Handmixer pruttelt.

Vorige keer dat we het ding gebruikten zei m'n vriendin dat in de handleiding stond dat je hem na gebruik niet in het stopcontact mocht laten zitten. Toen heb ik gezegd: Er kan met de schakelaar op "0" echt geen stroom lopen, dus dat ding is gewoon elektrisch "dood" maar het zal wel iets met aansprakelijkheid te doen hebben dat iemand een zooi limonade d'r over gegooid heeft terwijl ie niet meer nodig was.

Deze keer hebben we hem gebruikt en 5 minuten later... stond ie te pruttelen. Sissende en pruttelende geluiden uit het ding.

M'n vriendin schatte het ding op > 50 jaar omdat ze hem van een tante gehad had als hand-me-down. Maar aan de vormgeving te zien schat ik hem gewoon laat jaren 70 of jaren 80.

Maar wat zit er nu in zo'n ding? Een motor op 3 standen, een schakelaar en een vertragingsbakje.... En kennelijk iets wat kan sissen als de schakelaar op "uit" staat. Wat zou dat kunnen zijn?

Ik ben niet "op locatie", dus ik weet even niet wat het merk en type zijn. Als je niet direct een beeld hebt bij "handmixer" kan je even de foto hier bekijken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er zitten vaak ontstoorcondensatoren in. Grote kans dat er eentje staat te koken.

Meestal zitten die vóór de netschakelaar, zodat schakelpulsen ook netjes onderdrukt worden.

Als de schakelaar zelf vervuild is, kan die ook lekstromen en kruipstromen gaan veroorzaken. Te weinig om de mixer te laten draaien, maar misschien genoeg om de motor als klein luidsprekertje te gebruiken.
Maar ik verwacht dat het 'gewoon' een ontstoorcondensator is.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 3 oktober 2021 10:43:05 (44%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
EricP

mét CE

Zoiets zal het wel zijn.
Die condensatoren hebben een eindig leven op 230V (nog voor 220V bedoeld?). Wellicht daarom 'stekker eruit'?

Arco

Special Member

Heb dat met een Philips scoop ook gehad. Maakte een tijdje pruttelende geluidjes. (papiercondensatoren in netfilter)
Toen ik daar niet snel genoeg wat aan deed besloot 'ie dat het tijd werd voor een meer drastische waarschuwing: harde plof en flinke rookwolk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 3 oktober 2021 10:53:27 schreef EricP:
Zoiets zal het wel zijn.
Die condensatoren hebben een eindig leven op 230V (nog voor 220V bedoeld?). Wellicht daarom 'stekker eruit'?

Zelfs al zou je hem op 127V aansluiten dan heeft zo'n papiercondensator een eindig leven. Zelfs plasticfoliecondensatoren slijten als je ze continu op het net aangesloten laat, alleen meestal minder gewelddadig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 3 oktober 2021 10:31:39 schreef rew:

Maar wat zit er nu in zo'n ding? Een motor op 3 standen, een schakelaar en een vertragingsbakje.... En kennelijk iets wat kan sissen als de schakelaar op "uit" staat. Wat zou dat kunnen zijn?

Een RIFA, aka een rookbommetje

zo'n jaren 80 philips ding heb ik ook nog 1, en wordt nog vaak zat gebruikt. daar zit een seriemotor in, kan dus ook het anker zijn wat aan het fikken is gegaan na wat zwaar beslag kloppen ofzo. hoewel ik ook zou zeggen dat de ontstoring condensator beste kans maakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mijn eerste gedachte heeft een luchtje, een Rifa luchtje.

Even als P.s.je, voor een X2 geclasificeerde condensator is die 10 Volt extra peanuts, een X2 moet 2,5kV weerstaan voor een seconde, ik heb X2 gebruikt in test schakelingen waar ik ze zonder problemen tot 800 Volt DC liet gaan, ik heb geen enkele condensator verloren.
(Ja dat was uuh 200% van zijn voltage rating)

Het probleem met die Rifa's is veroudering, haarscheurtjes, een vochtabsorberend dielectricum en je hebt een "blueprint of a disaster"

[Bericht gewijzigd door walkura op zondag 3 oktober 2021 19:21:22 (80%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Thanks!

