RPI 3+ met Hifi-Berry welke voeding ?

Voor mijn setup van een RPI 3+ met Hifi-Berry kaartje blijkt de standaard voeding van 2.5A alsook die van 3A te zwak.
(Dit wordt aangegeven met een melding in Raspbian.)
Welke voeding is wel geschikt (en zeker voldoende) ?
Graag een link.

Aansluiting : Micro USB-B, 5V.
Zo mogelijk 4A (minimum, voor de zekerheid).

Thanks

mel

Golden Member

Pak gewoon een oude AT voeding.Die is zeker zwaar genoeg.Aansluiten op de externe pinnen.

[Bericht gewijzigd door mel op dinsdag 28 september 2021 13:53:11 (22%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
buckfast_beekeeper

Golden Member

Welk Hifi berry kaartje gebruik je? Ik heb 1 met Digi+ en 1 met een DAC - RCA+ en 7" touch screen. Beide draaien op de standaard RPi voeding van 2,5A. Lijkt me toch iets niet OK te zijn met de setup.

SOS solutions heeft een 5A exemplaar. Is dat de oplossing? Kan de LDO 5A aan?

update: HifiBerry DAC+ verbruikt <0.3W
HifiBerry Digi2 Pro verbruikt ook <0,3W.

Dat zal dus niet het probleem zijn.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op dinsdag 28 september 2021 14:21:15 (27%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik heb twee Hifiberries (ook Pi 3+) draaien met een standaard Raspberry Pi voeding van 2,5A. Geen enkel probleem. Misschien iets anders mis?

Shiptronic

Overleden

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Probleem bij mij lag niet aan de voeding maar aan de USB-kabel!!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hensz

Golden Member

Probleem met USB-kabel i.c.m. een Rpi ken ik. Officiële Nokia-kabel, maar hij kon een bootende Rpi2 zonder extra's al niet eens aan. Bleek de spanning 1,5V te zakken over een afstand van 70 cm. :(

Don't Panic!
Shiptronic

Overleden

RBi ging goed, een toetsenbord + muis werd teveel. Andere kabel eraan en nergens meer een probleem mee :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Jep, zo veel stroom gebruikt dat inderdaad niet, ik heb laatst een bosje USB kabels uitgemeten .... en de helft naar de kliko verbannen.

Op 28 september 2021 13:52:20 schreef mel:
Pak gewoon een oude AT voeding.Die is zeker zwaar genoeg.Aansluiten op de externe pinnen.

Ja, over "een beetje reserve" gesproken :-) Een PSU die pakweg 100x het volume van de RPi heeft....is misschien een beetje overkill. Ietsje eleganter mag best.

Ik heb hier ook een Hifiberry gehad en met 2A voeding ging dat prima. Was wel een RPI2+. Ik heb een andere hat die met een RPi3 wel powerproblemen meldt. Het rode LEDje knippert dan. Die snap ik nog niet helemaal. Misschien is het per type verschillend.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Uitgangsspanning van adapter controleren en eventueel opschroeven naar 5,25V onbelast?
En uiteraard goede USB-kabels gebruiken, dus geen kabels die je 'toevallig vindt bij Alibaba (en zijn 40 rovers)'.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 28 september 2021 20:56:48 (40%)

maartenbakker

Golden Member

Kabels van "met koper beklad aluminium" (want van bekleden kun je bij Ali niet eens spreken meestal) geven inderdaad fouten in dit soort situaties.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hensz

Golden Member

Kan dus met elke kabel gebeuren, zoals al gezegd overkwam het mij met een officieel kabeltje van Nokia. Merk of geen merk zegt kennelijk niets in deze.
Spanning opschroeven naar 5,25V helpt natuurlijk niet als er 1V of meer over het kabeltje valt.

Don't Panic!

Op 28 september 2021 22:52:23 schreef Hensz:
Kan dus met elke kabel gebeuren, zoals al gezegd overkwam het mij met een officieel kabeltje van Nokia. Merk of geen merk zegt kennelijk niets in deze.
Spanning opschroeven naar 5,25V helpt natuurlijk niet als er 1V of meer over het kabeltje valt.

