BB212 nep of niet

Deze varicap heb ik een paar jaar geleden gekocht bij een Nederlandse webwinkel.
Voor een afstembare loop antenne heb ik deze al een geprobeerd, dat was geen succes, het leek erop dat het raam werd kortgesloten, toen besloot ik om een varco te gebruiken wat wel goed ging.
Nu heb ik een Colpitts oscillator waar ik een afstem capaciteit van 150pF nodig heb en waar ik die BB212 (twee stuks) wil gaan gebruiken.
Als ik deze gebruik slaat de oscillator af.
Komt dit omdat de HF spanning uit de oscillator hoger is als de maximale reverse spanning welke voor deze varicap 12 Volt is?

Met succes heb ik de BB201 toegepast, dit gaat perfect alleen is deze varicap alleen bij Mouser te bestellen.
Ik zit dan vast aan een minimum order bedrag van 50 euro, wat mij weerhoud van een kleine bestelling.
Ik heb de indruk dat de BB212 fake is, de BB201 is perfect maar kan ik niet bestellen.

Iemand die toevallig bij Mouser gaat bestellen waar ik mee kan liften?

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

BB212 is bijna niet meer te krijgen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fatbeard

Honourable Member

Het is zaak om de RF spanning over een varicap zo laag mogelijk te houden: deze wordt opgeteld bij de afstemspanning en geeft op die manier frequentie-afwijkingen en vervorming.
Als de diode forward gebiast wordt op die manier vormt-ie een kortsluiting...
Dit effect is het meest merkbaar aan het uiteinde van de schaal (hoogste capaciteit/laagste afstemspanning).

Ik zou er niet meer RF op zetten dan 5% van de afstemspanning...

De BB201 kun je als particulier ook bij Sinuss bestellen:
https://sinuss.nl/componenten/halfgeleiders-sensors/diodes/rf/variable…

[Bericht gewijzigd door fatbeard op dinsdag 5 oktober 2021 09:40:43 (18%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Mel de BB212 is bij Dutch shop te bestellen, daar heb ik die ook vandaan: https://dutchrfshop.nl/nl/196-varicap

Fatbeard, bedankt voor de link, mooi dan kan ik de varicap daar bestellen, maar zit ik dan niet vast aan een minimum order bedrag?

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Wees ook daar toch maar zuinig op!
Ik ziet het er van komen dat het net als met de trimmers gaat.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
fatbeard

Honourable Member

Op 5 oktober 2021 10:38:12 schreef Martin V:
... maar zit ik dan niet vast aan een minimum order bedrag?

>:) Een béétje zelfwerkzaamheid wordt over het algemeen wel op prijs gesteld: https://sinuss.nl/veelgestelde-vragen

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Anoniem

Voor je begint met 'fake' veronderstellen, heb je al gecheckt of hij correct is aangesloten? Een varicap dient steeds invers gepolariseerd te zijn.
En heb je hem gewoon al eens uitgemeten of ie niet stuk is? Voor je multimeter is en blijft het een gewone siliciumdiode diode.

mel

Golden Member

Op 5 oktober 2021 10:38:12 schreef Martin V:
Mel de BB212 is bij Dutch shop te bestellen, daar heb ik die ook vandaan: https://dutchrfshop.nl/nl/196-varicap

Fatbeard, bedankt voor de link, mooi dan kan ik de varicap daar bestellen, maar zit ik dan niet vast aan een minimum order bedrag?

Ik heb m ook daar geprobeerd te bestellen, maar ze waren op.
En ze komen ook niet meer zeiden ze(obsolete)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Display heeft de BB212 zo te zien nog gewoon https://www.hf-electronics.nl/BB212

Bij Ssinuss zie ik geen prijzen, klopt dat?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

Alleen voor obsolete onderdelen (heeft ook weinig zin).
Voor de BB201 krijg ik een prijs te zien van €1.53

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

Geen prijs betekent dus geen voorraad als ik het goed begrijp?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bert jan

Special Member

Ja kan ook 2x BB112 of NTE618 gebruiken. Die zie ik wel te koop, o.a bij Reichelt en Ali..

Frederick E. Terman

Honourable Member

Of probeer het voor de grap met een TIP30 of een van de andere lage TIP-nummers. Die dingen gaan tot 600 pF (C en E parallel tegen B).
Door een PNP te nemen (TIP30 bijvoorbeeld) kun je hem ook net zo als een dubbele varicap aansluiten; het totaal komt dan dus tot bijna 150 pF.

