JostyKit-HF65, goed ontwerp? Of niet?

Ha Martin V,

Helemaal mee eens dat is ook mijn ervaring vandaar in mijn post als eerste aangeven :)
Op jou vraag dat de amplitude frequentie karakteristiek niet gelijk blijft is in zeker mate normaal maar is positief te beinvloeden door de juiste dimensionering van de feedback, als ik een oscillator ontwerp maak ik eerst de versterker deze is zonder problemen te meten.

Handig in deze is een sweeper maar in de gewenste band kan het ook punt voor punt, ik heb dit ook al eens voorgesteld aan @rob007 zo'n oscillator is een complex ding heeft wel een uitgang maar geen ingang die van buitenaf te benaderen is |:(

Ik heb een tekeningetje gemaakt daar kan je makkelijk de verschillen zien

wat je zou kunnen doen is eerst de DC instelling ( bias ) berekenen gebaseerd op de BFR92 die je wil gebruiken.
Meestal zet ik alles om naar S-parameters als ik die van een transistor niet heb meet ik ze zelf van een BC458 vindt je geen S-parameters maar dat is voor RF wel erg makkelijk.......
Alleen nu nog even niet :( :'( maar ik heb hoop dat het weer goed kom.

Als je een constant niveau wilt bereiken dan is een regelversterker de uitkomst.

@rfhead die Murata klein model dat zijn ceramische trimmers op zich niets mis mee die trimmers uit China zijn op zich goed maar is de moderne versie dus voor een lage spanning we werken nog maar zelden met buizen ;)
Dat betekend dan ook wel weer dat de R.F. spanning in de gaten gehouden moet worden geen 100 W of zo....
Ik heb nog heel veel Philips folie trimmers teflon, let wel op ook Philips had folie trimmers mica !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

@vraag1 SMD ja zou de oplossing kunnen zijn alleen ik zit wat dat betreft met mijn ogen. :S
Wat dat betreft Gelukkig heb ik zelf een voorraad aangelegd!
( alleen de trimmers niet, dat word even zoeken maar €6,50 ga ik ook niet doen! )

@Rfhead ja dat blijven hangen werd al eerder gezegd maar zo zie ik dat niet,
Ik vind die ouwe troep juist leuk. Nu geven we er op af maar vroeger… ;)
Maar ik gebruik de Josty Kit ook niet als sturing voor een grotere zender hoor!
Ik gebruik om het mij makkelijk te maken kant en klare oscillator printjes van ebay -
en daar achter zet ik zelf buffertjes enz… ( vind ik ook erg leuk om te doen! )
en dat oude schema gebruikte ik voorheen nog wel eens maar dan met een boel verbeteringen inderdaad!
(schema’s van onder anderen het FRM maar die staan niet op het internet)
En saturnus zal wel laggen maar heb nu ook een wat meer complete zender gekocht(of het wat is?)
.
Nog weer even Trimmers:
@Led en @tin.soldier naar mijn idee heeft rfhead dan vind ik wel gelijk,
ik heb die kleine trimmertjes voor de LOL TOCH ook gekocht maar moet daar eerlijk gezegd van huilen ja:
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_nkw=Trimmer+Capacitor&am…
.
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

..ik heb die kleine trimmertjes voor de LOL TOCH ook gekocht maar moet daar eerlijk gezegd van huilen..

Hoezo huilen, wat is er mis mee, wat gaat er mis? Kun je zien hoe de opbouw van die dingen is? Zijn het, net als bij folietrimmers, 2 halve maantjes die over elkaar draaien? Of varieert bv de afstand tussen 2 platen?

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 2 oktober 2021 09:36:47 (11%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Op 1 oktober 2021 20:37:16 schreef rfhead:
Dat zijn namaak murata trimmers en zijn totaal niet stabiel als je maar in de buurt komt met een trimsleutel verlopen ze al.
Geef anders even een link wie weet hebben we een koopje :)

Ligt dat dan aan de trimmer of aan het onstabiel misbbouwseltje?

rob007

Yarr, Matey!

