Jij "verdenkt" het BMS van "onterecht" de boel uitzetten....
Ik verdenk het BMS er van om TERECHT de boel te hebben uitgezet.
Als je accucellen in serie zet, dan is de stroom die je IN de ene cel laad ook de stroom die IN een andere cel gedaan wordt. Hetzelfde geldt voor "uit".
Als je nu 7 cellen van 3000mAh in serie zet en eerst allemaal helemaal vol laad, dan blijven ze in princiepe in sync, zelfs als is er eentje met iets lagere capaciteit tussen. Het enige is dat als die kleinste cel leeg is, je in princiepe de resterende energie in de andere cellen niet meer kan gebruiken. Jammer dan.
Maar na 2 jaar gebruik... gaat er 1 cel een beetje lekken. Dan gaat het BMS zijn balancing functie uitvoeren. Stel er is 100mAh weggelekt in 1 cel. Nu laad je alle cellen op totdat ze vol zijn, maar die laatste heeft dus nog 100mAh te gaan. Er wordt dan nog 100mAh * 7 * 4.2V = 1kJ aan energie door de lader de accu in gedaan. Maar alle cellen zijn vol, dus het BMS moet dat dissipieren. Nouja, 1 cel kan dat nog wel gebruiken. Er wordt dus 900J gedissipieerd terwijl er nog 160J in die ene cel gedaan wordt.
Dit verwarmt de cellen het dichtst bij de BMS en daar gaan ze van lekken.
Maar goed. Laat je hem nu een jaar staan dan lekt die lekende cel dus helemaal leeg. En dan zegt het BMS terecht: Het is niet verstandig om nog energie uit deze accu te halen. En ook zomaar laden is niet verstandig.
Meet de individuele celgroepen. Meet je allemaal positieve spanningen zeg tussen 0.5 en 2.5V dan moet je de boel opladen tot 3.0V met een heel lage stroom. Van de gewone lader gaat het accupack kapot. Stel hij is 10Ah, dan mag je met max 0.5A laden in dit stadium. Zodra ALLE cellen boven de 3.0V zijn mag je weer "snelladen" bijvoorbeeld met de originele lader. Zodra de eerste boven de 4.2V komt, zou ik daarmee stoppen en weer met de hand de resterende cellen op 4.2V brengen. De kans bestaat dat je accu dan nog wat leven heeft.
Meet je iets als "alles nul" of 1 precies nul de rest nog 0.5-4.0V dan is die ene celgroep waarschijnlijk echt definitief kapot. Er is een lekstroompje geweest niet in de accucel zelf, maar in het BMS of de fiets, wat niet afgeschakeld is toen de ondergrens bereikt werd. Dat resulteert er in dat de resterende cellen nog zeg 3.8V*6 leveren en terwijl die laatste van 3.0 naar 0V zakt loopt de klemspanning van de serieschakeling terug van 24.6 naar 21.6... De externe stroom blijft lopen en de kapotte cel wordt omgepoold geladen. Daar kunnen ze helemaal niet tegen en ze zijn vrijwel direct helemaal kapot.
P.S. Ik zit met 7S in m'n hoofd, omdat iemand hier gevraagd heeft of ik een 7S pack voor hem in mekaar kan zetten. Tegenwoordig zijn fietsen meestal 10S. (maar vroeger ook 7S).