Vloerverwarming op elektriciteit

Op 25 juli 2021 12:29:10 schreef ThinkPad:
[...]
Je hebt ook zwembad warmtepompen. Dat is een 'monobloc', dus je sluit er alleen je twee waterleidingen (aanvoer & retour) op aan. Geen koelgas-technische handelingen benodigd en dus zelf aan te sluiten.

COP van 3-4 (al is dat wel bij +15°C, in de winter zal het minder worden). 4kW aan warmte voor 1kW stroom. Geen idee hoeveel kW jij nodig hebt, maar een warmtepomp is dus behoorlijk zuiniger.

Zie er verschillende aangeboden voor <€800.

Edit: Als ik zoek op 'zwembadwarmtepomp vloerverwarming' op Google dan zijn er meer met dit idee. Maar in de winter heb je er eigenlijk niks aan. Apparaat zal dan dichtvriezen en heeft waarschijnlijk geen automatische defrost functionaliteit.

zo'n ding heb ik pas 1 aangesloten. trok max 13A weg maar is modulerend. op de gewone stand haalt ie de 13A niet eens. met dat ding werd een bad van 10x4 meter verwarmd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 25 juli 2021 13:26:13 schreef rew:
De lol van water is dat het als enige (?) stof groter wordt als het van vloeibaar "vast" wordt. Verder is het (ook enige?) spul dat uitzet in de laatste paar graden voordat het vast wordt.

Off topic, maar gietijzer vertoont hetzelfde gedrag. Vandaar dat het de gietvorm zo prachtig vult.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 25 juli 2021 13:56:54 schreef evelo:
... een minimaal 4kW.
Al die tijd dat we de ketel hebben heb ik die altijd weten pendelen: paar minuten branden, tijdje uit en dan weer een paar minuten branden.
...
Verbruikte kWh uit aardgas omrekenen naar elektrische kWh is nog niet zo gemakkelijk.

Als dat "tijdje uit" gelijk is aan "een paar minuten branden", dan zit je op 50/50 4kW, dus gewoon 2kW.

Kennelijk komt de boel in de winter met "continue branden" dus boven de 4kW: Met 2kW aan warmte ga je het niet redden.

Volgens klaasZ zit je dus op rond de 2700 kWh per jaar aan gasverbruik. Als je zoiets op je zonnepanelen overhoudt en mag salderen, dan is het natuurlijk prima te doen om de boel elektrisch te verwarmen. Ik ken een gast die voor 10MWh aan zonnepanelen op z'n huis heeft liggen (twee eigenlijk). Die verwarmen elektrisch met warmte pomp.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 juli 2021 12:26:45 schreef rew:
Ik heb een kleiner huis en mijn gasinstallatie is 30kW. Kortom, 2kW is denk ik veel te weinig...

Ik heb het topic niet helemaal gelezen, dus misschien is het compleet off-topic. Toch over jouw opmerking: Bij een klassieke CV installatie wordt vaak een hoogvermogen ketel gebruikt. Dat hoge vermogen van 30kW gebruik je echter alleen maar heel kort om van een koud naar een warm huis te komen. Als het eenmaal warm is, dan gebruik je maar een fractie van dat max vermogen. Als je elektrisch of dmv warmtepomp gaat verwarmen hou je je huis op een constante temperatuur en kun je dus toe met een veel lager max vermogen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
evelo

Golden Member

Op 25 juli 2021 21:40:58 schreef rew:
[...]Als dat "tijdje uit" gelijk is aan "een paar minuten branden", dan zit je op 50/50 4kW, dus gewoon 2kW.

Kennelijk komt de boel in de winter met "continue branden" dus boven de 4kW: Met 2kW aan warmte ga je het niet redden.

Volgens klaasZ zit je dus op rond de 2700 kWh per jaar aan gasverbruik. Als je zoiets op je zonnepanelen overhoudt en mag salderen, dan is het natuurlijk prima te doen om de boel elektrisch te verwarmen. Ik ken een gast die voor 10MWh aan zonnepanelen op z'n huis heeft liggen (twee eigenlijk). Die verwarmen elektrisch met warmte pomp.

Eigen zonnepanelen daar begin ik niet aan. Opwekken in de zomer en verbruiken in de winter is gewoon raar. In België ook niet interessant.

Momenteel is het voor ons het meest interessant om te stoken met gas (24€/maand voor verwarming en warm water) dus de gasketel gaat zeker nog niet weg.

Op termijn door middel van de digitale meter en een dynamisch energiecontract denk ik dat het moet mogelijk zijn om in de winter te kunnen verwarmen met goedkope/overtollige windenergie.
Met goedkoop bedoel ik dan relatief tov andere opties.

En daarom ben ik nu al aan het nadenken over hoe ik dit best kan aanpakken en wil ik daar wat ervaring mee opdoen. Zonder al drastische aanpassingen en kosten te maken.

