Display Honeywell Chronotherm

Bovengenoemde display laat t afweten.
Nu ben ik al aardig aan t struinen geweest en verschillende "oplossingen" gevonden maar niet bevredigend.

Van boven een toaster hangen : https://www.youtube.com/watch?v=6cnCDOfCafs Heeft niet mijn voorkeur :D

En het "ombouwen" met een zebrastrip : https://www.youtube.com/watch?v=8VAQmxfXR7w Is iets beter maar ook niet mijn voorkeur. Rigoureus.

Tot het verhitten met soldeerbout en aandrukken met gummetje ..... of met een T-tip op een soldeerbout. Schijnt het als je geluk heb een paar maanden uit te houden en dan zit ik dus midden in de winter opeens zonder thermostaat.

Nu heb ik een stukje "3M Z-Axis Conductive Tape 9703" besteld en vroeg me af of dat wat is.
Voorzichtig de flat-cable loshalen met hotgun, erg goed schoonmaken met isopropanol .... stukje tape er op en daarop weer de flatcable.
Is dat een betrouwbare oplossing?

Beter is een nieuwe flatcable maar dat is niet een echt DIY methode geloof ik. Buiten dat het een opgave is om de juiste flatcable te vinden (?).
Deze methode heeft ook een lijmstripje nodig. Als ik het goed heb is dat dit : https://nl.aliexpress.com/item/1005002187401604.html?spm=a2g0o.detail.…
En dit is dan de methode om dat te bevestigen als ik t goed heb : https://www.youtube.com/watch?v=2iKdFM6xRpY
Is dit uitvoerbaar als DIY.

Nog een andere, en waarschijnlijk de beste oplossing is een ander display. Compleet met printplaatje.
Ik kwam hierop eigenlijk vooral omdat ik een "LCR-T3 Transistor Tester" kocht en het display lijkt opvallen veel op t display van de Honeywell.

Nu heb ik ook al zitten zoeken op lcd-display's maar er zijn zoveel dat dat voor mij een te groot bos is.
Zijn daar richtingen aan te geven waarin ik kan zoeken of is dat een pad om niet te bewandelen.

High met Henk

Special Member

wat is er mis met de zebrastrip?

heb dat laatst ook bij mijn P38 HEVAC unit gedaan en werkt eigenlijk prima.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Als je zo leest is het helaas vrij gebruikelijk dat het display na een paar jaar uitvalt.
Is een custom display. Kans dat die van die transistortester past is gelijk aan nul...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@High met Henk

Nou in principe niet veel omdat het idd een veel toegepaste manier is.

Ik wordt altijd een beetje wantrouwig als ik dingen zie die ik niet begrijp en dat is hier dat hij op 7:40 de contacten lijkt weg te halen : https://youtu.be/8VAQmxfXR7w?t=462

Hoe kan de zebrastrip dan contact maken ?

Hoe lang zit jouw zebrastrip?

@Arco

Het is inderdaad een veel voorkomend euvel en daarom sta ik niet te trappelen om even een nieuwe Honeywell te kopen om eerlijk te zijn.

Ik was me ervan bewust dat het display van de tester er niet in zou passen maar het lijkt er wel heel veel op.
Maar omdat het er veel op lijkt dacht eigenlijk dat wellicht toch ergens zo'n display te kunnen kopen maar google is tot dusver niet mijn vriend.

Vandaar dat ik zei dat ik het bos niet meer zag.

Arco

Special Member

Er zijn ontelbare verschillende displays die allemaal enigszins op elkaar lijken maar niet compatible zijn.
Dit is een display met custom characters erop, die kan alleen Honeywell of de betreffende displayfabrikant leveren...

Op het filmpje verwijdert 'ie de resten van de oude kabel, niet de (ITO) spoortjes.
Die zijn (zo goed als) onzichtbaar, omdat ze maar 0.1 micron dik zijn en daardoor transparant.

Aceton is wel een heel agressief goedje daarvoor wat ik niet graag zou gebruiken, liever iets als IPA...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb al veel LCD display kunnen herstellen met IPA om de contacten proper te maken, en ook de zebrastrip zelf even onderdompelen.

