Hittebestendige lak micro oven

De witte lak van de binnenkant van de deur van mijn Philips micro oven is aan het afbrokkelen.
Is er een laksoort die hitte en microbestendig is?
Hitte bestendig zijn er veel, maar micro ovenbestendig?

mel

Golden Member

In ieder geval zou ik geen loodhoudende verf nemen.
Misschien radiatorenlak?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Cilinderlak misschien?
Hoe heet is hitte?
Wat is 'microbestndig'? Heel weinig bestendig? (Lijkt me niet :+)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

watergedragen verf of radiator lak.. alle roest goed weghalen, bij een gat onder roest helaas magnetron wegdoen IVM RF lekkage

Tidak Ada

Golden Member

Ah 'micro' is microgolf. Dan is die hitte niet zo groot en kan radiatorlak voldoende. Lichte roest goed wegschuren tot buiten de randen van het geroestte gebied, goed ontvetten en de plek dan behandelen met een roestoplossen. Daarna aflakken.
Bij zwaardere roest idd oventje weg doen en trafo er uit voor de liefhebber op CO ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Ze hebben ook hittebestendige email in tubes voor rework aan beschadigingen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor de reacties. Er is vrij veel hittebestendige spuitlak te vinden tot wel 600 of 800 graden. Mijn zorg was, dat het ook tegen microgolven bestand moest zijn. Ik weet niet, hoe die golven zich verspreiden in dat oventje. Best mogelijk, dat het deurtje niet eens zoveel te lijden heeft van reflecties.

Het oventje is overigens totaal niet roestig, maar de lak aan de binnenkant van het deurtje kun je er met je nagel zo afschuiven.

Het is niet onmogelijk, dat er eens wat ovenreiniger op terecht gekomen is en dat is wel een sterk goedje.

Ben wel wat huiverig, omdat ik eens in enkele minuten bijna brand heb veroorzaakt, met een verkeerd soort plastic bakje, dat er net eender uitzag als de wel micro oven bestendige soort. (Vakantie perikelen. De hele tent stond vol rook.)

Als ik het goed begrijp, krijg je bij de metalen wanden altijd een knoop van de staande golven. De amplitude van de microgolven is dus zeer laag op max 0.2mm van de metalen wand. Dus hoewel als het een waterspuit zou zijn hij de volle laag krijgt, is de blootstelling nihil als je het golven-aspect meeneemt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Ah, dus slechte lakhechting. Mogelijk was het metaal niet goed ontvet.
Ovenreiniger is niet bedoeld voor magnetronovens, maar voor de emailleerde wanden van thermische ovens.
Ik denk zelfs, de opmerkingen over knopen van @rew, je met gewone lak al uitkomt of eventueel radiatorlak. Alle losse verf verwijdren. Daarna GOED ontvetten met thinner en daarna IPA! Ook een beetje schuren met waterproof 'korrel 320'. Geen opstaande verfrandjes laten zitten. Gewoon een spuitbusje gebruiken en meerdere (2-3) laagjes.

Gebruik pas dagelijkse reiniger als de lak goed is uitgedroogd en gebruik gewone keukenontvetter.
Als ik radiatoren lak, doe ik dat ook vaak warm. De warmte van de radiator hardt de lak beter uit, net als bij een moffel procedé.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Er zijn ok diverse lakken die niet goed voor de gezondheid zijn, dus zomaar een lakje erop spuiten en daarna verder stoken is soms niet verstandig.

Tidak Ada

Golden Member

Neem iig géén lak op waterbasis. Daar zitten smerige conserveringsmiddelen in.
Alkydlak dampt voldoende uit bij warm worden, zodat de aanwezige aromaten er uit verdwijnen.
De eerst keer dat ik met acryllak werkte kreeg ik overigens een stevige hoofdpijn 8)7 Daarna steeds goed geventileerd, hoewel ik liever met alkydlak werk. Zoveel schilder ik niet...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Jullie hebben het wel over gewone hitte bestendige lakken. Maar een radiator wordt lang niet zo heet als een oven.

Als ik frietjes maak staat hij op 200 C. en hij kan nog hoger.
Ik heb nu een spuitbus gekocht, tot 800 C, helaas alleen in zwart te vinden en moet iets testen. Ik kan het niet op een plaatje metaal proberen, want dan krijgen we denk ik vuurwerk.
Snap dat niet goed, want de deur is ook van metaal, maar dat zal wel speciaal zijn. Met een magneettest is het echter duidelijk gewoon staal?

Je kunt niet voorspellen welke verf magnetronbestendig is.
Staat nergens in handleidingen aangegeven.

Wist niet dat watergedragen lak ook smerig spul is.
Maar bij hitte kunnen inderdaad wel schadelijke stoffen vrijkomen.
Lakken met acryl, daar krijg ik ook hoofdpijn van. Maar dat krijg je ook van Terpentine of Alkyd lakken. De laatsten hangen zeker aan week te "geuren".
Als acryl eenmaal droog is, ruik je het vrijwel niet.
Ik heb nog wel witte alkydlak voor een radiator. Kan het eens testen op een proefstukje, kan hoogstens verschroeien.

Ik denk dat de lak op die deur geen enkele ondergrond had, want het is flinterdun gespoten. Het laat ook alleen daar los waar het ook direct met de oven in verbinding staat. De rand die wat oversteekt is nog goed. Of dat van de straling, of door de hitte komt?

Shiptronic

Overleden

Op 5 oktober 2021 10:12:33 schreef BRNRDS:

Ik kan het niet op een plaatje metaal proberen, want dan krijgen we denk ik vuurwerk.

