JostyKit-HF65, goed ontwerp? Of niet?

Misschien dat dit beter werkt dan de normaal uitvoering

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Vraag1,
Net een uitleg zitten kijken van hoe die Josty Kit ongeveer werkt:
https://youtu.be/UXXOh_7EqcM
En Martin heeft onder anderen ook veel uitleg gegeven.
MAAR terug naar waar je mee aan komt?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/155638/5
nu ben ik niet de aangewezen persoon met DE kennis,
Maar die waardes lijken best hoog van bijvoorbeeld C4 en C5 ook?
Voor de frequentie 98.368MHz ( maar wie ben ik! )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 26 september 2021 10:58:33 schreef vraag1:
Misschien dat dit beter werkt dan de normaal uitvoering

Hoooo!
@rob007: je hebt gelijk, de waarden zijn te hoog voor 100 MHz.
@vraag1: Heel mooie fout. Je hebt hier twee resonantiefrequenties gemaakt. De kring waarin C5 zit resoneert omtrent ruim 40 MHz.

In jouw simulatie gaat het nét goed, doordat je een ideale spanningbron (van 0 ohm inwendige weerstand) gebruikt.
Maar zodra je spanningsbron meer dan een paar tienden ohm weerstand heeft, gaat de schakeling oscilleren op die 40 MHz.
Simuleer het maar eens met 0,5 ohm in serie met de batterij. Of meer; een echte 9V-alkalinebatterijtje is een paar ohm.

Zie hieronder (jouw schakeling). Groen is 'ideaal', rood is 'bijna ideaal (9V-bron met Ri = 0,5 Ω).
Let niet op de gigantische ruis; het is nu eenmaal maar een 2N2222.
Het is leuk om te zien dat hij bijna wil oscilleren op 98 MHz.

Simetrix

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Oke is de simulator software dan niet geschikt om rf schakelingen te maken ?

welke simulator gebruik jij dan Frederick E. als vragen mag ?

Nu heb ik hem zo beetje als op het schema maar zie er niet best uit op de scope

[Bericht gewijzigd door vraag1 op zondag 26 september 2021 15:16:42 (23%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Simuleer het maar eens met 0,5 ohm in serie met de batterij.

Probeer dat nu eens met die schakeling van daarnet?

Ik gebruik Simetrix. Maar welke simulator is niet zo belangrijk; het is allemaal Spice. Dus met gelijk schema en de juiste bediening moet er hetzelfde uit komen.

Maar als ik jouw schema zie, dan denk ik gelijk:
"Hé, twee resonanties. En hij vergeet de inwendige weerstand van de voeding, dus de bovenkant van het schema ligt niet 'koud' aan aarde voor HF."
Dat is een kwestie van doen en van lezen; daar is geen sim voor nodig. En de sim vertelt het je niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Oke ik snap jouw verhaal over de simulator is idd de spice file die je gebruikt.

[Bericht gewijzigd door vraag1 op zondag 26 september 2021 17:27:02 (40%)

Ik ben op dit moment bezig aan een Colpitts oscillator, de Jostykit ia ook een Colpitts alleen ik gebruik een type wat op een andere manier is geschakeld.

Ik heb ontdekt dat je het uitgang signaal ook van de emitter af kan halen.
Logisch eigenlijk ook omdat de transistor als GBS versterker is geschakeld.
Zelfs als er een condensator over de emitterweerstand naar de ground is geschakeld.
Die condensator mag gerust groot zijn in capaciteit, een reactantie van 50 ohm maar mag gerust lager zijn.
Voor de FM band is dit 33 tot zo'n 47pF.

Het voordeel wat je op die manier hebt, is dat de kring niet direct wordt gebruikt voor het uitgang signaal en dus de frequentie minder verloopt.
De HF spanning over de emitter is wel niet zo groot ca. 600mVp.p.
Maar dat is voldoende voor de volgende trap.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Als je zit en de tijd er eens voor hebt Martin, Laat dan het schema eens zien?
Of is het misschien inderdaad zo iets als de 4 trapper schema misschien?
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
Bij dit schema heb ik ook wel gezien dat er nog een condensator van de Emitter naar de min zat.
En ook wel eens gezien dat het HF aan de kant van de Collector naar het volgende trapje gedaan werd -
maar dan zat er dacht ik nog wel een weerstand tussen Collector en plus.
( Heb ff plaatje bewerk! )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha Martin V,

