In @Arco's eerste tekening was die voorziening er wel, kijk maar eens hogerop.
Ook: de opmerkingen van @HD13 zijn heel terecht, vooral is het belangrijk te weten hoeveel stroom de uitgangen van de afstandsbediening aankunnen. Het lijkt me zeer wel mogelijk dat een drivertrap wenselijk is, misschien zelfs noodzakelijk.
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (61%)]
60204
Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Dat schema heb ik gezien, werkt prima volgens mij. Echter, hier worden enkel twee monostabiele wisselcontacten in het schema getekend. beiden moeten bekrachtigd worden om de motor om te polen. Zover ik in het topic gelezen heb, heeft de afstandsbediening van TS twee signaal draden, één voor links en één voor rechtsom. Dit schema voldoet daar dus niet zomaar aan. (is voor TS misschien niet zo duidelijk)
edit: afgaande op eerdere post van Frederick E Terman, aansluitingen 87 en 87a van relais twee wisselen. Dan komt het goed.
[Bericht gewijzigd door 60204 op (14%)]
Op 9 oktober 2021 23:14:31 schreef Arco:
[bijlage]
ik zou het zo doen :
In rust liggen bijde kanten van de motor aan massa dus motor staat stil.
bij bediening van 1 van de relais zal de motor gaan draaien , afhankelijk wel relais bediend word keert de draairichting, mochten beide relais gelijk bediend worden staat de motor weer stil immers staat er dan 2x + op de spoelen
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
60204
Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Op 10 oktober 2021 11:13:02 schreef Shiptronic:
In rust liggen bijde kanten van de motor aan massa dus motor staat stil.
Is inderdaad beter, zoals ik het voorstelde bleef er 12V op beide polen van de motor bij niet bekrachtigde relais
Geen idee hoe dit in deze lier is geregeld, maar zit er geen 'einde loop' contactje op?
Een veiligheid dat je de lier niet te ver de ene of andere kant op kan draaien. Kan ook zijn dat ze 'good practice' toepassen, dus de verantwoordelijkheid bij de gebruiker leggen.
Heel vaak is het een gewichtje dat een contact bediend. Indien op de hoogste stand trek je het gewichtje mee omhoog en schakelt de lier uit. Naar beneden is minder een issue, dan gaat die terug omhoog en trekt alsnog het contactje vrij.
Failsave, niet altijd toegepast.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
solenoïde & relays ---> http://vg21squadron.com/H-Relays.pdf
Arco
Special Member
Gewone 'kubusjes' zijn er in 80A, dat lijkt me wel genoeg...
https://www.conrad.nl/p/shr-4141b-shr-12vdc-f-c-5pin-auto-relais-12-vd…
De afstandsbediening
Rood is plus
Zwart is massa
Geel plus uit
Wit massa uit
Blauw antenne
Lier
Rood is plus
Zwart is massa
Opdraaien draai je zwart en rood om draait hij af
Relais 1
Massa lier op nr30
Plus geel op nr87
Min wit op nr87a
Relais 2
Plus lier op nr30
Plus geel op nr 87a
Min wit op nr 87
Waar gaat er iets niet goed dan
Ik hou op de 2 relais nr 86 en nr 85 over klopt dit
Arco
Special Member
Ik hou op de 2 relais nr 86 en nr 85 over klopt dit
Als je het laatst geposte schema gebruikt houd je niks over...
(als je 85 en 86 niet aansluit werkt 't helemaal niet: dat is de spoel van het relais)
Arco
Special Member
Schema lijkt me toch wel duidelijk?
Alles wat op het schema is doorverbonden moet je doorverbinden. (wat moet ik er nog meer over zeggen?)
Ff nog geprobeert maar werkt niet
Tussen geel en wit moet de omschakeling komen van plus naar min en andersom
Wacht 's effe, tussen geel en wit, wat meet je in rust, wat meet je met de ene knop ingedrukt, wat met de andere ingedrukt?
Doe datzelfde ook eens tussen geel en zwart
En tussen wit en rood
Ik vermoed dat jij een draadloze bediening hebt. Dus de knoppen in Arco's schema heb je dan niet.
Op 10 oktober 2021 22:20:41 schreef Thedon/outlaw:
Zo ff geprobeert zoals shiptronic het beschrijft ook in de tekening werkt het niet
Dat schema is goed, en Arco bedankt voor de mooie aanvulling daaronder !
Probleem bij jouw is dat niet duidelijk is wat er op geel en wit uit jouw afstandsbedieningskastje komt, heb je daar een handleiding van ? (link) of is dat weer een alibaba geval zonder documentatie?
Op 10 oktober 2021 22:31:58 schreef Thedon/outlaw:
De afstandsbediening
Rood is plus
Zwart is massa
Geel plus uit ????
Wit massa uit ????
Blauw antenneRelais 1
Massa lier op nr30
Plus geel op nr87 ???? NEE!
Min wit op nr87a ???? NEE!Relais 2
Plus lier op nr30
Plus geel op nr 87a ???? NEE!
Min wit op nr 87 ???? NEE!
Ik hou op de 2 relais nr 86 en nr 85 over klopt dit[/quote]
Zie hierboven wat er fout is, geel en wit zullen op 85/86 moeten, hoe geen idee, daarvoor moet ik eerst de documtantie lezen van jouw remote contoller.
zie eerst dat je dit werkend krijgt : ZONDER de AB!
Zonder te willen mierenneuken: de zekering is ook nog nodig. Om een waarde te kunnen aanbevelen hebben we wel de specs van de lier nodig. Of heb ik daar overheen gekeken?
@topicstarter: we hebben echt onvoldoende zicht op die afstandsbediening. Bezorg er aub zoveel mogelijk informatie over, typenummer, weblink, detailfoto van de sticker, wat dan ook, hoe meer hoe beter. Hoe beter we geholpen worden, hoe beter we kunnen helpen! Maar aan die ene foto te zien vrees ik dat het Chinabrol is zonder enige bruikbare doc., dan wordt het nattevingerwerk, en beveiligingen tallenkant, wellicht meer dan echt nodig.
Is er al eens aan het ding gemeten, overigens?
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (59%)]
Afstandsbediening komt inderdaad uit china (wat niet tegenwoordig)
Relais die klikken wel maar er gebeurt niks
Info van de lier (foto is toegevoegd in een eerder antwoord)
Info van de afstandsbediening met draadaanduiding ook
Nu alleen nog de werking op de relais zodat de plus en min omgedraaid worden
Dus als je de afstandsbediening activeert met haar zendertje dan hoor je relais klikken binnen in het ontvangertje? Of bedoel je de relais die Arco tekende?
Bij gebrek aan fatsoenlijke doc, zie je de optie om het ontvangertje te openen en er wat foto's van te maken?
Bij indrukken hoor ik in het kastje iets klikken en bij 85 en 86 op plus en min klikken de relais 1x