BIOS programmeren en leveren

Hallo mensen,
Wie kan mij een nieuwe BIOS-Chip leveren en programmeren voor een Moederbord MSI H410M Pro ?

Arco

Special Member

Bios chip zelf zal toch nog wel heel zijn? (hoe krijg je die in hemelsnaam kapot?)
Meestal gewoon een kwestie van nieuwe firmware erin schieten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo

Ik was de BIOS aan het updaten (Flashen) en toen bleek het een Betaversie te zijn waarna toe ik aan het Flashen was.
Daarom wilde ik een dag later terug naar de de vroegere versie en dát mislukte.
Met als gevolg dat het moederbord niets meer deed.

Arco

Special Member

Ik heb al heel wat MSI moederborden gehad, maar een bios krijg je niet snel om zeep, ook al doe je wat verkeerd. (bootloader blijft meestal gewoon werken)
Handleiding gevolgd?

Updating BIOS with M-FLASH

Before updating:
Please download the latest BIOS file that matches your motherboard model from MSI website.
And then save the BIOS file into the USB flash drive.

Updating BIOS:
Insert the USB flash drive that contains the update file into the USB port.
Please refer the following methods to enter flash mode.
Reboot and press Ctrl + F5 key during POST and click on Yes to reboot the system.
Reboot and press Del key during POST to enter BIOS.
Click the M-FLASH button and click on Yes to reboot the system.
Select a BIOS file to perform the BIOS update process.

When prompted click on Yes to start recovering BIOS.

After the flashing process is 100% completed, the system will reboot automatically.
[/quote

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo Arco

Ja, maar mij is het toch gelukt. 8)7
De BIOS heb ik er al "uitgesoldeerd", nu zoek ik nog een betrouwbare leverancier, die tevens de nieuwe BIOS programmeert.

Wat voor chip is het, heb je die definitief gesloopt of is hij nog bruikbaar, en heb je al opgezocht wat voor programmer daarvoor nodig is?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hallo SparkyGSX

Een SOIC-8 geschikt voor MSI H410M Pro

Er moet opkomen BIOS 7C89v18
Op de BIOS-Chip staat: Winbond 25Q128JVSQ 2047
En of die Chip nog bruikbaar is, kan pas beoordeeld worden als deze weer werkt.
Maar ik denk het wel, de Chip is aan de buitenkant niet beschadigd
Ik heb geen programmer om "erin" te kijken.

[Bericht gewijzigd door Dukkel op zondag 3 oktober 2021 03:28:05 (11%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo Arco

In ieder geval hartelijk bedankt voor dit adres.

Arco

Special Member

Datzelfde advies had je hier toch ook al gekregen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die chip is gewoon te lezen en schrijven over SPI, zoals het overgrote deel dergelijke Flash chips. Dat zou je dus kunnen doen met een Arduino of andere microcontroller. Dit kostte me 10 seconden googlen:

https://hackaday.com/2012/05/04/arduino-uno-bios-flasher/

https://kaanlabs.com/bios-flashing-with-an-arduino-uno/

https://tomvanveen.eu/flashing-bios-chip-arduino/

https://forum.arduino.cc/t/turn-arduino-into-flash-programmer/58188

https://www.reddit.com/r/arduino/comments/auwlt2/reprogrammed_a_bricke…

Voorbeelden genoeg dus, en waarschijnlijk hoef je de chip niet eens van het board los te solderen. Nu weet ik niet hoe het met je soldeerskills is, en dus of je daarbij mogelijk de chip hebt gesloopt (mechanisch of door oververhitting), maar nu hij toch los is, kun je alsnog proberen hem te programmeren. Als je de data terug kunt lezen, zal hij nog wel goed zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik weet niet of ik hem dat toevertrouw. Een "autorun.inf" als "flash.bat.docx" opslaan???? En is dat autorun niet een windows ding? Zou dat ding in bootloader mode niet gewoon een dos-achtig OS opstarten wat uitgekleed is net voldoende heeft om het flash-programma te runnen? Die BIOS chip is 128Mbit, dus 16Mbyte. Zou daar een windows-achtig OS in passen? En kan je licenties daarvoor kopen dat het "voor het geval dat" op moederborden geflashed wordt? Ik zou gokken dat het ofwel Linux ofwel DOS (opendos? freedos!) is wat de bootloader-zodat-je-terug-kan-flashen verzorgt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

In een BIOS zit geen OS... (Basic Input Output System zou al genoeg moeten zeggen... ;) )
Alleen firmware om de noodzakelijke handelingen te verrichten bij opstarten zonder geinstalleerd OS.

