Miele Softtronic W 5903 probleem verwarming

Dat er maar een kleine reeks machines is waar dit via deze programmeermodus moet. Extra water kun je normaal instellen via 'instellingen' vanuit normale 'aan'stand.

jerome

Golden Member

Juist! Maar die toets gaf hier geen verschil. "Water+" is nu aangevinkt in prog modus en nu veronderstel ik dat de toets activeren wel gaat werken en voor een hogere waterstand zorgen. Zal morgen bekend zijn.

In de spoelingen iets meer water. Of het fel gaat opvallen weet ik niet. Als je in de programmeermode +extra spoelbeurt hebt aangevinkt dan gaat hij een extra spoeling doen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
jerome

Golden Member

Heb liever meer water bij het wassen. Bij spoelen komt het water tot 1/3 in het glas van de deur. Meer dan voldoende dus, altijd zo geweest. Als ik in service mode laat vullen heb ik amper 3cm zichtbaar water in de trommel voor een hoofdwas. Zou dat liever zien tot net aan de deurrubber, zoals men dat 20 jaar geleden instelde. Ik ben bereid van de + tekens achter de "A" eraf te doen of van A een C te maken :-). Het gebeurd maar zelden dat er geen regenwater genoeg is. Het zit er binnen enkele jaren wel aan te komen dat ook de particulier een waterteller zal moeten plaatsen op zijn regenwaterinstallatie ivm milieubelasting op geloosd water. De bedrijven zijn daar al aan toe.

Ja. Ik ook maar dat is niet in te stellen. Mss dat de "voor mensen met allergie" instelling daar iets doet maar ik denk dat dat ook alleen betrekking heeft op het spoelen. In ieder geval dient wassen enkel om vuil vd vezel los te maken. Het vuil afvoeren daar is het spoelen voor. Er zit meer vuilafvoerrendement in het tussenzwieren. Meer waswater leidt niet tot beter wassen hoewel ikzelf ook graag water zie tijdens het wassen. De volgende generatie machines hebben terug meer instellingen om water bij te regelen. Voorlopig de gieter bij de hand houden dus. Bij mijn w854 destijds starte ik op fijne was. Lekker veel water en ging dan over "einde" naar het juiste programma. De modellen erna beginnen met pompen. Zucht.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
jerome

Golden Member

Zou het de flow meter zijn die de waterstand mede gaat bepalen of doet het druksensortje met rubber slangetje op de print dat, of combinatie van beiden?

Goede vraag. Hoe zat dat weer? Denk dat dat was om nog nauwkeuriger water te doseren A+++++++. In ieder geval kun je de flowsensor uitprogrammeren zodat hij enkel op druksensor werkt. De flowsensor durft al wel eens sneuvelen aan lekkage. Een nieuwe flowsensor steken levert niets op zolang de lek er is. Meestal een zeer klein intermitterend lekje dus een volledige zeer prijzige zeepbak verdeler vervanger is niet nodig, enkel uitprogrammeren.

Er is een optie "maximum waterstand"(zet aan), "flowmeter"(zet uit), "sensorgestuurd spoelen"(zet uit), "beladingsautomaat"(zet uit), "allergie..."(zet aan). Kijk dan eens wat gebeurt.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 28 september 2021 21:23:37 (17%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
jerome

Golden Member

Ga morgen de test doen. De 2 vijzen van het deksel zijn nog los sinds vorig jaar. Ga darmpje los nemen en pas na enige tijd water nemen opnieuw plaatsen. Waterstand moet dan hoger worden. Zo ja maak ik een tweede expantievatje die met een elektrisch ventieltje eraan wordt gekoppeld. Ventieltje gaat enkel open bij water nemen bij voorwas en hoofdwas. Wordt vervolgd.
Edit: Staat al zo, enkel de flow staat nog aan.

Opgepast. Er zit behoorlijk wat software in. Je kan errors krijgen zo. Leuk experiment. Persoonlijk vind ik de bedrijfszekerheid dan achteruitgaan.

Mijn w5903 heb ik nog niet betrapt op te laag waterniveau. Het water klotst behoorlijk tijdens de was, ook op witte was. Staan de eisen niet te hoog ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
jerome

Golden Member

Mss wel :-). Straks gaan de mod'jes nog ingrijpen als dit hier een chat dreigt te worden!

Op 28 september 2021 21:26:41 schreef jerome:
Ga morgen de test doen. De 2 vijzen van het deksel zijn nog los sinds vorig jaar. Ga darmpje los nemen en pas na enige tijd water nemen opnieuw plaatsen. Waterstand moet dan hoger worden. Zo ja maak ik een tweede expantievatje die met een elektrisch ventieltje eraan wordt gekoppeld. Ventieltje gaat enkel open bij water nemen bij voorwas en hoofdwas. Wordt vervolgd.
Edit: Staat al zo, enkel de flow staat nog aan.

Dan gaat hij op foutmelding watertoevoer.

Wat wil je nu bereiken, is de was niet schoon? Of is het enkel het idee?

