Opzoek naar een scoop

Heey allemaal,

Ik ben al geruime tijd opzoek naar een scoop voor wat hobby projecten ik zou met 20mhz al wegkomen aangezien ik voor nu alleen aan wat audio schakelingen wil werken.

Na geruime tijd marktplaats in de gaten te hebben gehouden zie ik analoge 20mhz scoopjes zonder probes staan met een vanaf prijs van 150 eu. Hier heb je bijna een nieuwe digitale scoop voor.

Heeft iemand een idee waar ik een leuke scoop voor de hobby zou kunnen vinden (aka waar kan ik het beste zoeken?). En toevallig iemand die iets in de buurt van Arnhem heeft staan?

Je kunt goed het forum in de gaten houden, hier worden regelmatig tweedehands scoops aangeboden.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Hoi als de Buurt van venlo niet te ver is kun je mij een mail sturen.

Martien.

Voor audio hobby metingen kun je prima een DSO kopen voor 15-20 euro van JYETech.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
High met Henk

Special Member

ik zag die ook staan, maar voor wat het is, vindt ik hem als praktische scoop wat duur.

Ik weet even niet wat er voor de beurs klaar staat, maar op de stand van CO is de vuistregel: 1 euro per MHz....
dus een 20 MHz scoop zou dan ca 20 euro kosten.

het ding wat hier staat heeft echter wel nostalgische waarde.
Als meet instrument is die waarde niet direct relevant en kun je beter voor de specs en opties gaan.

zoiets als beginner is prima: https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m1…

of wachten tot Rosmalen volgend jaar en vroeg aan de CO stand gaan staan :)

tip om als beginner weg te blijven van USB scopes
Digitale scopes kan wel, maar zou zeker voor audio niet mijn keuze zijn. (of je moet in klasse D materiaal zitten)

Ik zou niet weten wat ik zonder digitale scope moet, omdat ik zoek naar glitches en of mijn databeeld zuiver is... Maar dat is wel een erge niche markt.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 1 oktober 2021 21:18:35 (20%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bij een scoop heb je ook (minstens) een probe nodig.
Een goede probe voor een eenvoudige scoop kost toch wel 40 of 50 euro.
Vandaar dat je in de 2e-handsmarkt vaak scoops te koop zie, maar dan wel zonder probes.

Shiptronic

Overleden

Die liggen 3 kramen verderop ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Beste Leo, ik kan het getoonde apparaat door pentium-pro enkel afraden.
Dit lijkt eerder een praktijklestoestelletje voor de technische kleuterschool dan een echt meetinstrument. Het is ook stokoud. Het ziet er leuk uit, maar de bruikbaarheid is zeer beperkt.
.
Zonder het in detail te bekijken zie je zo al dat de tijdbasis maximaal 1µs/div is. Dat betekent dat als je de golfvorm van een enkele periode van een signaal wil bestuderen dat je dan maximaal 100kHz kunt insturen.
Hij zal wel iets hoger in bandbreedte gaan, maar dan kan je de golfvorm niet meer onderscheiden.

De y ingang is ook bananenstekker. Dat bepêrkt de bruikbaarheid heel erg.
Je kunt dit deels omzeilen door een overgangsstuk banaan/BNC tussen een probe en de scoop te plaatsen, maar die kosten ook wel wat.
En klopt de ingangsimpedantie van de scoop met die van een probe, dat is een open vraag.
Probeer een scoop te vinden met bijhorende probe, want als je die nadien apart moet kopen ben je al gauw meer geld kwijt dan voorzien.

En de nostalgische waarde? Niet alle ouwe en gededateerde rommel waarvan de zolders van oude techniekers uitpuilen zijn waardevolle verzamelitems. Bij een overlijden verdwijnt het merendeel in de schroot.

Je hebt natuurlijk ook steeds een aantal 'echte bedroefde en behulpzame vrienden' die 'geheel belangeloos' :-) de weduwe willen afhelpen van hun uitpuilende zolder. En hun auto, kennis en spieren ter beschikking stellen om het af te voeren naar het stort. Lees: hun eigen zolder tot groot ongenoegen van de eigen eega (als die om die reden al niet lang verdwenen is) en de cirkel is rond.
Tijdig proberen eea te verkopen is natuurlijk nog altijd DE oplossing.

maartenbakker

Golden Member

Niks mis mee, alleen voor 50 euro moet je zo'n simpel modelletje laten staan. 2 kanaals >20MHz vierkante beeldbuis moet voor zo'n bedrag ook wel lukken.