Ontstoorcondensator VOOR de schakelaar klinkt aannemelijk. En de fabrikant heeft natuurlijk ervaring met dat die dingen een beperkte levensduur hebben. Als je hem 3x in de week gebruikt totaal een uur per week en dat ding heeft 2000 uur levensduur, dan gaat je handmixer gewoon 40 jaar mee.... (haha! Niet eens expres op gemikt!) Maar laat je hem na gebruik gewoon in de stroom zitten tot de volgende keer, dan zit je in 14 weken aan de 2000 uur. Dus... Hiermee is ook een verklaring voor de regel in de handleiding gevonden!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 3 oktober 2021 19:10:42 schreef walkura:
Mijn eerste gedachte heeft een luchtje, een Rifa luchtje.

Even als P.s.je, voor een X2 geclasificeerde condensator is die 10 Volt extra peanuts, een X2 moet 2,5kV weerstaan voor een seconde, ik heb X2 gebruikt in test schakelingen waar ik ze zonder problemen tot 800 Volt DC liet gaan, ik heb geen enkele condensator verloren.
(Ja dat was uuh 200% van zijn voltage rating)

De DC rating van een X2 zou 700 a 800V moeten zijn, dus dat moet hij ook voor langere tijd kunnen hebben, lijkt mij dan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb hem open kunnen maken. Het netfilter zit inderdaad permanent op de inkomende stroom aangesloten. De twee binennkomende aders gaan naar het netfilter, aan de uitgang heb je een "aard" draad die aan het metaal van de motor zit en 2 draden die de rest van de machine in gaan.

Dan nu even een nieuwe kopen en vervangen.... Makkelijker gezegd dan gedaan: Als ik zoek op "netfilter" krijg ik allemaal andere dingen die niet op dit ding lijken. (en ook niet passen).

Dit ding is 44x20x17.5, waarschijnlijk was die laatste 15 toen ie gemaakt werd.

Dingen die we er op zien staan: B51711-B0,22uF X<?> 1M // 250V~ / 4A // 10.72

Dat "mogelijke typenummer" kan google niets mee. dwz: Ik vind niets zinnigs.

Ik heb ondertussen deze gevonden: https://www.zoodmall.az/en/product/1227820/mains-filter-power-emi-filt… Ik zeg: Dat is wel ongeveer het schema wat ik binnen dat ding verwacht, nu nog alleen een andere formfactor vinden. Wie weet iets?

meer pixels (Blijkt handig: IRL konden we niet uitmaken of er een "B" of een "8" stond... 1 blijkt een "5" te zijn.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Da's 220nF klasse x (of x2) en 2 stuks 2500pF klasse Y. Tevens zit er een 1Mohm bleeder weerstand in, zodat de filtercondensatoren worden ontladen als je de steker uit het stopcontact haalt.

Vervangen door 220nf x2 en 2 maal 2200 of 2700pf y2, en een 1M 230v geschikte weerstand of 2 stuks 470k in serie.

Moderne keramische X en Y klasse condensatoren (sinuss heeft ze) zijn een stuk kleiner dan de oude papiercondensatoren, daar kan je wel een plekje voor geven. Netjes isoleren met wat krimpkous en het ding werkt weer netjes storingsvrij en veilig.
Dergelijke platte 'alles in 1' filters zijn niet makkelijk te vinden. Ik had er ooit een nodig voor een mooie AEG boormachine, maar daar heb ik ook losse condensatoren in moeten zetten omdat een modern compleet filter niet paste.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Zou d'r niet ook nog iets als een spoeltje in zitten? Anders heeft het geen zin om de voeding DOOR dit ding te laten lopen.

Ik kan natuurlijk doen alsof m'n neus bloed, en gewoon de drie condensatoren en een weerstand monteren....

Edit: Ik bestel liever bij Farnell, Sinuss ken ik niet.

Ik kan nog niet direct geschikte condensatoren vinden. Keramische X2 gaan volgens mij maar tot 100nF, 220nF is er niet.

De kleintjes heb ik nog helemaal niet naar gezocht. De film condensatoren zijn over het algemeen al direct zodanig groot dat ik volgens mij direct buiten de "bounding box" van 44x20x15 ga.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 9 oktober 2021 14:52:25 (45%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoeft ook niet per se keramisch te zijn, als je een gewone kunststof X2 condensator vindt, is dat ook goed. Maar die keramische zijn lekker plat.

