EMA-11HX1 Double Balanced Mixer

Hubie

Special Member

Ik ben nog steeds opzoek naar een datasheet van deze mixers.Is nergens te vinden.Eerst even wat ik wel weet.
Ik weet hoe ik 'm aan moet sluiten want ik kwam een .pdf van de EMA-220X tegen.Pin 8,1 en 3 groen en pin 4 "odd coloured" blauw.Pin 2,5,6,7 aan de behuizing en letters EC over pin 2.Klopt helemaal.Maar de vraag blijft met welk power level moet ik de LO aansturen?Deze plug in mixers zijn er van 3 dBm tot 17 dBm en alles wat er tussen zit.
Hier op de sheet van de EMA-220X zie ik bijvoorbeeld: LO power level 17 dBm staan.Dat is al 3 x zoveel van wat er in een SBL-1 moet.Hoe kom ik erachter met wat voor level ik die mixer aan moet sturen.(Zonder hem op te blazen bedoel ik eigenlijk. ;-)

StijnN

Golden Member

De dichtstbijzijnde welke ik kan vinden:

EMA-11H.pdf

A person who never made a mistake never tried anything new.
mel

Golden Member

Waarom neem je geen SBL-1 ?

[Bericht gewijzigd door mel op dinsdag 5 oktober 2021 17:11:03 (15%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Bedankt StijnN,zo is de puzzel bijna opgelost,alleen waar de letters X1 voor staan is nog een raadsel.
IF 10 MHz - 1000 MHz,niet vanaf DC,das dan weer een tegenvaller.
@mel,ik heb nog 3 SBLen liggen,2 daarvan gaan wss in de µBITX.
Maar ik dacht mss zijn die EMA-11HX1 ook bruikbaar,vandaar.
Ik heb die dingen al 20 jaar in een bakje liggen en elke keer kom ik ze weer tegen. ;-)
Ze zijn trouwens hagelNOS,mss verpats ik ze wel op ebay. ;-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Let wel, zelfs al zijn ze '17 dBm', dan nog HOEF je ze niet zo hoog aan te sturen. Het is het maximum wat ze mogen hebben; met minder werken ze ook.

De hogere LO-niveaus zijn alleen nodig voor het mixen van zeer hoge signaalniveaus bij zeer lage IM. Bijvoorbeeld bij duplex-telefonieverkeer in dezelfde HF-band (scheepvaart). En dan neem je een DBM die zo'n LO aan kan.

In bijv. een Bitx speelt dat geen rol: daar wordt de IM eerder door de ingang en eventueel de ferrietringetjes bepaald. Een high-level mixer werkt daarin net zo goed, al is de LO laag; het is alleen 'zonde'.
(Maar wel beter dan ongebruikt laten liggen natuurlijk!)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Ik zie bij YT filmpjes over proeven met mixers meestal dat ze het signaal uit de signaal generator net onder de max zetten,dus pak em beet,6-6,5 dBm bij een 7 dBm mixer.
Zoals hier in dit filmpje:https://www.youtube.com/watch?v=GvadQpkZ8l0
Tot op het punt waarop meer LO input geen nut meer heeft en de boel gaat vervormen en zelfs tegen gaat werken(5 min.58)
Als de IF output niet meer stijgt is het juiste LO level bereikt zegt hij (6min.19)

Ha Hubie,

Je kan je mixer uitproberen @StijnN heeft iets wat er op lijkt :S
Het kan zijn dat het een grote lijnen overeen komt en een selectie is, maar het kan ook zomaar een geheel ander model zijn.

Ik heb je filmpje niet gezien maar afgaande op jou info vind ik de conclusie iets te voorbarig, waar mee ik bedoel als je een eigenschap op maximale uitsturing moet aangeven op 1 dB compressiepunt dat is een beetje tricky........
Goed ik ken de context niet, maar het intercept point ligt veel lager dan het 1 dB compression point !

Als het een high rel mixer is misschien een beetje zonde om in een ontvanger te gebruiken daar is het R.F. ingangssignaal niet zo sterk, je L.O. moet wel veel sterker zijn dan het R.F. signaal maar 17 dBm is wat overdreven je ingangssignaal mag dan zeker 6 dBm zijn dat komt uit je meetzender !
Het kan tot op zeker hoogte geen kwaad @Frederick E. Terman geeft dit al aan, maar een te laag L.O. signaal bij een high level mixer heeft ook weer nadelen voor de optimale werking van de conversie.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Ja precies Henk.In de µbitx gaat een eigen b(r)ouwsel of de SBL-1 dat hangt er vanaf hoe het eigen brouwsel functioneert.
Het probleem is dat ik die EMA-11X1 mixers ook niet kan verkopen want ik heb de exacte gegevens niet zolang ik niet weet waar dat X1 op slaat.Het kan idd zomaar een andere mixer zijn.