Ik zou gebruik maken van je ervaring met de serie Colpitts dat is de beste oscillator die er is in alle opzichten gelijkwaardig aan de Vackar en dus als V.F.O. zeer goed !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Hallo Electron en Rob,

Rob, ik heb het specifiek over het schema van de Jostykit, alleen gebruik ik als transistor een BFR91 er in.
Ik bedoel dus niet dit schema, dat is weer iets anders: https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
Ik was zo eens benieuwd wat de specifieke eigenschappen zijn van een Colpitts oscillator met capacitieve koppeling op de emitter (Jostykit).
Ik krijg het niet goed stabiel, het is dus niet echt een heel fijne oscillator, zo dan weet je dat ook gelijk.

Electron, ik ga mijn topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/154799 weer nieuw leven inblazen.
Ik ben weer helemaal opnieuw begonnen en ben druk bezig aan diverse nieuwe ontwerpen, met hele goede resultaten.
Uiteraard hou ik het bij de serie Colpitts oscillator, ook omdat ik daar de meeste ervaring mee heb.
Binnenkort ga ik weer verder in mijn eigen topic.

Telefunken Sender Systeme Berlin

De colpitt oscillator kan stabiel werken als je de juiste condensatoren gebruikt npo heb hier ook eens wat zitten testen,
bij slechte condensatoren verloopt heel erg.

En de juiste waarde condensator tussen de basis en emitter is ook belangrijk.

Als je een buffer trap er achter zet moet deze wel goed werken anders krijg je een berg troep uit je buffer trap een kleine condensator waarde als ingang kan dan al aardig werken.

Dit zijn mijn ervaringen

Ha vraag1,

Zeker een belangrijk punt :P ik denk dat @Martin V verdergaat met zijn opgedane kennis / ervaring m.b.t. de serie Colpitts deze is net iets anders dan de gebruikelijke Colpitts !

In het experiment van @Martin V en mijzelf hebben we redelijk tot goede ervaring op gedaan met deze manier van schakelen, de ingangscapaciteit ( Millereffect ) van de B.J.T. of F.E.T. heeft veel minder invloed op de oscillator kring.

Ik heb zo'n oscillator op de frequentie welke @Martin V gebruikt ( 20 MHz ) mee gebouwd deze staat nog steeds aan ( vergeten ) de frequentie teller neemt om de 1 uur een sample.
Het verloop is maximaal 45 Hz de oscillator zit in een thermisch doosje zelf gemaakt van isolatie materiaal ( kingspan OPTIM-R® ) deze platen kan je gemakkelijk zagen en een mooie geïsoleerde bekleding maken....
Verder is het opletten hoe je de spoel wikkelt daar bedoel ik de afmetingen / vorm mee het lukt bijna altijd om een spoel met een Tc van rond de nul te maken door de juiste verhouding tussen lengte en diameter te kiezen.
Het uitzetten van het spoel materiaal heeft in de twee richtingen diameter / lengte een tegengesteld ( verhouding ) effect.
Maar ook de spoel / draad vorm is belangrijk of je lineair of b.v.b. conisch wikkelt of je rond dan wel plat draad gebruikt ........

Maar je heb zeker een punt m.b.t. de condensatoren toch is het component met de grootste gevoeligheid op het verloop de versterker zelf !
Daar zal bijna altijd wel een N.T.C. in combinatie met een P.T.C. gebruikt moeten worden.
In de moderne apparatuur zie je dit niet meer door gebruik te maken van een frequentie vergrendeling aan een stabiel kristal.

Daarnaast is de keuze van de versterker belangrijk een fT niet te hoog dit is nergens voor nodig met een versterking rond de 1 en heeft als voordeel dat je tegelijk de harmonisch onderdrukt ;)
Daarnaast dient de transistor wel voldoende ruimte ( dynamiek ) te hebben dus een redelijk grote collector stroom kunnen verwerken, maar je gaat daar dan wel ver onder zitten dit betekend met een Colpitts opletten op de negatieve weerstand ( capacitieve spanningsdeler ).
Zeker voor de ruis moet de onderste condensator minstens 6....8 keer groter zijn........

