brug t.b.v. 10P DIL voet

trix

Golden Member

het valt niet mee om in de topic titel mijn vraag te beschrijven :).

ik heb 10x een PCB, met ieder 3 stuks 10 polige DIL voet t.b.v een LN2803.
die LN2803 is niet op alle PCB's nodig, dan moet de voet eigenlijk "door verbonden worden" d.w.z.:
1-20
2-19
3-18
4-17
enz.

nu zoek ik dus iets waarmee dat makkelijk gaat b.v.:
- een DIL behuizing waar deze bruggen in zitten.
- losse bruggen met de juiste lengte.
- dipswitches in een 10 p. DIL behuizing. (die ik op "ON" zet)

heeft iemand een idee wat het best te doen.
tnx.

eigenwijs = ook wijs
buckfast_beekeeper

Golden Member

een DIL weerstandsarray met 0R weerstanden?

Edit bestaat blijkbaar niet in 0R pas vanaf 10R

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op maandag 4 oktober 2021 19:43:38 (40%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
trix

Golden Member

ja dat hat inderdaad ook gekund, mischien kom ik weg me 10R.

eigenwijs = ook wijs

?? Zeker een ULN2803? Maar die heeft 18 pinnen, en die wil je toch niet allemaal doorverbinden?

En ook de pin nummers kloppen niet volgens mij, maar misschien bedoel je iets anders?.

Ik zou denken :
1 -> 18
2 -> 17
3 -> 16
4 -> 15
5 -> 14
6 -> 13
7 -> 12
8 -> 11
9 10 Deze open laten

Dus een 8 position Dil switch.

Ha trix,

Als je de I.C. voet heb gemonteerd dan is een D.I.L. schakelaar 20 p de simpelste oplossing.
Die zijn verkrijgbaar !
Alleen heeft de Kees een opmerking, dus wel even opletten.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
trix

Golden Member

klopt de LN2803 heeft 18 pinnen, maar ik gebruik een 20 p. voet omdat die makkelijker verkrijgbaar is, en ik heb er de plek voor.
die dipswitches in DIL behuizing gaat zeker lukken, alleen de prijs een klein probleempje, zag er net een voor 2 euro, geen ramp, maar toch 6 euro op 1 PCB.

eigenwijs = ook wijs
fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Kleine printplaatjes waar je stekerpennetjes in soldeert?

trix

Golden Member

kleine printplaatjes, kan natuurlijk, maar te bewerkelijk denk ik.
bij OEO kan je volgens mij nog niet bestellen, en de pinnetjes lijken mij ook een beetje kort voor in een DIL voet, daar moet hij wel goed in passen natuurlijk. veel dipswitches lijken voor gewone thrue-hole toepassing.
die van fischer gaan natuurlijk wel in een DIL voet, maar lastiger aan te komen.
maar ik heb nu wel een idee v/d mogelijkheden en ga nog eens goed zoeken.
tnx.

eigenwijs = ook wijs

Een ander voetje gebruiken waar je draadjes in soldeert. Hoe simpel kan het zijn?

Als je gedraaide voetjes op je "master" pcb hebt zitten kun je zelfs in het extra voetje draadjes netjes vouwen en er direct insteken zonder solderen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fatbeard

Honourable Member

Op 5 oktober 2021 19:23:59 schreef trix:
...
bij OEO kan je volgens mij nog niet bestellen
...

Staat gewoon op de website: email sturen. Werkt tadeloos.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 5 oktober 2021 19:23:59 schreef trix:
kleine printplaatjes, kan natuurlijk, maar te bewerkelijk denk ik.

Ik weet niet hoe veel tijd je er in wil steken. Als printplaat kun je stukjes baantjesprint gebruiken. Je hebt tenslotte alleen maar identieke verbindingen die recht oversteken.
Als je er seriewerk van maakt hadden ze al klaar kunnen zijn in de tijd dat dit topic loopt. :)

Van die voorgebogen breadboard jumper wires iets voor je?
Is de perfecte 0Ω weerstand, even zoeken en je zal de 6mm versie vast wel los kunnen krijgen ergens.
voorbeeld: https://www.adafruit.com/product/3314

benleentje

Golden Member

Maar nodig of niet waarom niet gewoon overal wel gewoon de ULN2803 plaatsen kost nog geen 50 cent. Het enig is dat hij inverteert maar dat is verder aanpasbaar in software.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
trix

Golden Member

omdat de ene een IR zender fuctie heeft en de andere een IR ontvanger.

dat van henri62 kan natuurlijk ook (extra DIL voet met draad bruggen), is wel optisch niet zo fraai denk ik, verdorie weer een eis erbij ;)

eigenwijs = ook wijs
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 5 oktober 2021 22:45:39 schreef benleentje:
Maar nodig of niet waarom niet gewoon overal wel gewoon de ULN2803 plaatsen kost nog geen 50 cent. Het enig is dat hij inverteert maar dat is verder aanpasbaar in software.

Non inverted los je dan weer op met een MIC2981. Kost wel wat meer.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Robin F.

Golden Member

Wat je zoekt heeft wel ooit bestaan:

Blijkbaar gemaakt door Amphenol, maar ik heb geen idee hoe het heet. Ik ken ze van oude netwerkkaarten (3C501), waar ze worden gebruikt om te schakelen tussen BNC en AUI:

Op een ander kaartje waar dit ding stuk of kwijt was heb ik hem vervangen door een blok DIP-switches, omdat ik dit ding inderdaad ook niet kon vinden...

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
trix

Golden Member

ik heb soort gelijke wel eens gezien op een PCB van een graco airless verf pomp.
maar dan waren het meer stukjes aluminium folie die je kon doorprikken, en daarmee een selectie maken voor het juiste type pomp.
nooit meer ergens tegen gekomen.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Die zag je vroeger vaak, maar nu niet meer (DIL is een aflopende zaak)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In mijn werkzame leven gebuikten wij deze, maar dan de 16-pens uitvoering voor het coderen van twee hexadecimale cijfers. De benodigde draadjes leg je in de gleufjes en soldeer je vast.
Ze zijn niet echt gratis :(

Op 4 oktober 2021 20:09:28 schreef trix:
klopt de LN2803 heeft 18 pinnen, maar ik gebruik een 20 p. voet omdat die makkelijker verkrijgbaar is, en ik heb er de plek voor.
.

@trix: Heb je deze advertentie gezien? Misschien is de 5 X de 2-voudige wel te gebruiken.
https://www.circuitsonline.net/aanbod/25791/componenten/printschakelaa…

MVG Gerard. ;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
trix

Golden Member

die gaan denk ik ook niet in een DIL voetje.

eigenwijs = ook wijs

De rode schakelaartjes wel, maar die zijn helaas 8x