Dan moet je de spanning opschroeven naar 6V, maar dat gaat de RPi niet leuk vinden als er vrijwel geen stroom afgenomen wordt. Er zijn grenzen. Externe HDD's hebben vaak een aparte 5V-voeding om dit soort problemen te voorkomen.
(O, wat mis ik het CMOS-tijdperk wat alles goed vond tussen de 5V en 15V en met een storingsruimte van 1/3 van de voedingsspanning aan de lage en aan de hoge kant.)

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 28 september 2021 23:28:08 (13%)

Bedankt reeds aan allen.

Die SOS solutions van 5A is met een USB-C aansluiting...

De enige USB kabel aan de RPI, naast die van de voeding zelf, is deze naar een HD welke door eigen adapter gevoed wordt.
Verder een USB stick en een bluetooth adapater voor keyboard.
Spanningen nameten ... tja ik bezit enkel nog een oudere (Aldi) voltmeter.

De RPI werkt wel maar die melding verschijnt regelmatig zonder enige duidelijke verklaring. De cpu-clock staat nog steeds op de standaard (niet opgevoerd dus).
Ik heb ook geen idee of de oorzaak in een (Raspbian) log-betsand is na te gaan ?

Shiptronic

Overleden

het gaat om je µ-USB kabel voor de voeding van de Raspberry.

Op 29 september 2021 09:37:37 schreef Joris007:

De enige USB kabel aan de RPI, naast die van de voeding zelf,

Juist die!

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 29 september 2021 12:49:15 (60%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Geen usb kabel gebruiken maar voeden vanaf de +5V pen is ook een mogelijkheid. Heb je zeker geen slechte USB kabel in gebruik.

Een losse 5V voeding, zoals een meanwell RS25-5 en deze ofwel op de +5V aansluiten of een usb voedingskabeltje gebruiken.

Wat doet de RPi zonder USB-stick en/of bluetooth? Wat als je WiFi uit zet en een ethernet kabel gebruikt? Ergens moet er iets zijn wat de RPi meer laat verbruiken dan normaal is.

Edit: @fliipflop hier onder, daarom dat ik ook voorstel een kabeltje te nemen met losse voeding. Vraag is hoe zwaar is die fuse? Als ik het opzoek is die maar 0,75A. Dan is een 5A voeding redelijk absurd.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op woensdag 29 september 2021 17:53:36 (17%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 29 september 2021 09:37:37 schreef Joris007:
..Die SOS solutions van 5A is met een USB-C aansluiting...
..

Je kunt natuurlijk de usb-c stekker eraf knippen en een micro-usb er waar aan solderen. Of (zoals gezegd) direct op de 40p header aansluiten. Wat ik begrijp is dat je dan wel een fuse bypassed, dus zelf doe ik dat liever niet, maar het kan dus wel.

[edit] nav hieronder: ja, tuurlijk, de RPi-4 heeft gewoon een USB-C poort :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
marcob

Golden Member

Ik ga ervan uit dat het om deze voeding gaat:
https://www.sossolutions.nl/5a-usb-c-voedingsadapter-voor-raspberry-pi

Die moet het normaal gesproken makkelijk kunnen doen, ik gebruik hem zelf ook. In de vragen onder het product is iemand met hetzelfde probleem. Er staat dat diegene contact op moet nemen met de klanten service, dus dat is handig als jij dat ook doet.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Hensz

Golden Member

Op 29 september 2021 09:37:37 schreef Joris007: tja ik bezit enkel nog een oudere (Aldi) voltmeter.

Niks mis mee, goed genoeg voor dit soort toepassingen.
Meet de spanning van de voeding onbelast, dan met alleen(!) de Rpi eraan en daarna met de HifiBerry erop.
Ik ben benieuwd of die extra berry misschien iets te veel stroom neemt, hij zou maar een handvol mA's moeten gebruiken, dus normaliter is dat 0,0 probleem. Hier is er iets niet goed, zó kom je erachter wát er niet goed is.