Als de afstemming verzorgt wordt door een varactor altijd symmetrisch werken i.v.m. de gelijkrichting bij een R.F. spanning boven de knie van de diode en zeer goed ontkoppelen dit is meer dan alleen maar een condensator naar aarde |:(
Een paar overpeinzingen van mijn kant.......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Oké Martin dan heb ik het niet helemaal goed begrepen!
.
Ik las ook dat er over de kwaliteit van de gebruikte condensatortjes werd geschreven,
De winkel die bij mij het dichtstbij zit is Brokx wat zo ver ik weet:
https://www.brokxelectronics.nl/ Geen kwaad woord over hem!
Maar de kwaliteit van zijn condensatortjes is denk ik de laagste ( Het zijn van die kleine bruine schijfjes 50V )
Soms/sommige heeft hij NPO.
( gelukkig heb ik nog wat voorraad voor mijzelf! )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

Wat is dat voor een tent? €6,50 voor een teflon trimmertje van 65 pF. 8)7

mel

Golden Member

Die wil zeker snel rijk worden. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha Martin V,

Nog even over het punt wat je aanstipt om op de emitter uit te koppelen.

Ik denk.... en volgens mij heb ik dit nog op je andere draadje vermeld dat het uit koppelen op de collector met een goede ontkoppeling het beste is !

Maar goed nog even een analyse van mijn kant........ als de belasting direct op de collector wordt geplaatst, is het niveau van het uitgangssignaal maximaal, maar de belasting is parallel aan de collector weerstand Rc geschakeld en de versterking wordt aanzienlijk verminderd, aangezien, in het algemeen, Rc >> 50 Ω.
Deze oplossing is niet de juiste, nu kan je overwegen de belasting op de emitter van de transistor te plaatsen.
Deze uitgang heeft een lage impedantie, maar ook het niveau is lager dan op de collector.
Een probleem wat ontstaat komt van de belastingsweerstand die wordt teruggebracht naar de ingang van de transistor en die neemt af .

Dit heeft tot gevolg dat de belasting van het oscillerende circuit extra wordt belast.
De twee configuraties moeten daarom worden vermeden; de uitgang op de emitter blijft echter toelaatbaar.
Op dezelfde manier kunnen we zeggen dat de weerstand van hoge waarde moet zijn om de belasting van het oscillerende circuit niet te verminderen, die moet worden teruggebracht tot de ingangsimpedantie van de transistor.
Als je hierbij de overwegingen toevoegt met betrekking tot de aanpassing tussen de transistor en de belasting, dan wel de vereisten om de pulling te optimaliseren, wordt het probleem snel onoplosbaar.

Een hoge weerstand RCH1 wordt in serie met de belasting toegevoegd, wat het mogelijk maakt om de wijziging van de versterking van de trap en de wijziging van de uitgangsimpedantie te minimaliseren.
De belasting aan de ingang van het oscillerende circuit kan worden gecompenseerd door wijzigen van Rc1.
Deze aanpassing blijft een compromis met als doel een optimale kwaliteitsfactor naar de belasting toe te optimaliseren.
Simulaties tonen duidelijk de rol van deze weerstand die het mogelijk maakt om de stabiliteit te verbeteren totdat de oscillatieconditie niet langer wordt gerespecteerd.
Je kan proberen deze waarde te maximaliseren, maar een waarde zo laag houden dat de oscillator zonder problemen kan opstarten.

Het is duidelijk dat hoe hoger de waarde van de weerstand RCH1 hoe lager het vermogen dat naar de belasting wordt overgebracht.

Al met al ben ik van mening dat uitkoppelen met een zo'n hoog mogelijke ontkoppeling aan de collector voor de meeste oscillatoren de beste weg is.
De buffer is eigenlijk altijd een geaarde basis ook hier van wegen de ontkoppeling !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Beste Henk,

Dat was een heel verhaal, bedankt alvast voor de moeite die je hebt genomen.
Een belangrijk punt (voor mij dan) is wanneer je het signaal voor de uitgang van de emitter afhaalt, dat ik amplitude variaties krijg.
Ik bedoel hiermee het schema van de Jostykit, of de geaarde basis schakeling, met capacitieve koppeling op de emitter.
Maar dit van toepassing voor meerdere typen oscillatoren.