Die trimmers zijn in mijn ogen gewoon rommel:
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_nkw=Trimmer+Capacitor&am…
Omdat ik ze natuurlijk vergelijk met die folie trimmers:
https://www.google.com/search?q=folietrimmers&rlz=1C1GCEA_enNL849N…
Maar das mijn mening.
( kan er niet lekker mee knutselen zullen we maar zeggen )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hoezo rommel? Heb je daar ook nog argumenten bij misschien?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

folie trimmers zijn ook niet al te goed heb er veel defect gezien
paar keer draaien en ze waren al slecht

EgbertG

Golden Member

Ik heb veel gele folietrimmers over. Tegen porto wil ik wel wat sturen aan je.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo EgbertG ja als je er kwijt kunt dan graag!
Zal ik een E-mail sturen voor / met gegevens?
.
@flipflop ik heb er 2 gesloopt tijdens het gerommel met die trimmertjes.
Ergens anders ik dacht hier in het forum waren er ook andere mensen die het geen goeie trimmertjes vonden.
ik kan mij ook herinneren dat ze zo’n trimmertje uit elkaar gesloopt hebben om te zien hoe ze in elkaar zaten,
er werd toen ook niets goeds geschreven.
Ik dacht eigenwijs ik probeer het zelf toch ook, maar voor zwevend bouwen was het voor MIJ geen succes.
( zit me nu net nog een ander maniertje te bedenken hoe het misschien wel/beter zou lukken! )
Als het voor komt zal ik het nog eens proberen, goed dat je de vraag nog eens stelt!
Maar nogmaals dat is mijn idee er over, hoe jij er over denkt das jou…
;)
VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op zaterdag 2 oktober 2021 19:36:50 (77%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik wil het best ook "klote trimmers" noemen hoor, maar dan moet ik wel weten WAAROM het dan klote trimmers zijn. Opmerkingen als "ik vind ze slecht, en anderen ook", dat zeg niet zoveel, of eigenlijk niks.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ha rob007,

Ik heb die trimmers nog niet gekocht ( dat type ) maar ik weet wel wie de fabrikant is.
Deze jongens en meiden leveren zo'n kleine 1.000.000 trimmers / week ik denk dat je met die aantallen er wel vanuit mag gaan dat het met de kwaliteit wel goed zit !

Wel is een belangrijk punt welk gereedschap gebruik je om te draaien, het zijn ceramische plaatjes flinter dun 100 V werkspanning 220 V D.C. / 104 min.
De kracht die je mag uitoefenen in 30....100 gram / cm dus niet op leunen 8)7
Ik denk dat bij sommige sleutelaars de trimmer meer draai uren heeft gemaakt als waar die voor bedoelt is O-)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo flipflop en Henk,

Eerst gebruikte ik van die horloge schroevendraaiertjes omdat ik mijn goeie trimsleutel ff kwijt was,
Gelukkig weer gevonden het zijn dit soort:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS93uM2-LunVuYcb4…
Maar het nare was ik wou die trimmer in een zendertje zwevend weg solderen en dat was in dit geval geen succes en daardoor ging ie stuk, het lipje ging buigen het was te zwak.
Maar wat ik eerder ook al zij ik heb mij zitten bedenken soldeer zo’n dingetje op een stukje print enz enz…
En het is gewoon zo dat die folietrimmers die Grijze 4/40pF en Gele 6/60pF mijn favorieten zijn,
En ja Keramische trimmers zijn in mij ogen ook erg goed natuurlijk.

Gezonde en Vriendelijke Groeten allemaal!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Over oude schema,s deze is ook oud is een verdubbelaar
misschien is het iets om na te bouwen de oscillator is stabiel

De oscillator van vraag1 is een Colpitts oscillator, grappig dat zie je niet vaak.
Het schema doet me denken aan fabriekszender, vooral met die instelbare spoelen.
Het lijkt mij iets uit de jaren "80 van de vorige eeuw.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

Een tip voor Rob en de anderen:als je je trimsleutel dmv een klemmetje of zo iets aan je meter vastmaakt, heb je dat ding altijd bij de hand :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Schema is van de MCMartin B-910 is idd een fabriekszender
Vond ook een aparte oscillator

Frederick E. Terman

Honourable Member

Woei. Dat moet ergens halverwege de jaren 70 geweest zijn!