Sine

Moderator

Om te proberen is het simpel.

Neem een paar elektrische kachels, investering weinig, effect het zelfde.

Wij gebruiken voor onze warmtepompen in noodbedrijf een 4kW element (400V).Die is ongeveer 250mm lang met een diameter 32mm.
Je zou aan de onderkant van de evenwichtsfles een gat kunnen boren en
daarop een ijzeren draadsok kunnen lassen. Hierin kun je dan het verwarmingselement draaien. Zo heb je zeker goede warmteoverdracht want het element zit direct in het cv-retour water.

Op 24 juli 2021 22:04:58 schreef K7Jz:
[...]

Het idee is dat je zomers de warmte terugstopt in de bodem, voor de winter. Dit doen ze door de vloerverwarming om te zetten in vloerkoeling. Echter, in de praktijk is een vloer van 18-19 graden simpelweg koud. Bij 35 graden buiten is het natuurlijk een welkom geschenk,

groot risico dat die vloer dan kletsnat gaat staan door condensatie..

Op 25 juli 2021 23:42:41 schreef kris van damme:
[...]
groot risico dat die vloer dan kletsnat gaat staan door condensatie..

Daar heb ik nog niet van gehoord. Het 'koelknopje' is ook niet zo populair bij de bewoners.

Overigens heb ik hier een hybride ketel. 25kW gas voor radiatoren(bovenverdieping) en tapwater. En een kleine 4kW (schatting, 1,2kW aansluiting) warmtepomp voor de vloerverwarming. Afhankelijk van kou kan de gasketel de vloer helpen.

evelo

Golden Member

Op 25 juli 2021 23:27:48 schreef Hajostrato:
Wij gebruiken voor onze warmtepompen in noodbedrijf een 4kW element (400V).Die is ongeveer 250mm lang met een diameter 32mm.
Je zou aan de onderkant van de evenwichtsfles een gat kunnen boren en
daarop een ijzeren draadsok kunnen lassen. Hierin kun je dan het verwarmingselement draaien. Zo heb je zeker goede warmteoverdracht want het element zit direct in het cv-retour water.

Interessant.

Er zit al een draadsok onderaan (zie foto eerste bericht).

Nog eens goed gekeken en er zit dar nu een aftapkraantje 1/2" met verloopstuk naar 3/4". Draadsok is dus 3/4" F.

Een 4kW element zal waarschijnlijk niet passen. Heb je weet van kleinere verwarmingselementen met 3/4" aansluiting?

Het grootste wat ik nu kan vinden is 1200W 1/2".

@K7Jz
Tevreden over je kleine warmtepomp? Zou het mogelijk zijn om het merk en type eens op te geven? Dan kan ik deze eens bekijken.

EricP

mét CE

Er zijn 'doorstroom boilers'. Ik meen ook wel van 2kW. Die kun je er ook zo tussen schroeven.

Op 26 juli 2021 07:01:29 schreef evelo:
[...]

@K7Jz
Tevreden over je kleine warmtepomp? Zou het mogelijk zijn om het merk en type eens op te geven? Dan kan ik deze eens bekijken.

Het is een Itho Base Cube (dat is de gas cv) met daaraan de HP Cube (warmtepomp).

.. Nee :D Er zijn hier in de hele nieuwbouwstraat (2017) super veel problemen mee geweest. Het tekort _in goed personeel_ was hier evident, alles zat verkeerd om aangesloten en dat gaf veel storingen. Het opmerken van deze fouten duurde zeer lang (bv 5-6 bezoeken) en vooral mijn eigen adviezen en analyse heeft ze het meest geholpen de fouten te vinden. Het laatste euveltje is 4 jaar later pas gevonden.

Tenzij je helemaal milieu minded bent of zeer geinteresseerd in de techniek (dat ben ik dus een beetje) geeft het eigenlijk alleen maar gezeur en gedoe.

1. De opstelling is veel groter dan een CV. Er hangt een grote 'wasdroger' naast het welbekende CV doosje.
2. Gelukkig viel/valt het bij ons mee, maar de hele straat klaagde over een 'stoomboot' op zolder qua herrie.
3. Het onderhoudscontract is duurder (en ik heb ook nog wat aan de duurdere kant gekozen want het is natuurlijk een stuk duurder dan een cv keteltje als er wat stuk gaat).
4. Het systeem is waarschijnlijk matig ingeregeld maar van zichzelf ook niet echt slim. Voor het programmeren van een week moet je duurdere componenten erbij kopen.
5. Punt 4 valt wat weg want aan een vloer valt weinig te regelen omdat het allemaal heel langzaam gaat. Dit is eigenlijk ook weer een nadeel. Sommige leefpatronen zouden misschien liever even lekker snel met gas de boel op temperatuur krijgen inplaats van de 'slappe warmtepomp'.

