Wasdroger motor start SOMSniet

Beste allemaal,
een Zanker KE2091 wasdroger (prod 916716016|01) wil soms niet starten met draaien. In plaats daarvan hoor ik wel een flinke brom, waarschijnlijk uit de motor. Na een aantal startpogingen loopt ie opeens weer prima. Niks mechanisch dus! Trommel loopt soepel. Intuïtief probeerde ik de trommel te helpen met starten door hem een zetje te geven met de deurschakelaar ingeduwd, maar dat helpt helaas niet. Ik vermoed dan dat het NIET de condensator kan zijn maar misschien maak ik daar een denkfout? De machine is ca. 20 jaar oud en erg lastig uit te bouwen dus hoor ik graag andere suggesties of correctie op mijn denkfout? Als het een duurder onderdeel is moet de machine maar eens vervangen worden lijkt mij, maar een condensator is hij nog wel waard.

Ben heel benieuwd naar jullie tips.

vergeten

Golden Member

Ik verdenk de condensator.
Dat je de machine toch maar moet uitbouwen en die condensator het beste kan vernieuwen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dus machine toch maar uitgebouwd en opengemaakt. Bingo! Machine bleek zo soepel te draaien omdat de riem er af lag! Toch maar een nieuwe C besteld (komt vrijdag en de riem alvast vervangen. Vraag mij wel af waarom zo 'n C kapot gaat? Was in 2013 ook al vervangen! IN ieder geval dank voor de snelle reactie!

Onder het mom van "minder schadelijk voor het milieu" krijgen producenten van het groen geweld een vrijgeleide om zooi te produceren. Nieuwe condensatoren gaan al maar minder lang mee.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Slaolie bederft ook, die troep zit ook in de condensatoren van Marelli.. Bij alle andere merken haast niet maar bij Electrolux groep??

Het was eigenlijk geen vraag meer, maar voor de volledigheid, een nieuwe C er in gezet en de machine draait gelijk weer prima. Dank voor t meedenken