Gaat enkel maar veel meer stroom verbruiken.

jerome

Golden Member

Ga overal afblijven. Nu de beladingsautomaat op non-actief staat start de verwarming na 8 minuten en valt niet meer weg na enkele ogenblikken. Zie de controlelamp :-). Heb enkel een kan van 3 liter toegevoegd, en dat lijkt me voldoende als hoofdwas. Zo klutst het hoorbaar. Dank aan allen.
Edit: Lampje uit op 2u18 en glas van de deur goed warm.

Wel lang hoor 2u46 voor een was.. hou haast niets meer over van je was zo..

jerome

Golden Member

60 bont duurt langst. 2u56. 95 bont 2u10, maar kreukherstellend 40 en 60 is veel korter. Iets meer dan anderhalf uur, maar als "kort" aanstaat is dat ong 1 uur. Als je daar de spoelbewerkingen vanaf doet wast het maar iets meer dan een half uur.

Weten we nog niet waarom je nou perse meer water wilt :D

De beladingsautomaat is de minst belangrijke. Kan je achteraf ook altijd terug aan zetten ter vgl. Ook kijken hoe lang een programma werkelijk duurt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
jerome

Golden Member

@maus: Meer water, omdat ik mijn leven lang alle toestellen zag draaien met het water tot de deurrubber. Meer water is minder wrijving van textiel onderling.
@Eric: Is mogelijk dat het programma effectief minder lang heeft geduurd. Zal daar eens aandacht aan besteden.
In de kelder staat nog een Friac van + 30 jaar, die het nog altijd goed doet, maar met zijn 800 toeren niet geschikt is voor de droogkast. Ook Miele trouwens. Men zegt wel eens dat ik Miele heb opgegeten :-). Ik hou van kwaliteit omdat ik technieker ben en het beste gereedschap vaak maar amper goed genoeg is.

Met Jerome eens dat meer water minder wrijving geeft onder textiel enigste nadeel is dat dat water ook verwarmd moet worden... dat kost fors meer energie.. Je kan er beter voor zorgen dat machine korter draait, slijt minder dan :)

[Bericht gewijzigd door smd op donderdag 30 september 2021 10:23:19 (19%)

jerome

Golden Member

Dit lang programma wordt enkel gebruikt voor de vuile en vaak vette werkkledij. Gewone kledij bijna altijd kruikherstellend en kort. Is dan ong 1 a 1u15m.
edit: foto

Ahh OK, dat scheelt!! Zowizo doe ik mijn vette overall niet in Moeders machien..

jerome

Golden Member

Feedback: Toestel doet het na meerdere wasjes nog altijd feilloos. Verwarming start telkens na 4 min. bij kreukherstellend en 8 min. bij bonte was, en valt niet meer af tot wanneer de temp. wordt bereikt, nu de baladingsautomaat uit staat. Het slangetje naar de niveausensor op het bord werd met 70cm verlengt wat een verhoging van de waterstand van 2cm meebrengt. Hoef nu geen water meer toe te voegen. Nu klutst het water hoorbaar en bij stilstand komt het bijna tot de trommelrand. Ingrijpend hoofdstuk dus eindelijk afgesloten, met dank aan de kenners :-).

Ja kan ook de slang verlengen of je drukkamer een laag siliconen kit in aanbrengen.. Eens geexperimenteerd met potmeter van 1 M Ohm over sensor uitgang naar massa, ging ook perfect!!

jerome

Golden Member

Al even geleden, maar sinds enkele weken is het probleem nu helemaal van de baan. Naast de controlelamp voor de verwarming heb ik een drukknop ventieltje ingewerkt dewelke de drukleiding van de pressostaat kan ontluchten. Na het nemen van het waswater even knopke drukken en er wordt nog eens een aantal cm water genomen. Net niet tot de trommelrand, maar voldoende zodat het wassende water hoorbaar klutst. De verwarming doet het nu altijd. Het aanvankelijke probleem van niet willen verwarmen zat hem in het feit dat ik met de gietkan extra water inbracht langs de zeepbak. Doordat een afwijkende waterstand werd gezien wou deze niet warmen. Kreeg dat idee toen ik water ging toevoegen terwijl de verwarming al was aangesprongen. De gietkan met 3 liter was er nog niet helemaal in, of de verwarming hield ermee op. Zo is het best te doen en hopelijk nog een aantal jaar te gaan :-).

dat is vreemd en niet echt een Miele bedachte oplossing.. Ik vermoed dat je inname ventiel niet meer lekker is..

jerome

Golden Member

Daar was eerder alles al van nagezien. Het spoelwater is meer dan genoeg en komt tot 1/3e in het glas van de deur. In de software is de programmatie van het waswater veel te krap. Een paar jaar geleden hoorde ik van iemand dat de Miele technieker 90€ aanrekend om even zijn laptop te openen. Hoeveel gaat dat nu al zijn, en gaat het daarmee dan opgelost zijn? Ik ben van oordeel, als men een bonte was start met lege trommel, de waterstand meer moet zijn dan die 15mm bij mij! De Miele van mijn rechtoverbuur doet bijna 4cm met lege trommel. Dat heb ik nu ook door na de eerste waterinname de pressostat eens te ontluchten. Is maar een kleine moeite. De pressotat zelf zit op de print, en is zodoende toch niet te vervangen omdat deze deel uitmaakt van dat bordje en Miele toch geen bordcomponenten gaat leveren.