Praatje over nostalgische waarde waar niemand het over had, zal gratis zijn zeker? :9

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Grappig dat je op het scherm achter de oude scope foto hier op CO deze discussie kan lezen... :)

Redelijke probes zijn op AliExpress te vinden, zoals de P7300 (en die is echt géén €50).

Deze: https://nl.aliexpress.com/item/32351839121.html is €15

Zie ook deze discussie: https://www.circuitsonline.net/forum/view/144912

mel

Golden Member

Als je naar Venlo wil rijden, heb ik ook nog wel een scoop voor weinig..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Op 1 oktober 2021 20:06:34 schreef High met Henk:

het ding wat hier staat heeft echter wel nostalgische waarde.

Niemand? Beter lezen MB. Je kunt nog altijd neerbuigend doen als je echt een punt hebt.

Technici kunnen doorgaans niks weggooien en denken vaak dat allerlei rommel goudstukken zijn.

Kwetwel, jullie blijven Nederlanders, maar hanteer toch niet altijd de bodemprijs als referentie voor een tweedehandsaankoop.

Het is gewoon zo, dat voor de door mij aangehaalde redenen het apparaat af te raden is, ongeacht de prijs.
Als je het toch liggen hebt, kan het wel eens te pas komen, maar om er geld voor te geven , maakt niet uit hoeveel, zijn de beperkingen te groot. Ik vind vooral het ontbreken van een probe, de bananenfiche ingang en in mindere mate de beperkte tijdbasisfrequentie en bandbreedte minpunten. De leeftijd van het apparaat draagt ook niet bij tot bedrijfszekerheid.

Arco

Special Member

Niemand? Beter lezen Arco. Je kunt nog altijd neerbuigend doen als je echt een punt hebt.

Wat heb ik daar mee te maken???... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 15 oktober 2021 13:50:30 schreef Arco:
[...]
Wat heb ik daar mee te maken???... :)

Sorry van naam gemist, het moest Maarten Bakker zijn.
Aangepast.
Het punt is, dat je met zo'n oud beperkt ding nog weinig kunt.
(Voor het weer eens verkeerd geinterpreteerd wordt, ik heb het over die scoop, niet over MB :-) )

De TS stelt dat een 20 MHz scoop voor hem zou voldoen, en dit CO aanbod scoopje is overduidelijk een schoolinstrumentje bedoeld voor simpele proefjes dat daar mijlenver onder zit.
Ik vind het ergerlijk dat figuren als MB deze argumenten negeren en dan wel hard inhakken op zijdelingse luchtige opmerkingen die zeker terecht zijn omdat ze mee de sfeer bepalen.
Blijkbaar verzuurt niet enkel het klimaat ;-)

Mag ik een advies geven?...

Een eenvoudige moderne DSO is zoveel fijner dan een ouderwetse analoge. Overweeg dus voor die "daar kan je bijna een nieuwe voor kopen" gewoon de eenvoudigste DSO te kopen.

Die JYE valt daar wat mij betreft niet onder: te klein scherm, te beperkte CPU in ontworpen, zodat de firmware niet uitgebreid kan worden naar allerlei dingen die je misschien zou willen. Te weinig knoppen om prettig mee te kunnen werken. Ook de "hang aan een PC" dingen zijn niet fijn. Gewoon een standalone ding.

Ik denk dan aan zo'n ding.
https://www.eleshop.nl/catalog/product/view/id/1875/s/owon-sds1102/cat…

Als je die 200 euro te veel vind, kan je toch overwegen om voor zeg 2 tientjes idd zo'n oud ding te kopen om de basisbeginselen te leren. Maar wat je dan niet leert/mist is wat je allemaal veel beter had kunnen zien met zo'n modern ding.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

DSO als beginner is niet echt handig. Zeker voor audio niet interessant. Daarbij leer je niets, daar een beginner op de auto setup drukt en dan afleest wat er staat.

en nostalgische waarde:
sommige mensen verzamelen:
Philips
Hameg
Tektronix

scopen.

en zo'n vissekom is ook wel een mooi model eigenlijk...

Zelf zou ik ooit nog wel weer een Philips PM3310 weer willen hebben.
Ik had er 1, maar die was defect en ging naar een gebruiker hier voor reparatie. Hij is nooit teruggekomen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 15 oktober 2021 17:25:03 schreef High met Henk:
DSO als beginner is niet echt handig. Zeker voor audio niet interessant. Daarbij leer je niets, daar een beginner op de auto setup drukt en dan afleest wat er staat.