Don't Panic!

Dit is de huidige voeding (USB kabel is vast verbonden) :
https://elektronicavoorjou.nl/product/raspberry-pi-3b-voedingsadapter-…
Is er niemand die weet of er ergens een log file aangemaakt wordt door Raspbian. Het is trouwens al de tweede voeding die quasi hetzelfde probleem vermeld. Enkel bij de vorige van 2.5A werd ook een 'bliksemschicht' symbooltje getoond bij het probleem. Pratktisch ervaar ik hierbij echter geen enkel probleem.

Shiptronic

Overleden

Op 29 september 2021 20:29:29 schreef Hensz:
[...]
Niks mis mee, goed genoeg voor dit soort toepassingen.
Meet de spanning van de voeding onbelast, dan met alleen(!) de Rpi eraan en daarna met de HifiBerry erop.
Ik ben benieuwd of die extra berry misschien iets te veel stroom neemt, hij zou maar een handvol mA's moeten gebruiken, dus normaliter is dat 0,0 probleem. Hier is er iets niet goed, zó kom je erachter wát er niet goed is.

Dit al uitgevoerd?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
marcob

Golden Member

Stop met zelf 'proberen' Neem contact op met de verkopende partij en leg het probleem uit. Je hebt garantie op je aankoop.

(ps, ik ga ervan uit dat de PI en voeding bij dezelfde shop vandaan komen)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

ik ben het met buckfast beekeper eens, koop een adapter (3Amp is ruim voldoende) met een snoer en knip de microusb eraf en soldeer hem gelijk op de extentie connector op de +5 en gnd dat scheelt een beetje bij de fuse en ik dacht dat er ook nog een shottky in het pad zit.
de +5 zit gelijk op de voltage converters en de usb er zit dan geen zekering meer tussen een fout is dan dus ook funest.

Als de bliksemschicht zich laat zien dan heeft de uSD ook te weinig spanning en word de kans op SDcard corruptie groot.

Die microUSB is meestal rommel, maarja ze moesten iets bedenken.
er wordt meestal dunne en vaak slechte kwaliteit aders gebruikt waardoor er relatief veel spanning over de kabel valt dit meestal als de cpu en de SDkaart druk zijn.
Als de spanning dipt tijdens een schrijfactie van de sdkaart kan er dus als corruptie optreden.
De orginele PI adapter te koop bij de bekende winkels heeft een dikke kabel en is ruim voldoende voor een RPI-3 zelfs als je er nog een laptop hardeschijfje in USB enclosure bij aanhangt en er pi-coreplayer en LMServer op draait.

marcob

Golden Member

De combinatie goede adapter en Raspberry PI 4 moet gewoon werken, hele bevolkingsstammen gebruiken het zo. Ik gebruik al jaren diverse PI's vanaf versie 2 tot en met 4, 1 keer een probleem voeding gehad. 1 berichtje met de leverancier en kreeg een nieuwe opgestuurd. Oude mocht bij het afval.

Kabels afknippen e.d. is is symptoom bestrijding. niet echt een oplossing zoeken.

@ tuxie, de PI 4 heeft een USB C aansluitingen voor de voeding.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 30 september 2021 23:42:03 schreef tuxie:
[...]
soldeer hem gelijk op de extentie connector op de +5 en gnd
[...]

De orginele PI adapter te koop bij de bekende winkels heeft een dikke kabel en is ruim voldoende voor een RPI-3 zelfs als je er nog een laptop hardeschijfje in USB enclosure bij aanhangt en er pi-coreplayer en LMServer op draait.

Van het solderen op de connector ben ik minder een liefhebber. Ik gebruik dan wel een stukje female connector om de draden aan te zetten.

En die adapter kost enkele euro's meer. Ik heb ook overal de originele aanhangen. Nog nooit problemen mee gehad.

Wel spijtig dat er geen normale DC aansluiting op een pi zit.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.