Een spoel zit er niet in. Dat zie je op het schema dat op de opgezwollen condensator staat. De netspanning hoeft er inderdaad niet doorheen te lopen, maar waarschijnlijk deden ze het voor het gemak zo - zodat er geen extra contactstrips nodig waren om de boel af te takken tussen voedingskabel en schakelaar.

Edit: ik weet niet hoe/waar jij zoekt, maar ik krijg direct condensatoren zoals deze te zien bij farnell: https://nl.farnell.com/epcos/b32932a3224k000/cap-0-22-f-10-pet/dp/2728…

Die moet toch gewoon passen, samen met 2 wat kleinere?

Edit2: even eentje voor je opgezocht die voldoet: https://nl.farnell.com/vishay/wyo222mcmbf0kr/ceramic-supp-disc-cap-220…

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Je kan ook een netfiltertje uit een Euro stekker input nemen van een oude TV, werken ook mirakels!! Mooi degelijk mixertje

Alhoewel je sinds enige jaren keramische X2's hebt, voor deze toepassing zou ik folie plaatsen.
Keramische X2's zijn doorgaans SMD, keramische Y-condensatoren zijn geen probleem tot 10nF (Murata, Vishay, TDK) Grotere waardes zijn lastig te krijgen gezien de leakage current vereisten, bij 230 Volt is de absolute maximum waarde die je in een filter kan 27 nF (En dat zijn al folie condensatoren)
Het zou geen probleem moeten zijn dit met discrete componenten en liberaal toegepaste isolatie tape in mekaar te flansen en binnen de juiste maten te blijven.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Hmm. Die epcos die jij vind is 8.5mm dik en 14mm hoog. Ik denk dat ik de fout had gemaakt om die 14 "past net wel net niet in 15mm". Maar doe je die in de 20mm richting, dan is 8.5 prima voor de 15mm richting. Ik kan wel zoeken, maar niet 3D-passen in m'n hoofd. Of zoiets. :-)

Voor die andere zal ik dan deze nemen :+

Het is deze geworden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

is niet geheel hetzelfde.. Ander is echt filter, dit is maar een X2 Condensator

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Die tweede is wel weer een papierkreng zo te zien. Nouja, als die goed opgeslagen geweest is zal hij het ook wel weer >10 jaar doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 oktober 2021 18:39:28 schreef smd:
is niet geheel hetzelfde.. Ander is echt filter, dit is maar een X2 Condensator

Dat is precies wat in die originele zit. Daar zit 1 x condensator en 2 y condensatoren in.

Er zitten geen spoelen in ofzo.

De losse condensatoren die ik al eerder had voorgesteld, zullen functioneel 100% hetzelfde zijn als zo'n alles in 1 ding.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

@Rew, de tweede oplossing is een betere.. is nagenoeg vergelijkbaar met je oude..

Soms denk je waar zijn we nu helemaal mee bezig? Filtercondensator eur 2 plus 4 verzenden. Geen geld, dus doe maar. Ook maar even losse condensatoren kopen.... ook 6 euro. Samen 12. Met spaarpunten: een nieuwe kost eur 15 en heeft een 2x krachtigere motor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Tsja, ik repareer vaak omdat ik de consumptie en weggooimaatschappij een kwalijke zaak vind.
Daarnaast kan ik sneller een filter vervangen, dan dat ik naar de winkel kan fietsen.

Het is je eigen keus, maar ik zou lekker even dat filter/die C's er in zetten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 12 oktober 2021 06:26:17 schreef rew:
Soms denk je waar zijn we nu helemaal mee bezig? Filtercondensator eur 2 plus 4 verzenden. Geen geld, dus doe maar. Ook maar even losse condensatoren kopen.... ook 6 euro. Samen 12. Met spaarpunten: een nieuwe kost eur 15 en heeft een 2x krachtigere motor.

In welk opzicht krachtiger? twee keer meer koppel, meer toeren of alleen een twee keer hogere aansluitwaarde?

Wattage geeft bijzonder weinig informatie over de kwaliteit van witgoedartikelen....