Waarom voor audio niet interessant? Een DSO is prima bruikbaar voor audio. En naar mijn mening is de auto-setup voor een beginner juist erg handig. Vanuit de door auto-setup gevonden instellingen kun je vervolgens gemakkelijk inzoomen en uitzoomen met de normale bedieningsknoppen.

Kortom, ik ben het met rew eens en zou persoonlijk kiezen voor een goedkope DSO. Als 199 euro teveel is, zou je nog kunnen kiezen voor deze UNI-T voor 160 euro (met bandbreedte van 25MHz), of voor een Owon Handheld vanaf 130 euro. Voor een geringe meerprijs koop je deze handhelds met ingebouwde functie-generator. Je hebt dan een combinatie van scope + multi-meter + functiegenerator.

Aangezien de TS het er over heeft voornamelijk audio projectjes doet, voor dat doel voldoet vrijwel elke scope zou ik zeggen, het echte antiek er buiten gelaten.
(Er van uit gaande dat het geen digitale audio is)

Ik ben 1 van die mensen die een scope heeft uit "nostalgische redenen"
(Denk aan zoiets https://www.radiomuseum.org/r/philips_oscilloscope_gm5655.html)
Voor het gewone huis, tuin en keuken (en audio met z'n 20kHz) gebruik meer dan genoeg.
Nee, het heeft geen digitale functies, volgens mij zelfs geen transistor, gewoon een goede ouderwetse scope.
(Dat hij het nog doet na 50+ jaar zegt genoeg)
Als ik hoger moet in bandbreedte dan kan het altijd nog digitaal.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
High met Henk

Special Member

.1 bij een DSO heb je bijna altijd een trigger nodig. Zonder trigger geen beeld.

.2 een DSO is veel ingewikkelder dan een analoge scope, dus voor beginner moeilijker de doorgronden:
Tijdbasis, gain, flank keuze, trigger level en DC/AC/GND keuze, meer heb je niet nodig. Door daarmee te spelen leer je veel beter met een scope omgaan. Denk even aan je eigen 1e scope. Analoog is ech

.3 bij de meeste goedkope DSO is het eerste wat ze tegenkomen aan de ingang een ADC. Daar wordt dan op getriggerd.
Een analoge trigger is veel beter en mist niets.
Daarnaast is een fosfor buis veel beter om alles weer te geven IPV iets missen tussen de samples

Hierbij 3 redenen om GEEN DSO aan te schaffen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Tja, meningen verschillen blijkbaar..

Ik heb nog een mooie analoge scope, maar het ding is al zeker 5 jaar niet meer aan geweest, omdat er ook een paar digitale staan.

En digitale scope is echt niet ingewikkelder dan een analoge, en heeft juist vele voordelen; je kunt een beeld stil zetten om er in alle rust naar te kijken, en je kunt een trace opslaan als referentie, iets aan je circuit veranderen, en een nieuwe meting over de oude zetten om heel eenvoudig het verschil te zien, om er maar een paar te noemen. Daarbij wil ik een analoge scope nog wel eens een I2C of SPI bus zien decoderen...

De autoset knop gebruikte we als "randomize alle instellingen" aan het eind van de demonstratie aan studenten, voordat ze het zelf moesten doen, toen ik nog les gaf op de HTS.

Een digitale scope kan, net als een analoge, prima op auto-trigger gewoon continue blijven weergeven, wat vaak handig is als je de trigger wilt instellen.

Hoewel ik de mening deel dat een scope met een scherm en fysieke knoppen de voorkeur heeft, heb ik toch ook nog steeds veel plezier van mijn Labnation Smartscope, omdat die aan een laptop kan, maar ook aan een tablet of telefoon, waardoor hij erg mobiel is, en los is van de randaarde.

De Pico scopes zijn m.i. ook best ok, maar ik zou wegblijven van Hantek, daar heb ik slechte ervaringen mee.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 15 oktober 2021 20:27:35 (13%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Ik deel jouw ervaring Sparky, maar jij bent een gevorderde gebruiker..

Gaat hier om een eerste scope voor ts.

Hij geeft aan audio te willen gebruiken, dus I2C etc is denk ik nog niet aan de orde. Als dat wel aan de orde is, zou ik wel een DSO aanraden.

Maar zit aan een 2 kanaals 20 MHz te denken rond de 30 euro om te leren.

En dan kan ts leren hoe alles werkt en daarop zijn volgende scope kiezen.

Edit:
Dus zoiets als de dynatek hieronder:
30 euro voor de scope en 10 euro per probe

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???