RF communiceren met WTW ventilatie

Wij willen ons WTW ventilatie systeem van Orcon kunnen schakelen via de Athom Homey (smart home hub). Het ventilatie systeem communiceert via RF zenders. De communicatie is goed dichtgetimmerd, ik heb diverse forums afgestruind naar een manier om te kunnen communiceren met de WTW unit maar het is nog niemand gelukt.
Nu mijn vraag.. Ik zoek een manier om de tiptoetsen (of printplaat) van de RF zender voor stand 1, 2 en 3 te modificeren naar een mechanische schakelaar van bijvoorbeeld klik-aan-klik-uit. Deze communiceert wel met Homey en zo kan je bv de ventilator een bepaalde tijd op stand 3 laten draaien als de PIR in de wc beweging heeft gedetecteerd. hieronder de een foto van de RF zender. De zender komt niet aan de muur te hangen dus het hoeft er niet gelikt uit te zien. Iemand ideeën hierover?

https://www.ventilatieland.nl/resize/orcon-draadloze-zender-afstandbediening-15rf-orcon-19130111.jpg/0/1100/True/orcon-draadloze-zender-afstandbediening-15rf.jpg

Ter aanvulling van het topic. Dit zijn foto's van de RF zender en printplaat die bij ons in de kamer hangt. Voor de gehackte versie zou ik er dan eentje aanschaffen zoals in de originele post.

Opgelost! eigenlijk heel simpel door de installatie handleiding erbij te pakken. De groene klemmenstrook op de foto is bedoeld om een perilex aan te sluiten. 230v op pin 3 is hoog toeren. Ik had nog een zigbee schakelaar liggen. Die via de netvoeding aangesloten en 230 laten schakelen op pin 3 van de print. Nu kan de WTW in hoog toeren laten draaien via de Athom Homey en zijn de aanstuur mogelijkheden eigenlijk eindeloos.

Ik ben dus een electronica analfabeet.
Maar zou zoiets ook mogelijk zijn met mijn systeem?

Ik neem aan dat je hier een perilex aansluiting nodig hebt?

die unit heeft geen 3 standen die extern aan te sturen zijn buiten de draadloze optie..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die wtw heeft een perilex aansluiting. Die afzuigbox print van orcon niet. Je zal dan enkel de rf communicatie moeten nabootsen net als mensen al gedaan hebben voor soort gelijk systemen (hint hint) je kan ook die orcon afstandsbediening aanpassen. Op het printje zit een fpc connector waar je knoppen folie op zit, daar kun je mooi je contacten over zetten.

Ah, oké. Het is dus mogelijk.
Toch een gevorderden projectje geloof ik.

Dank je voor de uitleg.

Ja, het wordt wel een geavanceerd projectje zonder enige kennis van de systemen en communicatie protocollen.

Op 19 februari 2021 14:46:33 schreef WoutBo:
Ter aanvulling van het topic. Dit zijn foto's van de RF zender en printplaat die bij ons in de kamer hangt. Voor de gehackte versie zou ik er dan eentje aanschaffen zoals in de originele post.

Voor eventuele andere lezers, die CO2 sensor op de foto is qua binnenwerk exact gelijk aan de itho RFT-CO2. Als er meer leentjebuur is gedaan gebruikt deze (en wellicht andere orcon producten) ook hetzelfde RF protocol namelijk RAMSES II.
Er is voor de itho een CC1101 library die ik het aangepast om de RFT-CO2 en de RFT-RV te ondersteunen https://github.com/arjenhiemstra/IthoEcoFanRFT
Deze kun je ook vrij eenvoudig gebruiken om RF communicatie af te vangen om verdere analyse te doen van het protocol.