Slimme meter ==> stroomvoorziening genoeg voor RPi ?

Hallo,

mijn aansluiting thuis (BE) werd recent voorzien van een zgn slimme meter.

Voor zover ik weet kan ik op de RJ12-aansluiting van de P1- poort een apparaat aansluiten om eea uit te lezen.

Specs zoals de leverancier ze geeft: "5V 250 mA, met pieken tot 300 mA"

mijn bedoeling is om hier een Raspberry pi zero W op aan te sluiten.
Volgens deze link zou dit moeten lukken.

Zijn er nog zaken waar jullie me attent op willen maken? (waarschuwingen, best practices, etc?)

Ik zou schema van deze pagina gebruiken om de RS232 uitlezing mogelijk te maken:
https://www.castermans.org/techniek/dsm2sql/
maar die persoon haalde zijn voeding duidelijk van elders.

Arco

Special Member

Zo'n slimme meter is niet bedoeld om als voedingsadapter dienst te doen, beter een losse voeding nemen.
Zeker bij zo'n stroomvreter als een Rpi. (Neem anders een gewone kleine controller, die gebruikt maar een paar mA)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 oktober 2021 14:34:31 schreef verstrooid_profke:

Volgens deze link zou dit moeten lukken.

Niet dus, Recommended PSU current capacity 1.2A en daar kom je dus niet aan.
Pi trekt bij het booten meer dan de 250mA die je smartmeter kan leveren.

De spanning uit de poort van de meter is alleen bedoeld om de ingang van je RPi te voeden, niet het hele apparaat.

Misschien hoef je de stroom die je uit de poort van de meter haalt niet te betalen ;-)

Sine

Moderator

Er zijn projecten die een ESP gebruiken om de poort uit te lezen, dat zou ik nog aandurven.

Een RPi is toch net wat te heavy vrees ik.

mel

Golden Member

Sommige meters hebben niet eens de 5 V aansluiting.
En als het goed is, is de poort galvanisch gescheiden.

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 11 oktober 2021 17:53:47 (35%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

voor alle duidelijkheid: "mijn" meter belooft 250 mA te leveren met pieken tot 300 mA

de pagina die ik aanhaalde geeft idd een "recommended psu" met 1.2A capaciteit maar tegelijk geeft die aan dat typische load 100 mA zou zijn...
"gewoon een usb voeding gebruiken" zou niet zo gewoon zijn. er is daar namelijk wel stroom genoeg, maar geen stopcontact :)

Ik was me aan het afvragen inhoeverre bijvoorbeeld een dikke condensator die korte spikes zou kunnen opvangen, en of ik dat wel zomaar mag aansluiten, parallel op de aansluiting enzo...

soit, k zal allicht een weloverwogen gok nemen en het gewoon proberen :-) I'll keep you posted.

als er iemand nog hints/tips heeft voor mijn probeersel: nog steeds welkom hoor !

oh ja, nog een belangrijke update: ik ga geen usb-peripherals (keyboard/mouse aansluiten, vandaar allicht het verschil tussen de 1.2A & 0.1A

Anoniem

De P1 uitgang geeft voldoende stroom voor kleine apparaten. Een Rpi is dat niet. Mocht je toch teveel stroom willen trekken dat gaat de P1 poort gewoon defect en de energiebedrijven vervangen de meters niet vanwege een defecte P1 poort. De meter functioneerd zonder P1 poort prima. Als je slim bent haal je geen voeding uit een slimme meter.

Ik heb het geprobeerd met een ESP32. Dat werkt al niet.

Tijdens Wifi pakt die meer dan 250 mA, en dan gaat de smart meter in de stroombegrenzing en reset de ESP32.

benleentje

Golden Member

Ik was me aan het afvragen inhoeverre bijvoorbeeld een dikke condensator die korte spikes zou kunnen opvangen,

Dat kan die zeker. Maar een lege condensator is bijna een kortsluiting en als je dat op 5V zet zo je zo boven de 2A piekstroom. Dus als je een condensator gaat gebruiken moet je eigenlijk ook die via een de Rpi gaan beheren of er gewoon een weerstand voor zetten die de piekstroom limiteert tot die 300mA. Maar een vaste weerstand zorgt dan ook voor een flink spanningsval.

Als je dan echt geen adapter en spanning op die plaats wil gaan maken dan zou ik de Rpi batterij gevoed maken met een laadcontroller die max 200mA in de batterij duwt.