Er zijn wel PC's met een embedded OS, maar da's weer een ander verhaal...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Er zit in een BIOS (eigenlijk UEFI chip) tegenwoordig ook al spul om filesystems te lezen. Sommige varianten (vooral laptops) kunnen zelfs basishandelingen verrichten zonder extern OS te laden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Er zit in een BIOS (eigenlijk UEFI chip) tegenwoordig ook al spul om filesystems te lezen.

Da's niet echt iets nieuws, dat kan al vanaf de eerste DOS versies.
Dat moet wel, wil het BIOS in staat zijn het OS op te starten... (COMMAND.COM, IO.SYS)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

's niet echt iets nieuws, dat kan al vanaf de eerste DOS versies.
Dat moet wel, wil het BIOS in staat zijn het OS op te starten... (COMMAND.COM, IO.SYS)

Mispoes. Booten van flop is niks anders dan de eerste sector in memory lezen en die runnen. Van de rest weet het BIOS helemaal niks.
Met een HDD is het niet heel veel anders: eerste sector van disk trekken en die runnen. DIE heeft dan kennis van een partition table. Zoekt uit welke partition geboot moet worden en dan wordt het spelletje herhaald: eerste sector van die partition halen en die runnen.

Heus, een (oorspronkelijk) bios weet helemaal niks van file systems. Alleen wat van sectoren.

Maar goed... afdwalen... Chippie erop. Klaar.

benleentje

Golden Member

Da's niet echt iets nieuws, dat kan al vanaf de eerste DOS versies

UEFI kan wel iets meer dan dat, ook gewoon zelf via het internet verbinden en zelf zijn updates binnen halen. UEFI is dus eigenlijk een iets geavanceerdere bios systeem, maar ook inderdaad niet ook tegenwoordig niet echt wereldschokkend te noemen ;).

Maar goed... afdwalen... Chippie erop. Klaar.

Dat is tegenwoordig maar de vraag. Mijn moederbord heeft bv wel eerst informatie nodig hoe hij met met de CPU moet communiceren ed. Mijn nieuwe moederbord, geheugen cpu ed gaf geen teken val leven omdat de mijn CPU nieuwer was en kon er niet mee werken. OK er was wel wat leven in het moederbord alle zelftest liepen goed tot aan het de cpu.

Maar de UEFI chip zelf kan heel weinig en heeft dus wel een werkende cpu nodig om informatie op het beeldscherm te laten zien. Het was dan ook onmogelijk om zelf in de bios te komen en te flashen. In de winkel hebben ze er eerst een iets oudere cpu in gezet, de update gedaan en mijn cpu weer terug.

Dus de kans dat je chippie werkelijk kapot is, is erg klein maar je was wel een aantal belangrijke instellingen kwijt waardoor je moederbord, geheugen en cpu elkaar niet meer begrijpen.

Wat me wel verbaast is dat de cpu dus geen standaard instelling heeft om in ieder geval op de meest basis mode te werken dat je in ieder geval iets kan doen. Gaat bij mij om een AMD Ryzen 5 chip.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Da's het veel voorkomende kip-en-ei verhaal...

Vaak wordt een nieuw type processor pas ondersteund na een bios upgrade.
Je bent dan verplicht om eerst een oude processor te kopen, anders start 'ie niet op en kun je de bios dus ook niet upgraden... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Daar heeft AMD een tijdlang last van gehad. Ik meen dat men tegenwoordig wel wat aan de processor en/of BIOS heeft gedaan waardoor dit minder snel voorkomt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 3 oktober 2021 18:43:20 (79%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je bent helemaal niet verplicht een oudere cpu te kopen, AMD verhuurt er ook speciaal om te updaten. Maar ook de moederbord leverancier kan bij aanvraag je bios updaten.