Wat laten zijn werk doen en dan op keukenpapier rustig laten drogen, zonder wrijven. Deppen mag wel, maar ook rustig doen. Heel voorzichtig langs gaan met wattenstokje gedrenkt in IPA doe ik meestal ook nog.

Die contacten eronder zijn vaak wat vettig en stoffig na jaren, en begint te plakken. Het wattenstaafje is meestal lichtjes zwart na wrijven op contacten.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

@Arco

Ah .... ok
Heb idd nog eens goed het filmpje bekeken en zag heel flauw nog wat stripjes zitten.
Maakt t voor mij dan iets meer betrouwbaar.

Waar kan ik die dingen t beste kopen? Is er kwaliteitsverschil?

Wat hij doet met krimpkous is denk ik essentieel .... ?
Hij zet hem wel erg strak in de bankschroef .... pfff

[Bericht gewijzigd door wolfram5521 op zaterdag 25 september 2021 14:01:20 (21%)

Op 25 september 2021 13:55:43 schreef CrossFireX:
Ik heb al veel LCD display kunnen herstellen met IPA om de contacten proper te maken, en ook de zebrastrip zelf even onderdompelen.

Wat laten zijn werk doen en dan op keukenpapier rustig laten drogen, zonder wrijven. Deppen mag wel, maar ook rustig doen. Heel voorzichtig langs gaan met wattenstokje gedrenkt in IPA doe ik meestal ook nog.

Die contacten eronder zijn vaak wat vettig en stoffig na jaren, en begint te plakken. Het wattenstaafje is meestal lichtjes zwart na wrijven op contacten.

Dat is bemoedigend .... Thanks

High met Henk

Special Member

tja ik zou zelf wegblijven van chemische processen en met ene kunststof schrapertje het nodige doen
en inderdaad: het LIJKT alsof de contacten verdwijnen, maar bij mij werkt alles nog perfect

zie hier: https://youtu.be/Vzt_GTnLyAo?t=272

en bij mij werkt het PERFECT!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 25 september 2021 14:04:52 schreef High met Henk:
tja ik zou zelf wegblijven van chemische processen en met ene kunststof schrapertje het nodige doen
en inderdaad: het LIJKT alsof de contacten verdwijnen, maar bij mij werkt alles nog perfect

zie hier: https://youtu.be/Vzt_GTnLyAo?t=272

en bij mij werkt het PERFECT!

Die zag ik ja.
Is dat jouw filmpje ..... of-te-wel ... hij zit al vanaf '18?

High met Henk

Special Member

NEe, ik heb hem begin dit jaar gedaan, maar op advies van velen in de wereld, waarvan er al JAREN mee rond rijden...

Dus bleek waardvolle upgrade en JA ik was er ook huiverig voor, maar het werkt dus echt prima.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ok .... zie idd veel filmpjes van ook Saab mensen voorbij komen.

Maar daar zit t nog ff net iets anders. Daar kan de zebra-strip netjes geklemd worden. Dat gaat niet bij de Chronotherm dus ben een beetje huiverig om er alles vanaf te trekken (kan altijd nog ... en eraf is eraf).

Wat ik nu gedaan heb is heel voorzichtig met een hotgun 1 kant van de aansluiting verwarmd en daarna kort met een strip aangedrukt.
Leek niks te toen maar na 'n kwartiertje deed alles t weer.
Toen in elkaar gezet en alles weer foetsie maar na n kwartiertje was alles er weer.

Ik heb nu 3M-tape, zebra-strip, een soldeerbout met een T-tip (incl silicone strip) en bijbehorende "lijmstrip".

Als (wat ik verwacht) hij t weer laat afweten ga ik stap voor stap met deze dingen aan de slag.
Als eerste iets vinden (rubber stripje, wil mijn zebra-strip er niet voor gebruiken) wat ik na verhitten er tussen wil plaatsten zodat er iets van druk is.

Daarna 3M-tape ..... lijmstrip .... en als laatste de zebra-strip

To be continued