Ik zal dit uitleggen, tussen de hoogste en laagste oscillatie frequentie zijn de amplitude verhoudingen een factor twee.
Bij een Colpitts oscillator heb je dan op de laagste frequenties tweemaal zoveel uitgangs amplitude als op de hoge frequenties en dat is voor mij zeer ongewenst uiteraard.
De bedoeling is natuurlijk dezelfde uitgangs amplitude over het gehele frequentie bereik.
Nu is de kans ook aanwezig dat ik mij kan vergissen, door verkeerde koppelingen met condensators wat dit effect kan geven.
Echter wanneer ik het signaal van de collector afneem, heb ik een constante amplitude op welke frequentie dan ook.

Daarom is het afnemen van het uitgangs signaal eigenlijk beter op de collector als op de emitter.
Het is wel van belang waarvoor de oscillator gebruikt wordt; voor slechts één frequentie maakt het niet uit of er verschil is in uitgangs amplitude.
Maar wanneer je lekker over de band wil fietsen, dient het uitgangs vermogen natuurlijk wel constant te zijn.
Voor de Jostykit is één kant van de kring geaard, de andere kant zit aan de collector.
Een elegante manier is om laag impedant op de spoel af te tappen, in plaats van direct op de collector.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

Gewoon van de emitter afpakken,en dan een buffer in verzadiging sturen. Dat moet kunnen, denk ik.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

Wat is dat voor een tent? €6,50 voor een teflon trimmertje van 65 pF. 8)7
.
Die wil zeker snel rijk worden. :)

En dus daarvoor was ik destijds al een beetje links en rechts aan het kijken voor trimmers!
Ik denk trouwens dat hij ze verkeerd/te duur heeft ingekocht, tja en dan krijg je dit…
(voor die prijs ga ik wel moeite doen om ze zelf te maken!)

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Keramische Condensatoren van brokx zijn niet bruikbaar
Had deze ook maar verloopt heel erg gebruik zelf smd
condensatoren merkte heel veel verschil veel stabieler :)

Rob007 waarom maar blijven hangen aan een oscillator welke hoe je hem ook aanpast een probleem geval blijft.
Maak gewoon een ander type oscillator welke ontwikkeld is voor FM modulatie.
Ik heb je een schema gegeven van een goedwerkende oscillator met aangebouwde buffer om terugwerking op de oscillator tegen te gaan en een goed werkend schema van een mooie volgtrap waarom bouw je die oscillator niet eens en kijk of je tevreden bent over de werking of bouw het bekende BF900 oscillatortje welke hier op CO ook wel te vinden is.

Het 4 traps schema welke jij wel vaker hier plaatst is op zich een leuk schema maar achterhaald en erg instabiel ontwerp en is niets meer dan een stentor met een extra tussentrap.
De osc staat direct op de voedingsspanning (extra verloop) met weinig ontkoppeling op de voeding lijn ook de volgtrappen kunnen beter ontkoppeld worden naast de 1NF die er nu zit ook een 10NF en 10UF
En er mist een condensator van Emitter naar massa bij de oscillator en ontkoppel condensator gelijk op de collector van 1NF

De Chinese Keramische condensatoren hebben een tolerantie van 20% je kan beter de Philips ctjes gebruiken deze zijn veel stabieler maar zijn steeds moeilijker verkrijgbaar

Tja folietrimmers beginnen duur te worden omdat ze op beginnen te raken en de nieuwe zijn bij Vishay iets van 4,50 p.st zijn.
Bij HF-electronics 2,95 en soms op ebay nog wel voor een leuke prijs :)

Folietrimmers zijn volgens mij nog gewoon voor een paar euro per 10 stuks te krijgen via chinese kanalen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dat zijn namaak murata trimmers en zijn totaal niet stabiel als je maar in de buurt komt met een trimsleutel verlopen ze al.
Geef anders even een link wie weet hebben we een koopje :)

Nou, die oude vertrouwde folietrimmers deden in de jaren 80 ook al een gulden per stuk hoor. Maar dat ging toen misschien niet via Chinese kanalen..

60pF geel - 1 gulden
40pF grijs - 1 gulden
22pF groen - 60 cent

of zoiets :)