Alternate doet dat ook voor jou als je wil, tegen een kleine vergoeding.

Verder zijn de meeste duurdere moederborden nu voorzien om te flashen zonder CPU of geheugen. Mijn AMD moederbord van ASUS kan een flash update doen zonder CPU. Enkel een usb stick nodig.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Lucky Luke

Golden Member

Op 3 oktober 2021 17:39:20 schreef benleentje:

Dus de kans dat je chippie werkelijk kapot is, is erg klein maar je was wel een aantal belangrijke instellingen kwijt waardoor je moederbord, geheugen en cpu elkaar niet meer begrijpen.

Reminds me:
En natuurlijk alle instellingen terugzetten naar defaults na een bios-update. (Evt. vooraf ook). Nieuwe vesrie hoeft die niet op dezelfde manier te lezen als de oude ze schreef, dus weer vamaf defaults opnieuw instellen…

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Hallo Lucky Luke

Ik KAN niets terugzetten, wat de PC start niet op.
Alleen de ventilator draait.
En de Moederbord Led's geven aan dat de BIOS NIET GEVONDEN wordt.

Hallo Mensen

Ik heb de BIOS van m'n PC laten programmeren door een bedrijf in Groningen.
www.3d-elctronics.eu
Al na 3 dagen had ik de BIOS terug, en deze werkte meteen feilloos, de PC draait weer als een Tierelier
Al met al heeft het programmeren slechts €10,85 excl.BTW en verzendkosten gekost.
Voor geinteresseerden: Emailadres: info@3d-electronics.eu

benleentje

Golden Member

Op 3 oktober 2021 20:41:23 schreef Dukkel:
Ik KAN niets terugzetten, wat de PC start niet op.
Alleen de ventilator draait.
En de Moederbord Led's geven aan dat de BIOS NIET GEVONDEN wordt.

Ja lijkt me logisch als er compleet verkeerde gegevens in de bios staat, wat eigenlijk ook gewoon software is, dan kan de microcontroller achter de bios deze software ook niet uitvoeren.
Maar mooi dat het gelukt is.

Op 3 oktober 2021 20:23:28 schreef CrossFireX:

Alternate doet dat ook voor jou als je wil, tegen een kleine vergoeding.

Ja precies. Mijn antwoord was toen dat ze het moederbord en alles wat ik erbij gekocht had dan meteen konden terugnemen en met de belofte van mij dat ik er nooit meer iets koop. Het werd dus het laatste. Ik ben ze nog steeds eeuwig dankbaar heb nu een veel betere winkel gevonden waar ze je wel als klant behandelen.

Verder zijn de meeste duurdere moederborden nu voorzien om te flashen zonder CPU of geheugen.

IK vond mijn moederbord 2 jaar geleden duur genoeg, iets over de 200,- maar nee toch geen beeld.

Op 3 oktober 2021 18:40:59 schreef maartenbakker:
Daar heeft AMD een tijdlang last van gehad. Ik meen dat men tegenwoordig wel wat aan de processor en/of BIOS heeft gedaan waardoor dit minder snel voorkomt.

Nope het is nu nog iets erger vroeger kan je nog in een failsafe modus wat doen, nu moet er echt eerst een oudere cpu in. En dat was dus 2 jaar geleden. Maar als je dus een goede winkel gevonden hebt dan helpen ze je gewoon kosteloos.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 12 oktober 2021 17:32:03 (17%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb de BIOS van m'n PC laten programmeren door een bedrijf in Groningen.
www.3d-elctronics.eu
Al na 3 dagen had ik de BIOS terug, en deze werkte meteen feilloos, de PC draait weer als een Tierelier
Al met al heeft het programmeren slechts €10,85 excl.BTW en verzendkosten gekost.
Voor geinteresseerden: Emailadres: info@3d-electronics.eu

je link doet het niet bij mij....

EDIT:
https://www.3d-electronics.eu/nl/

gaat beter :)

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.