Op 10 oktober 2021 17:28:46 schreef Martin V:
De oscillator van vraag1 is een Colpitts oscillator, grappig dat zie je niet vaak.

De oscillator in de B-910 is een Hartley (geen Colpitts).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allen,

Ik heb mijn trimsleuteltjes altijd op een zelfde plek Mel!
( maar bedankt voor de TIP! )
Ik ben deze nooit kwijt ( in tegensteling tot de onderdeeltjes, zoek me af en toe wild! )
Moet opruimen in dat hok, het is EEN GROTE…
.
@Vraag1 een wat beter afgewerkt schema maar wel een boel gedoe rond L2 zeg!
.

rfhead schreef:
Rob
Een kern in de spoel geeft je een slechtere Q en je oscillator ruist ongeveer 10dB meer.
Maar voor een 100MHz osc zou het nog wel kunnen

Door de tekst hierboven dacht ik dat instelbare spoelen niet goed zouden zijn!
En wat ziet mijn oog, om de trapjes af te stellen toch instelbare spoelen?
Ben ik er toch in getrapt!?
Ik had namenlijk spoelkerntjes gekocht, maar door die tekst dacht ik het is beter om het maar niet te doen!
Foutje van mij begrijp ik nu of...?
.
En is de oscillator in dit schema trouwens op 50MHz?
.
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Ben je van de vakantie terug ? dan ga ik langzaam de draad weer oppakken met de kristal oscillator en filters !

Dat is een mooi schema van een professionele F.M. exciter het merk welke @vraag1 vermeld ken ik wel ik heb hier nog een stereo coder van dat merk.
Maar vroeger in de kabel T.V. werd hun apparatuur wel gebruikt in België wat ik me nog kan herinneren leekt het op houten kasten of zo :D

De drukte rond L2 valt best mee niets overbodig, @Frederick geeft al aan een Hartley oscillator op 50 MHz met een dubbele varactor voor de modulatie, dat zou je nu wel moeten herkennen heb ik al een aantal keren op gewezen dit om een lineaire overdracht te creëren !
Dan een enkele varactor die krijgt aan de ene zijde een spanning via een pot-meter om de vrijlopende oscillator keurig op de center frequentie af te regelen, zodat de oscillator binnen het vangbereik van de P.L.L. staat, aan de andere kant van die zelfde varactor de spanning afkomstig van de fase / spanningsomzetter de ( P.L.L. ) regelspanning........

Je tweede vraag / opmerking begrijp ik niet helemaal, ik zal wel iets gemist hebben :S
Een spoel met een kern heeft andere eigenschappen als de zelfde spoel zonder kern maar dat zal wel de bekende open deur zijn.
Nu moet je wel iets verder kijken dan alleen de inductie zo'n kern veroorzaakt verlies en in een hoge Q toepassing kan dit nadelig zijn.
Maar in je F.M. exciter wil je geen extreem hoge Q door de zwaai neem je minstens 150 kHz bandbreedte in beslag.
En als ik even snel op het schema van @vraag1 kijk dan zijn die drie versterker trapjes vast gekoppeld waardoor de bandbreedte ook redelijk groot is ( zelfde verhaal ) op die posities is een kern geen probleem mits het ferriet materiaal er voor geschikt is.......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ja oscillator is 50 mhz