Conclusie: Ik heb een super geisoleerd huis, ik had liever met een simpel klein CVtje met weinig stookkosten gezeten dan dit 'verwarmingsmonster'. Ik heb niet het idee dat ik honderden euro's per jaar bespaar, maar ik vrees wel de investering die er over een jaar of 10 weer nodig is om de boel te vernieuwen.

evelo

Golden Member

dit zie ik op nieuwbouw dus ook, cv monteurs die niet weten hoe je de hele set met warmtepomp op elkaar aansluit en zelfs probeert het bij de elektra installateur op het bord erbij te schuiven. maar die trappen er ook niet in, dat afschuiven is de standaard al tegenwoordig. van leidingen die verkeerdom aangesloten zijn tot compleet verkeerde besturingen voor de aanwezige set blijken aanwezig te zijn. dat hoor je doorgaans pas als je nog wat extra werk komt maken bij die woningen of een storing oplossen als deze al bewoond zijn. je hoort dan dat er dagelijks nog busjes van de cv boer in de straten staan vanwege de problemen met de warmtepomp die heersen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja ik ben er wel ongerust over. Niet per ce voor mij persoonlijk, maar straks krijg je misschien wel een vicieuze cirkel van veel complexe techniek die veroudert en techneuten die er steeds minder van snappen.

Ik zag het dus bij onze cv, die bodemwarmte van de zorgflat, dan allerhande PV toestanden, 5G, C1000, ICT systemen, ICT beveiliging.

En het is niet allemaal kommer en kwel, maar doordat je nu vanaf het strand live 1080 beeldlijnen naar Australië stuurt zit die slimme techneut dus bij Vodafone of WhatsApp en rijdt niet meer storingsdienst voor cv.

evelo

Golden Member

Ik ben ook nogal weigerachtig om complexe techniek in huis te halen.

Onze huidige cv-ketel is van 2007, heeft tientallen parameters, ik heb er al uren op gestudeerd om zo efficiënt mogelijk te stoken. Eigenlijk had ik beter een 9kW geplaatst, de kleinste ketel toen beschikbaar.
De stuurprint is al eens vervangen geweest, 1000€. Achteraf bekeken was het waarschijnlijk een voedingsprobleem, defecte condensator en had ik er beter eens zelf naar gekeken.

Het principe van een warmtepomp is uitstekend maar waarom zo complex maken?
Zeker bij de huidige lage verbruiken in kleine nieuwe woningen komt het nu ook weer niet op het laatste procentje rendement. En een app erbij hoef ik ook niet.

De fabrikanten zijn alles zo moeilijk aan het maken, dat hun eigen techniekers niet weten hoe ze het moeten oplossen.
Vroeger was aansluiten van de leidingen heel arbeidsintensief door draad te tappen , lassen en te solderen. Elektrisch was het simpel, 230V en de thermostaat en pomp aansluiten.Thermostaat op 18°C of op 21°c zetten en de mensen hadden warmte.
Nu is het aansluiten van leidingen heel snel, door de perskoppelingen.
Elektrisch is het iets meer, maar valt nog mee. Maar nu het instellen van alles, parameters, stooklijn, vriesbeveiliging, enz neemt nu zoveel tijd in beslag dat je moet oppassen dat je langer bezig bent dan vroeger.
Laat staan bij oudere mensen om de thermostaat een graadje hoger te zetten, nu snappen ze het, 5 minuten later niet meer. En leg maar eens uit dat die radiator nu niet meer zo heet wordt, meneer het is niet zo warm meer als vroeger.
En al die elektronica voor te besparen, die gaat heel vlug stuk. Of bij condenserende mazout ketels, het onderhoud, een heel pak duurder. Wanneer haal je dan je winst eruit. En is dat dan zoveel beter voor het milieu.

Nee geef mij maar simpele keteltjes, simpele thermostaten die als je warmte vraagt, de ketel direct laten opspringen en niet eerst gaan zien welke parameter zegt, nu niet, nog effe wachten.....

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

Een leuk voorbeeld hoe de complexiteit langzaam erin sluipt:

Een straat (nieuwbouw 2019) verderop hebben ze nu ook boven vloerverwarming. Ik sprak een bewoner die dezelfde hybride ketel heeft. Hij wou dan wel boven en beneden apart regelen. De installateur vertelde hem "zet gewoon de kraan boven dicht.."

Dat vond hij niets, dus er moest een regelpomp/klep in van €3000!!

