MT3608 boost converter werkt niet

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Wie kan me op weg zetten met een MT3608 converter 12V naar 24V op te krikken? Ik kocht een chinees printje met daarop een instelpotmeter. Tot mijn verrassing volgt de uitgang ongeveer de ingangsspanning zonder enige verhoging. Als ik de specs van het ic goed begrijp regelt het ding de uitgangsspanning zodanig dat de loper van de potmeter op ongeveer 0,6V komt te staan. Dat is bij mijn printje niet zo. Pin3 (FB) van het ic komt op 4V. Hoe ik de potmeter ook regel, nooit komt er spanning op de uitgang die hoger is dan de ingangsspanning.

Twee mogelijkheden liggen voor de hand; een defect printje of ik doe iets fout. Om defecte print uit te sluiten heb ik drie keer een ander exemplaar uitgepakt. Telkens zelfde resultaat.

Ik heb de schakeling zowel onbelast als met 470 ohm belasting getest. Ook een lampje als belasting bereikt niet het gewenste resultaat. De primaire bron is een lineaire regelbare voeding. Zou dat een probleem kunnen stellen? Vaak worden die dingen in combinatie met een batterij gebruikt.

Vriendelijke groeten,

Eduard

dan is de print kapot, het is nu een spanningsregelaar ipv een schakelende converter. hoewel een print van 2€ kan bij de chinees ook net zo goed een heel ander functie hebben als waar die voor verkocht was..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 oktober 2021 20:33:08 schreef Eduard2:
Beste forumleden,

Als ik de specs van het ic goed begrijp regelt het ding de uitgangsspanning zodanig dat de loper van de potmeter op ongeveer 0,6V komt te staan. Dat is bij mijn printje niet zo.

Eduard

Dat denk ik niet, de spanning op de loper is mijn inziens afhankelijk van de de uitgangspanning (spanningsdeler). Die 0.6V (V ref) waarvan sprake is intern in het IC denk ik (zie blok schema). Hoe dan ook zou de uitgangspanning toch moeten variëren. Raar dat de 3 printjes hetzelfde reageren, dus zit de kans erin dat je toch iets fout doet.

datasheet.pdf

alhoewel er hier onder wel sprake is van die 0.6V op FB.

Eduard2

Golden Member

Dag Robbe,

Ik vrees dat je geen gelijk hebt. De weerstanden R2 en R1, respectievelijk het onderste en bovenste deel van de instelpot, vormen een spanningsdeler gevoed door de uitgangsspanning. De spanning op de loper is dus:
Vloper = Vout*R2/(R1+R2)

Reken je die formule om naar Vout dan geeft dit Vout = Vloper*(1+R1/R2)

Vergelijk je mijn rekenwerkje met de formule uit de handleiding dan kan het niet anders of Vloper moet gelijk zijn aan Vref (ongeveer 0,6V).
Vandaar mijn stelling dat de drie geteste converters defect zijn.

Als dat zo is dan heeft de handelaar die ze verkocht een probleem. De drie geteste exemplaren zijn een steekproef uit zijn voorraad. Een steekproef van drie exemplaren waarbij alle drie defect duidt op een zeer hoog percentage niet werkende converters. Hopelijk doe ik iets fout. Die kans lijkt me eerder klein want het circuit is eenvoudig in gebruik tenzij er iets is dat ik over het hoofd zie.

Graag jullie bevindingen met de MT3608. Helaas heeft de elektronicazaak in mijn buurt dit ic niet in huis. Als ik ergens losse ic's kan kopen is de zaak dichter bij een oplossing.

Bedankt voor het meedenken.
Vriendelijke groeten,

Eduard

flash2b

Special Member

Ook ik heb met de MT3608 printjes van AliExpress geëxperimenteerd. Doordat ze R1 + R2 hebben vervangen door één potmeter kan de FB pin direct aan de Vout of GND worden gedraaid. En daar kan de MT3608 niet tegen !

Ik had 5 printjes en de eerste had hetzelfde probleem als de TS. De potmeter werkt ook tegengesteld, dus met de klok mee is lager en tegen de klok in is hoger.

Wat werkte

  • Potmeter met de klok mee op max (dus lage spanning uit !)
  • Lage ingang spanning aanbieden (5v)
  • Potmeter langzaam! verdraaien tot je aan je gewenste spanning komt, bv 12V
  • Ingang spanning verhogen naar je werk spanning
  • Printje is nu te gebruiken in je eigen schakeling

Eduard2

Golden Member

Goede morgen flash2b,

Ik wacht nog even op het antwoord van de leverancier vooraleer met exemplaar 4 en 5 aan de slag te gaan. Het is onwaarschijnlijk, maar niet uitgesloten, dat ik door een potmeter op uiterste stand de drie printjes naar de eeuwige jachtvelden heb gestuurd.