Die hoge (en variabele!) capaciteit was toen een groot nadeel, maar als varicap zouden ze geen slecht figuur slaan. Enige nadelen: in verhouding tot een 'echte' varicap groot, en vrij veel spanning nodig om echt lage capaciteit te maken - bij 12V zit je nog op 30 pF.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb nog een 'paar' BB112's liggen, is er nog een beetje vraag naar die dingen? Zou er anders wel een paar kunnen aanbieding in de rubriek vraag & aanbod.

This is the world we know best, the world of madness

Of probeer het voor de grap met een TIP30 of een van de andere lage TIP-nummers.

Die TIP transistoren heb ik niet, wel heb ik een zak vol van de BC550 en de BC560, is dat soms bruikbaar als varicap?

Jullie zijn vast benieuwd hoe dat verhaal met de BB212 is afgelopen.
Allereerst heb ik in de diodestand van de multimeter gecontroleerd of er wel twee diode overgangen in de TO92 behuizing zitten.
En dat was niet het geval, alleen bij één van de buitenste pootjes en de midden poot had ik een diode overgang.
Dat klopt dus al niet want in de BB212 zitten twee dioden.

Vervolgens heb ik eerst een VHF varicap geprobeerd van 30pF en dat ging prima.
Daarna de BB212 ook als varicap geprobeerd en dat deed helemaal niets.
Conclusie de BB212 die ik in bezit heb zijn fake of nep.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Of defect ;(
Wat zijn je eisen en waarom een diode die zo'n 20 jaar obsoleet is :?
Als de ingeving je voorraad is en het een nieuw ontwerp betreft zijn er moderne versies, maar de BB212 heeft een grote capaciteit ratio en een lage spanning !

Als je iets anders als varactor wil gaan gebruiken dat gaat 9 van de 10 keer niet goed door de parasitaire eigenschappen denk aan inductie, rest capaciteit, je komt niet laag genoeg spanning is veel te hoog enz......
Met een L.E.D. kan je nog het beste succes hebben maar die ruist weer veel te veel |:(
Een varactor is net als een zener aan de ene kant een diode maar aan de andere kant toch weer net niet !

Tussen twee haakjes met het meten van de varicap wel op de polariteit gelet kathode is de middelste aansluiting ( uit het hoofd ).......

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo Henk,

Met het meten heb ik zeker op de polariteit gelet.
De kathode zijn de twee buitenste aansluitingen, de common anode de middelste.
Het is op zich al verdacht als er maar één diode inzit voor de dubbele varicap BB212.
En voor degene die dacht dat de BB212 veel meer capaciteit heeft als een gewone VHF varicap en dat daardoor de oscillator wel eens af kan slaan, daar heb ik rekening mee gehouden.
Door een kleine capaciteit in serie met de varicap te zetten kan de oscillator nooit afslaan.

Het is niet zo dat ik die BB212 al heel lang in een bakje heb liggen, ik heb er een paar jaar geleden een stuk of vier van gekocht, speciaal om een dure varco te vervangen.
De BB212 komt van Dutch RF shop, helaas het zijn niet de echte.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Het gaat toch om een BB212 ik weet bijna wel zeker dat het een common kathode is welke pin daar wil ik van weg blijven :S
Je opmerking kan ik volgen maar dan zou je met een echte V.H.F. varactor ook uit kunnen komen.

Ik heb de BB212, maar ook veel modernere van Toshiba die zijn op een aantal punten een stuk beter !
Als je geen dubbele nodig heb dan heb ik nog wel hyper abrupt diodes voor je........
Kijk nog eens naar je diode of ik er naast zit :(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 10 oktober 2021 17:37:57 schreef Martin V:
[...]
Die TIP transistoren heb ik niet, wel heb ik een zak vol van de BC550 en de BC560, is dat soms bruikbaar als varicap?

Nu ja, alle PN-overgangen hebben natuurlijk een spanningsafhankelijke capaciteit. Maar juist die TIP's haalden de hoge capaciteit die jij nodig hebt, en die de BB212 ook haalde. De BC'tjes zitten veel lager.

--

Op 10 oktober 2021 19:12:48 schreef Martin V:
Met het meten heb ik zeker op de polariteit gelet.
De kathode zijn de twee buitenste aansluitingen, de common anode de middelste.

Hier vergis je je mogelijk. Een common anode zou ontzettend onhandig zijn in schakelingen met een positieve voedingsspanning. Daarom zie je meestal common cathode. De BB212 is ook common cathode.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org