De praktijk is echter dat de boel super geïsoleerd is. Voor slapen en douchen blijft het zonder verwarming prima. Voor een studeerkamer is het tijdens de koudste maanden wel fijn om wat verwarming te hebben, maar om dat ook nog eens apart te kunnen regelen is wat overbodig. Verder kun je je afvragen hoeveel je bespaart als de begane grond toch al naar 21 graden wordt gestookt. Ik denk dat één of twee kamers erboven meestoken niet zomaar tig kuub per maand kost. En de meest effectieve methode is misschien wel een vloerkleed met 100W elektrische verwarming onder het bureau.

Echt efficiënt stoken is maatwerk. Een gezin is lastiger dan een sportief echtpaar. Een grote tuin biedt misschien nog voordelige mogelijkheden met zo'n ondiep bodemwarmtesysteem. Je kan ook zo'n megazak met van zout in je kruipruimte leggen, ook heel duur volgens mij. Alles valt weer in het niet als je isolatie niet top is. En je ventilatie misschien ook wel (co2 gestuurd enzo) en voor electronica hobbyist is die dan misschien wel het beste en meest zorgeloos te regelen.

vergeten

Golden Member

Op 25 juli 2021 22:58:32 schreef evelo:
[...]
Eigen zonnepanelen daar begin ik niet aan. Opwekken in de zomer en verbruiken in de winter is gewoon raar.

Je kan ze ook afschakelen hoor, of door een kleiner paneel pas laten inschakelen als er voldoende licht is. Als laatste bestaat er ook nog een astroklok die dat kan.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

heb regelkastjes gebouwd waar men via knx de verwarming per ruimte kon regelen, gewoon 230V of 24V kleppen die op een CV verdeler van een verdieping zitten. het instellen van die domotica gaat ook al vaak zat fout in het begin, vooral als de programmeur met haastwerk alles instelt. tijd krijg je nergens meer voor, in de bouw al helemaal niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Hallo,

Het elektrisch verwarmingselement is binnengekomen en ik kan het dus gaan inbouwen in de evenwichtsfles.

Daarvoor moet het circuit dus even open en zal er dus wat water uitlopen en zal de druk weg zijn.

Ik heb het systeem nog nooit open gehad omdat er ook nog nooit problemen mee geweest zijn en ik zou die ook niet graag zelf veroorzaken:)

Op de evenwichtsfles zit dus de vloerverwarming, die kan ik volledig dichtzetten omdat er bolkraantjes op zitten. Maar ook de verwarmingsspiraal van de boiler zit er op en die heeft geen bolkraantjes.

Er is een voorziening om water bij te vullen met drinkwater en er zit ook een manometertje. Op het hoogste punt van de installatie zit ook een automatische ontluchter.

Ben ik correct als ik na het inbouwen van het verwarmingselement gewoon wat water moet bijvullen, dat eventuele lucht vanzelf zal verdwijnen. Eventueel druk in de gaten houden en indien nodig nog wat bijvullen tot de druk weer stabiel is?

vergeten

Golden Member

Op de evenwichtsfles <knip>.

Je bedoeld expansievat?
Ik dacht dat juist in Belgie de dingen vaak naar de functie die ze hebben worden genoemd! :)

  • Welnu het heeft niets met evenwicht in de fles te maken, hij houd de CV installatie onder druk en staat enige wateruitzetting toe.
  • Een fles is het al helemaal niet :)
Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Er is geen garantie dat zo'n automatische ontluchter alle gassen die uit het vers bijgevulde water komen verwijdert. Het kan alleen de gassen verwijderen die op die specifieke plaats verzamelen.

In water kunnen minder gassen oplossen als het warm is (Vissen hebben daar 'somers al last van). Dus als je op zeker wilt spelen, dan even het huis nalopen op ontluchtingskraantjes bij radiatoren enzo en ze allemaal even open draaien (met een emmer er onder) nadat de CV installatie het water een paar keer flink heet gestookt heeft.

Ik vind evenwichtsfles wel een mooi woord.
Zo'n expansievat blijft toch ook maar evengroot (op een minuscuul beetje na van de uitzettingscooficient van het staal zelf).

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Een evenwichtsfles is geen expansievat, maar wat het wel is weet ik ook niet. Uiteraard wat foto's gegoogled. Ik geloof niet dat we dit in Nederlandse installaties gebruiken. Heb het althans hier nog nooit gezien.

Ik sluit me aan bij het advies om niet alleen op de ontluchter op het hoogste punt te vertrouwen. Lucht in radiatoren krijg je daarmee niet weg. Meestal zit de retour van de radiator aan de onderkant en de toevoer boven.

Het helpt als je bij het vullen van de installatie de slang op de kraan aansluit en losjes op het vulpunt schroeft. Dan de kraan open tot de lucht uit de slang is en er water uit de losse schroefkoppeling komt. Dan kraan dicht, de slang op het vulpunt goed vastschroeft en daarna pas de kogelkraan van het vulpunt opent en de installatie vult. Dan blaas je in ieder geval minder lucht de installatie in om mee te beginnen.