast the broadcast messages flooding the network.[1] Since the layer-2 header does not include a time to live (TTL) field, if a frame is sent into a looped topology, it can loop forever.

Een redundant pad routeer je meestal (Layer 3), alhoewel om het makkelijk te maken zijn er ook layer 2 en 3 routers.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Op 28 september 2021 15:44:26 schreef pamwikkeling:

Ik gok erop dat de data stroom aan informatie van vanuit het vertrekpunt via minimaal twee paden tot bij de bestemming kan geraken.
Is dit correct ?
Wat is het probleem met dit soort “sluipwegen” ?

Oeh, dat is op het randje van elektronica, ik ga er voor het gemak even van uit dat dit ding in een machinebesturing zit ;)

En inderdaad, via twee (fysieke) wegen kan niet zomaar, als je een ringetje maakt in een netwerk heb je een beste kans op een "packetstorm" ofwel, je pakketjes gaat rondzingen, het probleem is dat die rondzingende pakketen een hele switch plat kunnen leggen.
Je bent je zelf aan het DDos-en ;)

Een beetje fatsoenlijke (zelfs niet managed-) switch detecteert dit en gooit je poort plat.

Het makkelijkst om dit te voorkomen is gewoon geen lussen maken in je netwerk. Als je lussen wilt (voor redundancy of snelheid) dan moet je meer doen.

Ik wist het ook niet maar hier wordt het uitgelegd https://www.youtube.com/watch?v=liRdZ5p1Xp4

zie ook https://www.youtube.com/results?search_query=switing+loops

[Bericht gewijzigd door picturemaker op dinsdag 28 september 2021 16:08:44 (27%)

pamwikkeling

Special Member

Ok het kennisgebrek ivm het loop probleem is aangevuld.
Maar er is een tweede probleem opgedoken.
Op de switch zit een amberkleurige led, als deze continu brandt, wijst dit op een kabelfout.

Een F/UTP Cat 5E kabel vertrekt vanuit een patch panel en eindigt +/- 25 m verder in een lokaal.
Op de kabel is niets aangesloten.

Wanneer ik (met een patchkabel) verbinding maak tussen een poort van de Cisco switch en de F/UTP kabel, licht de amberkleurige led op, hetgeen wijst op een kabelfout.

Echter de F/UTP kabel werd nagemeten en alle 8 aders zitten op de juiste plaats, zijn on-onderbroken en onderling niet in sluiting. Data over de verbinding sturen lukt tegen 70 à 80 MBYTE per seconde. (+/- 0.6 gigabit)

Waarom dan de kabelfout ?
Waar blijven de andere 0.4 Gigabit staan wachten ?

Ok de juiste kleuren volgorde volgens eia t586b ?
https://wiki.3rail.nl/images/2/25/Rj45-cable-568b.jpg

Jij rekent voor 80 mbyte ongeveer 0.6 gigabit. Ik reken ongeveer 0.8 gigabit. Inclusief overhead per pakket, (headers) en per bit (er zal wel een 8/10 encoding op zitten of zoiets.

Dan is het heel goed mogelijk dat 1 van de computers-onder-test niet veel meer dan die 0.8Gbit/sec aankan. Of al 0.2Gbit/sec aan ander traffic had lopen.

Ik kan me voorstellen dat de cisco detecteert dat er IETS aanhangt, maar geen computer kan detecteren. Dan geel. Dat zou dan weer uitmoeten als je wat aansluit. Of bleef toen het ledje aan?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Een F/UTP Cat 5E kabel vertrekt vanuit een patch panel en eindigt +/- 25 m verder in een lokaal.
Op de kabel is niets aangesloten.

Cisco is hier wat wazig over maar "niets aangesloten" kan een switch zien als "Kabelfout".
Brand die ook als er op beide kanten van de kabel iets aangesloten is ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
pamwikkeling

Special Member

@ rew & bprosman : Als aan beide kanten iets is aangesloten (computer en nas) dan brandt enkel het groene lampje, hetgeen wijst op een giganet verbinding.
Het amberkleurige lampje dooft.

@ peter : t586b ?? :Z
kleurenvolgorde is volgens TIA/EIA-568-B

Op 28 september 2021 18:17:41 schreef pamwikkeling:
@ rew & bprosman : Als aan beide kanten iets is aangesloten (computer en nas)

Vaak zijn die nasjes niet zo snel.

pamwikkeling

Special Member

Even terug naar het begin van dit topic, ivm de loop vorming tussen modem en computer.

.

Indien ik enerzijds een computer via een Ethernet kabel en enkele switchen (bedraad) verbindt met een modem.

Maar er anderzijds ook een (4 x tragere) wifi verbinding mogelijk is tussen diezelfde computer en de modem.

Kan er dan ook een probleem van loopvorming ontstaan ?