Nefit Turbo driewegklep wordt steeds aangestuurd.

Ketel wordt 1 november vervangen... maar verwarmt het huis niet meer. (Nefit HR Turbo 32)

Drieweg klep (volgens mij is het toch echt een tweewegklep) wordt continu aangestuurd, dwz er staat continu 25Vac op (en er loopt 0,28A). Dus al het hete water gaat naar de externe boiler.

Enig idee waar ik het moet zoeken? Wordt dit relais gestuurd dat het relais blijft hangen? (Tikken op de besturingsunit helpt niet).

Al vanaf het begin (1990 of zo) is er gelazer met de pendelstand (er zit vloerverwarming met een eigen regeling, geen idee of dat daar aan ligt). Verder op dit moment geen storing op het display. (Ik ben pas sinds 1994 in de familie en heer des huizes begint nu wat hulp te accepteren).

Druk stond op 4 bar en na wat water weg laten lopen (max 0,5 liter) stond druk op 0 bar (...). Lijkt me niet goed maar weet niet of het er iets mee te maken kan hebben. Beetje bijgevuld en staat weer stabiel op 2 bar.

Als je een Honeywell VC uitvoering hebt, moet je de cartridge gangbaar maken of vervangen, dus servomotor eraf klikken en verder kijken (cartridge-stift uittrekken).
Ander type, draden van 3-weg klep los koppelen, dan gaat klep naar verwarmingsstand.
Verder.. bij 4 bar water weglaten lopen en dan 0 bar is expansievat stuk, deze vervangen!

mel

Golden Member

Die kleppen gaan vaak stuk.Er zijn revisiesetjes voor.
Met de spoel eraf blijft hij het warme water naar de boiler sturen? Dan is de klep zeker stuk.
En idd, Het expansievat zal waarschijnlijk stuk zijn..Gamma heeft expansievaten.
Wat ook erg aannemelijk is, is dat de manometer stuk is. dat heb ik ook al 2 keer gehad...
En bij vervangen van de ketel, vervangen ze meestal NIET het expansievat..Dus dat moet toch gebeuren.

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 4 oktober 2021 12:06:50 (14%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Kan verschillende oorzaken hebben.
Defecte boilerthermostaat, defecte besturing.
Vooralsnog kun je de servomotor er afhalen.
Even kijken, het verschilt per type.
Palletje omhoog en dan kwartslag draaien.

Dat is natuurlijk een noodoplossing, de ketel zal blijven stoken, maar nu via de CV.

Ik vermoed dat je expansievat ook de beste tijd gehad heeft.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Ketel zal wel een servicemenu hebben waarin je kunt kijken in welke modus hij zit, weet je toch al of hij het 3-weg terecht of onterecht aan stuurt

Koppel het ventiel eens elektrisch af, weet je direkt of ie nog mechanisch omschakelt van sanitair naar cv
Misschien vertelt de ohmse weerstand van het motortje je ook wat Ahja trekt 0,28A

Wordt nog enkele weken behelpen met een noodoplossing of zotte kosten doen

Dank voor al jullie adviezen!

Het drukverschil vs. expansievat had ik zelf in een vlaag van helderheid ook als meest waarschijnlijke oorzaak bestempeld.

Inmiddels ook gevonden dat de boiler gewoon om water blijft 'vragen'. Ik vermoed de thermostaat die stuk is want hoe ik hem ook verstel, hij blijft doorverbonden. Terwijl het water uit de boiler gewoon heet genoeg is om een bad te vullen.

Schoonpapa blijft pushen om er iemand naar de laten kijken maar snapt niet dat de voorrijkosten al hoger zullen zijn dan de 95euro extra die het kost om a.s. zaterdag 9 oktober te laten vervangen ipv 1 november...

Dus: nieuwe is besteld en binnen, oude heeft waarschijnlijk (1) defect expansievat, (2) hangende driewegklep en (3) defecte thermostaat op de boiler.

Mooie timing om hem nu te vervangen!!! Dan haalt ie de 30 jaar maar niet... (1992)

Hoe kritisch is een expansievat dat stuk is? Thuis al eens vervangen, maar geen idee hoe lang die destijds al stuk was.

Anoniem

Ik zou toch even kijken of er geen druppende warmwaterkraan is. De ketels uit die tijd waren daar best wel gevoelig voor. Een expansievat gaat ongeveer 6 jaar mee. Met een kapot expansievat varieert de waterdruk enorm en je hebt kans dat het overstortventiel nu ook lekt. Ook deze kun je beter vervangen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 4 oktober 2021 13:14:03 (43%)

mel

Golden Member

Als de overstort zijn werk doet,HOORT hij te lekken bij te grote druk :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Dat klopt mel maar het is ook de bedoeling dat hij daarna weer sluit. En dat gaat niet altijd goed :-)

Als je expansievat stuk is, gooit die bij elke keer stoken een hoeveelheid water eruit via het afblaasventiel.

Jacques van Montfort

Bij het vervangen van het expansievat even letten op 2 dingen: de inhoud en de voordruk. Het maakt nogal verschil of het vat op zolder zit of in keuken.
Beide gegevens staan op het etiket.