Ik startte de test met de regelbare voeding op een 3 tal volt. Draaien aan de potmeter verandert niets aan de uitgangsspanning. Daarna heb ik de ingangsspanning opgedreven naar 12V. Zonder aan de potmeter te raken volgt de uitgang ongeveer de ingang. Het is niet uitgesloten dat de potmeter op het moment van levering in een uiterste stand stond. Dat heb ik niet gecontoleerd. Op internet las ik dat de potmeter ongeveer 25 toeren nodig heeft om zijn hele bereik te doorlopen. Weet je of er een mechanische weerstand is bij einde bereik? Kan je de potmeter vernielen door tegen de stootrand aan te schroeven? Loper aan massa is bij dit printje onmogelijk. De fabrikant heeft de onderkant via een 2k2 weerstand aan massa verbonden. Wellicht om de helft van de mogelijke problemen op te lossen.

Wat gebruik jij als belasting om het printje te testen? Zou het kunnen dat de 470 ohm weerstand waarmee ik opstart te weinig stroom opneemt? Op internet las ik dat iemand ze onbelast inregelt. Dat lijkt me vreemd omdat een schakelvoeding een belasting nodig heeft om te werken. Teneinde de kwestie van te kleine belasting uit te sluiten startte ik de laatste proef met een 12V 5W autolampje als verbruiker. Ook dan blijft de uitgang steeds de ingangsspanning volgen.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Op 6 oktober 2021 10:38:53 schreef Eduard2:

Ik startte de test met de regelbare voeding op een 3 tal volt.

Dat is veel te laag, dan werkt zo'n printje niet.
Starten op 10V ingang met enkel een voltmeter eraan als verbruiker, dan zal je het wel kunnen regelen.
Daarna kun je verder experimenteren als het printje eenmaal werkt.

Ik heb dat ook voorgehad en dacht ook dat ze defect waren maar ze waren allemaal ok.
Blijkbaar staan die potmeters op het uiterste ingesteld bij aankoop.

LDmicro user.
flash2b

Special Member

Op 6 oktober 2021 10:38:53 schreef Eduard2:
Goede morgen flash2b,

Wat gebruik jij als belasting om het printje te testen? Zou het kunnen dat de 470 ohm weerstand waarmee ik opstart te weinig stroom opneemt?

Ik gebruikte mijn SDL1020 load (bovenste apparaat) op 100mA.

Ik startte de eerste op 10V zoals MGP schreef met alleen een DMM als belasting wat resulteerde in direct defect, dus niet doen.

Minimaal de potmeter in het 'midden' zetten.

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Eind goed, al goed. Met plezier kan ik melden dat het probleem is opgelost. Geen enkele converter is defect.

De essentie van het verhaal is de info op de site van de leverancier grondig te lezen en alles stipt uit te voeren. De converter werkt al met ingangsspanning in de buurt van 2V. Op dit forum vernam ik dat in tegenwijzerzin draaien de uitgangsspanning opdrijft. Het lijkt eindeloos linksom draaien tot uiteindelijk de uitgangsspanning toeneemt. In de buurt van de gewenste 24V is de afstelling best gevoelig. Kleine hoekverdraaiing geeft al een flinke verandering in de uitgangsspanning. Daarom overweeg ik de potmeter door 2 vaste weerstanden te vervangen.

Naast iedereen die op dit forum heeft meegewerkt wil ik bij deze ook de leverancier, de Nederlandse firma Tinytronics, bedanken voor de gekregen hulp.

Vriendelijke groeten,

Eduard

flash2b

Special Member

Mooi dat je meldt dat het nu werkt voor je. Wat je zegt klopt ook, de potmeter instelling is zeer gevoelig als de boost gaat werken.

Eduard2

Golden Member

Dag flash2b,

Intussen heb ik de potmeter vervangen door een enkele 82K weerstand. Bovenkant aan de +Vout onderkant aan de doorverbinding van het contact der loper en de onderkant van de potmeter. Samen met de 2K2 smd weerstand op het printje ontstaat nu een spanningsdeler die bij mijn printje 23,34V levert. Dat volstaat zeker om een 24V relais te activeren.

Vriendelijke groeten,

Eduard