Via de link is de service manual te vinden met veel info over deze zender

https://www.manualslib.com/manual/1218051/Mcmartin-B-910.html

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,
Oké 50MHz dus, ja het is ff wat anders dan mijn zendertje LOL.
(stelt mijn hoopje rommel niets voor! :S )
En mijn instelbare spoelen zullen misschien ook niet te gebruiken zijn!
( door waarschijnlijk het ferriet materiaal )
.
Ik heb inmiddels een tweede zendertje experimenteel gebouwd!
( heb er voorheen/vroeger uiteraard meer gemaakt! )
Ik heb het mij gemakkelijk gehouden en WEER gebruik gemaakt van een ebay zendertje:
https://www.ebay.nl/itm/401678263005?_trkparms=ispr%3D1&hash=item5…
En daar staan 2 BFRs een 2N3866 en 2SC1971 achter, rustig draaiend op 13,5Volt geeft het zo’n 5Watt.
Van uit omg. Rotterdam was het te horen ergens in Zeeland, vind ik niet slecht voor een open dipooltje op 6 meter hoog.
Nu wil ik nog de schone / nette uitvoering gaan maken, dat word nu het volgende project!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

Op 10 oktober 2021 15:36:39 schreef vraag1:
Over oude schema,s deze is ook oud is een verdubbelaar
misschien is het iets om na te bouwen de oscillator is stabiel

Ik zie daar de 95H90 prescaler,een museumstuk maar nog steeds te koop ;-)

https://www.box73.de/product_info.php?products_id=2534

Ha Hubie,

Zo die is niet echt goedkoop of is dat typisch Nederlands ;)
Die moet je niet meer voor nieuwe ontwerpen gebruiken ik heb er nog een paar voor reparatie maar er zijn modernere oplossingen.
Trouwens met een beetje innovativiteit kan je een 74HC74 gebruiken en een filtertje voor de vertraging......

@rob007,

Nou zo bijzonder is de oscillator nu ook weer niet eigenlijk zelfs zeer simpel zonder enige vorm van temperatuur compensatie, oké dit is niet nodig omdat het een P.L.L. systeem is......
Dus als ik het goed begrijp ga je niet verder met de kristal uitvoering, dat eBay zendertje is een babyfoon of misschien voor een draadloze microfoon maar goed !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,
Ik zal je eerlijk zeggen ik heb hier natuurlijk stiekem zitten klooien met dat rot ding!
Op gegeven moment was ik er toch een KLEIN beetje klaar mee,
Ik heb eerlijk gezegd het gevoel dat er geen Wijd/breed ofwel WFM uit te halen valt.
Als jullie/jij zeggen het kan wel, dan zeg ik oké maar ik vind het zo goed.
Maar dan moet ik(vind ik zelf!)er wel mee stoppen!
( voor dat ik strakjes de vrouw gaat mishandelen en… ) |:( 8)7 ;)
En ik dacht nog wel dat ik met een kristal WFM had gemaakt maar das al een paar jaar geleden,
En ik denk nu dat ik misschien wel FM gemaakt heb maar dat ik op de een of andere manier –
Het kristal heb overbrugt of zo…
( het kristal is niet overbrugt maar door het op een foute manier te doen… )
Ik vind het wel jammer, maar blijf er bij geef het op!
.
ik zou ook best graag de mening lezen van de rest? wat denken die?
kan het nu wel? of kan alleen SFM (smalband FM)

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 11 oktober 2021 13:08:09 schreef rob007:
ik zou ook best graag de mening lezen van de rest? wat denken die?
kan het nu wel? of kan alleen SFM (smalband FM)

Nee, met een kristaloscillator kun je geen 'WFM' maken.
Het kristal wil dat niet. Het wil heel stabiel zijn, en dus niet ver in frequentie verlopen, of geduwd worden.
Een heel klein beetje lukt bij sommige kristallen: NFM. Maar nooit WFM.

Je kunt wél (in historische volgorde):

  • De frequentie heel veel vermenigvuldigen, dan terugmengen naar weer een lage frequentie, dan wéér heel veel vermenigvuldigen; en dat desnoods nóg een keer;
  • Een kristalgestuurde ontvanger gebruiken, en dan de zender bijsturen met de gemiddelde spanning uit de FM-detector van die ontvanger;
  • Een PLL gebruiken met een kristalgestuurde referentieoscillator;
  • Rechtstreekse DSP via I- en Q-signaal synthese.
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org