Maar voordat je dat weer gaat doen zou ik eerst zelf eens wat metingen aan de Rpi gaan doen met hoeveel stroom die trekt. Ik bedoel hij kas best voor het grootste deel 100mA trekken maar als daar elke 5s een piek tussen zit van zeg 1.1A dan krijg je over 5sec 4x100mA + 1100mA = 1500mA /5 = 300mA gemiddeld. En als er dan maar gemiddeld 200mA in de accu gaat raakt deze uiteindelijk toch een keer leeg.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Mijn meter (NL) heeft een fold-back stroomcurve. De limiet is 200 mA. Daarboven stort de spanning in, en komt langzaam weer terug.

Een condensator helpt niet (bij mij dan). Waarschijnlijk heeft die (1000uF) niet genoeg energie voor een Wifi puls. En bovendien zakt de condensator spanning waardoor er meer dan 200mA laadstroom gaat lopen.

Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk. Niet alle smart meters zijn hetzelfde.

Op 11 oktober 2021 18:17:47 schreef verstrooid_profke:
"gewoon een usb voeding gebruiken" zou niet zo gewoon zijn. er is daar namelijk wel stroom genoeg, maar geen stopcontact :)

De meterkast is de makkelijkste plek om een stopcontact bij te plaatsen.

Powerbankje ertussen?
Een enkele kan laden en voeden tegelijk, maar een extra printje is ook zo besteld.
En dan bv. een 4,7 ohm tussen de 5V uitgang en de 5V ingang (1,4V spanningsval bij 300mA dus onder de spanning van de LiIon, dus die 300mA zal nooit lopen tenzij de LiIon leeg is).

(Benleentje oppert ook al zoiets maar had de pagina al langer openstaan dus niet gezien).

[Bericht gewijzigd door r-p op maandag 11 oktober 2021 20:59:36 (14%)

intussen eea geprobeerd.

1-) de belofte van 250mA blijkt niet juist te zijn. De meter die kheb haakt na 100 mA al af, en doet de spanning dan dalen naar ~4.5V ; wat te laag is voor een pi.

2-) ik had een schema gevonden hier, Dat blijkt niet te werken.
https://www.castermans.org/techniek/dsm2sql/

even nagemeten, en nagelezen:
er staat permanent 5V op de (max 3.3v gerate) input van de pi.

Schema eenbeetje bijgewerkt (via 1K weerstand tussen de VCC & Datapin gezorgd dat de opencolector van de meter wat stroom kan lopen );
en een spanningsdeler gemaakt zodat de input op de pi ~3.3V is bij "high" en 0.5v bij "low".
maar nog steeds geen resultaat.
Ook een voeding aangehaakt (powerbank voorlopig)
Echter: geen resultaat meer uit te lezen
ik kan via mijn voltmeter zien dat de spanning fluctueert, voldoende om zeker te zijn dat de meter wel nog zijn data stuurt,

Kan ik ervanuitgaan dat mijn probleem nog ergens softwarematig is? of moet ik hardwareschade veronderstellen op mijn pi?

mel

Golden Member

Weet je zeker dat de RTS ingang van de P1 poort hoog is?(5V)
Dab zou de data uit de poort moeten komen...scoop er aan gehad?
Baudrate goed?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Hang er anders een terminal programma aan. Hang er anders een paar LED's aan , dan zie je de meter data "spugen".

Tijdje terug heb ik een P1 splitter gemaakt.
Waarom hang je de slimme meter niet aan een USB-RS232 kabeltje op de USB poort van de rPI ?

https://www.circuitsonline.net/forum/view/155273?query=bprosman&mo…

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 17 oktober 2021 14:13:38 (77%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Denk er ook aan dat bij sommige meters het signaal nog geïnverteerd moet worden.

mel

Golden Member

Op 17 oktober 2021 14:13:14 schreef Electroboy:
Denk er ook aan dat bij sommige meters het signaal nog geïnverteerd moet worden.

Een"echte"rs232 poort is altijd geinverteerd,maar dit is rs232 op ttl niveau, om het zo te zeggen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Op 17 oktober 2021 14:49:24 schreef mel:
[...]Een"echte"rs232 poort is altijd geinverteerd,maar dit is rs232 op ttl niveau, om het zo te zeggen.

Dan nog moet het signaal geinverteerd worden met een inverter (op TTL niveau), of als je een FTDI chip gebruikt kun je het in de chip zelf.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
vergeten

Golden Member

Op 11 oktober 2021 18:17:47 schreef verstrooid_profke:
"gewoon een usb voeding gebruiken" zou niet zo gewoon zijn. er is daar namelijk wel stroom genoeg, maar geen stopcontact :)

Dan bouw je deze er toch even bij in!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.