Ha Hubie,

Even op je andere draadje gekeken ik kon het hele project niet.
Ik zie nu waar het voor nodig is, en ook je ring mixer ontwerpen mooi gedaan !
De middelste begint er op te lijken trafo's misschien nog iets te groot......

Een SBL1 als je die heb liggen prima maar dat type is al een tijdje uit de roulatie dus bij aanschaffen betaal je zomaar het dubbele bedrag van de waarde !
Beter een modern type wat goed verkrijgbaar is.
Aan de andere kant is het zeker mogelijk op de frequentie welke je gaat gebruiken de ring mixer zelf te ontwikkelen / bouwen.

Voor een dubbel balans mixer is dit met twee trafo's en 4 diodes prima te doen.
Ik las dat je de diodes zou willen selecteren, op welk criterium
zou je willen selecteren :?
Dat selecteren moet je vergeten daar heb je de meetapparatuur niet voor ;(

Zo'n diode moet aan de volgende eigenschap voldoen om netjes te kunnen vermenigvuldigen ( choppen );
Zo dicht als mogelijk de ideale commutator benaderen dus snel d.w.z. dat het transitie gebied ( de niet lineaire zone ) zo kort mogelijk moet zijn, hoe langer dit duurt des te meer harmonische en dus meer spurs ;(

In de moderne mixer worden hier speciale diodes voor gebruikt dat kunnen wij niet bereiken met een losse Schottkydiodes maar goed het mag ook iets minder !
Jij heb een hele kleine band te bestrijken dus kan je de mixer daarvoor optimaliseren qua trafo's !

Omdat ik het ontwerp niet kon en de titel veel belovend was bidirectionele zend / ontvanger heb ik op het schema van de ontwerper gekeken.
Tja het bidirectionele viel een beetje tegen het zijn nog steeds apparte versterker trapjes voor T.X. / R.X. die aan / uit geschakeld worden !
Maar goed de ring mixer wordt wel twee kanten opgebruikt :)
En het is een pre dat er een relatief breedbandige versterker tussen ring mixer en filter geplaatst is.

Al met al leuk project......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Ha Henk,
Het mooie van de Bitx vind ik dat je het met onderdelen uit de junkbox of voorraad met minimale kosten in elkaar kunt bakken.
Over de diodes,ik meet de U forward op de componenten tester en zoek er 4 bij elkaar.
Er is al veel geschreven over wat voor diodes er in een ringmixer moeten maar ik denk dat dit op de relatief lage frequenties (< 30 MHz)geen ruk uitmaakt.We zijn tenslotte geen satelliet aan het bouwen. ;-)pa0se heeft in zijn TRX Schottky,DUS en DUG gebruikt en vergeleken,de verschillen zijn echt minimaal.

Ha Hubie,

Ik moet je zeggen niet zo gedetailleerd in het ontwerp gedoken even oppervlakkig gekeken met name voor je vraag omtrent de ring mixer.
Maar het is van de ontwerper zeker netjes als er op de verkrijgbaarheid van de componenten gelet wordt !

Even over de diode in je ring mixer daarvan is alleen de snelheid van belang.
De Uf is een D.C. matig getal en ondergeschikt zeg maar een super laagfrequent component !

Als je voor een Schottky diode gaat zit je qua Uf goed, maar de snelheid dus de capaciteit is veel belangrijker in jou constructie als mixer, voor een detector is dit weer veel minder belangrijk tenzij je een data stroom van 10 Gbit wil volgen ;) .

Het "mengproces" vindt plaats vanwege de schakelrespons van de diode I-V-curve op het sterke LO-signaal.
Omdat de diode door de LO wordt geopend en gesloten, wordt het kleine RF signaal in mootjes gehakt :P
Omdat je Lo signaal van een hoge constante amplitude is...... is de Uf minder belangrijk.
De enig invloed van de Uf op je ring mixer is de hoogte van je Lo signaal.......

Nu wil je zo kort als mogelijk in die niet lineaire zone blijven hangen zoals ik aan gaf daar ontstaan de sub mengproducten dus snelheid is belangrijk tenslotte is het een commutator ( of schakelend ) mixer proces ook op een lage frequentie !
De diodes die ik gebruik zijn uit de BAT serie kosten gemiddeld €0,45 / stuk hebben 0,6 pF

Dit omdat je de ring mixer zelf ontwerp / bouw want aan de andere kant moeten we ons realiseren dat je niet direct op de mixer binnen kom er zitten nog trappen voor en deze bepalen in zeer grote mate de dynamiek van de ontvanger !
Alleen voor de zender heeft de mixer een andere dynamiek, ik denk dat de ontwerper wel op de balans heeft geldt qua niveaus tussen T.X. / R.X.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.