gezocht schema dap falcon 1000

hallo

ik ben op zoek naar een schema van een dap falcon 1000 versterker.
er is een zener diode stuk en weet niet wat voor spanning het moet zijn.
wij wachten met spanning af op een reactie.

groeten anton.

Stuur een mailtje naar Highlite, deze doen meestal niet zo moeilijk over schema's.

Ik heb het schema van de 2000, ik weet niet of je hier wat mee kan?

Groet,
John

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

hallo DJohnny.

ik heb al een mailtje gestuurd naar highlite dus afwachten.
die 2000 kan misschien ook wel .die diode zit op een klein printje.
het is voor het opstarten van de voeding denk ik .
de elco's worden vervangen hoor dit is om te testen dathet gaat werken.

groeten anton.

En dit printje is nu NET hetgeen wat niet op de schema's staat, jammer genoeg. Heb je nog een werkende Falcon?

Mits het hobbymatig is, zou ik niet teveel tijd en moeite in deze ampjes steken. Ze kosten nieuw bijna niets en de vermogens die gespecificeerd zijn komen nog niet eens in de buurt van de werkelijkheid. Niet dat ik het ampje in de grond wil stampen maar heb er helaas al een paar meer gehad die gewoon niet te maken zijn.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
maartenbakker

Golden Member

Zal wel niet alleen voor het opstarten zijn maar zal wel een compleet pwm of flybackregelcircuit bevatten, of het beveiligingscircuit. Als je het schema van het omliggende circuit wel hebt kun je het afmaken door het schema van het printje zelf op te tekenen. Daar heb je de zenerwaarde niet mee, maar wel een goede indruk van de schakeling om eventuele oorzaken of gevolgen te vinden als daar sprake van is. Afhankelijk van de functie kun je misschien alsnog de spannign afleiden. Als hij bijvoorbeeld in de overspanningsbeveiliging zit, kun je afhankelijk van de schakeling een redelijke waarde kiezen.

Staat er echt helemaal niets op de zener? Dan zul je het helaas toch in een werkend exemplaar moeten zien na te meten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 10 januari 2016 17:56:07 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

van dap en behringer moet je idd niet teveel verwachten tegenwoordig. het oude spul ervan was degelijker..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hallo.

ok hier de foto van de diode. (van internet afgehaald)
de elco is 35 volt en daar zit een spoel van 102 mh .
daar zit de diode parallel over heen.
wel jammer dat het niet op het schema staat dan.

maartenbakker

Golden Member

een MELF-behuizing met een blauwe streep als markering, maar het is een foto van het internet (dankje dat je dat er meteen bij zegt) dus de volgende vraag is of jouw streep ook blauw is. Je beschrijving van de plaats in de schakeling is helaas te onduidelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kun je nameten of de kathode zijde van de zener naar een weerstand loopt? En of deze weerstand naar een voedingsspanning loopt? Ik vermoed namelijk dat deze zener is bedoeld als voedings stabilisatie voor het gebruikte clock IC. Als bovenstaande het geval is, kun je kijken in de datasheet van het clock IC hoeveel voedingsspanning deze nodig heeft (meestal tot 15V o.i.d.) en je nieuwe zener hierop aanpassen. Echter wil je helemaal zeker zijn, kun je het best proberen een werkende aan te komen en het na te meten.

Edit: kijk wel uit, er staat mij bij dat de weerstand, als ik de juiste in mijn gedachte heb, kei hard naar de brugcel loopt, en er dus 320V DC op staat.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

ik heb maar even een foto gemaakt van de diode.

Dat is prachtig, helaas had je jezelf beter die moeite kunnen besparen want we hebben er helemaal niets aan.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

heb even gemeten .op deze foto heb ik het een beetje rood gemarkeerd.
cathode .anode zit op de min van de gelijkrichter

Waar loopt de kathode naartoe? Dat is op de foto niet duidelijk. Volgens mij is het HF spoeltje er ook vanaf?

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

even een andere foto gemaakt.
de kathode heb ik weer rood gemarkeerd

Zoals ik al zei, foto hebben we niets aan. Je zult echt even moeten gaan meten.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

hallo

ik heb het even bekeken .
er zit een ic in IR 2110 S.
heb even gezien dan moet er zeker een 15 volt in ?
op vcc daar zit de kathode op

Zit er verder geen weerstand aan de kathode naar bv de positive zijde van de brugcel?

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

het gaat via een smd weerstandje kan niet zien wat daar op staat
en dat gaat dan naar de emitter van de GP.4062 .D en die gaat via een MF73T
thermistor en die zit inderdaad op op plus van de brugcel

Aan de hand van je verhaal lijkt het toch wat anders te zijn. Ik vrees dat ik je hier niet bij kan helpen. Enige optie die nu overblijft is een tweede werkende versterker opendraaien en meten.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Hallo,

Ik heb momenteel ook een defecte Falcon 1000 en al bij Highlight naar schema gevraagd maar niet gekregen omdat ze het zelf niet hadden.
De voeding werkt echter wel nog van de mijne. Ik zie wel verschillen met de mijne en die hier genoemde uitvoering. Mijn elco is 100UF en 16 Volt.
Dat zou erop wijzen dat de voeding hoogstwaarschijnlijk 15 Volt zal zijn.
Ik heb de spanning nog niet gemeten omdat ik ook geen schema heb, en die graag van John zou ontvangen de Falcon 2000 Versie.
Bij mij was een potmeter op een printje defect. Om die te kunnen vervangen moet je de print van het moederboard afhalen en dat gaat niet zonder problemen. Daarmee worden printbanen beschadigd. Ik zou graag het schema van de Falcon van John willen hebben om te bekijken welke signalen waar te verwachten zijn.

fred101

Golden Member

Op 3 oktober 2021 03:44:32 schreef wilvanalles:

Bij mij was een potmeter op een printje defect. Om die te kunnen vervangen moet je de print van het moederboard afhalen en dat gaat niet zonder problemen. Daarmee worden printbanen beschadigd.

Dan gebruik je geen goed desoldeerstation en/of een verkeerde techniek.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ongetwijfeld,

Ik heb een soldeerbout met ingebouwde pomp, desoldeerlint en diverse vloei pasta's en vloeistoffen gebruikt. Maar de printen zijn van mindere kwaliteit
Waarbij banen en overgangen veel te krap zijn en loslaten. Het materiaal is zo donker gelakt dat fijne banen heel moeilijk te onderscheiden zijn.

Maar ik had gehoopt op het schema van de Falcon 2000?

Ik heb,

Maandag alsnog schema's van Highlight ontvangen.
Onder de noemer Falcon 2000. Maar het betrof schema van de hele Falcon 700 tot 2000 versie. Met uitzonderring van de voeding die typisch voor de 2000 was. Eerst goed bestuderen en dan aan de slag ermee.