Overstortventielen gaan inderdaad vaak niet goed dicht als ze een keer hebben afgeblazen.

jerome

Golden Member

Ja, onlangs ook voor gehad. Manueel open houden en water bijvullen tot de onzuiverheden weg zijn. Tussendoor een paar keer dicht laten schieten en dat komt wel goed.

trek de boiler los, dan moet de klep teruglopen naar Cv als deze iig warmtevraag heeft. expansievat kun je nog wel missen een maand, keteldruk gaat alleen sterk op en neer als deze koud/warm is. deze toestand is gunstiger bij een installatie op zolder.

overstortventiel een tik geven, 2 bar erop en checken of deze niet lekt dan, zo niet laten zitten en bakje eronder voor die maand.

de 3 weg klep krijg idd voeding en loopt open in de tapwaterstand, spanning eraf en de veer drukt de klep weer dicht. dat er spanning opstaat als de boiler constant vraag heeft kan dus normaal zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het kan niet aan je driewegklep liggen!
Of je moet ons verkeerd voorgelicht hebben.
Je zegt dat de driewegklep constant aangestuurd word, natuurlijk moet deze dan open staan(Boilerstand)

Het expansievat en de waterdruk hebben er ook niets mee te maken.

Maar zoals je omschrijft denk ik dat je expansievat zijn beste tijd gehad heeft. Maar dat is zorg 2.
Je kunt proberen (20% kans)dat je het expansievat nog goed is, maar alleen lucht kwijt is. Laat de druk weglopen uit je CV.
Op het expansievat zit onder een dopje of dekseltje een ventiel overeenkomstig een auto. Pomp het vat op tot de druk die er op staat, meestal 1 bar, soms ook 0,5 bar. Daarna CV weer vullen tot de gewenste druk.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

als het drukvat nog goed is, dan hoor je boven de ring in het midden een pokpok geluid als je erop tikt en onder de ring een tonktonk geluid, immers zit daar lucht achter. is het geluid boven hetzelfde als beneden, dan vat lek..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Duw het ventieltje van het drukvat ff in
Als er water uitkomt is het defect

Sine

Moderator

@elektrofix
Ik zou er gewoon even op tikken, dan weet je ook genoeg.

Anoniem

Wat voor boiler zit er eigenlijk op de ketel? Toch niet zo'n hoekige boiler die dezefde afmetingen heeft als de ketel? In dat geval kun je een van de draden van de boilerthermostaat even los nemen. Uit mijn hoofd is dit een oranje of paarse draad.

Controleer de Pen inderdaad of die gangbaar is. maar als je actuator niet stopt als je die er vanaf heb, dan is er iets anders loos..

Op 4 oktober 2021 18:07:50 schreef HenkR:
Wat voor boiler zit er eigenlijk op de ketel? ... Uit mijn hoofd is dit een oranje of paarse draad.

Dit is de boiler en de thermostaat die dus altijd 'gesloten' blijft ten teken dat de ketel hem moet verwarmen. Ongeveer een jaar geleden (13-11-2020) heb ik hetzelfde gelazer gehad maar vergeten hoe alles toen ook al weer gegaan is. Toen stond de boilerthermostaat zo heet dat de ketelbeveiliging eerder afschakelde dan de boilerthermostaat. (Boilerthermostaat: geef mij heet water!!! Ketel: ech nie, ik ben al oververhit. Ik probeer het over 5 minuten nog wel een keer.)

Maar in tegenstelling tot nu, kon ik toen eenvoudig de temperatuurinstelling van de boilerthermostaat iets terugschroeven om dit op te lossen. Nu kan dat dus niet.

Het expansievat zit achter het schot maar wordt ook a.s. zaterdag vernieuwd.

Ik heb een schakelaar tussen de boilerthermostaat en de ketel-elektronica gezet: "aan" dan is er warmwatervraag, "uit" dan verbreekt de boilerthermostaat en doet alleen de CV het.

Tot zaterdag moet dat maar voldoen

Anoniem

Dat is een goeie oplossing.

mag hopen dat die boiler ook richting oud ijzer gaat, zou verkeerde zuinigheid zijn dat ding z'n 4e decennia in te slepen.

de de boilerthermostaat niet werkt kan ik begrijpen, heeft tig jaar condensvocht aan gehangen, wrs aan elkaar geroest binnenin..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mooie boiler om even uit elkaar te halen en naar het oud koper te brengen.

Op 4 oktober 2021 21:08:16 schreef testman:
mag hopen dat die boiler ook richting oud ijzer gaat,

Gaat ie (thanks saturnus, zal ik overwegen). Ze krijgen een ketel CW5 geloof ik dus geen (of hele kleine?) boiler.
Ze wilden voor een CW6 (2 douches en een bad) maar ik geloof dat diverse mensen (o.a. de buren met zelfde huis) ze overtuigd hebben dat dit overkill is.

De boiler bevat 20kg koper. Ik kreeg toen 95 euro van de oud-metaal-handelaar. Ik moest wel zelf de metalen mantel eraf halen. Ze wilden echt koper.

Jacques van Montfort