Metaal kan best is de µoven : https://www.youtube.com/watch?v=OyTmJX_TC84

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Stukje alufolie moet kunnen, maar zorg dat de afmetingen niet in verhouding staan met de golflengte van ~2,45GHz

Ik heb meermaals nixiebuizen in de magnetron gelegd om te kijken of ze nog goed gas gevuld waren. Ook en nul elektroden kwikdamplamp lamp. Dat is een vacuüm glazen buisje met een druppeltje kwik er in: Geen probleem.

Gaat het misschien om en combi oven? Dan moet je het conventionele oven deel uitschakelen. Een magnetron geeft zelf geen warmte, maar de hf energie brengt moleculen in een ietwat geleidende stof in beweging en laten nu bewegende moleculen 'warmte' zijn!
Zoals al eerder gezegd wordt de afmeting van de ovenkamer in de magnetron zo gedimensioneerd dat die samen vallen met de knopen in de hf-golf, waar de energie juist nul is. Daarom worden de wanden nauwelijks warm.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

Wat mij nog niet duidelijk is geworden is het type oven: er wordt over microgolven gesproken, maar ook over frietjes bakken en 200°. Die combinatie zie ik alleen in een combi-magnetron (want in een 'gewone' microgolf-oven kun je geen frietjes bakken).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
joopv

Golden Member

Bij experimenten met buizen of lampen (of verfsoorten) in een magnetronoven zou ik altijd een kopje water in de oven plaatsen, zodat de energie ergens in opgestookt wordt.

Op 5 oktober 2021 10:12:33 schreef BRNRDS:
Wist niet dat watergedragen lak ook smerig spul is.

Het beste is om niet klakkeloos alles te geloven wat hier geroepen wordt ;-)

Frieten bakken in en microgolfoven gaat idd niet lukken. TS bedoelt misschien een kleine oven? een micro-oven dus. zo eentje waar nog net een pizza in gaat (naar Hollandse maat) en thermostaat tot 240°..

Op 5 oktober 2021 12:52:15 schreef fatbeard:
Wat mij nog niet duidelijk is geworden is het type oven: er wordt over microgolven gesproken, maar ook over frietjes bakken en 200°. Die combinatie zie ik alleen in een combi-magnetron (want in een 'gewone' microgolf-oven kun je geen frietjes bakken).

Het is ook een combi oven.
Frietjes doe je op 200 graden 20 min.

Gisteren de stap gewaagd.
Eerst een stukje metaal met lak, dat leverde onmiddellijk een vuurwerk op. Snel gestopt.
Daarna een heel klein stukje van de deur gespoten.
Een paar seconden zag ik wat zwakkere lichtflitsen reflecteren, maar niet zo heftig, daarna bleef het weg.
De lak zat er nog steeds op.
Dan op 200 graden hete lucht. Dat ging goed.
Daarna een langere test met de combi, hete lucht en micro op 100 graden.Ging goed.
Dan de hele binnendeur gespoten en daarna de test op vol vermogen over 20 minuten. Weer een paar seconden enkele lichte ontladingen, Het was niet te zien, waar die ontladingen plaatsvonden. Reflectie op de achterwand zichtbaar, maar het werkte nog.
Maar toen, de final test, de oven op de hoogste temperatuur, 240 graden, is hij geheel uitgevallen. Tja wat nu? opengemaakt, alles zag er nog uit als nieuw. Geen zekeringen gesprongen.
Kon er niets aan ontdekken en toen ik hem aan half uurtje later weer aansloot, werkte het geheel weer?
Wellicht toch te heet geworden? Clixons? Temperatuur beveiliging?

De lak was daarbij op de hoeken wat vastgebakken en wie weet heeft dat weer wat vuurwerk opgeleverd? Lak iets te dik gespoten misschien?

Het is even afwachten met de frietjes.
Het geheel ziet er in elk geval een stuk beter uit, ondanks de lichte lakschade. Maar het moet wel werken.

De lak laat overigens na snelle droging, geen enkele merkbare geur achter, ook niet bij grote verhitting.
Het is mogelijk dat zwarte lak wat carbon bevat, dat is geleidend.

Overigens bestaat er wel degelijk micro-oven bestendige lak.
Kan het in Nederland niet vinden, maar op Amazon staan wel enkele merken. Deze lakken zijn ook op schadelijke stoffen gecontroleerd.
"Microwave cavity paint".
Met dank voor de tips bij het "vuurwerk".

Had je deverf ook wel lang genoeg laten uitharden?? en draai je in de oven wel iets mee?? leeg levert altijd ergens vuurwerk op.. magnetron ovens kunnen nooit leegdraaien... Je zou de clixons kunnen doormeten??

Op 6 oktober 2021 18:29:51 schreef smd:
Had je deverf ook wel lang genoeg laten uitharden?? en draai je in de oven wel iets mee?? leeg levert altijd ergens vuurwerk op.. magnetron ovens kunnen nooit leegdraaien... Je zou de clixons kunnen doormeten??

Best mogelijk dat de lak op de hoekjes niet echt hard was. Sneldrogende spuitlak, enkele uren gedroogd.
Wist niet dat een lege oven altijd wat vuurwerk oplevert.
Had inderdaad met een lege oven getest.
De tip met aan glas water is zeker verstandig.

Denk ook dat een clixon de oorzaak was van de totale uitval.
Gelukkig werkt alles weer naar behoren, inclusief het frietjes roosteren.
Iedereen bedankt voor het meedenken.